Assertief

30-07-2016 12:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik merk dat ik sneller van me afbijt. Mensen schrikken hier van een kunnen me dan bijvoorbeeld gaan buiten sluiten. Heeft iemand daar ervaring dat wanneer je meer van je afbijt met meer mensen in de clinch komt?



Groet,
Alle reacties Link kopieren
Je hebt assertief en bot/ lomp/ lelijk doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die steeds van zich afbijten worden als onvriendelijk gezien. Ik hou er ook niet van dat gesnauw. Je moet er achter zien te komen waarom je steeds zo reageert en daat hulp bij gaan zoeken. Sommige medicatie kan ook negatief werken op het gedrag. Heb je nieuwe medicatie gekregen onlangs?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
van je af bijten doe je in een situatie die onprettig is. bij welke mensen doe je dat, je vrienden? zou niet nodig moeten zijn.
very metal
Alle reacties Link kopieren
Assertief is wat anders dan agressief. Je kunt op vriendelijke wijze assertief zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja, bij m'n vrienden. Afbijten bedoel ik meer dat ik laat weten niet op een bepaalde manier behandeld wil worden. En zeg dat bijvoorbeeld dat eerst naar hun zelf moeten kijken. Ik klaar ben met een bepaalde houding..
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik geen medicatie maar het is jarenlang over me heen laten lopen. Als voetveeg gebruikt worden. Gepest worden. Daar gaat het om.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nielz29 schreef op 30 juli 2016 @ 12:59:

Ja, bij m'n vrienden. Afbijten bedoel ik meer dat ik laat weten niet op een bepaalde manier behandeld wil worden. En zeg dat bijvoorbeeld dat eerst naar hun zelf moeten kijken. Ik klaar ben met een bepaalde houding..Hoe behandelen die vrienden je dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als een voetveeg..
Alle reacties Link kopieren
quote:Nielz29 schreef op 30 juli 2016 @ 12:59:

Ja, bij m'n vrienden. Afbijten bedoel ik meer dat ik laat weten niet op een bepaalde manier behandeld wil worden. En zeg dat bijvoorbeeld dat eerst naar hun zelf moeten kijken. Ik klaar ben met een bepaalde houding..





Je kunt ook gewoon zeggen: ik vind het niet prettig als ik zo word behandeld. Zonder toevoegingen dat ze naar zichzelf moeten kijken. Of aangeven: ik doe het liever zo, en dan je eigen gang gaan.



Als mensen jou op een bepaalde manier behandelen die niet respectvol is, als mensen over je heen willen lopen, je pesten, dan kun je je afvragen of het vrienden zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nielz29 schreef op 30 juli 2016 @ 12:59:

Ja, bij m'n vrienden. Afbijten bedoel ik meer dat ik laat weten niet op een bepaalde manier behandeld wil worden. En zeg dat bijvoorbeeld dat eerst naar hun zelf moeten kijken. Ik klaar ben met een bepaalde houding..Zo'n vriendin hadden wij ook, bleek toch voornamelijk aan haarzelf te liggen. Wij hebben het het calimero-effect genoemd.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nielz29 schreef op 30 juli 2016 @ 13:05:

Als een voetveeg..Dan zijn het toch geen vrienden!?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar geef eens wat voorbeelden van hoe ze jou behandelen? Nu blijft het allemaal nogal vaag, namelijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zusje dat ook erg Assertief is vindt zij zelf. Ik vind haar vooral erg vervelend. En sluit haar ook buiten in gesprekken omdat ze overal boos om wordt.



Ze vertelt ons graag hoe je het beste kan auto rijden terwijl ze geen rijbewijs heeft. Weet alles van elke ziekte terwijl ze net 1 jaar verzorgende op het mbo studeert. Ook over hypotheken weet ze alles. En ook dat alle Amerikanen vreselijke mensen zijn. Helaas i's ze nog nooit in Amerika geweest.



Als je daar een grapje van maakt en zegt; hoe kan je dat nou weten? Dan is ze direct beledigd en krijgen we de wind van voren. Ons gedrag staat haar dan niet aan. En dat moeten we weten ook. We nemen haar liever nergens meer mee naar toe. Ze verpest de sfeer.



Maar volgens haar doet ze niks verkeerd. Ze is Assertief en spreekt iedereen aan op dingen die haar niet bevallen.

Ik vind het kinderachtig en puberaal gedrag.
Kan het zijn dat je vrienden schrikken van je reactie? Heb je een voorbeeld van een situatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nielz29 schreef op 30 juli 2016 @ 13:01:

Ik gebruik geen medicatie maar het is jarenlang over me heen laten lopen. Als voetveeg gebruikt worden. Gepest worden. Daar gaat het om.



Dus samengevat; je hebt jarenlang braaf geslikt, nu doe je dat niet meer en dat vinden ze niet zo leuk.



Goh...



Vraag je eens af of deze vrienden jou als vriendin hadden omdat ze met jou konden sollen, of omdat ze je echt leuk vinden. In het eerste geval zul je ze kwijt raken, in het tweede geval wennen ze er wel aan. Maar als je ze wilt houden zul je wel een manier moeten vinden om op een nette manier nee te zeggen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Onthoud wel; wie kaatst kan de bal verwachten. Oftewel; als jij vandaag zegt dat je vrienden kunnen opzouten met hun verhuizing, is de kans aanwezig dat je zelf ook geen hulp krijgt.



Een vriendschap is een vorm van relatie. En in elke relatie moet je een balans zoeken.



En ja, ik ben veel vrienden kwijtgeraakt omdat ik zeg wat ik denk. Intussen wat ouder en wat wijzer, maar degenen die ik verloor omdat ze iets deden dat naar mijn idee écht niet kon, daar heb ik nog steeds geen spijt van. En degenen die overbleven vinden mij als persoon leuk genoeg gelukkig. Bovendien mogen zij mij ook zeggen wat ze denken/vinden, zonder daarmee de vriendschap in gevaar te brengen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Min of meer wel ja. Bijnamen geven. Als ik een kitten neem dat helemaal afkraken. Op het werk ook. Portemonnee verstoppen etc etc. Ze merken dar
Alle reacties Link kopieren
Maar ik voel me er al een tijdje niet prettig bij..
Zijn het echt je vrienden? Klinkt namelijk niet als hele leuke mensen. Als je je niet prettig bij ze voelt zou ik op zoek gaan naar nieuwe vriendschappen.
Alle reacties Link kopieren
Dat doe ik ook maar van de vele vrienden zijn er wel een paar die wel prettig zijn. Kim er wel steeds achter heb je er teveel dan werkt het niet..
Alle reacties Link kopieren
quote:Nielz29 schreef op 30 juli 2016 @ 13:22:

Dat doe ik ook maar van de vele vrienden zijn er wel een paar die wel prettig zijn. Kim er wel steeds achter heb je er teveel dan werkt het niet..Ik denk dat jij nogal wat mensen vrienden noemt die helemaal je vrienden niet zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed m'n grenzen aangeven voelt wel fijn omdat je mensen niet over je heen laat lopen. Maar je houd dus niet iedereen te vriend en dat vind ik dus lastig. Zelfs iemand die je flink in de zeik heeft gezet.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand je in de zeik heeft gezet, dan moet jij diegene toch al helemaal niet als vriend meer willen?

Ook al reageer je dan assertief om te laten weten dat je dat niet meer wil, iemand die een echte vriend is begint er al niet aan om je in de zeik te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven