Wat kost een auto nou gemiddeld per maand?

03-12-2007 11:41 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten erover te denken om een autootje aan te schaffen. Wij wonen zelf in het zuiden des lands terwijl onze families in Zeeuws-Vlaanderen en de provincie Utrecht wonen. We brengen heel wat uren in de trein door en dat beginnen we spuugzat te worden. We werken beide fulltime en zijn momenteel bezig om uit te zoeken of we ons een koophuis zouden kunnen veroorloven. Aangezien we nu dus toch met de hele papierhandel bezig zijn, duikt de vraag over evt. een auto aanschaffen weer op en ik zou graag willen weten wat een auto nu gemiddeld per maand kost. Ik heb op internet reeds het een en ander gevonden, maar ik vond het allemaal niet zo duidelijk. Wat zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen en heb ook een auto, weet niet of je denkt aan een nieuwe of een tweede hands?



Ik heb een tweede hands auto, je moet wel even meer informatie geven, hoe lang heeft degene zijn rijbewijs die de auto op zijn naam zet ivm met no claim enzo



je kunt op www.verzekeringssite.nl de goedkoopste verzekering uitrekenen, met wat je wilt en hoe lang je je rijbewijs hebt ivm no claim enz. en wil je all risk of niet.

Allemaal dingen die belangrijk zijn, kan heel veel schelen in de kosten

Dus graag meer info...
Hier;

Verzekering 20 euro per maand (man zit in hoogste kortingsklasse)

Belasting 20 euro per maand

Benzine 1 tank per maand (hij carpoolt) dus 55 euro, soms 2 dan dus 110 euro.
Alle reacties Link kopieren
Bij een kleine / niet al te grote auto auto moet je toch al snel rekenen op 150,- euro er maand voor de vast lasten als wegenbelasting en verzekering, incl. afschrijving.

Daarbij komen de bezine kosten (ligt er dus aan hoeveel je rijdt, een volle tank kost mij circa 75 euro waar ik ongeveer 500 km mee rijd).

En dan niet te vergeten het onderhoud (reken op ongeveer 500,- euro per jaar).



Maar dit is een globale inschatting, want het onderhoud kan (vooral als je geen een nieuwe auto hebt) echt in de papieren lopen.

Verder lees ik dat je familie niet in de buurt woont dus ik denk dat je het ook met 1 tankbeurt in de maand niet gaat redden.



En waar koop je een auto, mijn advies: BIJ DE DEALER!!!! Er zijn genoeg dealers die goede 2e hands verkopen. Dan weet je tenminste een klein beetje wat je koopt. En je hebt tenminste een half jaar garantie.



succes!
anoniem_52617 wijzigde dit bericht op 03-12-2007 12:05
Reden: kosten iets nauwkeuriger
% gewijzigd
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Alle reacties Link kopieren
wat kost mijn auto mij per maand.



Ik heb een tweedehands klein autootje. Ben 11 euro per maand kwijt aan wegenbelasting, 26 euro aan de verzekering en ongeveer twee tanks per maand a 36 euro (dan rijdt ik ongeveer 450 tot 500 km op een tank)



Bij mij vallen de kosten dus nogal mee, vind ik zelf.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Tip: Vergelijken met forummers is lastig!

Omdat zij

a: misschien al lang een auto hebben en dus in een hogere kortingsklasse zitten voor de verzekering.

b: zij ergens anders wonen, ik woon in het westen en de benzine is hier vaak wel 12 cent duurder dan in bv het oosten van het land.

c: zij een grotere of kleinere auto hebben, in het algemeen geldt, hoe groter de auto hoe hoger de kosten! Voor de leeftijd van de auto, want hoe ouder de auto hoe hoger de kosten voor het onderhoud.
anoniem_52617 wijzigde dit bericht op 03-12-2007 12:08
Reden: typefout
% gewijzigd
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Ehmmm..vergeten jullie niet iets? De afschrijving van je auto! Ook dat moet in het maandelijkse kostenplaatje worden meegenomen...
Alle reacties Link kopieren
Xander68 schreef op 03 december 2007 @ 12:03:

Ehmmm..vergeten jullie niet iets? De afschrijving van je auto! Ook dat moet in het maandelijkse kostenplaatje worden meegenomen...




Goed punt! Heb mijn 1e posting aangepast



Kijk ook voor meer info op de pagina van het NIBUD
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Alle reacties Link kopieren
Xander68 schreef op 03 december 2007 @ 12:03:

Ehmmm..vergeten jullie niet iets? De afschrijving van je auto! Ook dat moet in het maandelijkse kostenplaatje worden meegenomen...




Afschrijving? leg eens uit





Ik ben ook gemiddeld 100 euro per maand kwijt en dan zonder de kosten van onderhoud enz O.o
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is trouwens wel dat de trein nog altijd duurder is dan een auto
Alle reacties Link kopieren
Afschrijving: het minder waard worden van je auto.



of ook wel: geld sparen voor het kunnen vervangen van je auto wanneer deze kapot gaat en niet meer repareren is / de kosten van de reparatie te hoog zijn.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Mijn kosten per maand:



Middelgrote auto:



Wegenbelasting: 28 euro

Verzekering All risk: 45 euro

Onderhoud: 60 euro

Afschrijving auto: 135 euro

Benzine: 2,5 tank= 160,00 eur (daar rij ik zo'n 1750 kilometer mee)

Woon-werkverkeer is alleen al 1200 kilometer per maand wat ik wegrij.



Totaal ben ik dus gemiddeld 428,00 per maand kwijt aan mijn auto (slikkkk! 'k gooi 'm deruit!! ;-) )
Tja, het is ook niet te vergelijken. Wij tanken per keer voor zo'n 100 euro. Ik bedoel maar, da's wel weer heel wat anders dan de bedragen die ik hier voorbij zie komen. :)
Alle reacties Link kopieren
Da's veel hé!



Maar ik houd het ook altijd voor ons zelf op ongeveer 500,00 euro per maand.



Ik zat me te bedenken dat je ook nog van die ''stiekume'' bijkomende kosten hebt:

- lidmaatschap van ANWB

- winterbanden

- ruiterwisservloeistof (winter en zomervariant)

- wasstraat (oké bij ons hooguit 3x per jaar)
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Alle reacties Link kopieren
ik doe niet aan afschrijving ben ik nou heel fout?



ben trouwens ook geen lid van de anwb, moet je ook meetellen maby?
Alle reacties Link kopieren
Als je alles rekent is het openbaar vervoer goedkoper dan de auto, maar desondanks zit ik ook liever in de auto. Wij hebben er twee en als ik uit ga rekenen wat dat kost, word ik er naar van haha.



Afschrijving op beide auto's zeker 6000 euro per jaar ( 3000 per auto)

We zijn aan benzine ongeveer 350 euro per maand kwijt

Wegenbelasting per auto 32 euro

Verzekering ongeveer 450 per jaar per auto en dat met maximale no claim korting en personeelskorting!



6000+4200+768+900= ¤ 11.868 per jaar en dat excl. onderhoud, beurten, ( dit jaar 1900 euro ivm vervangen distributieriem) er nog maar even niet bij opgeteld. Lidmaatschap anwb ook vergeten mee te nemen.

Daar worden we niet vrolijk van....
anoniem_21640 wijzigde dit bericht op 03-12-2007 12:19
Reden: iets vergeten
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Celeone schreef op 03 december 2007 @ 12:13:

Tja, het is ook niet te vergelijken. Wij tanken per keer voor zo'n 100 euro. Ik bedoel maar, da's wel weer heel wat anders dan de bedragen die ik hier voorbij zie komen. :)




Ligt idd o.a. aan de inhoud van de tank en de grote van de auto.



Wij hebben een tank van 40 liter, tanken euro loodvrij, dat kost ons ongeveer 75 tot 80 euro en daar rijden daar zo'n circa 500 km mee. Maar rijden we veel in de stad of veel file dan kan dat zo maar minder zijn).
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Alle reacties Link kopieren
TO autorijden is duur maar je krijgt er een hoop vrijheid voor terug.



Wij hebben hier in huis een auto + motor.

Ik ga elke dag naar het werk met de fiets (afstand 8 km) en vriend gaat bijna elke dag met de auto naar het werk (soms met motor of fiets). Indien nodig kan ik met vriend meerijden (werken in de zelfde plaats). Dus een auto en een motor voor ons beide vind ik genoeg (al zou ik soms twee auto's willen hebben hoor).



Maar toch wordt het volgens mij als normaal gezien dat je allebei een auto hebt. Laatst reageerde een collega met de hoogste verbazing dat ik geen ''eigen'' auto heb (en dat terwijl zij geen auto rijdt dus ook geen eigen auto heeft maar dat is dan weer anders hé).



T.O. hebben jullie wel eens en budgetopstelling van jullie inkomsten en uitgaven gemaakt? Dan kan je een beetje kijken of er wel ruimte in jullie budget is.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
AnneDaisyMay schreef op 03 december 2007 @ 12:16:

Da's veel hé!



Maar ik houd het ook altijd voor ons zelf op ongeveer 500,00 euro per maand.



Ik zat me te bedenken dat je ook nog van die ''stiekume'' bijkomende kosten hebt:

- lidmaatschap van ANWB

- winterbanden

- ruiterwisservloeistof (winter en zomervariant)

- wasstraat (oké bij ons hooguit 3x per jaar)
Ja, dat heb ik al meegenomen in het kostenplaatje "onderhoud"
Allebei een auto is normaal? Pfff ik heb geen eens een rijbewijs. Moet ik me ook altijd over verdedigen. Ik vind het geen gemis hoor, kan overal lopend of met de fiets komen, en wat verder weg moet, doe ik altijd samen met vent, dus dan heb ik een auto met chauffeur. Wat wil ik nog meer X-D
Women2333 schreef op 03 december 2007 @ 12:17:

ik doe niet aan afschrijving ben ik nou heel fout?



ben trouwens ook geen lid van de anwb, moet je ook meetellen maby?
Ja heeeel fout ;-) Afschrijving hoort er ook bij! En als je geen lid bent van de ANWB dan hoef je dat natuurlijk niet bij te tellen.
Alle reacties Link kopieren
Xander68 schreef op 03 december 2007 @ 12:28:

[...]





Ja, dat heb ik al meegenomen in het kostenplaatje "onderhoud"
:-$ ik dacht bij onderhoud in 1e instantie aan de beurten en de rekeningen van de dealer..... ben ik nu echt een vrouw?
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Alle reacties Link kopieren
Sarah Scott schreef op 03 december 2007 @ 12:29:

Allebei een auto is normaal? Pfff ik heb geen eens een rijbewijs. Moet ik me ook altijd over verdedigen. Ik vind het geen gemis hoor, kan overal lopend of met de fiets komen, en wat verder weg moet, doe ik altijd samen met vent, dus dan heb ik een auto met chauffeur. Wat wil ik nog meer X-D
Ja, ik zat me daar ook een beetje te verontschuldigen dat ik geen auto tot mijn beschikking had (we moesten voor het werk buiten werktijd ergens heen en zij heeft geen auto dus wilde meerijden, maarja ik moet daar dan ook wat voor regelen en afspreken mijn mijn vriend. Komen we altijd wel uit maar ik kan niet meteen zeggen '' ja hoor ik haal je wel op, je kunt met mij meerijden''.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
AnneDaisyMay schreef op 03 december 2007 @ 12:34:

[...]





:-$ ik dacht bij onderhoud in 1e instantie aan de beurten en de rekeningen van de dealer..... ben ik nu echt een vrouw?
Klopt wel een beetje hoor...en ja.....je bent een echte vrouw! :rofl: ;-)
Nou ik heb ech niet zulke hoge kosten hoor..



Ik heb een leuk stabiel klein autootje en ik betaal:



wegenbelasting: 14

verzekering: 31

benzine: 90 (waarvan circa 75% terug door reiskostenvergoeding)

Pechhulp: 30 euro per jaar



Onderhoud heb ik echt niet elke maand. Dit jaar maar een keer buiten mn beurt en APK om naar de garage moeten gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven