Afbouwen Venlafaxine/ Efexor

23-03-2017 20:12 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag begonnen met de afbouw van Venlafaxine Efexor.

Ik ga zeer stapsgewijs, voldoende tips, afleiding. Volgens planning ben ik over 22 weken vrij van de medicAtie. Ondertussen natuurlijk bezoeken aan psycholoog en huisarts. Ben benieuwd.
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
Heeft het je geholpen? Of ga je er mee stoppen omdat het niks gedaan heeft? Succes met het afbouwen, hoop dat je weinig klachten krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Zo te horen bouw je heel rustig af! Dat is wel prettig. Ik heb afgebouwd in 5 weken, ging overigens ook prima dus heb er vertrouwen in dat 22 weken een mooie tijd is om af te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hodor schreef op 23 maart 2017 @ 20:50:

Heeft het je geholpen? Of ga je er mee stoppen omdat het niks gedaan heeft? Succes met het afbouwen, hoop dat je weinig klachten krijgt! in principe heeft het me geholpen. Naast de gruwelijke inwerkperiode. Daarom ook voor gekozen om het zo te gaan doen. 10 korrels minderen per week. Rest van de week op die dosis, week erna weer lager gaan. Ik heb nog 2 maanden in huis aan medicatie. Huisarts is niet op de hoogte verder. Als hij maar voor blijft schrijven.... ik denk, dat ik het op eigen kracht ook ge kunt had. Ik geloof niet zo in medicAtie eigenlijk. En kreeg een hoop bijwerkingen terug
Stevig staan, sterk verslaan
Ok, je huisarts en psycholoog weten het dus nog niet? Stel ze wel op de hoogte en als je er een hebt, ook je psychiater.



Weet wel dat stoppen met antidepressiva pas verstandig is als je minimaal een jaar hersteld bent, als je vaker depressief bent geweest pas na een jaar of vijf. Verder is venlafaxine een antidepressivum waarbij je snel ontwenningsklachten van krijgt, zeker bij de laatste beetjes. Als losse korrels niet werken: er zijn taperingstrips op recept verkrijgbaar, waarmee je het heel rustig af kan bouwen.



Als het allemaal verantwoord is om te stoppen, wens ik je veel geluk zonder medicatie toe. De lente is het beste seizoen om te stoppen, dus dat is mooi!
Alle reacties Link kopieren
Minimaal een jaar hersteld? Daar geloof ik echt niet in. Sorry. Het gaat nu 3 maanden beter. Ik weiger gewoon om nog langer dat vergif in te nemen. Dus 10 korrels per week lijkt me mooi. Ik hoop dat het gaat lukken. De psycholoog is op de hoogte, huisarts nog niet. Ik ben bang dat hij of de medicAtie gewoon stopt, of me om de dag gaat laten slikken.
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het verantwoord. Mijn huisarts vertrouw ik niet.
Stevig staan, sterk verslaan
Je psycholoog weet weinig van medicatie en kan je daar niet bij begeleiden. Vraag anders een verwijzing naar een psychiater. Als je wil stoppen, wil je dat succesvol doen, zonder dat je klachten terugkomen. Vervelende is dat je door stoppen makkelijk terug kan vallen, want je bent gewend geraakt aan extra stofjes, die serotonine. Als je herstelt, maak je dat zelf weer aan maar dat loopt altijd erg achter, vandaar dat je pas na minimaal een jaar na herstel mag stoppen.

En om de dag slinken werkt bij venlafaxine helemaal averechts.



Ik vind het niet verantwoord wat je doet. Ik kan je niet tegenhouden natuurlijk, maar wel waarschuwen dat er echt haken en ogen aan zitten. Doe het niet op eigen houtje op zijn minst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 23 maart 2017 @ 22:40:

Je psycholoog weet weinig van medicatie en kan je daar niet bij begeleiden. Vraag anders een verwijzing naar een psychiater. Als je wil stoppen, wil je dat succesvol doen, zonder dat je klachten terugkomen. Vervelende is dat je door stoppen makkelijk terug kan vallen, want je bent gewend geraakt aan extra stofjes, die serotonine. Als je herstelt, maak je dat zelf weer aan maar dat loopt altijd erg achter, vandaar dat je pas na minimaal een jaar na herstel mag stoppen.

En om de dag slinken werkt bij venlafaxine helemaal averechts.



Ik vind het niet verantwoord wat je doet. Ik kan je niet tegenhouden natuurlijk, maar wel waarschuwen dat er echt haken en ogen aan zitten. Doe het niet op eigen houtje op zijn minst.Is dat zo?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 22:14:

Minimaal een jaar hersteld? Daar geloof ik echt niet in. Sorry. Het gaat nu 3 maanden beter. Ik weiger gewoon om nog langer dat vergif in te nemen. Dus 10 korrels per week lijkt me mooi. Ik hoop dat het gaat lukken. De psycholoog is op de hoogte, huisarts nog niet. Ik ben bang dat hij of de medicAtie gewoon stopt, of me om de dag gaat laten slikken.Misschien om af te bouwen?



Ik wens je heel veel succes met afbouwen.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 23 maart 2017 @ 22:50:

[...]





Is dat zo?





Je, venlafaxine is een middel wat erg kort werkt, na een dag is het grotendeels uit je bloed en bij 's avonds pas innemen als je het normaal in de ochtend doet, kun je al ontwenningsklachten krijgen. Als je het om de dag neemt is de tussenperiode tussen inname zo lang dat je je om de dag beroerd zal voelen en dat hou je in stand want je stopt er ook niet helemaal mee. Dan kun je nog beter helemaal stoppen ipv om de dag nemen.



Bij elk antidepressivum is dit echter weer anders, sommige middelen werken langer en kun je prima bij afbouw om de dag nemen. Ook een van de redenen om met een arts die er verstand van heeft te overleggen. Overleggen met je apotheker kan trouwens ook vaak hierover, die weten er vaak meer van dan huisartsen.
Alle reacties Link kopieren
Om de dag laten slikken om af te bouwen? No way! Zo weet je zeker dat je het niet gaat redden. En trouwens, wie zegt dat er een onbalans bestaat aan serotonine bij mensen die angstig zijn of depressief? Dit is nooit bewezen. Nee, dan leg ik nog liever een lijntje. Het is namelijk gewoon vermomde hard drugs. Slik je dat ook bewust een jaar lang?
Stevig staan, sterk verslaan
Dat met die korreltjes werkt niet, ik neem aan dat je gereduceerde afgifte of zoiets hebt, de korreltjes zijn niet even groot of worden niet even snel opgenomen in je lichaam. Google eens op die taperingstrips en informeer bij die stichting die ze maakt. Die kunnen je goed informeren hierover, ze maken die strips niet voor niks!
Als je bezorgd bent dat je huisarts niet luistert en je iets verkeerds adviseert, lees dan dit en download de link onderaan. https://www.medischcontac ... essiva-kan-veel-beter.htm

Leg dat je huisarts voor en maak een plan.



Maar nogmaals: te vroeg stoppen met medicijnen, daar heb je echt jezelf mee en je hebt een grote kans op terugkomen van je klachten. Dezelfde medicatie kan dan niet meer zo goed werken als de eerste keer.
Cinderella heet die stichting, al lijkt het erop dat het geen stichting meer is maar goed. Wees wijs en lees dat allemaal even aandachtig door! Nogmaals, die korreltjes eruit halen is niet de manier. Succes met afbouwen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 23 maart 2017 @ 23:03:

[...]





Je, venlafaxine is een middel wat erg kort werkt, na een dag is het grotendeels uit je bloed en bij 's avonds pas innemen als je het normaal in de ochtend doet, kun je al ontwenningsklachten krijgen. Als je het om de dag neemt is de tussenperiode tussen inname zo lang dat je je om de dag beroerd zal voelen en dat hou je in stand want je stopt er ook niet helemaal mee. Dan kun je nog beter helemaal stoppen ipv om de dag nemen.



Bij elk antidepressivum is dit echter weer anders, sommige middelen werken langer en kun je prima bij afbouw om de dag nemen. Ook een van de redenen om met een arts die er verstand van heeft te overleggen. Overleggen met je apotheker kan trouwens ook vaak hierover, die weten er vaak meer van dan huisartsen.Duidelijk. Maar 'om de andere dag' met afbouwen dan toch niet zo goed?



Korte werking, maar dan toch al zo snel ontwenningsklachten, Valt het dan onder sterke of juist niet sterke anti-depressiva?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, bij ieder antidepressiva werkt dit anders. Venlafaxine heeft een erg korte halfwaardetijd. Als het aan mijn huisarts ligt, laat hij me om de dag innemen. Of hij blijft klakkeloos voorschrijven.
Stevig staan, sterk verslaan
Bizar trouwens dat je psycholoog ermee akkoord gaat dat je de medicatie zo afbouwt. Dat is wel echt erg zeg.
Alle reacties Link kopieren
Venlafaxine werkt zowel op serotonine als noradrenaline. Tamelijk sterk antidepressivum
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
Hoe dan wel?
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 23 maart 2017 @ 23:17:

Bizar trouwens dat je psycholoog ermee akkoord gaat dat je de medicatie zo afbouwt. Dat is wel echt erg zeg.hoe dan wel?
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:07:

Om de dag laten slikken om af te bouwen? No way! Zo weet je zeker dat je het niet gaat redden. En trouwens, wie zegt dat er een onbalans bestaat aan serotonine bij mensen die angstig zijn of depressief? Dit is nooit bewezen. Nee, dan leg ik nog liever een lijntje. Het is namelijk gewoon vermomde hard drugs. Slik je dat ook bewust een jaar lang?

Dit mag je allemaal vinden.



Wat ik dan niet begrijp is dat je dat vergif niet onder medische begeleiding afbouwt, zodat het veilig is voor je lichaam en gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:07:

Om de dag laten slikken om af te bouwen? No way! Zo weet je zeker dat je het niet gaat redden. En trouwens, wie zegt dat er een onbalans bestaat aan serotonine bij mensen die angstig zijn of depressief? Dit is nooit bewezen. Nee, dan leg ik nog liever een lijntje. Het is namelijk gewoon vermomde hard drugs. Slik je dat ook bewust een jaar lang?Denk je dat? of is dat ook echt zo?
LOEP ME MAAR aub.
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:07:

Om de dag laten slikken om af te bouwen? No way! Zo weet je zeker dat je het niet gaat redden. En trouwens, wie zegt dat er een onbalans bestaat aan serotonine bij mensen die angstig zijn of depressief? Dit is nooit bewezen. Nee, dan leg ik nog liever een lijntje. Het is namelijk gewoon vermomde hard drugs. Slik je dat ook bewust een jaar lang?



Er zijn een hoop mensen die zeggen dat serotonine niet in balans is bij depressie en angst. Een van de sterkste bewijzen is dat medicijnen die zorgen dat je meer serotonine beschikbaar hebt in je hersenen klachten verlichten. Het is zeker niet waterdicht maar wel aannemelijk.



Hoe dan ook, je was angstig, slikt venlafaxine. Het gaat gelukkig wat beter, zo goed dat je wil stoppen. Maar doe dat wel verstandig. Want dat je last kunt krijgen met stoppen van venlafaxine, dat is zekerder dan de werking ervan helaas. En je vergelijking met harddrugs kun je maken voor elk soort medicijn. Maar ook met harddrugs moet je liever niet Coldpack Turkey in je eentje zonder begeleiding stoppen.



Ik ben helemaal niet pro medicatie, maar als je begonnen bent, zit je bij antidepressiva een jaar minimaal aan vast. Overstappen op een een ander antidepressief middel kan wel als je last hebt van bijwerkingen. Maar stop pas op een verstandig moment, als je lang genoeg klachtenvrij bent.
quote:sam1968 schreef op 23 maart 2017 @ 23:17:

Bizar trouwens dat je psycholoog ermee akkoord gaat dat je de medicatie zo afbouwt. Dat is wel echt erg zeg.



Aan het begin zei topicopener ook nog de huisarts erin te betrekken, maar later toch absoluut niet.

Ik weet niet hoe je het precies met je psycholoog hebt besproken, maar nogmaals: psychologen weten daar echt heel erg weinig vanaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven