Chronische hyperventilatie tips

22-01-2017 22:58 25 berichten
Ik heb al jaren last van chronische hyperventilatie en dat veroorzaakt vanalles als trillende handen bij iets vasthouden of gewoon in de lucht houden, last van duizelingen, buikklachten, misselijk gevoel, angst, trillen van binnen, vaak moeten zuchten, gevoel flauw te vallen etc.

Wil er heel graag vanaf maar tot nu toe helpt eigenlijk niks voor langere tijd. Heb homeopatisch spray gebruikt om rustiger te worden, m'n gedachten positief om te vormen, te gaan sporten..

En nu heb ik het voornamelijk savonds als ik juist in bed lig omdat ik alleen ben. Het is echt een eng gevoel en voordat m'n huisarts ontdekt had dat het hyperventilatie was dacht ik dat ik ziek ging worden. Zo voelt het namelijk aan.

Meer mensen die er last van hebben en wat helpt bij jou?
ben je al eens bij een psycholoog geweest om maar eens iets te noemen
Alle reacties Link kopieren
Ademtherapie, na 3 maanden was ik er vanaf. En wat voelde dat heerlijk om weer rustig te ademen.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 22 januari 2017 @ 23:01:

ben je al eens bij een psycholoog geweest om maar eens iets te noemennou wat een gekke suggestie doe jij daar!
quote:Pinda-Kaas schreef op 22 januari 2017 @ 23:10:

[...]





nou wat een gekke suggestie doe jij daar!ja soms ligt de oplossing totaal niet voor de hand
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 22 januari 2017 @ 23:13:

[...]



ja soms ligt de oplossing totaal niet voor de handik wilde zelf als tip geven om constant door een rietje te gaan ademen, maar ik ga nu wel met jou mee
quote:S-Meds schreef op 22 januari 2017 @ 23:01:

ben je al eens bij een psycholoog geweest om maar eens iets te noemenJa al bij verschillende maar de behandelingen werken niet bij mij. Ze zeggen wel allemaal dat ik een angststoornis heb en dat deze klachten daardoor komen. Laatste keer dat ik hulp zocht kreeg ik te horen dat alleen medicatie mij nog kan helpen maar ik wil niks chemisch slikken. Daarom heb ik homeopatisch gaan proberen alleen dat helpt me ook niet.
Is dit wel iets voor een psycholoog? Ik zou eerder denken aan een fysiotherapeut of de ademtherapeut die hierboven genoemd wordt. Ik heb er zelf ook wel eens last van, maar dat kan zo'n psycholoog niet veranderen. Die gaat dan vertellen dat het niet erg is als je flauwvalt in de trein
quote:misstwix schreef op 22 januari 2017 @ 23:23:

[...]



Ja al bij verschillende maar de behandelingen werken niet bij mij. Ze zeggen wel allemaal dat ik een angststoornis heb en dat deze klachten daardoor komen. Laatste keer dat ik hulp zocht kreeg ik te horen dat alleen medicatie mij nog kan helpen maar ik wil niks chemisch slikken. Daarom heb ik homeopatisch gaan proberen alleen dat helpt me ook niet.nee homeopatie is ook kwakzalverij. Probeer een nieuwe therapeut en medicijnen
Alle reacties Link kopieren
quote:lila34 schreef op 22 januari 2017 @ 23:10:

Ademtherapie, na 3 maanden was ik er vanaf. En wat voelde dat heerlijk om weer rustig te ademen.





Ik heb hier ook last van. Ook overdag. psych helpt niet, de oorzaak ligt buiten mij...

Heb jij dit bij een fysiotherapeut gedaan of ergens anders ? Er is zoveel aanbod hiervan. De een nuchter, de ander heel zweverig, of juist heel erg op sport gericht.
quote:MinkeDeWit schreef op 22 januari 2017 @ 23:25:

Is dit wel iets voor een psycholoog? Ik zou eerder denken aan een fysiotherapeut of de ademtherapeut die hierboven genoemd wordt. Ik heb er zelf ook wel eens last van, maar dat kan zo'n psycholoog niet veranderen. Die gaat dan vertellen dat het niet erg is als je flauwvalt in de trein natuurlijk, hangt toch samen met angststoornis.
quote:jopee schreef op 22 januari 2017 @ 23:26:

[...]





Ik heb hier ook last van. Ook overdag. psych helpt niet, de oorzaak ligt buiten mij...

Heb jij dit bij een fysiotherapeut gedaan of ergens anders ? Er is zoveel aanbod hiervan. De een nuchter, de ander heel zweverig, of juist heel erg op sport gericht.jij hebt last van hyperventilatie maar de oorzaak ligt buiten jou? wat bedoel je?
quote:lila34 schreef op 22 januari 2017 @ 23:10:

Ademtherapie, na 3 maanden was ik er vanaf. En wat voelde dat heerlijk om weer rustig te ademen.Waar heb je die therapie kunnen doen?
quote:S-Meds schreef op 22 januari 2017 @ 23:25:

[...]



nee homeopatie is ook kwakzalverij. Probeer een nieuwe therapeut en medicijnen

Probleem is ik ben ook angstig voor medicijnen ik slik zelfs alleen in uiterste gevallen een paracetamol.

Als ik antibiotica moet nemen is een ramp voor me ik ben dan hele dag door angstig voor bijwerkingen. Alles dat ik voel maakt me dan bang.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 22 januari 2017 @ 23:25:

Is dit wel iets voor een psycholoog? Ik zou eerder denken aan een fysiotherapeut of de ademtherapeut die hierboven genoemd wordt. Ik heb er zelf ook wel eens last van, maar dat kan zo'n psycholoog niet veranderen. Die gaat dan vertellen dat het niet erg is als je flauwvalt in de trein Maar die kan wel met TO werken aan de angststoornis die ze blijkbaar heeft
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 22 januari 2017 @ 23:30:

[...]



Probleem is ik ben ook angstig voor medicijnen ik slik zelfs alleen in uiterste gevallen een paracetamol.

Als ik antibiotica moet nemen is een ramp voor me ik ben dan hele dag door angstig voor bijwerkingen. Alles dat ik voel maakt me dan bang.heb zomaar het gevoel dat ook die angst wel zou verminderen als je de medicijnen gaat slikken die je worden aangeraden, maar goed
Alle reacties Link kopieren
Google eens op Sensory Motor Therapy.

Is psychotherapie maar dan met een andere insteek.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 22 januari 2017 @ 23:26:

[...]



jij hebt last van hyperventilatie maar de oorzaak ligt buiten jou? wat bedoel je?Geen zin om dat helemaal te omschrijven. Maar in het kort. Je kan stress hebben omdat je zelf weinig kan hebben. Je kan ook stress hebben terwijl je heel wat kan hebben maar je leeft met anderen die voortdurend zorgen dat er stress situaties zijn waardoor de draaglast de draagkracht toch te boven gaat. En dat dan jarenlang.
quote:jopee schreef op 22 januari 2017 @ 23:45:

[...]





Geen zin om dat helemaal te omschrijven. Maar in het kort. Je kan stress hebben omdat je zelf weinig kan hebben. Je kan ook stress hebben terwijl je heel wat kan hebben maar je leeft met anderen die voortdurend zorgen dat er stress situaties zijn waardoor de draaglast de draagkracht toch te boven gaat. En dat dan jarenlang.ja anderen kunnen heel lastig zijn toch ben jij zelf baas over hoe jij met je stress omgaat
quote:misstwix schreef op 22 januari 2017 @ 23:30:

[...]



Probleem is ik ben ook angstig voor medicijnen ik slik zelfs alleen in uiterste gevallen een paracetamol.

Als ik antibiotica moet nemen is een ramp voor me ik ben dan hele dag door angstig voor bijwerkingen. Alles dat ik voel maakt me dan bang.jouw denken en interpretaties en de stress en angst die daaruit voortkomen zijn een stuk schadelijker dan de bijwerkingen van de medicatie
Alle reacties Link kopieren
omdat het woord psy, hier al genoemd is, een andere tip; mijn vriend had last van angstaanvallen en wist nog niet wat er verder speelde ( geestelijk ) om snachts beter in slaap te komen zette hij rustgevende muziek op, overdag een muziekje die je zelf leuk vind en hardop mee zingen!, fluiten, helaas is mijn vriend er niet op eigen kracht uitgekomen en is het advies dus ook praat er met iemand over!,
Alle reacties Link kopieren
Het beste wat je kan doen tijdens een hyper is op je ademhaling letten, proberen weer onder controle te krijgen.

En het over je heen laten komen, niet in paniek of in de stress raken.



Het is moeilijk, maar er zijn niet echt medicijnen voor dit.

Zelfde met paniekaanvallen, als ze komen, lekker laten komen, en niet in paniek raken.



Het klinkt allemaal lekker makkelijk, maar helaas heb ik met beide ervaringen.

Het leven gaat verder, de pestpokken, zo moet je maar denken als die aanval weer op je deurmat staat!!



edit: net dit topic even goed doorgelezen:

Wil jij wel geholpen worden eigenlijk???

Om van je angststoornis af te komen zijn die "chemopillen" het beste medicijn voor de korte duur, op de lange duur krijg je meer zelfvertrouwen waardoor ook de angsten minder worden.
Ga naar een mensendieck therapeut, die leert je op een goede manier ademhalen.

Als je een aanval voelt aankomen ga dan wat anders doen, stap uit bed en ga een glas water drinken en ga even lezen tot je tot rust komt en probeer dan weer opnieuw om te gaan slapen.
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 22 januari 2017 @ 23:28:

[...]



Waar heb je die therapie kunnen doen?



In Roosendaal heb ik dit gedaan, logopedie.



Ik ben heel nuchter en hou niet van dat zweverige gedoe haha. Maar dat was dit helemaal niet. Je gaat gewoon weer leren ademen, klinkt gek maar het heeft mij geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Altijd het beste om wat aan de oorzaken te doen. Zoals onzekerheid. Als je boven je macht werkt, dingen doet die niet bij je passen, kan dat ook invloed hebben op je ademhaling. Jaap Huibers heeft er een aardig boekje over geschreven: Hyperventilatie, een Ik-crisis, wat het hele probleem een beetje aangeeft.

Wel kunnen er ook lichamelijke factoren spelen. Zoals een schommelende bloedsuikerspiegel en bepaalde tekorten en voedingsintoleranties, zoals smaakversterker. Cafeïne kan ook minder verstandig zijn. Ook kan je tekorten hebben, als onder andere magnesium, vitamine D, vitamine B en dan met name B12. Bij angsten in het algemeen kan een tekort aan serotonine spelen. Ook dan kunnen bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen om de balans weer te herstellen.

Om wat te ontspannen zijn er ook wel natuurlijke middelen, zoals theanine, dat ook goed werkt bij angsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven