Autisme, Wie ook? Deel 2

05-08-2016 13:28 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder schrijven over ons leven met autisme en alle leuke en minder leuke dingen die daarbij komen kijken.



Hier vind je deel 1: kattenenrozen in "Autisme,wie ook?"
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ga op zich wel graag op vakantie, even ontsnappen aan de dagelijkse stress. Maar dan ga ik wel het liefst naar plaatsen die ik ken of waar ik me veilig voel. En ook het liefst met man (en kind, ook al kost dat vaak wel extra energie, ik wil hem er wel graag bij hebben).

Man is erg reislustig en stelt vaak locatie voor. Ik weet nu dat ik zo'n voorstel eerst even rustig moet laten bezinken. Wat research doen en er een beter beeld bij krijgen. Anders roep ik gelijk nee.

Zo hadden we bedacht weer naar Dubai te gaan. Ik was al helemaal aan het plannen en zag het al helemaal voor me. Toen deelde man mee dat we niet naar Dubai zouden gaan, maar naar India. Grote stress! Boos dat ik was! En dat vond ik echt niet tof van hem. Gelukkig was ik 15 minuten later voldoende gekalmeerd om te beseffen dat mij reactie niet zo leuk was richting mijn man en dat ik eens rustig moest aanhoren wat hij van plan was. D vakantie was uiteindelijk super!



Nu gaan we binnenkort naar de VS. Daar was ik ook heel erg angstig voor. Maar ondertussen heb ik al aardig wat info verzameld en is de angst een stuk gezakt. Ik heb er heel veel zin in.
quote:Biebeltje schreef op 22 januari 2017 @ 21:43:

Ik ga op zich wel graag op vakantie, even ontsnappen aan de dagelijkse stress. Maar dan ga ik wel het liefst naar plaatsen die ik ken of waar ik me veilig voel. En ook het liefst met man (en kind, ook al kost dat vaak wel extra energie, ik wil hem er wel graag bij hebben).

Man is erg reislustig en stelt vaak locatie voor. Ik weet nu dat ik zo'n voorstel eerst even rustig moet laten bezinken. Wat research doen en er een beter beeld bij krijgen. Anders roep ik gelijk nee.

Zo hadden we bedacht weer naar Dubai te gaan. Ik was al helemaal aan het plannen en zag het al helemaal voor me. Toen deelde man mee dat we niet naar Dubai zouden gaan, maar naar India. Grote stress! Boos dat ik was! En dat vond ik echt niet tof van hem. Gelukkig was ik 15 minuten later voldoende gekalmeerd om te beseffen dat mij reactie niet zo leuk was richting mijn man en dat ik eens rustig moest aanhoren wat hij van plan was. D vakantie was uiteindelijk super!



Nu gaan we binnenkort naar de VS. Daar was ik ook heel erg angstig voor. Maar ondertussen heb ik al aardig wat info verzameld en is de angst een stuk gezakt. Ik heb er heel veel zin in.Herkenbaar. Wens je vast veel plezier in de VS!
Vakantie is tof, ik ben ook zo'n planner/stresskip maar wanneer de vakantie verdr vordert word ik ook relaxter, hoewel tegenslagen me nog steeds van mijn stuk brengen
Alle reacties Link kopieren
Vakantie is leuk, al ben ik meer van het dagjes weggaan dan van een (verre) reis maken. Ik heb ook altijd graag alles netjes gepland, en als iemand daar dan al dan niet bewust een andere draai aan geeft dan word ik heel onrustig. Zeg maar gerust gestrest.

Echt op vakantie ben ik voor het laatst geweest in 2006. Dat ging ondanks de nodige stress best goed en ik heb het uiteindelijk ook prima naar mijn zin gehad. Misschien dat ik ooit nog eens wil gaan, maar de voorkeur gaat toch uit naar dagjes uit.
quote:biobitch1984 schreef op 22 januari 2017 @ 22:27:

Vakantie is tof, ik ben ook zo'n planner/stresskip maar wanneer de vakantie verdr vordert word ik ook relaxter, hoewel tegenslagen me nog steeds van mijn stuk brengen+1. Veranderingen of tegenslagen brengen mij helemaal van mijn stuk en veroorzaakt zelfs een woedeaanval. Dat is één keer gebeurd op verre vakantie. Was niet leuk.
Echt vakantie is al een tijd geleden, zit er ook niet naar te smachten zoals sommige anderen. Ik zie wel eens graag nieuwe omgevingen etc., maar ben ook graag thuis.

Het geregel van de heen- en terugreis vormt soms het struikelblok waardoor zelfs daguitstappen uitgesteld worden.
Alle reacties Link kopieren
Reizen kan leuk zijn, maar ook ik zie op tegen het gedoe vooraf en bovendien heb ik nogal snel last van mijn omgeving (en vice versa, waarschijnlijk...). Alleen al daarom ga ik niet op vakantie als het niet nodig is: ik kan op voorhand eigenlijk niet inschatten of er ter plekke niet iets zal zijn waar ik last van heb. Jammer...
Als ik op vakantie ben dan heb ik veel moeite om weer naar huis te moeten. Hoe langer en leuker de vakantie, hoe moeilijker ik het vind.



Gisteren weer gekeken en dingen uitgezocht voor onze vakantie in het voorjaar. Krijg er steeds meer zin in en de angst voor het onbekende neemt wat af.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alleen reizen erg leuk: alles zelf regelen. In 2013 en 2015 ging ik naar Londen en ik regelde alles, ook hoe ik vanaf het hotel naar bezienswaardigheden moet gaan: welke route, welke metro, waar moet ik overstappen. Zo heb ik kaartjes voor de Londen Eye van te voren geregeld.



Bij een georganiseerde reis hoef je wat minder te regelen. Een deel doet de reisorganisatie, maar de reis naar het vliegveld (welke treinen, waar overstappen), moet je zelf regelen. De reisorganisatie geeft informatie over de vlucht zelf. Waar overstappen? Het kan voor anderen stress opleveren, lange wachtrijen bij de incheckbalie, door de poortjes, met de boarding pass je stoel in het vliegtuig vinden, maar dat doet mij echt weinig.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 23 januari 2017 @ 08:06:

Als ik op vakantie ben dan heb ik veel moeite om weer naar huis te moeten. Hoe langer en leuker de vakantie, hoe moeilijker ik het vind.



Gisteren weer gekeken en dingen uitgezocht voor onze vakantie in het voorjaar. Krijg er steeds meer zin in en de angst voor het onbekende neemt wat af.+1 Hoe vaak ik niet heb zitten huilen in het vliegtuig terug naar huis als ik bij mijn schoonouders op vakantie ben geweest. Het duurt sowieso zeker een week voordat ik ook daadwerkelijk weer een beetje geland ben. Die eerste week na terugkomst ben ik altijd zo somber...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vakantie hebben of op vakantie gaan heel moeilijk. Het liefst blijf ik thuis, maar dan moet alles wel een goede structuur hebben. Dus weten hoe laat ik op sta en hoe de dag er uit gaat zien. Dagje weg kan leuk zijn. Maar dan moet ik alles van te voren weten (hoe laat gaan we, zijn er omleidingen op de route, hoe lang blijven we etc.) Vaak op de dag zelf is het nog onduidelijk en te veel prikkels waardoor ik er niet van kan genieten. Het lijkt me zo leuk als je spontaan een dagje weg kan of op vakantie naar het buitenland! Genieten van de natuur en steden, van de voren niet weten wat voor moois te tegen komt.



Vorig jaar ben ik 1 nachtje naar Zeeland geweest, op een plek waar ik al 20 jaar kom en alles uit mijn hoofd ken daar. Dat ging goed en heb ik ook van kunnen genieten.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij wordt Japan een grote testcase. Zeer veel indrukken en dan vooral de laatste paar dagen van de reis in Tokio. Foto's doen me denken dat het lijkt op Manhattan in New York. Daar moest ik ook echt van bijkomen.



World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 23 januari 2017 @ 13:04:

Voor mij wordt Japan een grote testcase. Zeer veel indrukken en dan vooral de laatste paar dagen van de reis in Tokio. Foto's doen me denken dat het lijkt op Manhattan in New York. Daar moest ik ook echt van bijkomen.



[afbeelding] Daar zou ik echt gek worden denk ik!
Alle reacties Link kopieren
quote:lieve- schreef op 23 januari 2017 @ 12:43:

Ik vind vakantie hebben of op vakantie gaan heel moeilijk. Het liefst blijf ik thuis, maar dan moet alles wel een goede structuur hebben. Dus weten hoe laat ik op sta en hoe de dag er uit gaat zien. Dagje weg kan leuk zijn. Maar dan moet ik alles van te voren weten (hoe laat gaan we, zijn er omleidingen op de route, hoe lang blijven we etc.) Vaak op de dag zelf is het nog onduidelijk en te veel prikkels waardoor ik er niet van kan genieten. Het lijkt me zo leuk als je spontaan een dagje weg kan of op vakantie naar het buitenland! Genieten van de natuur en steden, van de voren niet weten wat voor moois te tegen komt.Heb je het dan over een groeps- of georganiseerde reis of over een zelfstandige reis? Er zijn ook dagtochten waarbij je in een touringcar rondrijdt en dat de chauffeur van alles en nog wat vertelt.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 23 januari 2017 @ 13:08:

[...]



Heb je het dan over een groeps- of georganiseerde reis of over een zelfstandige reis? Er zijn ook dagtochten waarbij je in een touringcar rondrijdt en dat de chauffeur van alles en nog wat vertelt.Een zelfstandige reis. Een groepsreis of georganiseerde reis vind mijn vriend niets, en zelf vind ik zoiets te druk. Een dagtocht is wel een goed idee eigenlijk! Eens kijken of ze zoiets ook in Nederland hebben. Bedankt voor de tip.
Een groepsreis trekt me echt totaal niet. Ik wil niet met wildvreemden op vakantie.

Dit jaar gaan we op cruise. Daar ben je ook met veel mensen op een schip, maar je kunt je eigen plan trekken en zo'n schip is voor mij heel prettig. Ik voel me er veilig, op mijn gemak en kan mijn eigen ding doen en de rust opzoeken. Wel boeken we excursies als we aan land gaan. Ik hoop wel dat we bij het diner een tafel voor twee kunnen krijgen. Ik vind het niets om bij anderen aan tafel te moeten eten.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin heeft me eens meegevraagd voor een jongerenreis. Maar ik heb het niet durven proberen. Wel eens gevraagd wat ze zo'n beetje deden. Safari, dingen bekijken, strand, uitgaan. De eerste 3 dingen trekken me wel, maar dat uitgaan niet. En je bent dan steeds met die vreemde mensen. Het moet maar net klikken. Ik vroeg of je ook dingen met z'n tweeën of apart kon doen. Dat kan wel, maar dat doet bijna niemand volgens haar. Dat zou een ongemakkelijke vakantie voor me worden. Of dingen tegen mijn zin doen of een buitenbeentje zijn. Het lijkt me zo niks voor mij.

Ik heb ook moeite om bij anderen aan tafel te moeten eten.
Alle reacties Link kopieren
Wel grappig om al die verschillende belevingen bij het onderwerp 'vakantie' te lezen

Ik vind een groepsreis op zich geen probleem, alles is al geregeld, dus heel voorspelbaar. Met de rest van de groep hoef je niet op te trekken (hoewel dat wel leuker is als het 'klikt'). Nadeel is wel dat je geleefd wordt. (mijn meest recente groepsreis was wel een klein drama trouwens, ondanks de leuke groep en de mooie locatie).

Een privé reis met gids is ook wel fijn. Kun je helemaal je eigen reis samenstellen en toch wat begeleiding en alles geregeld voor zover je zelf wil. Maar kost vaak wat meer.

Als we zelf een vakantie samenstellen dan plannen we van tevoren al wat we op welke dag willen gaan doen. Rijroutes, tijden, restaurantopties etc. Gelukkig vindt mijn man het ook fijn om zelf al alles uitgewerkt te hebben.

Dan gaat mijn voorkeur nog uit naar een land waar we de taal spreken (of in ieder geval 1 van ons). Meestal hobbel ik gewoon achter man aan. Dan vind ik het al snel goed.

Echt zorgen loos genieten kan ik niet echt. Maar zo lang alles een beetje volgens plan gaat, dan ben ik wel blij dat ik er ben.
Alle reacties Link kopieren
Als je met een groepsreis gaat, ga je inderdaad met mensen op stap die vreemd voor je zijn. Maar ze zijn ook vreemd voor elkaar, behalve binnen stelletjes en gezinnen. Maar dat is voor mij alleen de eerste dag, of misschien ook tweede dag nog zo. Daarna klets je wat met andere reisgenoten, en op een gegeven moment zijn het geen vreemden meer voor je, maar bekenden. Je kent ze van het reisgezelschap. Aan het eind vraag je aan elkaar wie Facebookvrienden wil worden. Zo heb je leuke herinneringen aan de reis.



Ik heb ook niet veel moeite om met vreemden aan één tafel te eten. De eerste paar dagen een klein beetje, maar daarna zijn het geen vreemden meer, en dan eet je met bekenden aan tafel.



In een groepsreis kan het soms hectisch gaan; je hebt een strak programma.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 23 januari 2017 @ 14:16:

Als je met een groepsreis gaat, ga je inderdaad met mensen op stap die vreemd voor je zijn. Maar ze zijn ook vreemd voor elkaar, behalve binnen stelletjes en gezinnen. Maar dat is voor mij alleen de eerste dag, of misschien ook tweede dag nog zo. Daarna klets je wat met andere reisgenoten, en op een gegeven moment zijn het geen vreemden meer voor je, maar bekenden. Je kent ze van het reisgezelschap. Aan het eind vraag je aan elkaar wie Facebookvrienden wil worden. Zo heb je leuke herinneringen aan de reis.



Ik heb ook niet veel moeite om met vreemden aan één tafel te eten. De eerste paar dagen een klein beetje, maar daarna zijn het geen vreemden meer, en dan eet je met bekenden aan tafel.



In een groepsreis kan het soms hectisch gaan; je hebt een strak programma.Klinkt voor mij als een vreselijke vakantie, sorry.
Alle reacties Link kopieren
In een paar dagen ben ik echt nog niet aan mensen gewend. Dat duurt toch wel een paar weken en met sommige mensen langer.
quote:hondenmens schreef op 23 januari 2017 @ 14:58:

In een paar dagen ben ik echt nog niet aan mensen gewend. Dat duurt toch wel een paar weken en met sommige mensen langer.Ik wil niet gedwongen worden om mensen te leren kennen en aan een groep te moeten wennen met wie je die vakantie doorbrengt.
Alle reacties Link kopieren
Tegen mij is ook eens gezegd, waarom ga je niet eens met zo'n groepsreis mee. Nee, doe maar niet. Sowieso gedij ik niet zo goed in groepen, en met allemaal vreemden in een bus gestopt worden en het dan maar samen moeten uitzoeken? Dat klinkt mij echt heel onaangenaam in de oren. Ik denk dat ik een heel ongelukkige vakantie zou hebben als ik met zo'n groep mee zou gaan. Dan zou ik nog liever alleen gaan.quote:hondenmens schreef op 23 januari 2017 @ 14:58:

In een paar dagen ben ik echt nog niet aan mensen gewend. Dat duurt toch wel een paar weken en met sommige mensen langer.En dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 23 januari 2017 @ 15:33:

[...]



Ik wil niet gedwongen worden om mensen te leren kennen en aan een groep te moeten wennen met wie je die vakantie doorbrengt.



Dat heb ik ook. In het algemeen trouwens.

Aankomende Vrijdagavond ga ik op verzoek van een vriendin mee naar een café iets drinken. Ze heeft het al eerder gevraagd, maar toen kapte ik af. Ik houd niet van cafés. Te druk, rumoerig, harde muziek dure drankjes (ik drink geen alcohol maar toch). Ik zei dat ik als ik er al heen ga ik dat alleen overdag doe. Hooguit iets nuttigen en weer weg. Oke, het leek duidelijk. Maar laatst vroeg ze het weer. Ik zei dat ik er 's avonds niks aan vind en vroeg hoe lang ze dan meestal blijft. Dat hangt er vanaf hoe gezellig het is. "Gewoon nieuwe mensen leren kennen. Anders zit je steeds maar thuis. Vrienden kun je niet genoeg hebben. Het is in jouw dorp. Als het niks is ben je zo weer thuis."

Ik vind deze manier van mensen leren kennen gewoon niet leuk. En ik vind het thuis juist relaxt. Maar ik vind het lastig om nog duidelijker te zijn en nu heb ik me dus laten overhalen het toch te proberen. Desnoods ga ik na een uur al weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging met een (goed bereisde) vriendin op groepsreis naar een land waar ik wel affiniteit mee had. Naast dat dat me een veilig gevoel gaf, kon ik me ook aan haar optrekken indien noodzakelijk. Onze groep was ook vrij klein (16 personen, allemaal stellen, verschillende leeftijden) en klikte het dus wel met deze mensen. Maar we hebben ook veel dingen met z'n tweetjes gedaan.



Ik ben ook wel eens met man een lang weekend weg geweest waarbij het eten inbegrepen zat en dat aan een grote gezamenlijke tafel plaatsvond. Gelukkig ben je niet verplicht om 'sociaal' mee te doen. We hebben genoten van de verhalen van de andere gasten. En we zaten naast de uitbaters van de locatie omdat wij als enige stel bij een grote groep zaten. Zo hadden wij ook nog een beetje aanspraak.



Ik voel me nooit zo op m'n gemak in groepen of bij mensen die ik niet (goed) ken. Maar na een tijdje observeren gaat het vaak al een stuk beter en kom ik vanzelf wel los. Helemaal wanneer iemand tegen mij begint te praten, dan ga ik wel mee in een gesprek.

Ik merk vaak pas achteraf dat het veel energie heeft gekost wanneer ik uiteindelijk helemaal uitgeteld ben. Op vakantie gaan kost me erg veel energie en ik heb echt een week nodig om weer bij te komen van alle indrukken en onopgemerkte stress. Maar ik zou het ook niet willen missen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven