Autisme, Wie ook? Deel 2

05-08-2016 13:28 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder schrijven over ons leven met autisme en alle leuke en minder leuke dingen die daarbij komen kijken.



Hier vind je deel 1: kattenenrozen in "Autisme,wie ook?"
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dat is zeker ontzettend vervelend en ik begrijp je ergernis heel goed. Ze willen je een relatie opleggen maar dat gaat toch niet. Misschien eens heel goed en duidelijk zeggen dat je er niet van gediend bent?
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa198 schreef op 13 januari 2017 @ 11:00:

Dat is zeker ontzettend vervelend en ik begrijp je ergernis heel goed. Ze willen je een relatie opleggen maar dat gaat toch niet. Misschien eens heel goed en duidelijk zeggen dat je er niet van gediend bent?



Ja, ik blijf het herhalen dat ik geen behoefte heb aan een relatie. Sommige mensen blijken erg hardleers.

Misschien moet ik een volgende keer eens boos worden, in plaats van het netjes proberen uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk dat je de woorden wat harder en duidelijker moet uitspreken. Dat je het lief van ze vindt maar dat je je prima alleen red en mocht er nieuws zijn op liefdesgebied dan horen ze dat vanzelf, en afsluiten dat je er klaar mee bent en niks meer over wilt horen. Vervolgens over iets heel anders beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa198 schreef op 13 januari 2017 @ 11:19:

Ja ik denk dat je de woorden wat harder en duidelijker moet uitspreken. Dat je het lief van ze vindt maar dat je je prima alleen red en mocht er nieuws zijn op liefdesgebied dan horen ze dat vanzelf, en afsluiten dat je er klaar mee bent en niks meer over wilt horen. Vervolgens over iets heel anders beginnen.Dat dik gedrukte zinnetje ga ik zeker gebruiken in het vervolg. Hopelijk laten ze me dan gewoon. Ik ben het echt beu.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad erg vervelend, Fifi. Als mensen je proberen te overtuigen dat een relatie zaligmakend is. Ik werd er laatst ook aan herinnerd door een vroegere buurvrouw. Ik deed een Kerstkaart bij haar in de bus en op dat moment deed ze net de deur open. Ze vroeg me even binnen en ook hoe het met mijn moeder was. Ik vertelde dat ze weer borstkanker heeft Goede genezingskans trouwens. Nu die buurvrouw een heel negatief mens over alles, dat scheelt. Ze zei: "Jee wat erg. De kans zit erin dat je je moeder jong verliest. Eigenlijk zou je een vriendje moeten hebben, want straks ben je alleen."

Echt zo kriegel wordt ik van zulke uitspraken. Ik weet dat het mis kan gaan. Maar een relatie is toch geen garantie dat je op diegene kunt terugvallen? Zat slechte relaties. Kan me het ook niet voorstellen dat een vriend alleen als jouw vangnet wil dienen. Want ik heb geen zin in verdere verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een stomme muts is die buurvrouw van jou!
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa198 schreef op 13 januari 2017 @ 14:56:

Wat een stomme muts is die buurvrouw van jou!



Ja en dan is ze zelf getrouwd geweest met een hork van een vent. Eigenlijk was hij een groot kind dat niks voor haar deed. Ook niet toen ze zelf borstkanker had. Constant aandacht vragen, want HIJ was zo zielig. Hij had een zieke vrouw en daardoor ging alle aandacht naar haar. Die periode was de druppel voor haar om te gaan scheiden.

Dan snap ik helemaal niet dat ze zoiets zegt van een relatie moeten hebben. Maar nu heeft ze een latrelatie met een lieve man. Nu is dat ineens het ultieme geluk in het leven.
Alle reacties Link kopieren
En als mensen ultiem gelukkig zijn dan zijn ze geneigd dat aan anderen ook op te leggen waardoor of de manier waarop zij gelukkig zijn geworden.
Even een ego rant tussendoor van mijn kant.



Ik heb een nieuwe baan, op een tropisch eiland. En ik heb stressss, ik moet zoveeeel regelen. Veel dingen nog onduidelijk. Heb me in de aanloop vooral ook gestort qua infowinning op de leuke kanten. Nu zal ik de komende maanden mij vastbijten op de taaie zaken.



Dit is echt een uitdaging voor mijn autisme.. Ik heb graag controle over alles.
Alle reacties Link kopieren
WoW je durft wel! Ik vind dingen regelen verschrikkelijk! In jouw geval zal ik dat niet alleen kunnen. Succes!
Heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat nu echt het verschil is aan gedrag tussen iemand met alleen een gegeneraliseerde angststoornis en iemand die hier ook ASS bij heeft?

In welk opzicht verschillen deze personen van mekaar?
quote:misstwix schreef op 14 januari 2017 @ 22:34:

Heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat nu echt het verschil is aan gedrag tussen iemand met alleen een gegeneraliseerde angststoornis en iemand die hier ook ASS bij heeft?

In welk opzicht verschillen deze personen van mekaar?Uhh vraag t een psycholoog? Of google.
Alle reacties Link kopieren
quote:biobitch1984 schreef op 15 januari 2017 @ 11:02:

[...]





Uhh vraag t een psycholoog? Of google.Haha dat was toevallig wat ik ook dacht.
Heb gegoogled: heb nu gevonden dat de problemen die ik heb meer vallen onder ontwijkende/afhankelijke persoonlijkheidsstoornis aangezien alles gebaseerd is op erge onzekerheid en gebrek aan vertrouwen in mezelf en angst waardoor ik vaak contacten en situaties vermijd. Dit kan idd overkomen voor anderen als autistisch.

Echte ASS kenmerken als behoefte aan routine, geen behoefte aan contact, niet tegen harde geluiden felle lichten prikkels kunnen etc heb ik totaal geen last van. Ik ben juist heel chaotisch en heb altijd de tv aan ook al kijk ik niet omdat ik niet tegen stilte kan. Kermis vind ik heel leuk en geniet juist van discotheken met lichten en harde muziek.

Alleen de ggz weigert een second opinion te doen omdat ze volhouden dat het ASS is.
Ik kan prima tegen felle lichten, en onderprikkeling kan ook he. Dat je het juist opzoekt zeg maar. Ik vond vroeger de kermis ook leuk, en ging ook wel naar de discotheek.



Je kan altijd een second opninion aanvragen bij een andere instelling
Ik heb liever ASS dan een persoonlijkheidsstoornis denk ik.. Kun je eigenlijk genezen van een persoonlijkheidsstoornis?
Ja van persoonlijkheidsstoornis kun je genezen met therapieën en instaat pas in je pubertijd meestal en vaak door invloed van opvoeding en omgeving en ervaringen. Een

ontwikkelingsstoornis is al sinds de geboorte aanwezig en is niet te genezen met therapie.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa198 schreef op 13 januari 2017 @ 14:56:

Wat een stomme muts is die buurvrouw van jou!En dan zeggen ze van mensen met autisme dat ze zo weinig tact hebben. Zij is een sprekend (pun intended) voorbeeld van iemand (mogelijk) zonder autisme zonder tact.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 15 januari 2017 @ 11:31:

Heb gegoogled: heb nu gevonden dat de problemen die ik heb meer vallen onder ontwijkende/afhankelijke persoonlijkheidsstoornis aangezien alles gebaseerd is op erge onzekerheid en gebrek aan vertrouwen in mezelf en angst waardoor ik vaak contacten en situaties vermijd. Dit kan idd overkomen voor anderen als autistisch.

Echte ASS kenmerken als behoefte aan routine, geen behoefte aan contact, niet tegen harde geluiden felle lichten prikkels kunnen etc heb ik totaal geen last van. Ik ben juist heel chaotisch en heb altijd de tv aan ook al kijk ik niet omdat ik niet tegen stilte kan. Kermis vind ik heel leuk en geniet juist van discotheken met lichten en harde muziek.

Alleen de ggz weigert een second opinion te doen omdat ze volhouden dat het ASS is.

Ik ben het hiermee volstrekt eens. ASS en angststoornissen gaan niet per definitie hand in hand. Ik legde al eerder uit dat ik in sommige situaties verlegen ben en in andere situaties totaal niet, en de gehele wereld lijk aan te kunnen.



Ik denk dat onderprikkeling bij ASS onvoldoende onderkend wordt. "Ik [...] heb altijd de tv aan ook al kijk ik niet omdat ik niet tegen stilte kan. Kermis vind ik heel leuk en geniet juist van discotheken met lichten en harde muziek," zie ik als voorbeelden van onderprikkeling, dus behoefte aan meer prikkels. Voor mij is er een relatie tussen verre landen bezoeken, vliegreizen maken en onderprikkeling.



Onder onderprikkeling wordt ook weleens wat anders verstaan: minder gevoelig voor zintuiglijke prikkels. Dat herken ik ook, maar niet in extreme mate. Zo ben ik minder gevoelig voor kou en pijn. Als ik het in een bepaalde ruimte aangenaam vind, vinden andere mensen het al snel te koud. Nu vriest het. Als ik met een winterjas buiten loop voel ik de vrieskou vrijwel niet (temperatuur rond 0 graden). Bij -10 begin ik de kou wel te voelen.
World of Warcraft: Legion
Vanavond op npo3 om 21:05 komt de eerste aflevering van 'het is hier autistisch' gepresenteerd door Filemon Wesseling



Ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Ik ook, wil ik zeker zien. Had er over gehoord maar wist niet wanneer het kwam. Thx voor het melden.
Alle reacties Link kopieren
Ga zo ook naar dit programma kijken; ben wel benieuwd.



Verder wil ik nog laten weten dat ik confrontaties erg lastig vind en dat ik hier dan ook een zekere vermijding heb.

Angst en onzekerheid speelt mij parten (om op communicatief vlak confrontaties aan te gaan; ondermeer om probleemsituaties te bepraten). Dat blijft elke keer weer een enorme opgave.

Maar met omslachtige communicatie, zoals via whatsapp, email, sms, brieven etc ben ik eigenlijk ook wel klaar.

Dat werkt evenmin en lijkt zelfs ook een zekere vermijding te zijn.

Ben dit wel wat zat en wil dan ook confrontaties gaan leren aangaan.

Geen makkelijke situatie; ben echter al te vaak op deze manier onderuit gegaan en daar heb ik het wel mee gehad.
Filemon heeft zn gordel niet om!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook kijken! Maar ik heb de hele avond in de dansstudio gezeten en me daar heerlijk uitgeleefd. Het is dat ik nog een gezin heb waar ik ook graag tijd mee door breng, anders zat ik bijna iedere dag wel in de studio.
Alle reacties Link kopieren
quote:biobitch1984 schreef op 19 januari 2017 @ 21:23:

Filemon heeft zn gordel niet om!Goed opgemerkt! Ik vond het leuk om te zien. Al werden er wel stereoachtige types geïnterviewd. Ben benieuwd naar de aflevering met Christina Curry, zij gaat het over vrouwen met autisme hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven