Welke rare woorden kom jij tegen ?

18-06-2014 00:09 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op nu.nl bij een stukje over de selectie van oranje: de bondscoach wordt aangeduid als " keuzeheer"



Keuzeheer????? Ik snap dat hij een meneer is die een keuze maakt uit 23 spelers maar dan nog!



Soms vermoed ik dat ze bij nu.nl gewoon woorden verzinnen.



Zijn jullie weleens rare verzinwoorden tegengekomen?
never a failure, always a lesson
Ja, op dit forum.

"Onrespectvol" is zo'n regelmatig terugkerend gedrocht.
Alle reacties Link kopieren
Keuzeheer is een heel oud woord voor coach (ik leer nog eens wat van die journalist-kennis van me ), dus het woord bestaat wel degelijk.



Pas een e-mail op mijn werk gehad met het woord 'allertering' erin. Volgens mij bestaat dat niet... Ik snapte wel dat ze waarschuwing bedoelen overigens...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Gisteren tijdens een rondje vacature sites de vacature voor "huisvuilbelader" tegen gekomen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind keuzeheer juist heel mooi..ik hou wel van "oude" woorden.

Ik kom zo niet op een woord maar ik zit met open mond te kijken als zei ipv zij lees.

Zei doet de was....eeehhh..watte ??????
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam net op een ander topic Peppi en Kokki opleiding tegen. Als in: een opleiding zonder niveau.
In een interview in Volkskrant Magazine kwam ik het mij onbekende woord 'dragonderachtig' tegen. Mijn man wist ook niet wat het betekende, en Google ook niet! Hence, het woord bestaat niet
Alle reacties Link kopieren
Hmmm.. een dragonder is een soldaat die te paard aankomt op het slagveld en te voet vecht. Het is echter ook de naam voor een niet al te vrouwelijke vrouw, een manwijf dus. Ik neem aan dat ze de laatste betekenis bedoelen, en het proberen af te zwakken door -achtig erachter te zetten... Beetje dom, want daar zijn betere woorden voor...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik heb het woord afkleffen bedacht was met dochter in het zwembad en na het afdrogen was ze nog zo kleffig, kent iedereen vast wel. Aankleden gaat dan wat lastig nog, dus zei tegen haar dat ze maar even moest afkleffen haha! Ze gebruikt het nu zelf ook
quote:Hasse88 schreef op 18 juni 2014 @ 09:01:

Hmmm.. een dragonder is een soldaat die te paard aankomt op het slagveld en te voet vecht. Het is echter ook de naam voor een niet al te vrouwelijke vrouw, een manwijf dus. Ik neem aan dat ze de laatste betekenis bedoelen, en het proberen af te zwakken door -achtig erachter te zetten... Beetje dom, want daar zijn betere woorden voor...



Fijne uitleg, ik kan het nu ook wel plaatsen.



Interviewer: ''de vrouwen in uw boeken zijn nogal dragonderachtig. Waarom is dat?''

Erwin Mortier: ''Omdat ik er zo heel veel ken. De vrouwen in mijn familie waren stevige figuren, de belichaamden een essentiëlere vrouwelijkheid dan pure liefelijkheid. Het waren boerenvrouwen die sterk in de weer waren met de aarde, leven en dood.''
Alle reacties Link kopieren
ongeloofeloos ook te vertalen in unglaublos of unbelieveness
Alle reacties Link kopieren
Sprekeres (ipv spreekster)
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Alle reacties Link kopieren
Ontvroren ipv ontdooit
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie het woord glan? In de zin van 'ik voel me glan'? Ik heb dat woord vroeger geleerd, maar ik heb het idee dat het geen bestaand woord is
Glan ken ik niet. Spreek je het echt uit als glan zoals in glanzend?
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt. Het betekent ongeveer een combinatie van lusteloos/niet lekker in je vel. Ik zal eens vragen waar dat woord vandaan komt
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 18 juni 2014 @ 07:07:

Keuzeheer is een heel oud woord voor coach (ik leer nog eens wat van die journalist-kennis van me ), dus het woord bestaat wel degelijk.



:ah, weer wat geleerd
never a failure, always a lesson
Ik zei ooit tegen iemand "hij rende rond als een dolle haas in maart" daarmee bedoelend dat hij als een gek bezig was / heel druk bezig was.



Diegene keek me hogelijk verbaasd aan terwijl ik het een doodnormale uitdrukking vond.

Google erop nageslagen, maar het bestaat niet in het Nederlands, had ik even leentjebuur gespeeld bij het Engels waar de uitdrukking Mad as a March hare wel bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk zijn er mensen die het woord "inregelen' gebruiken. Vind ik ook een heel raar woord. Volgens mij bestaat het niet eens officieel, de online Van Dale kent het in elk geval niet.
het is wat het is
Ik vind er persoonlijk een verschil tussen zitten of iets grammaticaal niet klopt (zei ipv zij, ontvroren ipv ontdooid), of dat het iets echt een verzonnen woord is als "afkleffen" --> mooie trouwens



Thuis maken wij vaak verzonnen werkwoorden. Tv kijken wordt tv-en, als in "ik ga tv-en", gitaar spelen wordt "ik ga gitaren, ik heb gegitaard" Klopt voor geen meter maar is er in geslopen uit pure gemakzucht.
Alle reacties Link kopieren
De zapper, voor de afstandsbediening. Is denk ik niet zo raar.

En de likkert; dat was vroeger bij ons thuis zo'n halve maan op een stokje om de vla en ketchup e.d. uit de fles te kunnen 'likken'.



Likkert
Alle reacties Link kopieren
Ik zag eens een markplaatsadvertentie op mijn Facebookpagina.



Te koop; vrieskist 25,-



( let niet op het stof, heb de foto in de gauwegeit gemaakt)



Vond hem hilarisch
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 18 juni 2014 @ 14:58:

De zapper, voor de afstandsbediening. Is denk ik niet zo raar.

En de likkert; dat was vroeger bij ons thuis zo'n halve maan op een stokje om de vla en ketchup e.d. uit de fles te kunnen 'likken'.



Likkertdie noemen wij de flikker ( flessen-likker ), nu een beetje raar om te zeggen: waar is de flikker
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 18 juni 2014 @ 14:58:

De zapper, voor de afstandsbediening. Is denk ik niet zo raar.

En de likkert; dat was vroeger bij ons thuis zo'n halve maan op een stokje om de vla en ketchup e.d. uit de fles te kunnen 'likken'.



Likkert

ja hoor!

Weet nog dat ik vroeger thuis aan mijn moeder vertelde dat oma tijdens het logeren met een soort schoenlepel in de pan stond te roeren Hahaha

Bij de Action e.d. in mooie felle kleuren met een silliconenstuk erop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 18 juni 2014 @ 07:07:

Keuzeheer is een heel oud woord voor coach (ik leer nog eens wat van die journalist-kennis van me ), dus het woord bestaat wel degelijk.



Pas een e-mail op mijn werk gehad met het woord 'allertering' erin. Volgens mij bestaat dat niet... Ik snapte wel dat ze waarschuwing bedoelen overigens... Ik houd wel van oude woorden, maar ik blijf "keuzeheer" een mal woord vinden. En bij "allertering" denk ik dat iemand een spelfout maakte in een verwensing.... Knap dat jij wel snapte wat ze bedoelden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven