Yes, een droom komt uit!

25-05-2016 10:18 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me zojuist opgegeven voor een zeilcursus CWO1. Iets wat ik al jaren leuk dacht te vinden, maar ik zag niet echt een mogelijkheid en durfde het ook niet goed te proberen. Afgelopen winter ben ik voor het eerst echt een dag met iemand mee wezen zeilen en het was nog mooier dan ik dacht. Die stilte, alleen wind en golven en dan in volle vaart over het blauwe water vliegen. Een van de heerlijkste dingen die ik ooit heb gevoeld.

En nu ga ik het zelf leren! Ik kan met nog niet voorstellen dat ik ooit zelf over een van die wijdse Friese meren durf te zeilen, maar ik ga er helemaal voor!



Iemand nog goede tips vooraf?
..
Geen tips, maar...
Wauw gaaf hoor! Ik ben zelf een eersteklas kluns dus ik denk niet dat zeilen iets voor mij is haha. Maar kan me voorstellen dat je het heerlijk vind om zo over het water te vliegen. Wanneer begint je cursus?
Wat leuk ik heb ooit mijn CWO 1 en 2 gehaald voor zeilen en CWO 1 voor windsurfen, als kind. Was leuk en echt niet zo moeilijk!



Alleen zo'n grote driemaster ofzo zou ik niet kunnen hoor doe het nu bijna nooit meer, weet het ook allemaal niet precies. Komt vast wel weer terug als ik weer eens in een boot stap

Tip: de juiste schoenen. En kweek wat eelt op je handen



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ja in de winter is het lekker rustig en weids. Nu niet meer op die meren, tip leer duits en hard schreeuwen tegen mislukte zondag zeilers en strijkijzers.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
vooral genieten, neem warme kleding mee, eventueel thermo-ondergoed, dikke sokken.

Vitamine C tegen zeeziekte

vergeet ook geen muts, sjaal, haarband, zonnebrand en cap.

schoenen met een profiel waar geen steentjes in kan gaan zitten (zodat je de boot niet kan beschadigen)



Verder vooral heel veel genieten.



Wie weet tot ergens op het water! De Friese meren zijn leuk, maar het IJsselmeer, de Wadden en de Noordzee zijn nog veel leuker!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Leuk. Goed dat je een cursus doet. De meeste mensen leren zeilen door gewoon een paar keer 'mee te zeilen' op een valk of BM'er. Maar op een cursus leer je zoveel meer! Voordeel daarvan is dat je daarna ook eenvoudiger overstapt naar iets groters, of naar bijvoorbeeld een sportcatamaran, of wat je maar leuk vindt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Zeilen is zooooo leuk! Ik heb in zwaardboten en kielboten les gehad en les gegeven, ben met kielboten (16m2/valk/bm) zelfs tot CWO5 door gegaan. Nu helaas al jaren niet meer gezeild en woon ook niet meer in de buurt van water

Belangrijk om zonnebrandcreme me te nemen, hoge factor, ook als de weersvoorspellingen slecht zijn. Hoe vaak ik niet met verbrand hoofd van het water af ben gekomen...
Ik heb zelf mijn Cwo 1 en 2 voor kielboot. Ik heb gelest voor 3, maar werd ziek waardoor ik dat jaar niet meer kon zeilen en mijn Cwo 3 niet heb afgemaakt. Jammer, want ik had al ruim meer dan de helft van de onderdelen afgetekend staan. Daarna is het er niet meer van gekomen, mede ook omdat mijn man inmiddels ook begon met zeilen (hij heeft zijn Cwo 1) en we kort daarna overstapten van de kielboot (randmeer in ons geval) naar een kleine kajuit (fox 22).

Tips: de decathlon heeft prima zeilkleding die je goed droog houdt en geen kapitaal kost.

Als je snel last hebt van de touwen, koop zeilhandschoentjes, ik ben er nog steeds zo blij mee.

Oefen je knopen regelmatig. Je vergeet ze verbazingwekkend snel weer is mijn ervaring.

Zonnebrand en een pet is inderdaad belangrijk.

Belangrijkste tip: geniet ervan! Zeilen is heerlijk en echt niet zo moeilijk als het in het begin wellicht lijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 25 mei 2016 @ 10:29:

Wat leuk ik heb ooit mijn CWO 1 en 2 gehaald voor zeilen en CWO 1 voor windsurfen, als kind. Was leuk en echt niet zo moeilijk!



Alleen zo'n grote driemaster ofzo zou ik niet kunnen hoor doe het nu bijna nooit meer, weet het ook allemaal niet precies. Komt vast wel weer terug als ik weer eens in een boot stap

Tip: de juiste schoenen. En kweek wat eelt op je handen



Veel plezier!



Ik heb ook CWO 1 en 2 voor zeilen (kielboot) en CWO1 voor surfen. Ook nog doorgegaan voor kielboot 3 maar uiteindelijk niet gehaald.



TO, ga je kielboot of zwaardboot doen?



Ik heb nog wel veel gezeild erna, mijn ouders hadden een bootje. Tegenwoordig ga ik niet meer vaak maar soms nog wel. Ik kan prima in mijn eentje een zeilboot leiden (met onervaren passagiers) zolang het niet harder waait dan windkracht 5, dan wil ik we een ander semi-ervaren persoon erbij.

Dus je leert het echt wel snel.



Tips vooraf: verdiep je alvast een beetje in wat termen anders kan het misschien overweldigend zijn. Niet dat je ze al uit je hoofd moet kennen maar dat je ze in ieder geval al een keer gehoord hebt.



Bootonderdelen: http://www.zmn.nl/Portals ... l/Kielboot/onderdelen.pdf

Windrichtingen: http://www.fox22-zeiljach ... ageTemp/image001_0001.gif





Hmm nu krijg ik ook weer zin om een bootje te huren
Alle reacties Link kopieren
Klik hier voor leuke zeil video's van SV Delos.



dit zijn een aantal mensen die al 7 jaar de wereld rondzeilen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Oh en een goede regenbroek mee. Nog beter is een echte zeilbroek maar voor het begin is een regenbroek ook toereikend.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips. Ik ga me idd wel even inlezen voor de cursus, want al die termen zeggen me helemaal niks. De lessen zijn op een kielboot in elk geval, maar wat het inhoudt weet ik ook niet precies. Er stond bij dat als je het op een kielboot leerde, je makkelijk de overstap naar een grotere zeilboot kon maken later. Dus dat geloof ik dan maar.



En ik zou het nooit durven zonder les. Mijn man zag het al helemaal zitten om gewoon een zeilbootje te huren na die ene dag afgelopen winter, maar dat gaan we echt niet doen hoor.
..
Alle reacties Link kopieren
Grotere boten zijn inderdaad meestal kielboten.



Het verschil er tussen zit eigenlijk onder de boot. Bij een kielboot hangt er een vast 'zwaard' onder de boot (de kiel) en bij een zwaardboot kun je het zwaard er ook uit halen.

Resultaat is dat zwaardboten vaak sneller kunnen maar ook veel onstabieler zijn. Dit zijn vaak de kleinere bootjes waar je ook regelmatig omslaat, zeilers hebben hier dus vaak een wetsuit (en evt zwemvest) aan. Dit is dus over het algemeen wel veel sportiever zeilen.

In een kielboot kun je bijna niet omslaan (dan moet je heel hard je best doen) en dit is daarom iets 'relaxer' dan zwaardboten. Nadeel is wel dat je een kielboot, mede doordat ze groter zijn, moeilijker in je eentje kunt besturen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, dat weet ik dus alvast, mooi zo! Ik denk dat mijn man en ik op den duur wel eens met een grotere zeilboot willen varen of eens op vakantie willen. Zodat je er ook in kunt slapen, zeg maar. Maar eerst maar eens leren hoe het moet. En hoe ik al die knopen, touwen en soorten zeilen uit elkaar moet houden.....
..
Alle reacties Link kopieren
Gaat helemaal goed komen! In het begin lijkt het veel maar je leert het echt heel snel.



Gaat je man ook mee op cursus?
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: op een zeilboot zijn er geen touwen, alleen lijnen. Afhankelijk van de zeilschool en instructeur ga je dat nog heel vaak horen als je vaak touw zegt ipv lijn
Alle reacties Link kopieren
Super, tof,
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenrooske schreef op 25 mei 2016 @ 14:54:

Nog een tip: op een zeilboot zijn er geen touwen, alleen lijnen. Afhankelijk van de zeilschool en instructeur ga je dat nog heel vaak horen als je vaak touw zegt ipv lijn Touw genoeg op een zeilboot. Een touw met een functie is een lijn, een rol touw zonder functie is gewoon touw.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 25 mei 2016 @ 15:49:

[...]



Touw genoeg op een zeilboot. Een touw met een functie is een lijn, een rol touw zonder functie is gewoon touw.Ik ben niet vaak touw zonder functie tegen gekomen op zeilboten, als het geen functie heeft ligt het al snel in de weg dus bleef het niet lang aan boord.
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenrooske schreef op 25 mei 2016 @ 17:07:

[...]





Ik ben niet vaak touw zonder functie tegen gekomen op zeilboten, als het geen functie heeft ligt het al snel in de weg dus bleef het niet lang aan boord.Hangt van de maat van de boot af. En hoe lang je zeilt. Op een valkje die je 's avonds inlevert is weinig touw. Als je een week op zee zit kom je altijd touw tekort.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor die links met de plaatjes. Ben al bezig om ze te bestuderen.



We zijn op het idee gekomen, nadat we dit voorjaar met iemand een dag mee mochten zeilen op zee bij Lanzarote. Dat was zo ontzettend gaaf, echt een van de meest geweldige ervaringen die ik ooit heb gehad. De vrouw met wie we mee mochten is een Nederlandse die al een paar jaar daar woont en leeft van mensen die bij haar vakantie komen vieren. Het was helemaal niet zo'n enorme groot jacht hoor, maar ze was er wel helemaal mee naar de Canarische eilanden gevaren.



Lessen in een Valk op het Veluwemeer zal er misschien niet mee te vergelijken zijn, maar je moet ergens beginnen he.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 25 mei 2016 @ 18:54:

[...]



Hangt van de maat van de boot af. En hoe lang je zeilt. Op een valkje die je 's avonds inlevert is weinig touw. Als je een week op zee zit kom je altijd touw tekort. Klopt ik vaar op een zeeschip, staal en trossen, zijn in theorie niet veel touw nodig, vlaggelijntje hier en daar. Toch hopen ander touw liggen voor andere dingen en dan zijn wij maar een simpel tankertje.
fietsen varen vrouwelijk doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven