Welke taal/talen vinden jullie heel mooi? En welke niet?

24-08-2014 11:23 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een non-topic op de zondagochtend!



Ik vind Arabisch de mooiste taal ter wereld. Vind het echt een schitterende taal en luister soms naar Arabische nieuwsberichten of muziek (soms ook Berbers) op youtube om de taal te kunnen horen, ook al versta ik er dan helemaal niets van



Duits vind ik ook schitterend, een geweldige taal in mijn ogen. En die versta ik wel! Ik luister ook graag naar Rammstein.



Spaans vind ik ook heel mooi klinken, ik mag dan ook graag naar de Spaanstalige nummers van Cypress Hill luisteren.



Verder vind ik heel mooi klinken: Frans, Noors, Grieks, Tsjechisch, Russisch, en Japans vind ik ook wel wat hebben.



Spuuglelijk vind ik Nederlands (maar dat kan gedeeltelijk komen doordat het gras altijd groener is aan de andere kant, ondanks dat ik namelijk een halfbloed ben spreek ik vanuit huis geen tweede taal wat ik als een ontzettend groot gemis zie) en Zuid-Afrikaans.



Qua accenten vind ik Schots en Welsh geweldig.



En jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucky_Birdie schreef op 24 augustus 2014 @ 11:56:

Koreaans vind ik verschrikkelijk, ten minste, wat ik meekrijg van de stukjes journaal die wel eens op tv voorbij komen.Heb op youtube inderdaad wel eens nieuwsbulletins in het Koreaans gezien, vanuit Noord-Korea. Ik had het gevoel alsof de presentatrice aan het blaffen was, zo klonk het. Heel agressief.
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 24 augustus 2014 @ 11:53:

Jippie55, wow wat knap! Spreek je het ook nog? Het is ook een heel ander alfabet.

Ligo

Het is lastig om te oefenen met een taal die je nooit hoort. Frans, Engels en Duits kan je volgen maar met Grieks is het lastig. Jammergenoeg
Alle reacties Link kopieren
Jippie55. Dat kan ik me voorstellen. Een taal moet je volgens mij wel bijhouden en dan is het jammer als je verder geen binding hebt met het land of er vrienden/kennissen hebt ofzo met wie je het kunt spreken.
Alle reacties Link kopieren
Zelf denk ik dat je beter een taal heel goed moet beheersen om daarna uit te breiden. Ik ben opgevoed met Frans en NL. Alleen jammer dat de NL-spreker niet zo heel veel aanwezig was de eerste jaren waardoor ik naar de kleuterschool ging en niemand wist wat ik wilde. Ik gooi nog regelmatig dingen 'in mijn hoofd' om. Eerst in Frans, dan vertalen naar Nl en dan vertalen naar de taal van dat moment (Engels bijvoorbeeld). Omdat ik het Engels vanuit het NL heb geleerd. Onderhoud je een taal niet, dan is het ook snel vervlogen in de kinderjaren.



Mijn zoon kent wel Italiaanse woorden en zinnen (schoonvader) en wat Frans (mijn moeder). Daarnaast NL en Limburgs. Dat laatste pikt hij op bij PSZ en van vriendjes thuis. Ik kan het hem helaas niet leren alhoewel ik het prima versta en kan lezen maar het is mij nooit geleerd goed uit te spreken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Lemoos2, het onderhouden van de taal lijkt me inderdaad essentieel. Wat moet het frustrerend voor je zijn geweest als kleuter, dat je niemand echt duidelijk kon maken wat je wilde.



Leuk dat je zoon nu wat woordjes en zinnen leert
Ik vind alle Engelse dialecten heel leuk klinken en vaak ook met humor erin.Een mooie taal vind ik Italiaans.Lelijke talen; Duits,Russisch en Japans
Ik vind de communicatie tussen mensen in een taal die ik niet versta altijd wel mooi. Ik hoor klanken, zie emoties en ik zie dat mensen elkaar wel of niet begrijpen. Dat vind ik mooi.



Als ik iets op tv zie, dan zou ik snel verder zappen als het om een taal gaat met veel keelklanken, zangerig zoals Chinees. Verder kan ik het allemaal wel verdragen
Alle reacties Link kopieren
Puur op klank: Gaelic, Ivriet en Xhosa.

De eerste twee klinken zo heerlijk gutturaal. En in de laatste taal vind ik de Click sounds geweldig klinken. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar het valt nog niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Sitka, wat gaaf, Fries als moedertaal. Wat jammer dat je het niet meer dagelijks spreekt dan en voelt dat je de uitgebreide woordenschat verliest. Ik kan me voorstellen dat je dat jammer vindt.



Emmetje2, met Engels kun je inderdaad veel kanten op!
Alle reacties Link kopieren
Grieks vind ik mooi. En Duits mag ik graag horen.

Arabisch vind ik vaak veel te bozig klinken.

Qua accent mag ik graag het Amerikaans uit verschillende gebieden horen. Texaans. En andere Southern accenten.
Alle reacties Link kopieren
Loquase, heb het filmpje eens bekeken. Wat lijkt me dat inderdaad moeilijk zeg! Fascinerend. En wat komt die leraar leuk en sympathiek over!
Ik vind Duits echt een heel lelijke taal. Spaans vind ik mooi, en Italiaans. Nederlands vind ik trouwens ook mooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noah_ schreef op 24 augustus 2014 @ 12:08:

Grieks vind ik mooi. En Duits mag ik graag horen.

Arabisch vind ik vaak veel te bozig klinken.

Qua accent mag ik graag het Amerikaans uit verschillende gebieden horen. Texaans. En andere Southern accenten.
xxx
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 24 augustus 2014 @ 11:23:

Even een non-topic op de zondagochtend!



Ik vind Arabisch de mooiste taal ter wereld. Vind het echt een schitterende taal en luister soms naar Arabische nieuwsberichten of muziek (soms ook Berbers) op youtube om de taal te kunnen horen, ook al versta ik er dan helemaal niets van



Duits vind ik ook schitterend, een geweldige taal in mijn ogen. En die versta ik wel! Ik luister ook graag naar Rammstein.



Spaans vind ik ook heel mooi klinken, ik mag dan ook graag naar de Spaanstalige nummers van Cypress Hill luisteren.



Verder vind ik heel mooi klinken: Frans, Noors, Grieks, Tsjechisch, Russisch, en Japans vind ik ook wel wat hebben.



Spuuglelijk vind ik Nederlands (maar dat kan gedeeltelijk komen doordat het gras altijd groener is aan de andere kant, ondanks dat ik namelijk een halfbloed ben spreek ik vanuit huis geen tweede taal wat ik als een ontzettend groot gemis zie) en Zuid-Afrikaans.



Qua accenten vind ik Schots en Welsh geweldig.



En jullie?Ik had deze OP kunnen schrijven op je mening over het Nederlands na. Dat vind ik namelijk geen lelijke taal, maar misschien omdat ik 3-talig ben?
Alle reacties Link kopieren
Krullevaer

Wat grappig, iemand die Nederlands noemt!



Sitka, dat moet een mooi programma geweest zijn. Ik kan ook echt zwijmelen bij een taal en het gebruik en de uitspraak ervan.
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 24 augustus 2014 @ 12:12:

Loquase, heb het filmpje eens bekeken. Wat lijkt me dat inderdaad moeilijk zeg! Fascinerend. En wat komt die leraar leuk en sympathiek over!

Ja, je breekt er echt je tong over als je het probeert.



Wat ik ook heerlijk vind klinken is een vet Schots accent. Zoals bijvoorbeeld Neil Oliver spreekt. Ik kan de hele dag wel naar die man luisteren, al zou hij het telefoonboek voorlezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 24 augustus 2014 @ 12:18:

[...]



Ja, je breekt er echt je tong over als je het probeert.



Wat ik ook heerlijk vind klinken is een vet Schots accent. Zoals bijvoorbeeld Neil Oliver spreekt. Ik kan de hele dag wel naar die man luisteren, al zou hij het telefoonboek voorlezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 24 augustus 2014 @ 12:14:

[...]





Ik had deze OP kunnen schrijven op je mening over het Nederlands na. Dat vind ik namelijk geen lelijke taal, maar misschien omdat ik 3-talig ben?Wat toevallig, en zo ontzettend geweldig dat je drietalig bent!
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 24 augustus 2014 @ 12:18:

[...]



Ja, je breekt er echt je tong over als je het probeert.



Wat ik ook heerlijk vind klinken is een vet Schots accent. Zoals bijvoorbeeld Neil Oliver spreekt. Ik kan de hele dag wel naar die man luisteren, al zou hij het telefoonboek voorlezen. Dat heb ik dus ook met de talen die ik mooi vind. Al lezen ze het telefoonboek voor of een gebruiksaanwijzing of recept van iets, ik kan er de hele dag naar luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Het Noord-Koreaans wordt op een hele aparte manier uitgesproken, althans, op de televisie, zoals Blue Lagoon zegt. Dat geblaf is opzettelijk, om een soort van kracht bij te zetten, of om 'nationale trots' te laten doorschemeren. Het maakt de taal er inderdaad niet veel mooier op.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook Soetkees, dat het ook is om kracht bij te zetten. Het zijn dan ook wel vaak heel felle nieuwsberichten. En de klanken zijn natuurlijk ook al heel krachtig van zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=w7J2Nnl7Ano
Ik vind Portugees prachtig om naar te luisteren. Versta er geen bal van, maar de klanken, het quasi-slisserige, het bijna luie van die taal... Heerlijk!



Jaren geleden zond RTL4 een Braziliaanse soap uit, vond de karakters en de verhaallijn bagger maar die taal... *zwijmel*
Kliktalen zijn prachtig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven