Welke sieraden op begrafenis?

19-11-2007 18:26 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Weet iemand hoe het hoort? Welke sieraden mag je wel / niet dragen bij een begrafenis? Mochten parels nu juist wel of juist niet? Google heeft mij nog niet geholpen... dus ik hoop dat het forum wel kan helpen...
volgens mij mogen parels, maar ik zou helemaal geen sieraden dragen op een begrafenis. hooguit mijn horloge.
Alle reacties Link kopieren
Op de begrafenis van mijn vader droeg ik gewoon alles, omdat hij dat mooi vond. Hoe het echt hoort, weet ik niet exact. In elk geval sober, maar of alles verboden is?
Alle reacties Link kopieren
Volgens de officiele etiketten zijn parels het enige wat mag. Maar ik denk niet dat iemand er zwaar aan zal tillen als je wat anders draagt tegenwoordig. Als het maar mooi staat en sober is, denk ik...
Ik had parels om, niet omdat dat het enige is wat zou mogen, maar omdat ik daar een reden voor had.

Als de overledene 'iets' had met jouw ketting met robijnen, waarom zou je die dan niet om doen?



Als de overledene niet zo dichtbij staat, zou ik het ook sober houden.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef op 19 november 2007 @ 18:38:

Volgens de officiele etiketten zijn parels het enige wat mag. Maar ik denk niet dat iemand er zwaar aan zal tillen als je wat anders draagt tegenwoordig. Als het maar mooi staat en sober is, denk ik...




Etiketten zijn stickers die je op een doos oid plakt. Wat jij bedoelt is etiquette (enkelvoud).



Ontopic: ingetogen en sober. Geen hangende oorbellen, wel knopjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeer ouderwetsch; ik draag GEEN sieraden, behalve die die mij zeer dierbaar zijn (een ring die ik altijd draag).
Parels en mijn dagelijkse (niet opvallende) gouden ringen, vriendschapsring, al 19 jaar en de ring die ik van mijn ouders kreeg voor de geboorte van mijn zoon. Soms ook de ring met steen van mijn overleden oma, maar omdat ik hele kleine handen heb zijn ze dan wel heel erg "vol".

Toen ik nog geen parels had, mijn gouden kettinkje met een klein gouden hangertje.

Maar als je "in stijl" wilt gaan zijn parels dus voorgeschreven, hoewel ik het maar weinig zie.



En alsjeblieft geen pumps, maar een beschaafd hakje. Die pumps vond ik destijds afschuwelijk tijdens de begrafenis van een lid van het Koninklijk Huis. Het zal wel mogen, maar ik vond het ordi lijken, het verbaasde me dat het mocht van "Bea". Pumps horen wat mij betreft bij een chique avondje uit. Maar goed, het koninklijk gezelschap hoefde vervolgens natuurlijk niet op een drassige begraafplaats tot de enkels in de modder te verregenen.



Oh, en vanzelfsprekend draag je GEEN MOBIELTJE !!!!! Vier van de vijf keer gaat zo'n kreng af tijdens een uitvaartdienst. Schandalig en respectloos.
Alle reacties Link kopieren
Het zou helpen als we weten hoe je gerelateerd bent aan diegene, als het heel dichtbij is en diegene geeft zelf al aan dat het allemaal niet zo sober hoeft etc etc...



Is het een relatie van je werk of anders wat niet echt nastaat, dan zou ik het heel rustig en sober houden.Lijkt mij het veiligst en parels mogen dan .
http://www.omgangsvormen.nl/begravencremeren.htm
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er tegenwoordig niet meer iets wat niet "mag", ik zou als ik jou was doen wat je gevoel je ingeeft.



Hetzelfde met de kleding,trek aan waar jij je prettig bij voelt.
Het hangt inderdaad heel erg af van degene die is overleden. Wat voor band heb je met die persoon? Kijk daar naar.
Ivm met mijn werk heb ik al aardig wat uitvaarten meegemaakt en ik vind een beetje sober toch altijd wel het meest gepast. Parels zijn dan prima. Maar het belangrijkste is wat de overledene zou willen, welke band is er, wat is de sfeer en aankledig van de uitvaart.

Van die mobieltjes vind ik echt ongelooflijk.

Een spijkerbroek vind ik zelf niet echt kunnen bij een uitvaart.
Alle reacties Link kopieren
*Sterkte*

Als iemand dichtbij staat: ga als jezelf!



Ga je als steun voor een ander oid, houd het dan simpel, zorg dat je niet opvalt...



Ik hoop overigens bij mijn eigen begrafenis vanaf mijn wolk iedereen te kunnen zien zoals ik ze kende...in hun allermooiste kleren maar wel wat bij hen past! En vooral kleur.



Maar ja, ik leef nog en ik weet niet hoe diegene was waar jij een begrafenis van hebt!
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
Alle reacties Link kopieren
Goh... ik wist niet eens dat hier een etiquette voor was. Betekent dus ook dat ik hier nooit rekening mee heb gehouden. Je hoeft niet uitbundig te gaan, maar volgens mij let niemand op de sieraden die je draagt.



Ik heb helaas onlangs mijn moeder verloren en ik heb me meer geergerd aan de kleding. Op de sieraden heb ik niet gelet.... daar let je niet op als je rouwt. Maar kleding... sommige kwam in fleecetrui (zo'n vale) met de rits dicht tot aan de kin. Ik had ze wel eigenhandig de kerk uit willen zetten... zo respectloos.
Nou, het lijkt me dat het je ook wel opvalt als iemand behangen met gouden sieraden binnenkomt. Het is, denk ik, al snel te veel.
Het zou er mij niet om gaan wat mensen dragen op de begrafenis van mijn moeder, feit dat ze komen is voor mij al genoeg.
De etiquette mag inmiddels duidelijk zijn, maar ik persoonlijk stoor mij daar nooit aan.



Ik laat het altijd geheel afhangen van de situatie (mijn band met de overledene en zijn/haar nabestaanden). Droeg iemand zijn of haar hele leven een spijkerbroek en had die persoon echt een gruwelijke een hekel aan pakken, dan ga ik er echt niet in een mantelpakje heen. Dat zou ik persoonlijk in zo'n situatie erg respectloos vinden. Anderzijds, hechtte iemand juist erg aan formele kleding of weet je dat zijn/haar nabestaanden daar zwaar aan tillen, dan zou ik me voor de gelegenheid juist weer wel in iets nets kleden.
Mijn moeder ging naar naturistencampings ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sanmi schreef op 20 november 2007 @ 08:29:

Goh... ik wist niet eens dat hier een etiquette voor was. Betekent dus ook dat ik hier nooit rekening mee heb gehouden. Je hoeft niet uitbundig te gaan, maar volgens mij let niemand op de sieraden die je draagt.



Ik heb helaas onlangs mijn moeder verloren en ik heb me meer geergerd aan de kleding. Op de sieraden heb ik niet gelet.... daar let je niet op als je rouwt. Maar kleding... sommige kwam in fleecetrui (zo'n vale) met de rits dicht tot aan de kin. Ik had ze wel eigenhandig de kerk uit willen zetten... zo respectloos.






En toch....en toch............waarschijnlijk hebben OOK deze mensen voor hun kast gestaan en iets "geschiktst "uitgekozen .

Kan me namelijk niet voorstellen dat iemand denkt "ahhhh , joh , ken ons t rotten , we gaan in onze oudste / minst geschikste zooi " . Die mensen zullen met een bruiloft oid ook - in jouw ogen - de plank - enigszins - misslaan .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
mmmmm ik denk niet dat ze voor de kast gestaan hebben. Ik vind dat iedereen gewoon moet dragen wat hij wil, maar ik vond dit echt stuitend.... Je hoeft voor mij echt geen nieuw garderobe aan te schaffen, maar een vale spijkerbroek (en dan geen hippe, maar gewoon echt een oude spijkerbroek) met dito fleece vond ik gewoon heel erg vervelend.



Het was wel de begrafenis van mijn moeder, misschien dat ik er daarom wat emotioneel onder ben... het is nog maar een week geleden, maar ik vond het wel erg vervelend... als iemand behangen met goud was gekomen had ik gedacht dat hij/zij in ieder geval zijn best had gedaan.



Maar dat van die etiquette wist ik echt niet... wel goed om hier rekening mee te houden in ieder geval.
@BGB

Ik weet niet zeker of ze dan echt hebben nagedacht over iets geschikts hoor!

Ik bedoel, als je eruit ziet of je even tussen de boodschappen en het klussen door naar een uitvaart gaat, dan komt dat niet over alsof iemand er goed over heeft nagedacht wat dat voor de nabestaanden betekent.

Misschien ben ik een beetje ouderwets daarin maar ik vind wel dat je in iets neutraals kan komen als je het dan niet weet. Misschien heb jij gelijk, want het bruiloftvoorbeeld herken ik ook.



@Sanmi, gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken zulke families ; die hebben niets anders en doen in dat geval hun béste oudste spijkerbroek aan en hun minst verwassen fleecetrui ............
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Sanmi, gecondoleerd en heel veel sterkte.



Heb nooit geweten dat je tijdens een begrafenis geen sieraden mag dragen, dus ook geen oorbellen. Behalve parels dan las ik hier op het topic.

Eerlijk gezegd vind ik die kale oorlellen van mij waarbij je duidelijk kunt zien dat ik normaal gesproken oorbellen draag een stuk lelijker dan een paar eenvoudige oorbellen.



Voor de rest heb ik me ooit eens enorm geergerd aan iemand (manspersoon) die een superstrakke verwassen spijkerbroek aanhad en afgetrapte, ongepoetste schoenen eronder.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Ik kwam op de begrafenis van mijn (nog jonge ) vriendin in het zwart, en dacht dat ik misschien een beetje té behoudend was. Gelukkg kwamen de andere vriendinnen ook in het zwart. We hadden ons allemaal wel opgetut, hakken aan, sieraden om. Want zoals Suus altijd zei; áltijd zorgen dat je er goed uitziet. Zelfs doodziek zat ze opgetut in haar bed. dus het viel niet uit de toon dat wij ons ook hadden opgedoft. Ik was blij dat ik het gedaan had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven