Afbouwen antidepressiva

20-07-2016 22:05 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik heb een vraag ik slik 250 mg fkuvoxamine . Ik ga in overleg met de huisarts afbouwen elke 2 maanden 25 mg eraf . Nu zat ik de bij sluiter te lezen en ik lees dat je kan gaan hallucineren nu ben ik zo bang dat ik gek word van t afbouwen. Wie kan mij advies geven ?



Liefs claudia
Alle reacties Link kopieren
De bijwerkingen die in bijsluiters staan komen over het algemeen maar heel weinig voor. Vaak staat er in de bijsluiter ook bij hoeveel procent van de gebruikers een bijwerking optreedt. Misschien is nog langzamer afbouwen een idee? Of anders nog eens overleggen met degene die je het middel heeft voorgeschreven?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Daarom bouw je ook zo langzaam af. Maak je geen zorgen.
Bijsluiters vooral NIET lezen als patiënt.

Die dingen staan meestal vol met teveel drama en teveel "mogelijke zaken bij 1 op de 1.000 à 10.000 patiënten".



Anti-depressiva sowieso héél traag afbouwen.

Al doe je er desnoods een jaar of langer over om van 250 naar 0 te raken.
Alle reacties Link kopieren
niks aan de hand.

Je bouwt zooo langzaam af, dat je nergens bang voor hoeft te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 20 juli 2016 @ 22:20:

Bijsluiters vooral NIET lezen als patiënt.

Die dingen staan meestal vol met teveel drama en teveel "mogelijke zaken bij 1 op de 1.000 à 10.000 patiënten".



Anti-depressiva sowieso héél traag afbouwen.

Al doe je er desnoods een jaar of langer over om van 250 naar 0 te raken.Bij elke twee maanden 25 mg minder, wat blijkbaar het afbouwschema, duurt het nog 22 maanden voor ze op 0 zit.
Alle reacties Link kopieren
Ja idd ik ga er een jaar over doen . Ging er postief in maar na enge dingen te lezen word ik bang
Alle reacties Link kopieren
Nou ja meer bang voor die hallucinaties en dat ik gek word
quote:Mietrot schreef op 20 juli 2016 @ 22:20:

Bijsluiters vooral NIET lezen als patiënt.

Die dingen staan meestal vol met teveel drama en teveel "mogelijke zaken bij 1 op de 1.000 à 10.000 patiënten.



Wat een achterlijk advies.

quote:clautje1979 schreef op 20 juli 2016 @ 22:32:

Nou ja meer bang voor die hallucinaties en dat ik gek word



25 mg per 2 maanden is echt heel weinig, kan me niet voorstellen dat je daar last van krijgt.



(Ter vergelijking, klinisch kan zoiets ook in drie dagen afgebouwd worden - was bij mij het geval).
Niet bang worden Clautje. Neem je tijd en gelukkig doe je dat ook. Zorg voor een goede afleiding zodat je er niet elke keer aan herinnert wordt.

Heb je een medicijndoosje?

Ik slikte alleen 's morgens ad en kon dus voor 4 weken er in doen. Je bent dan 1 keer bezig met de verminderde hoeveelheid en je zal vrij snel merken dat je er helemaal niet mee bezig bent als je de AD slikt.

Sterkte

Ik ben er vanaf en heb niks raars gemerkt. Ik kan me voorstellen als je er constant mee bezig bent dat je dan juist iets gaat voelen maar is dat dan echt zo of zit het in je koppie.

En lees geen verhalen op internet ed want daar staan meestal de slechte ervaringen. De goede ervaringen zal je niet vaak vinden omdat mensen die afbouwen daar van uitgaan en niet op internet plempen.
Ik ben niet zo positief als de rest.

Vraag anders iemand die je vertrouwt je een beetje in de gaten te houden.

Hoogstwaarschijnlijk wordt je niet zomaar gek, maar antidepressiva afbouwen kan, met name helemaal op het einde (dus van een beetje naar 0) moeilijk zijn. Als je weet dat iemand "meekijkt" is dat misschien een geruster gevoel?



Mocht het niet lukken kun je ook eens kijken bij Stichting Cinderella, taperingstrips.

Misschien kun je bij hun ook eens informatie vragen.



(taperingstrips zijn strips waarmee je met piepkleine beetjes afbouwt. Je kunt even googelen.)
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel. Ik wil er zo graag vanaf ik ben nu een paar dagen bezig met de eerste 25mg eraf. Ik hoop dat t allemaal meevalt .
Alle reacties Link kopieren
Wil echt niet gek er van worden
quote:clautje1979 schreef op 20 juli 2016 @ 23:10:

Wil echt niet gek er van worden



Relax. Je maakt jezelf nu gekker dan het afbouwen kan doen.

Je zegt zelf dat je al een paar dagen op lagere dosis zit, als je het al zou moeten merken was dat nu al wel het geval geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 20 juli 2016 @ 23:24:

[...]





Relax. Je maakt jezelf nu gekker dan het afbouwen kan doen.

Je zegt zelf dat je al een paar dagen op lagere dosis zit, als je het al zou moeten merken was dat nu al wel het geval geweest.sommige mensen zouden voor hun eigen bestwil geen bijsluiter moeten lezen.
quote:miedo schreef op 20 juli 2016 @ 23:27:

[...]





sommige mensen zouden voor hun eigen bestwil geen bijsluiter moeten lezen.En dan, direct naar de dokter voor elk wissewasje?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen dat ik angstig ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je angst, maar als je het niet vertrouwt en je raar gaat voelen kan je altijd de huisarts/psychiater bellen. Gelukkig ben je het langzaam aan het afbouwen dus hopelijk niet zoveel bijwerkingen. Heel heel succes in ieder geval. Je kan het!
quote:clautje1979 schreef op 20 juli 2016 @ 23:47:

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen dat ik angstig ben.Ben je er dan überhaupt wel klaar voor om af te bouwen? Ik vind je eerlijk gezegd nogal extreem klinken en je gaat totaal niet in op de reacties.
Ik neem aan dat je dit bij de bijwerkingen hebt gelezen? Die treden niet opeens op door het af te bouwen lijkt mij. Wel kun je onthoudingsverschijnselen krijgen, maar je bouwt echt heel erg langzaam af. Niemand kan jou vertellen wat je er van zult merken. Wel kun je het hier nog eens met jouw behandelaar over hebben als je er zo extreem bang voor bent.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja extreem spring ding . Zo zie ik dat niet de medicatie werkt niet en in overleg ga ik afbouwen ik zat de bijsluiter te lezen en de ervaringen op internet vooral dat van hallucinaties maakt me angstig.
quote:clautje1979 schreef op 21 juli 2016 @ 11:56:

Nou ja extreem spring ding . Zo zie ik dat niet de medicatie werkt niet en in overleg ga ik afbouwen ik zat de bijsluiter te lezen en de ervaringen op internet vooral dat van hallucinaties maakt me angstig.Nou zal ik het dan nog maar en keertje tikken? Bel je behandelaar en bespreek het.
Alle reacties Link kopieren
Ok
quote:clautje1979 schreef op 21 juli 2016 @ 11:56:

Nou ja extreem spring ding . Zo zie ik dat niet de medicatie werkt niet en in overleg ga ik afbouwen ik zat de bijsluiter te lezen en de ervaringen op internet vooral dat van hallucinaties maakt me angstig.Nog een keer dan. Je bouwt Heel Langzaam af, zoals ik al zei heb ik in 3 dagen afgebouwd van 150 naar 0.

Je bent er zelfs al mee begonnen en hebt nog geen last, waarom ben je dan zo angstig?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven