Woonboot

20-02-2017 20:51 33 berichten
Hoi allemaal!



Ik wist niet perse waar dit thuis hoorde dus dan maar overig



Ik vroeg mij af of er wellicht forummers zijn die ooit op een woonboot gewoond hebben of nu wonen? Of wellicht ken je iemand.



Vroeger fantaseerde ik vaak over het wonen op een woonboot in een stad/omgeving stad, alleen ik heb echt geen idee wat eventuele voor en of nadelen zijn en hoe het is, dus ik hoopte dat iemand mij daar wat over kan vertellen
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me echt tof om op een woonboot te wonen, alleen kut in de zomer met de muggen.
Mijn moeder woonde vroeger op een woonboot, wat ik onthouden heb van de verhalen, zijn alleen de ratten..
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 20 februari 2017 @ 20:59:

Mijn moeder woonde vroeger op een woonboot, wat ik onthouden heb van de verhalen, zijn alleen de ratten..Ieuw!
Volgens mij is onderhoud een heel dure grap. En sommige gemeentes doen vreselijk moeilijk over ligplaatsen.
Dit lijkt me in ieder geval een groot nadeel: http://nos.nl/artikel/215 ... nboten-gennep-redden.html

Sinds ik die verhalen heb gelezen een maand geleden is het hele romantische idee van een woonboot bij mij weg.
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn droom om ooit in een mooie woonark te wonen

maar onderhoud is inderdaad duur, ligplaatsen ook vaak, want die zijn schaars
- onderhoud is een dure. Afhankelijk of je een boot hebt of een betonnenbak moet hij (als ik het goed heb begrepen) iedere 5 jaar droog (lees kei duur)

- hypotheek is moeilijker verkrijgbaar in vergelijking met een huis

- ligplekken zijn er bijna niet (lees kei duur)
Mijn droom ook. Als je betonnen casco hebt, hoeft hij iig niet elke 5 jaar op de helling.

Ik heb al gezien dat een woonboot kopen niet zo moeilijk is. De ligplaats, dat is het probleem. Die zijn er bijna niet. Ligplaats kopen is ook al gauw 1,5 ton.

Ik droom nog maar even verder.
Ik heb goede vrienden met een woonboot. Je woont heerlijk vrij("staand") en vaak op mooie plekken zoals nabij natuurgebieden of in de stad. Maar je hebt wel allerlei beestjes, van meerkoet tot mug, rond en in je woning. Je kunt gezeik krijgen met je ligplek (wel/niet vergunning, veranderende regels, erfpacht, etc). Het onderhoud is inderdaad wat anderen ook zeggen een dure aangelegenheid. Woonboten worden vaak dan ook bewoond door de echte (water)liefhebbers en niet mensen "die het ook wel leuk lijkt".
Mij lijkt het vreselijk. Ik dacht altijd dat mensen op een woonboot gingen wonen als ze geen huis, appartement of etage konden kopen, maar een woonboot schijnt in veel gevallen nog veel duurder te zijn. Ik zou er alleen echt nooit voor kiezen.
quote:Pluisi schreef op 20 februari 2017 @ 21:09:

Mijn droom ook. Als je betonnen casco hebt, hoeft hij iig niet elke 5 jaar op de helling.

Ik heb al gezien dat een woonboot kopen niet zo moeilijk is. De ligplaats, dat is het probleem. Die zijn er bijna niet. Ligplaats kopen is ook al gauw 1,5 ton.

Ik droom nog maar even verder.Dat is ook geen woonboot dat is een ark. Heel iets anders... (volgens mijn beste vriend die op een oud binnenvaartschip woont)
Ik heb als student 4 maanden op een woonboot gewoond. Haske illegaal, want onderverhuurd. Heb dus niets te maken gehad met onderhoud en dergelijke.

Het was toen hartstikke leuk, maar zou het nu niet meer willen.



Het was in de zomer dus ontzettend warm (plat dak) erg druk op het water (centrum Amsterdam) en inderdaad; heel veel beesten.
Ik heb op een woonboot gewoond, geweldig! We zijn helaas verhuisd ivm de kinderen. We hadden twee drijvende terrassen en woonden heerlijk vrijstaand. 'S zomers heerlijk met ons andere bootje door de grachten varen, aanmeren bij een kroegje. Of gewoon een rustig plekje zoeken om in de zon te gaan liggen. Wij vonden het echt een heel fijn en vrij gevoel geven.

Eendjes groot zien worden, man die de huiszwaan uit zijn hand liet eten...

Ratten zaten misschien wel bij de wal, maar ik heb ze nooit gezien. Muggen vielen bij ons erg mee. Alleen als er een dode vis in de buurt dreef, dat had je gauw genoeg door

De ligplek is het moeilijkste om te krijgen inderdaad en het wordt momenteel bijna onmogelijk gemaakt om de boel nog te financieren.

Voor ons blijft het nog een wens om ooit weer terug te gaan naar een woonboot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Martje2801 schreef op 20 februari 2017 @ 21:21:

[...]





Dat is ook geen woonboot dat is een ark. Heel iets anders... (volgens mijn beste vriend die op een oud binnenvaartschip woont)ja het is wel een fundamenteel verschil inderdaad
Ik heb op een woonark gewoond.

Koud in de winter. Ligt tenslotte in ijskoud water.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk wonen hoor! Hier geen overmatig last van muggen en nog geen rat gezien. Wel muizen maar dat komt door de cadeautjes van de kat... Gelukkig wel een betonnen bak, dat scheelt en goede aansluitingen op het vaste land ( lees elektra, gas en riool). Het ligt echt aan euh waar je stulpje ligt zeg maar! Scheelt wel dat ik huur, ik hoef dus alleen te signaleren dat het waterpeil veranderd zodat mijn huurbaas maatregelen kan nemen mbt aansluitingen....
Ik heb wel een tijdje op een woonboot gewoond, was nog erg jong en bij mijn ouders weggegaan om bij iemand in te trekken op een woonboot. Leuke tijd



Ik heb er toen niet zoveel nadelen aan ondervonden.
quote:NYC schreef op 20 februari 2017 @ 21:17:

Mij lijkt het vreselijk. Ik dacht altijd dat mensen op een woonboot gingen wonen als ze geen huis, appartement of etage konden kopen, maar een woonboot schijnt in veel gevallen nog veel duurder te zijn. Ik zou er alleen echt nooit voor kiezen.Haha, ik dacht tot zojuist ook dat het armoe was, de op het water versie van in een stacaravan wonen. Ik zou bang zijn dat 'ie 's nachts vol zou lopen met water of zinkt. Niets voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees eigenlijk alleen maar nadelen. Koop een huisje met een loei van een tuin, graaf een gat en gooi er een bootje in. kleed dat leuk aan en voilà best of both worlds.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden een (nieuwbouw) woonark, maar hebben er niet lang gewoond, dus ik weet niet hoe duur het onderhoud was. Het heeft idd een heerlijk stukje vrijstaande vrijheid, en het is leuk de hele dag bootjes voorbij te zien komen, maar ik zou er zelf niet aan beginnen.



- het is heel duur, naast aanschaf van de ligplaats en de ark moesten m'n ouders ook nog huur betalen voor het water waar ze op dreven

- naast onderhoud aan je boot moet evt. ook nog je ligplaats uitgebaggerd worden

- dierlijk gespuis vond ik wel meevallen, waren wel heel veel spinnen

- je tweede woonlaag is vaak onder water, ondanks de kleine raampjes voelde het wel erg als een kelder

- je huis schommelt dus soms, en als er een grote boot hard voorbij vaart dan kunnen dingen zelfs vallen

- je moet je huis goed beladen om de boel soort van recht te krijgen, en er is nooit wat waterpas in je huis
Je moet het leuk vinden om op het water te wonen, ik vind het fantastisch! Ik lees hier niet alleen maar nadelen, maar ik kijk er ook anders tegenaan. Ik vond het echt heerlijk om 's avonds na mijn werk in het bootje te stappen en samen door de grachten te varen, wijntje mee, ijsje halen bij de plaatselijke ijssalon, manlief evt een hengeltje uitgooien. Echt vakantiegevoel!

Je woont vrijstaand, vanuit je slaapkamerraam zie je de eendjes voorbij zwemmen en in de lente kuikentjes krijgen. Tijdens het koken keek ik vanuit het raam over het water, zo rustgevend. Het kabbelende water wat je hoort als je buiten zit. Tuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en manenschijn, maar ik vond het alleen maar leuk!
Goh thanks voor alle reacties! Ik begin inderdaad wel wat nadelen te signaleren die de voordelen (toch lekker vrijstaand wonen etc) lijken te overheersen.



Ik had inderdaad of heb altijd zo'n romantisch idee in mijn hoofd van het wonen op een woonboot haha.



Eens in de zoveel tijd kijk ik wel eens naar koop/huur en dan zie ik echt mooie stulpjes voor bij komen. Wat is exact het verschil tussen woonboot/woonark dan?



Mbt ligplek, als ik bv op funda kijk dan hebben ze al een ligplek, daar staat dan wel bv bij dat dit E400 per jaar kost, is dat wat jullie bedoelen of komen daar nog andere kosten bij?
quote:dwynwen schreef op 20 februari 2017 @ 21:40:

Goh thanks voor alle reacties! Ik begin inderdaad wel wat nadelen te signaleren die de voordelen (toch lekker vrijstaand wonen etc) lijken te overheersen.



Ik had inderdaad of heb altijd zo'n romantisch idee in mijn hoofd van het wonen op een woonboot haha.



Eens in de zoveel tijd kijk ik wel eens naar koop/huur en dan zie ik echt mooie stulpjes voor bij komen. Wat is exact het verschil tussen woonboot/woonark dan?



Mbt ligplek, als ik bv op funda kijk dan hebben ze al een ligplek, daar staat dan wel bv bij dat dit E400 per jaar kost, is dat wat jullie bedoelen of komen daar nog andere kosten bij?



woonboot = iets wat 'gevaren heeft' of 'kan varen'

woonark = stomme betonnen bak



hypotheek is moeilijk verkrijgbaar. Dit omdat je de ligplaats vaak huurt van de gemeente (en dus geen onderpand is) en je boot ook geen cent waard is zonder ligplaats. Ga dus vanuit dat je niet makkelijk financiert (ookal is het misschien onder je budget). Mijn beste vriend moest 20% zelf bijlappen.



boot moet iedere 5 jaar de helling op/droog voor keuringen. De dikte van het staal en dergelijke (als ik het goed heb). Naar wat ik heb begrepen is dat een dure aangelegenheid.



De vergunningprijs voor een ligplaats is vaak een euro of 500 per jaar. Daarbij komt nog precario.
De vergunning is 500 per jaar, dus dan koop je de ligplaats nog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven