Zaterdag een kitten, hoe met "oude" kat?

12-03-2007 18:09 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi kattenliefhebsters,



zaterdag ga ik mijn nieuwe kater ophalen van 12 weken! Ben zo blij! Ik heb al een gecastereerde kater van 1,5 jaar. Hebben jullie nog tips om de katten aan elkaar te laten wennen. Hoop namelijk dat het snel goed gaat. Of heb je nog andere kittentips, kom maar op!



THANKS
Een zoon!
Alle reacties Link kopieren
Het nieuwe katje niet voortrekken, dan wordt jouw kat jaloers. Laat ze ook even uitvechten wie het baasje is. Jouw kat moet even duidelijk maken dat hij het baasje is. Dus die tikken lijken naar maar is het niet. En hou jezelf ook aan de rangorde. Oudste kat eerst een aaitje, daarna het kleintje. Die kleine hier heeft er nog steeds lak aan en eist alle aandacht als eerste op. Ja dan moet hij wat tikjes van de oudere incasseren. En ook bij het eten. Hij heeft Floyd duidelijk gemaakt dat hij als eerste mag eten. Ik bemoei mij er niet mee. 2 bakjes? Waarom? Hij moet zijn rangorde weten. Hij is gek op zijn broertje. Hij wast hem meer dan hij zichzelf wast. Als hij die kleine niet ziet raakt hij in paniek.



Een toverwoord kan ik niet geven. Denk de natuur even zijn gang laten gaan. Niet ertussen gaan zitten/bemoeien, hoe moeilijk ook.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet mee bemoeien.

Katten zoeken dat onderling zelf wel uit. Zal best afentoe geblazen worden, maar dat hoort erbij.

Er staat hierboven een kattentopic, daar vind je vast wel wat over dit onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Bovenstaande tips ben ik het helemaal mee eens.

Onze kat was 1 jaar toen we er een tweede bijnamen. De kleine was vanaf minuut 1 nergens bang voor, ging meteen op de bak en huppelde rond met wat speelgoed...en dat trok meneer 1 dus niet! Aangezien kat 1 rond de 6,5 kg is, en hij bovenop de kleine (die ook echt heel klein was) ging liggen, zitten, bijten enz. hebben we de dierenarts even gebeld, want die kleine schreeuwde de hele tent bij elkaar. De dierenarts raadde ons toen aan om het zijn gang te laten gaan, tenzij de kleine het zelf niet meer aankon, dan moesten we ze uit elkaar halen. Is overigens maar een enkele keer nodig geweest, de kleine was zo bijdehand dat de rangorde na een week of 2 helemaal bepaald was. Vanaf die tijd sliepen ze samen, eten ze samen, wassen ze elkaar en spelen ze. En ja, er vliegen nog regelmatig dikke plukken haar door de kamer, maar ach, daar zijn het haantjes voor he, 2 mannen die allebei graag de dienst uitmaken, haha!

Het loopt vanzelf wel los! Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook hoor. Het zijn half broers maar de vlokken vliegen wel eens door de lucht. Maar als er een (het zijn binnenkatten) even weg is of heel even een luchtje aan het scheppen zijn, schreeuwen ze moord en brand. Die oudste verzorgt zichzelf niet heel goed vind ik. Maar die kleine maar schoonlikken. Ja begin bij jezelf denk ik dan.



Je zult even je "moederkattenhart" moeten vast houden. Want of het 1 dag of 2 weken duurt is niet te zeggen. Als die kleine het accepteert is het over. Maar hoe graag je het direct leuk en lief wilt hebben, laat het aan hun over. En ik snap dat je die kleine wilt knuffelen, maar kan dat als je andere kat buiten is? Of een andere kamer? Dan krijg je iig geen jaloesie.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Als je de kitten in een reismandje op gaat halen, bij thuiskomst in de kamer zetten in de buurt van de andere kat, bovenkant eraf halen en ze verder met rust laten, geblaas niet op reageren, ook een trucje als ze elkaar echt niet mogen de etensbakjes steeds dichter naar elkaar toe schuiven....



Voor de rest: geef ze tegelijk evenveel aandacht, laat de oudere kat aan een kleedje van de ander ruiken evt over zijn vacht vegen en doe het bij de kitten ook zo dan ruiken ze elkaar en dan gaan ze elkaar wel accepteren volgens mij....



Groetjes en suc6,



Lou

Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar een kitten erbij gehaald (katertje), bij onze 11 maanden oude gecastreerde kater gezet, en het was in een keer goed.

Er werd niet geblazen of gevochten, en de oudste was erg bezorgd over de kleine. Ze gingen elkaar ook wassen en samen slapen.

Nu een jaar later, slapen ze ook vaak samen, ze wassen en ze stoeien. Maar de "oude"wil altijd s,nachts naar buiten en de kleine niet.



In het begin mocht de oude wel naar buiten maar het kleintje nog  niet, en dat deed hij dan ook, maar hij kwam altijd om een uur of elf terug omdat die kleine s,nachts niet alleen wilde zijn.

Nu blijft hij wel s,nachts weg en die kleine is al zo stoer dat die rustig alleen kan blijven, maar dan wel beneden, anders vind hij tegen een uur of drie dat de dag weer begonnen is.:D
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties...



Ik heb nog 1 vraag/probleempje:

Zaterdag ga ik het kitten ophalen. Maandag moet ik weer werken. Wanneer het goed gaat, zal ik hen dan al bij elkaar laten? Ik vind het best eng!



Groet, Juffie
Een zoon!
Alle reacties Link kopieren
Hey Juffertje,



Tuurlijk bij elkaar laten!!!! Ze zoeken het zelf wel uit, toen ik ook een middag weg wilde heb ik ze allebei in een kamer gezet met de deur dicht tuurlijk met een bak, water en eten, ik hoorde ze blazen en blazen en gillen denk negeren en go!!!! Ik kwam terug en meneer en mevrouw lagen samen als 2 lieve vriendjes naast elkaar te slapen en sinds die dag was het zo waar de een ging ging de ander..............



Groetjes en suc6,



Lou



Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties...



Ik heb nog 1 vraag/probleempje:

Zaterdag ga ik het kitten ophalen. Maandag moet ik weer werken. Wanneer het goed gaat, zal ik hen dan al bij elkaar laten? Ik vind het best eng!



Groet, Juffie
Ze weten en ruiken elkaar. Vanaf de eerste minuut bij elkaar. Door de onzekerheid van die nieuwe aan zijn nieuwe verblijf zal de kitten ook niet bijdehand tegen de andere kat gaan doen. Dus denk ik sneller acceptatie.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren




quote: juffertje22 reageerde



Dank voor jullie reacties...



Ik heb nog 1 vraag/probleempje:

Zaterdag ga ik het kitten ophalen. Maandag moet ik weer werken. Wanneer het goed gaat, zal ik hen dan al bij elkaar laten? Ik vind het best eng!



Groet, Juffie


Ze weten van elkaar dat er een ander is en ze ruiken elkaar. Vanaf de eerste minuut bij elkaar. Door de onzekerheid van die nieuwe aan zijn nieuwe verblijf zal de kitten ook niet bijdehand tegen de andere kat gaan doen. Dus denk ik sneller acceptatie.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Overmorgen is de dag.........

De fokker zei dat hij 'redelijk' zindelijk is. Ik heb meteen gemaild wat hij hiermee bedoelde. Hij zei dat er af en toe nog wel eens een ongelukje gebeurde???

Ik hoop dat het goed gaat...
Een zoon!
Alle reacties Link kopieren
Direct laten zien waar die bak staat. En zelf heb ik mijn katten (die 7 kittens uit 2 nestjes) alles geleerd door al het goede gedrag te belonen. Luid "goedzo" zeggen, evt. een aaitje geven. Misschien denken andere er anders over maar zelfs met al die jonkies is er nog nooit iets kapot gegaan in huis, bij die nestjes ook niet buiten de bak gegaan. En gebeurt het, optillen, op de bak zetten, zelf met zijn voorpootjes in die bak krabbelen en zeggen dat ze het goed doen.

Doe dat ook als je kat die je al hebt iets goeds doet. Idem, het kleintje ziet goed gedrag en dat die dan een beloning krijgt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Mijn oudere kat vond het eerst niks en heeft een week boven gezeten.

IK heb haar gewoon haar gang laten gaan en na een week vond ik het genoeg en heb haar beneden neergezet en de deur dichtgehouden zodat ze niet weg kon. Ze is toen boven op de krabpaal alles afgaan kijken en na een dag of 2 waren ze vriendjes voor het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er een kamer in je huis is waar je huidige kat niet is geweest, maar da's een neutrale omgeving.

Als je ze daar beide inzet, heeft die 'ouwe' kat niets te verdedigen en kunnen ze rustig kennis maken.



Katten kunnen heel makkelijk samen, maar 't kan ook zo maar een drama worden. Haal febreze in huis, voor het geval dat er hier en daar een plas wordt gedaan. 't zal zeker gebeuren, is heel normaal.



Wel leuk, zo'n klein ding in huis!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens de tip gehoord, dat als de oudere kat de nieuwkomer helemaal niet accepteert, dat je dan iets heel lekkers op het kopje van de nieuwkomer moet smeren, zoals zalm bijvoorbeeld. Dan zal de oudere kat gaan snuffellen en likken natuurlijk en associeert hij de kleine voortaan met een lekker hapje. Moet er bij zeggen dat ik het nog nooit geprobeerd heb, dus het kan zijn dat ie hem opeet ....
Alle reacties Link kopieren
Ja er zijn ook tips van boter op de pootjes smeren. Ze gaan zich dan lekker wassen. Wat ze normaal alleen doen als ze op hun gemak zijn. Een neutrale kamer zou ik niet doen. Het is JUIST dat die kleine moet weten dat de ander de baas is. Je moet je er niet tussen mengen. Die andere kat denkt dan dat je de nieuweling voortrekt en hem afwijst en kan daar juist kwaad omzijn.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Boter en zalm zou ik niet doen. Dan een snoepje wat die oudere heel lekker vind en de snoepjes steeds dichter bij elkaar leggen. Maar laat ze toch gewoon gaan. Oja en 2 etensbakken deed en doe ik niet aan. Die kleine bij mij moet gewoon wachten tot die ander klaar is met eten en dan mag hij eten. Die hyarchie word vanzelf aan die kleine "uitgelegd" door die oudere.



Nou we horen het wel. Veel succes en plezier met die kleine.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren


Boter en zalm zou ik niet doen. Dan een snoepje wat die oudere heel lekker vind en de snoepjes steeds dichter bij elkaar leggen. Maar laat ze toch gewoon gaan. Oja en 2 etensbakken deed en doe ik niet aan. Die kleine bij mij moet gewoon wachten tot die ander klaar is met eten en dan mag hij eten. Die hyarchie word vanzelf aan die kleine "uitgelegd" door die oudere.



Nou we horen het wel. Veel succes en plezier met die kleine.




Ben het helemaal eens met MV, laat ze gewoon lekker gaan.

Ga er vooral niet met je neus bovenop staan.

De hierarchy wordt door de natuur zelf bepaald.



Veel plezier in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iig bijna nog nooit gehoord dat het niet goedkomt. Meestal weten ze uiteindelijk allebei hun plaats wel en ook al worden ze misschien niet de dikste vriendjes, ze voelen uiteindelijk wel aan dat ze elkaar moeten accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Die hyarchie word vanzelf aan die kleine "uitgelegd" door die oudere.
Ik kan het niet eens goed schrijven dus laat staan aan die kleine uitleggen. Daar zijn ze onderling VEEL beter in :D.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren




quote: mylenevalerie reageerde



Die hyarchie word vanzelf aan die kleine "uitgelegd" door die oudere.



Ik kan het niet eens goed schrijven dus laat staan aan die kleine uitleggen. Daar zijn ze onderling VEEL beter in :D.



Sorry ff Off topic: Maar wil Mylene ff snel bedanken voor alle bruikbare tips voor koken voor een grotere groep! Veel aan gehad. (kon mijn topic niet meer 1,2, 3 vinden..sorry TO voor de vervuiling)
Alle reacties Link kopieren






 Sorry ff Off topic: Maar wil Mylene ff snel bedanken voor alle bruikbare tips voor koken voor een grotere groep! Veel aan gehad. (kon mijn topic niet meer 1,2, 3 vinden..sorry TO voor de vervuiling)  



Laatste off topic, ik zag hem van de week nog omdat ik hoopte dat je nog geschreven had. Ik up hem ff voor je, momentje.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in december 2 kittens erbij genomen, we hadden al 3 volwassen katten.

In het begin veel haat en nijd, ik kan nu pas zeggen dat het echt goed gaat. Ik heb ook een tijdje een feromonenverstuiver in het stopcontact gehad, en ik heb het idee dat dit wel hielp. De grote katten begonnen namelijk ook ruzie te maken.

Ze slapen allemaal bij ons op bed (niet tegelijk). Soms is het nog wel mot, vooral nu ons kleine katertje geslachtsrijp begint te worden (de groten zijn ook katers), maar als hij binnenkort gecastreerd wordt, zal het wel minder worden.

Helaas wassen ze elkaar niet, maar dat deden onze andere katten ook niet echt.

Gewoon op zijn beloop laten dus.
Alle reacties Link kopieren
Índerdaad is z'on soort van ambipure ding maar dan voor katten in het stopcontact een wonder middel. Onze katten hadden last van stress na de verhuizing (pissen waar het niet mocht) en is volgens mij door dat ding...Feliway heet het... volledig verholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven