Bestaat hersenspoeling?

26-05-2016 22:36 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand iemand hersensspoelen? Ik heb namelijk het gevoel dat ik degelijk was gehersenspoeld in mijn tienerjaren. Mijn denkwijze, negatieve patronen etc. Is hersensspoeling uberhaupt mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Door wie ben je dan gehersenspoeld?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens met iemand praten over al je problemen. Hier topics openen helpt je niet.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
En nee, het is een wijze van zeggen maar het bestaat niet echt.

Hersenspoelen is een methode waarbij bij een persoon de oude gedachte- en ideeënpatronen, inclusief zijn normen-en-waardenstelsel, wordt uitgewist en vervangen door nieuwe ("herprogrammeren"). Het begrip hersenspoelen heeft geen wetenschappelijke basis en het gedachtegoed erachter is verworpen door de American Psychological Association (Goodman, 2011).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenspoeling
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 26 mei 2016 @ 22:39:

Ga eens met iemand praten over al je problemen. Hier topics openen helpt je niet.

Ow.



Ok.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je hebt hier al van alles geschreven. Je hebt een hekel aan je jongere en aan je oudere zus en je moeder is ook niet OK, je woont op een plek waar je geen sociaal leven op kunt bouwen, je vindt het weer in NL kut maar in London is het beter (daar hebben ze exact hetzelfde weer, wist je dat al?), je wil uit huis maar je kunt niet alleen zijn, je bent depressief maar wil niet naar een psycholoog omdat je niet voor gek verklaard wil worden... En nu ben je dus weer gehersenspoeld?!



Wordt het zo op je 23e niet eens tijd dat je de schuld van jouw ellende niet langer aan alle anderen en allerlei omstandigheden toeschrijft, maar dat je gewoon zelf eens wat verantwoordelijkheid voor jouw eigen geluk gaat nemen? Je leven kan echt stukken beter worden, maar dan moet je daar wel zelf actief mee aan de slag. Begin met een bezoek aan de huisarts.
Je bedoelt dat iemand jou heeft ingeprent dat Londen helemaal het einde is?
Hee nu herken ik je inderdaad to. Ik denk dat het eerst belangrijk is dat je met iemand gaat praten over je problemen en gedachtes. Zoiets als hersenspoelen geloof ik niet zo in
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 mei 2016 @ 22:54:

Je hebt hier al van alles geschreven. Je hebt een hekel aan je jongere en aan je oudere zus en je moeder is ook niet OK, je woont op een plek waar je geen sociaal leven op kunt bouwen, je vindt het weer in NL kut maar in London is het beter (daar hebben ze exact hetzelfde weer, wist je dat al?), je wil uit huis maar je kunt niet alleen zijn, je bent depressief maar wil niet naar een psycholoog omdat je niet voor gek verklaard wil worden... En nu ben je dus weer gehersenspoeld?!



Wordt het zo op je 23e niet eens tijd dat je de schuld van jouw ellende niet langer aan alle anderen en allerlei omstandigheden toeschrijft, maar dat je gewoon zelf eens wat verantwoordelijkheid voor jouw eigen geluk gaat nemen? Je leven kan echt stukken beter worden, maar dan moet je daar wel zelf actief mee aan de slag. Begin met een bezoek aan de huisarts.Neuh waarom zou ze. To is een energievreter, alleen maar klagen en zagen over haar problemen maar niks willen ondernemen. 24 jaar inmiddels al en hard op weg net zoals haar zus en moeder te worden. Sommige mensen doen het echt zichzelf aan hoor
Alle reacties Link kopieren
tja..wat is hersenspoelen. Mensen die uit een sekte zijn gebroken vinden wel dat ze aardig gehersenspoeld waren.

Ik noem de aanhangers van die jones-sekte toen ook wel gehersenspoeld.





echter in mijn pubertijd herinner ik me nog wel dat ik akelig stellig was, en zeer zwart/wit dacht over veel zaken. dat is iets wat wel bij de puberteit kan horen heb ik het idee. Ik was toen niet gehersenspoeld door mijn ouders, waren waarschijnlijk mijn puberhormonen/puberbrein wat zich aan het vormen was.
quote:Hun-ty schreef op 26 mei 2016 @ 23:17:

[...]





Neuh waarom zou ze. To is een energievreter, alleen maar klagen en zagen over haar problemen maar niks willen ondernemen. 24 jaar inmiddels al en hard op weg net zoals haar zus en moeder te worden. Sommige mensen doen het echt zichzelf aan hoor Waarom plaats je zo'n onnodig kwetsende post? TO worstelt duidelijk en dat kan maar zo aan haar achtergrond of psychische gesteldheid liggen. Niets willen is bijv een klassiek kenmerk van een depressie. Vandaar ook mijn advies aan TO om eens te beginnen bij de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Cremespoeling ken ik wel, smeer je ook op je hoofd. Wellicht zie je daar een verband mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 mei 2016 @ 23:32:

[...]





Waarom plaats je zo'n onnodig kwetsende post? TO worstelt duidelijk en dat kan maar zo aan haar achtergrond of psychische gesteldheid liggen. Niets willen is bijv een klassiek kenmerk van een depressie. Vandaar ook mijn advies aan TO om eens te beginnen bij de huisarts.Niks kwetsend het is de waarheid. Mischien dat een harde schop onder haar hol nog werkt want de adviezen die ze hier heeft gekregen veegt ze duidelijk haar reet mee af. Maar goed jij hebt er zo te merken nog puf voor, of je doet alsof. Bravo voor je goede gedrag en sterkte ermee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Totaal hersenspoelen niet maar je kan wel bijvoorbeeld de smaak en voorkeuren van je partner overnemen, of gedeelten van zijn gedrag die jij wel handig vindt.



Ik sluit niet uit dat het een vooropgezet doel kan zijn om jou te beïnvloeden maar meestal is het vrijwillig, door overtuiging, dus toch een eigen keus. Vaak heb je er een zeker voordeel door. Je krijgt misschien veel aanmoediging, complimenten, groepsacceptatie, rust, gemak of dit soort beloningen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Natuurlijk bestaat hersenspoeling. Kijk maar naar de Islam. Als anderen je van jongs af aan foute denkbeelden inprenten, ga je er vanzelf in geloven. Zéker als je bewust dom gehouden wordt en zelf niet mag nadenken of ergens vraagtekens bij zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag hopen dat je alle geloven bedoeld Taralina en niet alleen de Islam..
quote:Taralina schreef op 27 mei 2016 @ 02:54:

Natuurlijk bestaat hersenspoeling. Kijk maar naar de Islam. Als anderen je van jongs af aan foute denkbeelden inprenten, ga je er vanzelf in geloven. Zéker als je bewust dom gehouden wordt en zelf niet mag nadenken of ergens vraagtekens bij zetten.Dat schaar ik toch meer onder indoctrinatie.
quote:Hun-ty schreef op 26 mei 2016 @ 23:46:

[...]



Niks kwetsend het is de waarheid. Mischien dat een harde schop onder haar hol nog werkt want de adviezen die ze hier heeft gekregen veegt ze duidelijk haar reet mee af. Maar goed jij hebt er zo te merken nog puf voor, of je doet alsof. Bravo voor je goede gedrag en sterkte ermee hoor. Jouw toon en jouw stellingen zeggen meer over jou dan over TO. Jammer dat je dat zelf niet ziet.
quote:Taralina schreef op 27 mei 2016 @ 02:54:

Natuurlijk bestaat hersenspoeling. Kijk maar naar de Islam. Als anderen je van jongs af aan foute denkbeelden inprenten, ga je er vanzelf in geloven. Zéker als je bewust dom gehouden wordt en zelf niet mag nadenken of ergens vraagtekens bij zetten.



De Islam hersenspoelt mensen niet. Het overgrote deel van de Moslims wordt vanuit hun geloof juist aangemoedigd om het geloof te bestuderen, vraagtekens te zetten en dat bespreekbaar te maken. Net zoals dat bij veel andere religies het geval is.



Ja, er zijn ook groeperingen binnen de Islamitische wereld die verkondigen het ware geloof te prediken, en die hun uiterste best doen om anderen - desnoods met grof geweld - te overtuigen, en die helemaal geen andersdenkenden dulden. Net zoals dat bij veel andere religies het geval is.
Alle reacties Link kopieren
Haha misschien zijn de mensen die de Islam zo dom vinden wel gehersenspoelt. Wie zal het zeggen he
quote:Hun-ty schreef op 26 mei 2016 @ 23:46:

[...]



Niks kwetsend het is de waarheid. Mischien dat een harde schop onder haar hol nog werkt want de adviezen die ze hier heeft gekregen veegt ze duidelijk haar reet mee af. Maar goed jij hebt er zo te merken nog puf voor, of je doet alsof. Bravo voor je goede gedrag en sterkte ermee hoor. Ben je heel jong? Of alleen heel onaangenaam?
Alle reacties Link kopieren
Elke opvoeding is in eerste instantie indoctrinatie. Je legt jou normen en waarden op aan een kind, dat geen keuze heeft. Logisch, want het kán bepaalde keuzes nog niet maken. Het is alleen wel de bedoeling dat ze dit gaan doen als ze ouder worden. Sommige kinderen groeien op met een geloof en gaan hierover vragen stellen als ze ouder worden. Dan volgt meestal een keuze, geloven, of niet.

Het complexe aan de Islam is dat het een geloof én een cultuur is. Daar stap niet zomaar uit. Bovendien wordt eigen studie en onderzoek vaak juist niet gestimuleerd. Ze kunnen de Koran niet lezen, want Arabisch en de vertaling telt niet. De Iman interpreteert voor deze gelovigen, het hangt dus helemaal van hem af wat de jongeren horen. Op dit gebied is nog veel te winnen, er zijn wel groepen op onderzoek uitgaan, maar dat is een hoog opgeleide minderheid.
Hangt van de definitie af...

Ik geloof wel in een soort van "hersenspoeling",

Maar wat er over het algemeen gebeurt, zie ik eerder als inprenting, of dingen/ideeën, overnemen van je omgeving, of door een of meerdere personen, en je daar prima bij voelen.

Dat gebeurt al vanaf je geboorte, dan leer je hoe je in leven blijft, hoe je je moet gedragen etc...

Hoe zou je anders kunnen functioneren in een groep, als je niet ongeveer dezelfde ideeën of levenswijze erop nahoud? en je daar ook goed bij voelt?

Anders zou je om de haverklap oorlog en conflicten hebben, of ergens heen moeten gaan naar gelijkgestemden.

Opvoeding en aanpassing zeg maar..wat goed of slecht is laat ik in het midden.



Hersenspoeling, als in herprogrammering, klinkt heel negatief, (hoeft trouwens niet altijd...)

Dat klinkt als opgedrongen ideeën die een persoon in het begin niet wil aannemen, (want opvoeding/omgeving heeft die persoon iets anders bijgebracht, en al gevormd, en eigen karakter en gevoel speelt ook mee) maar gedwongen toch overneemt, en daar dan ook ineens achter staat, zich daar goed bij voelt, en naar handelt, terwijl dit in de eerste instantie weerstand opriep.

Je bent dus opnieuw geprogrammeerd.



Op individueel-niveau,

Echt hersenspoeling, als in herprogrammering, komt naar mijn idee niet zoveel voor, Je hebt vast wel extremen, bijv. mensen die in een sekte terechtkomen, of mensen die heel obsessief met een nieuw idee aan de slag gaan, en daardoor compleet onherkenbaar zijn,

Maar veel mensen hebben die ruimte in hun hoofd, vaak al lang ingericht, en blijven daarbij.

Op andere ideeën komen, of van gedachten veranderen is meestal aan de orde, en dat gaat als vanzelf en niet gedwongen..



Dan heb je nog "herprogrammering" die juist heel positief voor een persoon kan zijn, om bepaalde negatieve patronen te doorbreken bijv. of als je vastzit in bepaalde gedachten en gevoelens, je programmeert dan opnieuw hoe je je voelt in bepaalde situaties.

Sommige therapievormen horen daar ook bij, en kan iemand echt helpen om zich beter te voelen, dat zou je ook als "hersenspoelen" kunnen zien..misschien nog wel het meest.



Op groeps-niveau, is het dan nog hersenspoeling? of is het dan weer opvoeding of cultuur?

Misschien zijn ze er wel bij, maar dat zal een heel klein groepje zijn...

Er is een norm in elke groep, en hoe zou je daadwerkelijk iedereen in die groep van gedachten en norm, kunnen laten veranderen en zich er ook nog goed bij kunnen laten voelen in volle overtuiging? dat is meestal niet zo.

Hoeveel meelopers heb je wel niet? die zijn niet gehersenspoeld, die houden zich gewoon aan de norm in hun omgeving, om zo normaal mogelijk te kunnen leven, en houden hun werkelijke gevoel voor zich.
Als we het in plaats van over het geloof in god nou eens hebben over het geloof in marktwerking. Of over het geloof in een vijandsbeeld.
Alle reacties Link kopieren
https://www.groene.nl/artikel/blozende-beulen



Hoe jongeren geïndoctrineerd kunnen worden. (Duitsland, Sovjetunie, Noord-Korea, Milieubescherming...)





Toch is volgens Furedi het politiek misbruik van de jeugd niet beperkt tot totalitaire samenlevingen. In het genoemde essay, Turning Children Into Orwellian Eco-Spies, stelt hij dat hedendaagse 'angstzaaiers' over de opwarming van de aarde op dezelfde manier kinderen inzetten voor hun doeleinden. Hij verwijst naar Britse overheidsplannen en onderwijscurricula die kinderen tegen hun ouders moeten opzetten; door de 'treitermacht' van kinderen zouden de ouders tot gedragsverandering moeten worden gedwongen. De natuurlijke belangstelling van kinderen voor de wonderen des levens wordt misbruikt om een boodschap van 'schril klimaatalarmisme' uit te dragen, aldus Furedi.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven