angst voor spinnen en insecten

19-09-2012 19:58 35 berichten
Ik vraag me af of hier meer mensen zo extreem last ervan hebben.



Ik ben doodsbang voor spinnen en insecten. (vliegjes gaan nog wel)



Zo heb ik 2 cavia's, ben ik niet bang voor. En ik woon in een flat. Ik koop altijd zo'n megagroot pak zaagsel, want beneden in de berging heb ik daar genoeg ruimte voor, en het is voordeliger.



Nou staat mijn raam in de berging altijd open, dus genoeg beestje kunnen en komen binnen. Helaas.



En vandaag ging ik de kooi van de cavia's verschonen, en ik ga dus naar mijn berging om wat zaagsel te halen. Ik had nog maar een klein beetje. Maar ik zie ineens op het plastic van het pak zaagsel een heel groot beest zitten. Het leek wel op een kakkerlak of een tor. Heel goed keek ik niet, ik vond hem eng genoeg. Hij zat op de buitenkant van het pak. Maar ik durfde zo geen zaagsel te pakken. Dus ik moest het beest weg halen, voor ik verder kon. Maar daar stond ik dan, hoe ga ik dat beest weg halen? Ik pakte een skistok, en dacht, zo kan ik hem wel weg laten lopen. Maar ik durfde gewoon niet! Terwijl zo'n skistok vrij lang is. Ik vond het zo eng! Ik stond daar nog even en was aan het nadenken wat ik nu toch kon doen, ik had wel zaagsel nodig. En terwijl ik na dacht hoopte ik ook dat er toevallig iemand ook in zijn/haar berging moest zijn, zodat hij/zij hem even voor me weg kon halen. Maar helaas, dat gebeurde niet. Ondertussen keek ik nadenkend rond. En het viel me ineens op hoeveel spinnen daar zaten. (Ik vind het trouwens prima als lange hooiwagens op afstand stil op de muur zitten). Het werd er dus niet beter op. Uiteindelijk, heb ik het nieuwe pak gepakt en heb dat open gemaakt om toch zaagsel te pakken. Had ik ook wel direct kunnen doen, maar ik vond van mezelf dat ik eerst dat oude pak op moest maken.



Ik vraag me ook wel eens af waar die angst vandaan komt. Ik ben opgegroeid op het boerenland. Mijn ouders zijn niet bang daarvoor en hebben ook altijd laten blijken dat ze niets doen. En ondanks dat ik daar sta en weet dat zo'n beest niets doet, ben ik er toch bang voor. Het is zo stom!



Hier zullen ongetwijfeld toch nog meer mensen last van hebben?

En wie erover heen is gekomen, mag mij vertellen hoe zij dit gedaan heeft.



En nou niet zeggen hoeveel beestjes je tegen kan komen in zaagsel. En hoe vaak je een dode kikker tegen bent gekomen in hooi..
Herkenbaar! Ik zal nooit zomaar in een donker hoekje van de kelderkast gaan graaien. In de tuin heb ik allemaal kleine terracottabloempotjes waar ik in de zomer stekjes in kweek. Rond deze tijd maak ik ze schoon en zet ze op hun kop onder mn oppottafeltje. Volgend voorjaar zal ik echt niet lekker al die potjes stuk voor stuk daar onder vandaan pakken. Dat gaat met de lange stok van de bezem.. het is geen gezicht, en ik ben me daar ook zeer goed van bewust. Ik probeer heel dapper tegen mezelf te zeggen dat zo'n beestje veel kleiner is dan ik, maar het helpt nog weinig
Alle reacties Link kopieren
Oh ja gruwel,

Ik haal mijn zoon (5 jaar) erbij en die pakt de spin zo op en zet hem ergens in de bosjes.

Ik verstijf gewoon.

Probeer dat nooit te laten merken, want dan worden mn kinderen ook bang. Ik roep altijd maar heel enthousiast, Koeeennnn je mag voor mama weer een spin in de bosjes zetten, dat vind je leuk toch???
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Op wespen en vliegen na vang ik alles, wespen zijn vies (aaseters net als vliegen) en bovendien ben ik allergisch voor wespen. Een spin kun je gewoon oppakken en naar buiten gooien, net als een tor, kriebelt wel een beetje maar da's niet zo erg. We hebben (nog) geen gevaarlijke spinnen in Nederland.
verba volant, scripta manent.
Hahaha Dat doe ik ook!

Ik vraag Snaak altijd of ze me wil helpen, want dat kan ze zo goed. "jij kunt voor mij vast wel die potjes even pakken, dan doe ik vast dit of dat" Helaas trapt ze er niet meer elke keer in
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO,



Ik heb een hele goede oplossing voor jou.

Insect Clean!

Dat is een middel die je buiten op de muren van je huis moet spuiten, en dat middel weert spinnen en insecten.

Google maar eens.



Ik, als een van de grootste bangeriken, vond het de moeite waard om te proberen en heb sinds het gebruiken van de Insect Clean geen insect gezien thuis.

Het is wel vrij prijzig, maar als je ziet wat het je (als het goed is) oplevert.... Is het dat wel waard.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Geen oplossing voor je angst helaas
Alle reacties Link kopieren
Heb ergens gelezen dat t door de evolutie komt dat we bang zijn voor beesten, die er compleet anders uitzien dan de gemiddelde zoogdieren.

De meeste zoogdieren zijn over het algemeen nog enigszins herkenbaar. 2 voorpoten, 2 achterpoten een romp, nek met een kop erop. Globaal genomen zeg maar.



Zodra het op insecten en reptielen aankomt, die een compleet ander uiterlijk hebben, activeert dat een of ander gedeelte in onze hersenen, wat ons waarschuwt voor gevaar.



Je kunt dus rationeel zo goed weten dat dat spinnetje in een hoekje niks doet, maar onbewust lopen de rillingen al over je rug.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
quote:Spininhoek schreef op 19 september 2012 @ 20:08:

Oh ja gruwel,

Ik haal mijn zoon (5 jaar) erbij en die pakt de spin zo op en zet hem ergens in de bosjes.

Ik verstijf gewoon.

Probeer dat nooit te laten merken, want dan worden mn kinderen ook bang. Ik roep altijd maar heel enthousiast, Koeeennnn je mag voor mama weer een spin in de bosjes zetten, dat vind je leuk toch???



Leuk, jouw nick in dit topic



Hier trouwens ook hartkloppingen als ik een dikke spin zie. Durf ze tegenwoordig wel op te zuigen met de stofzuiger. De truc met een glas en een kaart laat ik aan me voorbij gaan. Ik tril teveel en dan komen die pootjes klem te zitten tussen het glas en de kaart
I am surrounded by morons
Mijn angst voor spinnen gaat ook alle perken te buiten. Je verstijft inderdaad, en nog heel lang erna voel je dat je lijf alert is, en schrik je van elk vlekje dat je tegenkomt.



Er zat laatst een (niet eens overdreven grote) spin in de badkamer en ik heb gewoon 2 uur staan mutsen. Durf ik hem te pakken met een papiertje? Nee. Durf ik hem op te zuigen met de stofzuiger, zelfs dat niet!

Douchen met dat beest daar was helemaal geen optie. Uiteindelijk huisgenoot gevraagd.

Was er niet trots op, maarja.



Terwijl ik dit typ voel ik me alweer kriebelig worden en krijg ik de neiging om om me heen te kijken. Goddank zie ik hier in huis zelden tot nooit een spin.



Voor overige insecten ben ik overigens niet tot nauwelijks bang!
Alle reacties Link kopieren
quote:Twisted schreef op 19 september 2012 @ 20:16:

[...]





Leuk, jouw nick in dit topic



Ja, sorry, wist geen nick te bedenken totdat ik omhoog keek
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
x
quote:Spininhoek schreef op 19 september 2012 @ 20:14:

Heb ergens gelezen dat t door de evolutie komt dat we bang zijn voor beesten, die er compleet anders uitzien dan de gemiddelde zoogdieren.

De meeste zoogdieren zijn over het algemeen nog enigszins herkenbaar. 2 voorpoten, 2 achterpoten een romp, nek met een kop erop. Globaal genomen zeg maar.



Zodra het op insecten en reptielen aankomt, die een compleet ander uiterlijk hebben, activeert dat een of ander gedeelte in onze hersenen, wat ons waarschuwt voor gevaar.



Je kunt dus rationeel zo goed weten dat dat spinnetje in een hoekje niks doet, maar onbewust lopen de rillingen al over je rug.





Dus dan zeg ik maar voortaan, dat ik gewoon al in een verder stadium in de evolutie zit. Niet zo ouderwets.



Niet bang zijn voor spinnen is zo 19de eeuws..
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier ook een fobie!

Alleen krijg ik er pas echt last van als ik ga reizen..In India heb ik vaak nachten geen oog dichtgedaan vanwege de binnenkrioelende insecten overal..brrr..iemand misschien daar een tip voor?
Hier waakt de enige echte Barones
Gelukkig heb ik 4 katten en die stuur ik op een dikke spin af
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet bang voor spinnen maar heb een extreme fobie voor alle andere insecten. Ik zeg extreem omdat toen ik klein was en ik een insect zag (bijvoorbeeld op tv) ik de rest van de dag niet at en als ik een insect zag in huis kon ik alleen maar huilen, schreeuwen en weet ik het. Ik keek sommige tv-programma's vooral met mijn ogen dicht want er zou wel eens een insect in beeld kunnen komen. Oke, dit klinkt wel erg zo.



Gelukkig is het niet meer zo extreem, maar als er een reclame voorbij komt op zeg Animal Planet (ik ben dan wel weer gek op dieren, oh oh de ironie) en er komt ineens zo'n close-up van een sprinkhaan of weet ik wat dan duik ik nog in elkaar en gaan mn ogen dicht. Maar ik mep tegenwoordig zelf de insecten weg met een krant of zo. Da's echt een overwinning haha. (En ik heb geen keus want woon op mezelf en alleen)

Om eerlijk te zijn heb ik t geaccepteerd. Het is m'n enige fobie, ik vind reptielen bijvoorbeeld weer te gekke beesten en het beinvloed mijn leven niet dusdanig dat ik ervoor in therapie wil of zo... Dusja, het kan erger!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik ben ook heel bang. Met de stofzuiger weghalen gaat nog wel, voel ik me in ieder geval beter bij dan laten zitten als ik alleen thuis ben.
Alle reacties Link kopieren
Met insecten heb ik geen problemen, behalve dat ik muggen irritant en een strontvlieg e.d. gewoon vies vind. Maar voor spinnen ben ik echt panisch. Ik blijf zo ver mogelijk uit hun buurt. Zelfs plaatjes vind ik eng. En geen idee waarom. Mijn vader heeft er altijd op gehamerd dat het hele nuttige beestjes zijn. Zal wel, maar dan wel hele enge nuttige beestjes. De herfst is dan ook niet mijn favoriete seizoen.



Het gekke is dat ik de hele grote in Midden- en Zuid-Amerika dan weer niet zo eng vond. Die waren vooral fascinerend. En langpoten heb ik ook geen moeite mee. Die red ik soms van een verdrinkingsdood onder de douche.
De angst ken ik maar ik heb het niet voor spinnen, maar voor slakken. En niet zo'n beetje ook. Met dit weer krijg je me 's avonds echt de deur niet uit. Zelfs plaatjes in boekjes durf ik niet eens aan te raken, er naar kijken is eigenlijk al moeilijk.

Vreselijk onhandig zo'n fobie :(
Wat een herkenning!! Een close up van een beest. Een plaatje en zelfs het aanraken van een boek. Oohja, huilen met een spin in huis (ik heb mijn moeder ooit in tanen opgebeld om te vragen of ze weg wil gaan in haar gezelschap en even mij van die spin in huis wil verlossen, en even later stond ze op de stoep )

En dan nog kriebelen als je er aan denkt, en inderdaad ieder vlekje dat je dan ziet, dat je bang bent voor een spin.



Die insect clean zou misschien een idee kunnen zijn, maar ik woon hier in een flat.



Ik ben ook als de dood dat ik hier nu het herfst gaat worden een grote spin tegen kom, of überhaupt een spin. Vorig jaar nog boven mijn bed op het plafond. Ik woon alleen, ver van mijn ouders. Eerst lang lopen denken wat ik er mee aan moest, want opzuigen durfde ik eigenlijk niet. Dan toch maar opzuigen. Toen ik bijna bij de spin was met de stofzuiger, viel hij naar beneden in mijn bed. Mijn bed was niet bepaald netjes opgemaakt, deken lag half, pyjama erop gegooid, nog een handdoek, nog een boek. Dus ik had geen idee waar hij gevallen was. Rustig met een stok de dekens omhoog tillen en omslaan. Niets gevonden. Uiteindelijk denken, wat moet ik toch? Op de bank slapen vond ik geen optie, heb een klein bank, en het was koud, en mijn enige deken lag op bed, bij een spin. En ik moest er vroeg uit ivm werken. Toen maar besloten dat ik mijn hele bed af ging halen en een nieuw laken erop ging doen. Zo spannend, want je gaat handelen in de buurt van de spin. Uiteindelijk hele bed leeg gehaald, geen spin tegen gekomen. Nieuw bed opgemaakt. Nog steeds een spin gezien. Maarja, met mijn werkwijze kon die spin niet in bed zitten. 2 uur laten, toch maar vol adrenaline proberen te slapen, maar lekker geslapen had ik niet.
Vooral die dikke zwarte spinnen. De laatste jaren geef ik ze een naam, niet dat ik me dan ineens verbonden met dat kreng voel, ik durf dan toch wel de stofzuiger erop te zetten.

En voor degenen die gaan zeggen dat hij er dan weer uit kan kruipen: fabeltje want spinnen gaan dood van stof.



Sjon noem ik ze. En die begint altijd in de vouw van mijn douchegordijn, waarom? Geen idee. Een van de laatste keren greep ik hem bijna bij zijn kladden bij het dichttrekken . Wat doet die halve zool, die denkt weg te kunnen lopen op een vochtige muur, flikkert vervolgens angstvallig in de buurt van mijn voeten op de grond, kruipt weer terug naar boven het gordijn in.

Een joekel in mijn optiek en Zen kunnen douchen is er dan ook niet meer bij .



Vervolgens zat hij bij het kantelraam dus dacht ik, hup, openzetten en Sjon naar buiten. Mooi niet, hij kroop achter mijn badkamerkastje.

Zit ik zelf wat later achter de computer, zie ik uit mijn ooghoeken wat zwarts over de muur kruipen, grrrr, Sjon weer, richting alweer een (ander) kantelraam.

Mocht niet baten, hij liep op rasse schreden de andere kant op.

Afijn, Sjon was dagen pleite, wat een opluchting.



Op een goede morgen roept zoon, mam, Sjon zit in de woonkamer. Neeeee, het zal toch niet. Ik roep terug, grapje zeker. Nee echt, kom maar kijken.



En jahoor, Sjon zat uitgerekt op de muur. Heb hem verbannen naar de krochten van de stofzuiger.

Helaas heeft hij nazaten, pubers inmiddels. Brrrr.
Alle reacties Link kopieren
Een week geleden zat er ineens een dikke, zwarte spin in mijn haar. Echt zo'n enorme, met dikke grote poten en een gigantisch lijf.

Ik durf normaal niet eens naar zo'n grote spin te kijken en nu zat die gewoon op mijn hoofd. Toen viel die natuurlijk uit mijn haar, door hysterisch gegil, en heeft mijn vriend m weggehaald. Ik ben nu nog steeds bang en voel me niet meer veilig in mijn eigen huis.... Vreselijk...
Alle reacties Link kopieren
Al eens gedacht aan therapie? Ik vind het zo ontzettend stom om bang te blijven voor iets waar je niet bang voor hoeft te zijn! Dat doe je jezelf aan hoor. Kun je met een paar uurtjes volledig van verlost zijn, die irreele angst. Maar goed, misschien vind je het lekker om ergens bang voor te zijn en dat fijn te delen met anderen... Ik snap het alleen niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn enige tip is:

Koop zo'n vliegenmepper op batterijen (elke maand verse batterijen), verman je en elektrokuteer die rotbeesten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:appletje91 schreef op 19 september 2012 @ 23:52:

Een week geleden zat er ineens een dikke, zwarte spin in mijn haar. Echt zo'n enorme, met dikke grote poten en een gigantisch lijf.

Ik durf normaal niet eens naar zo'n grote spin te kijken en nu zat die gewoon op mijn hoofd. Toen viel die natuurlijk uit mijn haar, door hysterisch gegil, en heeft mijn vriend m weggehaald. Ik ben nu nog steeds bang en voel me niet meer veilig in mijn eigen huis.... Vreselijk...Dit vind ik dus volstrekt absurd. Doe ff normaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven