100 dagen zonder alcohol

07-12-2016 10:17 155 berichten
100 dagen zonder alcohol. Vandaag de zevende dag zonder alcohol.

Mijn problemen onder ogen zien en niet naar de fles grijpen. Ik dronk elke dag een fles wijn en geregeld meer dan dat. Geen katers meer nu, een fris hoofd.

Ik hoop dat er op het forum meer mensen komen mee schrijven die ook zo slecht met alcohol kunnen omgaan. Ik heb me redelijk vaak gewoon klem gedronken en me overal al voor schut gezet.

Na een naar voorval is de knop nu om. Dit moet anders!



Kritiek is ook welkom hoor. Ik sta open voor alle reacties!

Groetjes Seven
waarom 100 dagen? Als je een drankprobleem hebt zou je toch echt meer moeten doen
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf graag mee.

Alcohol is een beetje een medicijn geworden voor mij. Lekker makkelijk ontspannen 's avonds en de problemen vergeten. Het helpt natuurlijk helemaal niks. Ik dronk niet schrikbarend veel maar wel om de verkeerde redenen.



Een paar weken geleden heb ik ook besloten te stoppen met drinken. Met Sinterklaas helaas alweer de mist in gegaan, die avond 3 roseetjes gedronken.
Pivot! PIVOT!!!
Ik drink wijn om te ontspannen maar no way dat ik een hele fles drink. Ik kan namelijk niet ontspannen zonder alcohol.
Zo, je hebt het moment wel uitgekozen he, net nu iedereen het op een zuipen gaat zetten sta jij droog. Als dat geen karakter is?!



Succes, ik vind het heel knap van je!



Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 07 december 2016 @ 10:32:

Ik kan namelijk niet ontspannen zonder alcohol.Wanneer je afhankelijk bent van alcohol noemen ze het volgens mij een verslaving.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Ttass30 schreef op 07 december 2016 @ 10:32:

Ik drink wijn om te ontspannen maar no way dat ik een hele fles drink. Ik kan namelijk niet ontspannen zonder alcohol.

Dat is behoorlijk gevaarlijk.



Ik heb laatst eens een maand niet gedronken. Ik ben al van 4 keer per week drinken naar 1/2x per week drinken gegaan in de afgelopen jaren. En dat was dan niet schrikbarend veel hoor, 1/2/3 glazen per keer en af en toe op een feestje 4/5 glazen. Maar dat vond ik eigenlijk toch wel veel. Dus doordeweeks niet meer 'gezellig' een glaasje drinken. Ben ik al een flinke tijd mee gestopt. Maar de weekenden was het vaste prik, één of 2 glaasjes. En daar wil ik ook vanaf. Dus onlangs een paar weken níet gedronken. Voelde me verbazend fit en fris. De vanzelfsprekendheid waarmee alcohol gedronken wordt gaat me steeds meer tegen staan. Dus ik neig steeds meer naar helemaal stoppen met drinken. Het voegt eigenlijk niets toe en het is me eigenlijk teveel risico en teveel schade die ik aanricht.



Dus voorlopig blijf ik wel op af en toe een glaasje zitten, maar als dat ontaard in elk weekend standaard 2 avonden alcohol dan denk ik dat ik er helemaal mee stop.
Ik ben ook flink aan het minderen en nog in dubio of ik helemaal zal gaan stoppen. Maar dat zal dan waarschijnlijk toch pas na oud en nieuw worden. Zie je daar niet tegen op?

Goed bezig in ieder geval, 7 dagen al droog staan. Hoe bevalt het je?
quote:Bitje93 schreef op 07 december 2016 @ 10:50:

[...]





Wanneer je afhankelijk bent van alcohol noemen ze het volgens mij een verslaving.Nee hoor. Dan noemen ze het een afhankelijkheid.
@carabosse, dankjewel! Juist nu, maak ik het me extra moeilijk met december. Ik had het ook als voornemen voor het nieuwe jaar kunnen doen, maar ik blijf uitstellen anders!



@kitkeller, fijn dat je mee komt schrijven. Bij sinterklaas met m'n ouders kreeg ik ook wijn aangeboden, ik zei doe maar een sapje. Geen sapje in huis. Uit eindelijk maar een vage alcoholvrije blik gedronken.



@s-meds, ja, helemaal waar. Ik las een artikel van iemand die 100 dagen geen alcohol nam. Dat was voor mij een mooi streven. Zo zie ik het nu. Het gaat me ook om de bewustwording van wat ik drink. Ik denk namelijk dat ik na die tijd ook bewuster om kan gaan met het nemen van slechts een enkel drankje en niet meer de "behoefte" heb om me vol te gooien zeg maar. Ik verwacht niet dat ik me op dag 101 volzuip. Maar je hebt zeker een punt.
Inderdaad. Afhankelijkheid aan alcohol betekend niet gelijk verslaving. Je hebt verschillende fases in alcoholproblematiek. Het kan wel overgaan naar verslaving. De grens daarin is niet heel duidelijk hoor.
@djengaz, ik wil uiteindelijk ook gewoon ook helemaal stoppen denk ik. Want wat voegt het nou eenmaal toe.

De week is me goed afgegaan, het klinkt stom maar ik ben er zelfs een beetje trots op. Ik voel me in ieder geval een heel stuk frisser en heb meer energie.



@rhae, erg goed. Minderen werkt voor mij denk ik minder goed. Ik moet gewoon echt stoppen vind ik voor mezelf.
Goed bezig TO. Ik denk dat 100 dagen een haalbaar doel is. Waarschijnlijk taal je er daarna ook niet meer naar.
quote:NO-seven schreef op 07 december 2016 @ 11:01:

@djengaz, ik wil uiteindelijk ook gewoon ook helemaal stoppen denk ik. Want wat voegt het nou eenmaal toe.

De week is me goed afgegaan, het klinkt stom maar ik ben er zelfs een beetje trots op. Ik voel me in ieder geval een heel stuk frisser en heb meer energie.



@rhae, erg goed. Minderen werkt voor mij denk ik minder goed. Ik moet gewoon echt stoppen vind ik voor mezelf.

Ik denk dat ik dat uiteindelijk ook ga doen. Ik dronk en drink alleen niet problematisch. Dronken word ik nooit en ik drink zelden meer dan 2 glazen. Maar ik merk wel dat áls ik eenmaal drink dat de rem er dan af is. Dat ik op een feestje heel slecht 1 glas kan drinken, want ach, het is zo gezellig, en het smaakt zo lekker, en dan worden het er al snel weer 4 of 5. Niet dat ik dan rare dingen doe of zelfs maar een kater heb de volgende dag, en het komt ook niet wekelijks of zelfs maar maandelijks voor, maar ik vind het een onprettig idee dat ik dat niet volledig in de hand lijk te hebben. Plus dat ik in de verslavingszorg werk en steeds meer zie wat voor een ellendig spul alcohol is en hoe makkelijk we daar met z'n allen over doen. Het gaat me steeds meer tegen staan.



In jouw geval klinkt helemaal stoppen heel prima. En je voornemen om dat eerst eens100 dagen te doen maakt het waarschijnlijk een stuk dragelijker dan wanneer je je gaat voornemen om nóóit meer te drinken. Dus goed bezig wat mij betreft, en nu stoppen ipv na de feestdagen is juist heel prima. Want er is altijd wel wat.
ik doe ook mee,zal niet mee vallen.

Maar om de paar dagen weer een fles wijn aanschaffen,die in twee dagen leeg is.



Wat ga ik nu drinken ????
Goed dat je ermee begonnen bent.

Op het laatste punt wil ik wel even je droom aan diggelen slaan. Als je nu de behoefte hebt om je vol te gooien gaat dit niet verandert zijn eenmaal je die honderd dagen gepasseerd bent.

Jaren te veel gedronken en de enige manier voor mij om het onder controle te houden is: geen drank in huis en in de kroeg geen drank of vertrekken na de derde pint. Want die fles wijn in de kast, die moet op en na het vierde drankje in de kroeg kun je evengoed doordrinken.

Veel succes.
@Josske: ik vond thee/koffie een goed alternatief, heb weinig op met zoet.
Ik drink veel meer thee, en op feestjes en als ik iets kouds wilde drinken water, bitterlemon of een ander niet mierzoet drankje, of ik lengde siroop aan met spa rood. Of spa rood met een smaakje, iig geen zoete vruchtensappen of cola. Dat vind ik niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben jaren geleden gestopt en nooit meer begonnen. Ik dronk gewoon zo nu en dan een wijntje of een biertje omdat ik het lekker vond, maar het is ongezond en ik moest ivm medicatie 3 weken helemaal geen alcohol drinken. Dat bevalt prima en nu jaren verder mis ik het nog steeds niet. Ik snap eigenlijk niet waarom het zo'n ding is voor iedereen om bij elke gelegenheid maar bier/wijn te drinken. Alsof het een onderdeel van een feest is.
@valdemar, bedankt voor je bericht. Ik heb van de week 3x alcohol afgeslagen bij vrienden en familie, dat vind ik goed gelukt. Verder was hier van het weekend ook bier in huis en dat heb ik ook niet aangeraakt, ook niet toen mijn man een blikje bier open trok.

Maar, ik ben er nog niet, dat weet ik... Maar de wil is erg sterk om me aan de 100 dagen te houden. Verder haal ik geen alcohol in huis. Dat scheelt al zo veel.
quote:Rhae schreef op 07 december 2016 @ 10:53:

[...]



Dat is behoorlijk gevaarlijk.



Ik heb laatst eens een maand niet gedronken. Ik ben al van 4 keer per week drinken naar 1/2x per week drinken gegaan in de afgelopen jaren. En dat was dan niet schrikbarend veel hoor, 1/2/3 glazen per keer en af en toe op een feestje 4/5 glazen. Maar dat vond ik eigenlijk toch wel veel. Dus doordeweeks niet meer 'gezellig' een glaasje drinken. Ben ik al een flinke tijd mee gestopt. Maar de weekenden was het vaste prik, één of 2 glaasjes. En daar wil ik ook vanaf. Dus onlangs een paar weken níet gedronken. Voelde me verbazend fit en fris. De vanzelfsprekendheid waarmee alcohol gedronken wordt gaat me steeds meer tegen staan. Dus ik neig steeds meer naar helemaal stoppen met drinken. Het voegt eigenlijk niets toe en het is me eigenlijk teveel risico en teveel schade die ik aanricht.



Dus voorlopig blijf ik wel op af en toe een glaasje zitten, maar als dat ontaard in elk weekend standaard 2 avonden alcohol dan denk ik dat ik er helemaal mee stop.Ik heb een tijdje geen alcohol gehad vanwege medicatie. Het is hier vanzelfsprekend geworden. Het is vooral tijdens het avondeten en avonden dat ik een wijntje inschenk.
@valdemar, oja en ik heb nu niet de behoefte me vol te gooien. Maar als ik begin, dan hou ik niet op... Heel erg. En dat is problematisch.

Verder ben ik mezelf goed onder handen aan het nemen en probeer mijn problemen op andere manieren aan te pakken. Thnx voor het reageren.
quote:NO-seven schreef op 07 december 2016 @ 10:55:

@carabosse, dankjewel! Juist nu, maak ik het me extra moeilijk met december. Ik had het ook als voornemen voor het nieuwe jaar kunnen doen, maar ik blijf uitstellen anders!



@kitkeller, fijn dat je mee komt schrijven. Bij sinterklaas met m'n ouders kreeg ik ook wijn aangeboden, ik zei doe maar een sapje. Geen sapje in huis. Uit eindelijk maar een vage alcoholvrije blik gedronken.



@s-meds, ja, helemaal waar. Ik las een artikel van iemand die 100 dagen geen alcohol nam. Dat was voor mij een mooi streven. Zo zie ik het nu. Het gaat me ook om de bewustwording van wat ik drink. Ik denk namelijk dat ik na die tijd ook bewuster om kan gaan met het nemen van slechts een enkel drankje en niet meer de "behoefte" heb om me vol te gooien zeg maar. Ik verwacht niet dat ik me op dag 101 volzuip. Maar je hebt zeker een punt.ik denk dat je ook moet nadenken waarom je drinkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lavendel_Madelief schreef op 07 december 2016 @ 11:03:

Goed bezig TO. Ik denk dat 100 dagen een haalbaar doel is. Waarschijnlijk taal je er daarna ook niet meer naar.



dat kan best tegenvallen.



Ik heb van 't zomer 3 maanden niet gedronken. Nu dronk ik niet veel, in de weekenden af en toe een glaasje (of 2-3) maar juist zomers wel sneller/vaker op terrasje, in de tuin.. lekker 'gezellig'. Van 't zomer vond ik het ook makkelijk te vervangen met water, waar ik wat fruit of groente of kruiden in liet weken.



Toch bleef ik bij diverse gelegenheden echt wil trek in een wijntje houden, uit eten of bij m'n ouders, bijvoorbeeld. En nu ik dat weer af en toe doe, is de grens ook weer weg. Ik drink nu zo min mogelijk, maar wil in januari weer helemaal stoppen.



Stopte trouwens tegelijkertijd met suiker en heb daarmee dezelfde ervaring. Voelde me door stoppen niet frisser en fitter. Alleen leek m'n huid er beter van te worden, minder eczeem.
Later is nu
Ik vindt een glas wijn lekker het maakt het net iets gezelliger. Ik ben ook veel leuker en open en een babbelaar als ik een wijntje op heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven