Afbouwen Venlafaxine/ Efexor

23-03-2017 20:12 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag begonnen met de afbouw van Venlafaxine Efexor.

Ik ga zeer stapsgewijs, voldoende tips, afleiding. Volgens planning ben ik over 22 weken vrij van de medicAtie. Ondertussen natuurlijk bezoeken aan psycholoog en huisarts. Ben benieuwd.
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:17:

Venlafaxine werkt zowel op serotonine als noradrenaline. Tamelijk sterk antidepressivumEcht?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt iets een sterk antidepressivum?
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:18:

[...]

hoe dan wel?Dat heb ik gezegd hierboven, medicatie doormidden snijden, uit elkaar halen en korreltjes tellen of met een eigen schema afbouwen kan niet altijd zomaar. Een psycholoog moet dat ook echt ontraden. Nogmaals google taperingstrips dan wordt het duidelijk. Je psycholoog mag wel voorzichtig zijn voor de tuchtraad zeg met die rare fratsen. Overigens kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat alleen het laatste stukje van een beetje naar 0 last geeft van de ergste ontwenningsverschijnselen. Dan kun je in het begin sneller gaan en het laatste stukje heel heel langzaam ontwennen.
quote:missie_m schreef op 23 maart 2017 @ 23:15:

[...]





Duidelijk. Maar 'om de andere dag' met afbouwen dan toch niet zo goed?



Korte werking, maar dan toch al zo snel ontwenningsklachten, Valt het dan onder sterke of juist niet sterke anti-depressiva? Het is gewoon een eigenschap van dat middel. Heeft niets met sterk of niet sterk te maken. Het is een middel wat nieuwer is, ook op noradrenaline werkt naast alleen serotonine. Op zich werkt het redelijk waarvoor het bedoeld is, maar de snelle uitwerking en daardoor bij een keer vergeten of bij afbouwen veel last maken het mijns inziens geen prettig medicijn. Maar als andere dingen niet werken dam is het een optie.
Als er een middel was wat veel sterker antidepressief werkte dan een ander dan zou dat erg prettig zijn. Helaas is dat niet zo algemeen en is het per persoon anders welk middel het beste werkt. Ligt uiteraard ook aan de dosering.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wel ja.
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
Whatever. Dan maar de vernieling in. Ik vertrouw mezelf, overigens ken ik meer mensen die zo op eigen houtje zijn gestopt.
Stevig staan, sterk verslaan
Ik slik het zelf trouwens al lang. En dat ik het een en ander van het afbouwen weet is door schade en schande wijs geworden zal ik maar zeggen. Als ik zover ben dat ik dat weer aandurf zorg ik dat ik die taperingstrips krijg, desnoods via een psychiater.
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:16:

Inderdaad, bij ieder antidepressiva werkt dit anders. Venlafaxine heeft een erg korte halfwaardetijd. Als het aan mijn huisarts ligt, laat hij me om de dag innemen. Of hij blijft klakkeloos voorschrijven.



Je kan mooi je huisarts voorspellen.... Als je hem niet vertrouwt, kun je een ander nemen if je laten verwijzen naar een psychiater.



Blijf je bij je huisarts: Lees dat boekwerk in mijn link, leg het je huisarts of apotheker voor. Tegenwoordig zijn er taperingstrips van venlafaxine via de regenboogapotheek verkrijgbaar. Venlafaxine kan eventueel ook vervanger worden door een middel waar je minder last hebt bij afbouw.



Maar nogmaals: je bouwt te vroeg af.
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:30:

Whatever. Dan maar de vernieling in. Ik vertrouw mezelf, overigens ken ik meer mensen die zo op eigen houtje zijn gestopt.Tja..
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie wat iets een zware ad maakt?

Ben daar echt benieuwd naar.
Je hoeft niet nu te kiezen wat je gaat doen, maar lees je in, laat je informeren en denk er goed over na. Ookal vraag je advies van anderen, je bent niet verplicht dit op te volgen. Maar meer informatie om een goede afweging van je mogelijkheden te hebben kan geen kwaad.
quote:Phaedra__ schreef op 23 maart 2017 @ 23:37:

Weten jullie wat iets een zware ad maakt?

Ben daar echt benieuwd naar.



Zoiets is er niet echt. Er zijn wel verschillende klassen en die zijn vooral gebaseerd op minste bijwerkingen naar zwaardere bijwerkingen. Volgorde is ssri (serotonine heropname remmers) of snri (serotonine nordrenerge heropname remmers) >tca's (tricyclische antidepressiva)>mao-remmers (monoamine oxidase remmers).

Het is niet perse zo dat middelen met zwaardere bijwerkingen perse beter werken. Doseringen maken wel uit voor de sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Dosering wist ik inderdaad, maar kon me niets voorstellen bij zwaarder.



Ik zat even te kijken onder welke categorie de mijne vallen, maar kom er niet uit

Niet boeiend verder ook, maar gewoon grappig om te herkennen.
Welke heb je?
Alle reacties Link kopieren
Wellbutrin, ik weet alleen dat het op de dopamine werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:30:

Whatever. Dan maar de vernieling in. Ik vertrouw mezelf, overigens ken ik meer mensen die zo op eigen houtje zijn gestopt.Wat een kul argument, sorry dat ik het zeg. Ik ken er ook een die op eigen houtje gestopt is. Mijn eigen moeder. Na drie maanden heb ik haar laten opnemen in een crisisinstelling, toen ze schuimbekkend op mij en mijn broer in stond te slaan, en zichzelf een mes op de keel drukte. Ik weet niet of je kinderen hebt, maar hoe dan ook: overleg dit alsjeblieft met een professional. Niet iedereen reageert hetzelfde maar wees geen proefkonijn voor je eigen (geestelijke) gezondheid.
Als ik asl een paar uur later Venlafaxine/Efexor slik voel ik me al beroerd worden, laat staan om de dag. Afbouwen moet je altijd doen onder begeleiding van een psychiater.
Wellbutrin valt een beetje buiten de standaard medicatie voor depressie en buiten de standaard klasses. Het wordt ook gebruikt voor adhd, soms is het handig als je adhd hebt en depressief bent. Het werkt wel, maar zit niet in de standaard richtlijnen voor depressie zeg maar. Soms wordt het naast nog een ander antidepressivum gebruikt. Het is een remmer van heropname van noradrenaline en dopamine. En weer is het lastig te zeggen of het een zwaar middel is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp er niet veel van

Ik slik het naast een stemmingsstabisator (lithium) en na 10 jaar zoeken maarde juiste combinatie blijkt deze het te zijn. Niet te hard juichen nog, maar ik ben er blij mee
quote:Phaedra__ schreef op 24 maart 2017 @ 00:23:

Ik begrijp er niet veel van

Ik slik het naast een stemmingsstabisator (lithium) en na 10 jaar zoeken maarde juiste combinatie blijkt deze het te zijn. Niet te hard juichen nog, maar ik ben er blij mee Geeft niet. Het is in ieder geval geen standaard middel wat voor een eerste depressie gegeven wordt, maar zo te horen heb je al een hoop geprobeerd. Dan is het best logisch om een middel wat vrij anders werkt dan andere antidepressiva te proberen en wellbutrin is zo'n middel. Fijn dat het lijkt te werken bij jou!
quote:Foodsandbeats schreef op 23 maart 2017 @ 23:26:

[...]





Het is gewoon een eigenschap van dat middel. Heeft niets met sterk of niet sterk te maken. Het is een middel wat nieuwer is, ook op noradrenaline werkt naast alleen serotonine. Op zich werkt het redelijk waarvoor het bedoeld is, maar de snelle uitwerking en daardoor bij een keer vergeten of bij afbouwen veel last maken het mijns inziens geen prettig medicijn. Maar als andere dingen niet werken dam is het een optie.Ik slik het al jaren en vind dat TO onverantwoord bezig is. Ben het met je eens want je hebt al heel snel het gevoel dat je in ramp tempo afglijdt als je het ook maar een paar uur later inneemt.
quote:Effexie87 schreef op 23 maart 2017 @ 23:30:

Whatever. Dan maar de vernieling in. Ik vertrouw mezelf, overigens ken ik meer mensen die zo op eigen houtje zijn gestopt.En jij vindt jezelf gezond genoeg om te stoppen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 23 maart 2017 @ 23:47:

[...]





Zoiets is er niet echt. Er zijn wel verschillende klassen en die zijn vooral gebaseerd op minste bijwerkingen naar zwaardere bijwerkingen. Volgorde is ssri (serotonine heropname remmers) of snri (serotonine nordrenerge heropname remmers) >tca's (tricyclische antidepressiva)>mao-remmers (monoamine oxidase remmers).

Het is niet perse zo dat middelen met zwaardere bijwerkingen perse beter werken. Doseringen maken wel uit voor de sterkte.Klopt, dat klinkt heel logisch, maar van Venlafaxine heeft men wel telkens een hogere dosis nodig voor het zelfde effect, toch? Dus over 'pak weg' vijf jaar is de dosis hoger dan in het begin neem ik aan.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 24 maart 2017 @ 05:52:

[...]





Klopt, dat klinkt heel logisch, maar van Venlafaxine heeft men wel telkens een hogere dosis nodig voor het zelfde effect, toch? Dus over 'pak weg' vijf jaar is de dosis hoger dan in het begin neem ik aan.





Nee hoor, ik weet niet waardoor je dit dacht? Wel moet je het opbouwen in het begin naar een goed werkzame dosering en dat gaat bij venlafaxine vaak in een paar weken.

Als het werkt, blijf je daar lange tijd op zitten totdat je het af kunt bouwen. Mocht je na je eerste verbetering weer opnieuw somber of angstig worden, wordt het vaak wel verhoogd. Maar dat is met alle antidepressiva en ook veel andere geneesmiddelen. Dat is iets anders dan dat je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect.

Er zijn veel meer mensen die na een tijd afbouwen maar op de laagste dosering van 37,5 mg blijven hangen omdat het laatste stapje moeilijk is.

En als je stopt terwijl je depressie niet lang genoeg hersteld is, kan het zijn dat bij toch weeer beginnen met medicijnen hetzelfde middel niet meer of alleen in een hogere dosering werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven