cognitieve gedragstherapie

23-01-2017 12:45 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met cognitieve gedragstherapie. Ik moet dwanghandelingen minder uitvoeren.

Ik had een paar weken geleden zoveel angst omdat ik een dwanghandeling niet kon uitvoeren. Ik heb verzonnen dat als ik een andere gedachte meerdere keren herhaal het alsnog goed is. Hierdoor kan ik me een soort verzetten tegen handelingen. Een voorbeeld; ik moet terug om alles nog een paar keer te controleren of om alles recht te leggen. Ik herhaal gedachtes waardoor ik angstiger word om wél terug te gaan dan wanneer ik de handelingen niet uitvoer (als ik terug ga gaat er iemand dood enz.)Ik hoef handelingen soms niet uit te voeren, maar het herhalen is vermoeiend en ik schaam me omdat ik het soms hardop moet herhalen. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Met cognitieve gedragstherapie bouw je je handelingen langzaam af en voel je angst omdat je het ineens minder uitvoert, de angst neemt af en zo hoef je het uiteindelijk niet meer uit te voeren. Ik heb nu een oefening om deuren 1x dicht te doen in plaats van meerder keren. Eerst zou dit niet lukken, maar nu ik gedachtes herhaal gaat het makkelijk en voel ik (bijna) geen angst. Ik het niet goed kan uitleggen en straks helpt de therapie hierdoor helemaal niet. Straks is mijn therapeut boos omdat ik het niet eerder heb verteld of begrijpt ze het niet. Herkent iemand het en heeft iemand ervaringen met cognitieve gedragstherapie? En hoe kan ik het het beste uitleggen? Ik hoop dat iemand het begrijpt of herkent
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik het niet goed kan uitleggen en straks helpt de therapie hierdoor helemaal niet. Straks is mijn therapeut boos omdat ik het niet eerder heb verteld of begrijpt ze het niet.

Ten eerste: gewoon met je therapeut bespreken. Als je het niet goed uit kunt leggen dan helpt hij/zij je om het duidelijk te krijgen door gerichte vragen te stellen. Als je therapeut het niet goed begrijpt dan moet je dat gewoon zeggen en dan gaan jullie samen weer verder kijken.

Maar ik denk dat hij/zij het wel begrijpt, want zoals je het hier schrijft is het toch al best duidelijk? Vertel maar gewoon wat je hier geschreven hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je niet helemaal. Jen bent nu in therapie en het helpt. Begrijp ik dat goed? je schaamt je alleen omdat je hardop moet praten om tot jezelf door te dringen. Dat lijkt mij niks om je voor je schamen. Je werkt aan jezelf en dat is heel goed en knap!



Een behandelaar wordt niet boos (nouja, tenzij je 'm fysiek aanvalt ofzo) omdat je iets niet doet. Je gaat wel samen kijken hoe je dingen wél zou kunnen doen. Maar dat is gewoon in de vorm van een rustig en goed gesprek. Al dan niet met enkele oefeningen. Je bent daar toch voor hulp? Als je het allemaal al zou kunnen hoef je daar niet te komen.



Het is voor je eigen herstel wel het verstandigst om open kaart te spelen. Leg het daarom dus gewoon voor aan je behandelaar
pergamon wijzigde dit bericht op 23-01-2017 12:50
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Vertel jouw therapeut over jouw truukje. Ze wordt niet boos maar helpt je daar juist in. En dat kan ze beter als je precies vertelt wat er in jouw hoofd gebeurt. Succes en sterkte.
Ik zou het sowieso bespreken met je therapeut, want je hebt nu eigenlijk de ene dwang omgezet in de anddere dwang. Weliswaar kost het je nu dan minder energie, maar het probleem is er niet mee opgelost natuurlijk.
Dus wat er gebeurt is dat je fysieke handelingen nu vervangt door gedachten?

Dan lijkt het of het beter gaat (want geen zichtbare handelingen), maar in je hoofd gaat het net zo hard door?

Dat kan je toch tegen je therapeut zeggen, misschien is dat een hartstikke bekende reactie en heeft ze tips of oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pergamon schreef op 23 januari 2017 @ 12:49:

Ik begrijp je niet helemaal. Jen bent nu in therapie en het helpt. Begrijp ik dat goed? je schaamt je alleen omdat je hardop moet praten om tot jezelf door te dringen. Dat lijkt mij niks om je voor je schamen. Je werkt aan jezelf en dat is heel goed en knap!



Een behandelaar wordt niet boos (nouja, tenzij je 'm fysiek aanvalt ofzo) omdat je iets niet doet. Je gaat wel samen kijken hoe je dingen wél zou kunnen doen. Maar dat is gewoon in de vorm van een rustig en goed gesprek. Al dan niet met enkele oefeningen. Je bent daar toch voor hulp? Als je het allemaal al zou kunnen hoef je daar niet te komen.



Het is voor je eigen herstel wel het verstandigst om open kaart te spelen. Leg het daarom dus gewoon voor aan je behandelaarIk heb uitleg gekregen over de therapie en volgens de therapie word je heel erg angstig als je dwanghandelingen niet uitvoert. Je moet door deze angst heen zodat het overgaat. Ik heb zelf bedacht dat ik als ik een dwanghandeling niet (goed) uitvoer ik een ergere gedachte herhaal waardoor ik de handeling niet meer hoef uit te voeren en geen angst meer voel. Ik ga dus niet door de angst heen, maar praat het goed en de angst is weg. Ik heb het gevoel dat de therapie zo niet werkt. mijn behandelaar was heel verbaasd dat het zo makkelijk ging (stoppen met handelingen uitvoeren), maar dat is dus doordat ik gedachtes herhaal. Ik heb dit alleen niet gezegd omdat ik het moeilijk vond om uit te leggen. Ik hoop dat je het zo begrijpt????
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 23 januari 2017 @ 12:55:

Dus wat er gebeurt is dat je fysieke handelingen nu vervangt door gedachten?

Dan lijkt het of het beter gaat (want geen zichtbare handelingen), maar in je hoofd gaat het net zo hard door?

Dat kan je toch tegen je therapeut zeggen, misschien is dat een hartstikke bekende reactie en heeft ze tips of oplossingen. Ja precies! Ik ga het volgende week proberen te zeggen. dankje voor je bericht
Alle reacties Link kopieren
quote:marijeeee schreef op 23 januari 2017 @ 13:03:

[...]





Ik heb uitleg gekregen over de therapie en volgens de therapie word je heel erg angstig als je dwanghandelingen niet uitvoert. Je moet door deze angst heen zodat het overgaat. Ik heb zelf bedacht dat ik als ik een dwanghandeling niet (goed) uitvoer ik een ergere gedachte herhaal waardoor ik de handeling niet meer hoef uit te voeren en geen angst meer voel. Ik ga dus niet door de angst heen, maar praat het goed en de angst is weg. Ik heb het gevoel dat de therapie zo niet werkt. mijn behandelaar was heel verbaasd dat het zo makkelijk ging (stoppen met handelingen uitvoeren), maar dat is dus doordat ik gedachtes herhaal. Ik heb dit alleen niet gezegd omdat ik het moeilijk vond om uit te leggen. Ik hoop dat je het zo begrijpt????Maar aangezien je het nu wel helder uit kunt leggen (je schrijft hier immers precies wat je doet) is het nu toch gewoon tijd om het aan je therapeut te vertellen? Wat is dan nog je probleem hierin?
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 23 januari 2017 @ 12:49:

Vertel jouw therapeut over jouw truukje. Ze wordt niet boos maar helpt je daar juist in. En dat kan ze beter als je precies vertelt wat er in jouw hoofd gebeurt. Succes en sterkte.dankje
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 23 januari 2017 @ 13:06:

[...]



Maar aangezien je het nu wel helder uit kunt leggen (je schrijft hier immers precies wat je doet) is het nu toch gewoon tijd om het aan je therapeut te vertellen? Wat is dan nog je probleem hierin?Ja ik kan altijd beter schrijven dan praten dus misschien moet ik het opschrijven en geven. Ik ben gewoon nog bang dat ze het niet begrijpt
Alle reacties Link kopieren
Hartstikke goed, het opschrijven en meenemen! Als jij denkt dat je het schriftelijk beter uit kunt leggen, dan vooral doen. Jouw therapeut is er voor jou! Dus hij/zij wordt ook echt niet boos als je dit vertelt/voorlegt, maar zal je ook daar mee helpen.



Veel succes met je therapie, ik hoop dat je er snel baat bij hebt!
Alle reacties Link kopieren
Niet bang zijn dat de therapeut je niet begrijpt, de juiste vragen stellen om je wel goed te begrijpen is haar vak. Zij moet bang zijn dat ze jou niet begrijpt
Alle reacties Link kopieren
Oja en als ze boos wordt zou ik heel snel op zoek gaan naar een andere therapeut! Als er iets belangrijk is binnen therapie dan is het wel het gevoel te hebben dan je alles kunt bespreken zonder veroordeeld te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:popje85 schreef op 23 januari 2017 @ 14:02:

Niet bang zijn dat de therapeut je niet begrijpt, de juiste vragen stellen om je wel goed te begrijpen is haar vak. Zij moet bang zijn dat ze jou niet begrijpt dankje voor je reacties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven