dreigende eenzaamheid

06-05-2016 07:27 63 berichten
Ik lees al enige tijd mee op dit forum, post zelf ook wel eens wat. Ik merk dat hier oprecht wordt meegedacht maar dat er ook ongezouten meningen worden gegeven. Mooi, dat is wat ik ook hoop op mijn verhaal te krijgen.



Het komt er in het kort op neer dat het me niet lukt om contacten te leggen met nieuwe mensen. Mijn situatie is dat ik sinds enige jaren single ben. Ik heb door omstandigheden geen contact meer met familie, en de paar weliswaar hele goede vriendinnen die ik heb wonen te ver weg om een keer spontaan langs te gaan. Een vrij smal bestaan dus.

In het begin maakte ik me niet zo'n zorgen, ik heb vaker periodes gekend in mijn leven dat ik wat meer alleen was dan anders, maar die gingen altijd weer vanzelf voorbij.

Op dit moment begin ik echter te vrezen dat dit niet meer zomaar overgaat, en dat ik in een soort negatieve spiraal van eenzaamheid terecht dreig te komen.



Mijn grote handicap is dat ik zeer onregelmatig werk, en dan ook nog voornamelijk in de avonduren. Lid worden van een sportvereniging o.i.d. is dus geen optie, omdat ik de helft van de tijd verstek moet laten gaan. Collega's spreek ik maar sporadisch, ik werk in de zorg en draai mijn diensten grotendeels alleen. Ik heb het geprobeerd met oproepjes, contactadvertenties, maar hierop wordt simpelweg niet gereageerd. Zelf heb ik hier op het forum ook gereageerd op oproepen, maar ook daar hoor ik niks op terug. Stappen komt er ook niet van, de vriendinnen die ik heb zijn allemaal gezegend met partner en kind dus zitten wat dat betreft in een heel andere situatie. Kortom, ik zit vast in een soort cirkeltje.



Op dit moment weet ik even niet meer wat ik zou kunnen ondernemen om onder de mensen te komen. Ik heb altijd heel goed alleen kunnen zijn, heb die ruimte vaak ook wel nodig, maar nu begin ik gewoon echt eenzaamheid te ervaren. Het begint op sommige momenten (nu dus) ook aan mijn zelfvertrouwen te knagen. Ik ben spontaan, vlot gebekt, geinteresseerd in mensen, makkelijk in de omgang. Maar waarom ben ik dan zo alleen? Wat doe ik fout, waar liggen nog mogelijkheden?



Ik hoop op veel (ongezouten) reacties.
Waarom is lid worden van een (sport) vereniging geen optie als je voornamelijk in de avonduren werkt? Je kunt dan toch van alles overdag ondernemen?
Ik ga naar de sportschool, zelfs een keer of vier in de week. Maar daardoor leer ik geen nieuwe mensen kennen, aangezien iedereen daar met zijn eigen ding bezig is, al dan niet voorzien van oordopjes...
Alle reacties Link kopieren
Je post is van regel 1 tot de laatste doordrenkt van negativiteit. Als je ook werkelijk zo redeneert en overkomt als je schrijft zou ik persoonlijk ook niet vrolijk van je worden. Sorry...

Eenzaamheid creëer je zelf....



Mijn definitie van eenzaamheid is omgaan met mensen die helemaal niets toevoegen, met wie je geen klik hebt of sterker nog, die de energie uit je zuigen. Maak jezelf eerst gelukkig, dan ga je dat ook uitstralen en zo trek je vanzelf leuke mensen aan.
quote:Dymphnatam schreef op 06 mei 2016 @ 07:34:

Ik ga naar de sportschool, zelfs een keer of vier in de week. Maar daardoor leer ik geen nieuwe mensen kennen, aangezien iedereen daar met zijn eigen ding bezig is, al dan niet voorzien van oordopjes...



Eerst zeg je dat lid worden van een sportvereniging geen optie is en nu blijk je 4x in de week naar een sportschool te gaan??

Er bestaan nog meer verenigingen dan een sportvereniging. Misschien eens een teamsport proberen?
Alle reacties Link kopieren
quote:VivaGooi schreef op 06 mei 2016 @ 07:40:

Je post is van regel 1 tot de laatste doordrenkt van negativiteit. Als je ook werkelijk zo redeneert en overkomt als je schrijft zou ik persoonlijk ook niet vrolijk van je worden. Sorry...

Eenzaamheid creëer je zelf....



Mijn definitie van eenzaamheid is omgaan met mensen die helemaal niets toevoegen, met wie je geen klik hebt of sterker nog, die de energie uit je zuigen. Maak jezelf eerst gelukkig, dan ga je dat ook uitstralen en zo trek je vanzelf leuke mensen aan.



Jouw post is doordrenkt van verwijten, dat draagt net zo goed weinig bij. Ik lees iemand die het echt even niet meer weet, niet iemand die niet wil.



TO is een andere baan een optie? Meer collega's en de avonden vrij. Op zaterdag een cursus? Vrijwilligerswerk overdag?
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Ook in de zorg kun je toch een dagdeel vastzetten zodat je dan niet werkt?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen hoe oud je bent en waar je vandaan komt?



Ik heb een oproep geplaatst in contact mbt stapvriendin omgeving Rotterdam Gorinchem



Groetjes nicole
Een bijzondere reactie@Vivagooi. "eenzaamheid creeer je zelf" zeg je. Ik denk juist dat ik laat zien dat ik pro-actief op zoek ben naar mogelijkheden om nieuwe mensen te leren kennen. Ik ben alleen beperkt in de mogelijkheden. En ter informatie: ik ben erg tevreden met hoe ik de dingen voor elkaar heb gekregen in mijn leven, zonder back-up van familie of partner. Ik ben zeer zelfstandig in alles wat ik doe (zie ook het stukje over mijn baan ) en het laatste wat ik doe is "energie uit mensen zuigen". Daar heb ik namelijk zelf een bloedhekel aan.
@Mary: misschien had ik duidelijker moeten zijn met die sporvereniging. Ik bedoelde dat in de zin van een teamsport, waarbij je op regelmatige basis dezelfde mensen ontmoet. En op die manier mogelijkheden creeert om een soort band op te bouwen.
Is een talencursus iets voor je?

Vrijwilligerswerk zoals taalmaatje worden?

Heb je al een buurtapp om contact te maken met je buren?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof je de hoop al opgegeven hebt en dat is jammer. Dat de oproepjes niet hebben gewerkt betekent niet dat er geen andere opties zijn. Je werkt voornamelijk in de avonduren, overdag genoeg mogelijkheden nog lijkt me. Weet niet waar je woont maar kijk eens op de site van de volksuniversiteit, misschien leuke taalcursus. En ik hoor ook vaak over de website Nieuwe mensen leren kennen, die zullen vast wel activiteiten organiseren op tijden dat je vrij bent. Of verdiep je eens in een single vakantie of weekend, er zullen vast en zeker genoeg gelijkgestemden bij zitten.
@Monatala: ja, dat klopt wat je zegt. Ik heb inderdaad een dagdeel vastgezet, maar dat is voor een oppaskindje waar ik al twee jaar op pas.



@Doortje: een andere baan is voor mij geen optie in die zin, dat ik geheel afhankelijk ben van mijn eigen salaris, en dus niet kan gaan "stunten" met een proefperiode o.i.d. Buiten dat ben ik volledig op mijn plek waar ik nu zit. Dat gedeelte van mijn leven is dus dik in orde, en daar ga ik dus liever niet aan tornen.
@Nic, ik ben 46 en woon in Den Haag
Alle reacties Link kopieren
Waar je ook werkt je hebt recht op minimaal 1 vast vrij dagdeel per week. Kijk wat je graag zou willen doen (toneel vereniging, zangclub, sport?) en meld je aan samen met n verzoek aan je roostermaker. Succes!!
denkmetjehart
Werk je helemaal niet met mensen samen? Zijn er ook geen pauzes samen? Uitjes? Borrels?
Alle reacties Link kopieren
Dan is nu dus de vraag wat je belangrijke vindt... Je hebt dus best een mogelijkheid om op eem clubje te gaan.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
@sinnombre: nope....in de zorg is het, net zoals overal, nog steeds financieel niet overdadig. Er wordt dus behoorlijk op personeel en uren bezuinigd, en je staat dus inderdaad grote delen van de dienst alleen. Op de schaarse uren dat je wel samen een dienst draait, is dat met veel wisselende collega's. Vaak zelfs met flexkrachten die je maar één of twee keer ziet en daarna nooit meer.

Heel anders dus dan dat je pak 'm beet 36 uur per week met dezelfde collega's op een kantoor zit of zo
@second13: ik heb (toen ik nog niet in de zorg werkte) bij een toneelvereniging gezeten. Dat komt er op neer dat je ongeveer twee avonden in de week repeteert (kan ik dus niet aan voldoen), waarna twee keer per seizoen een voorstelling volgt van ongeveer tien zaterdagavonden achter elkaar (kan ik dus niet aan voldoen)



Wellicht dat ik nu inderdaad negatief overkom door iedere keer te roepen "kan niet", maar zoals ik al schreef in mijn openingspost: ik loop me al tijden suf te piekeren of er nog andere mogelijkheden zijn dan een vereniging om mensen te ontmoeten.
Werk je in de thuiszorg? Want in een verzorgingshuis werk je vaker met dezelfde collega's.



Mss eens kijken of er ergens een clubje is wat je leuk lijkt of een cursus met meerdere personen. Je kunt ook speciale single reizen boeken. Dan ga je met een groep.
Alle reacties Link kopieren
Tinder?
Ik weet het eigenlijk ook niet.
Een kookclub. Een keer in de paar weken. Je zit er niet elke week aan vast.

Je komt wel steeds dezelfde mensen tegen. En die spreek je ook buiten de cursus om uiteindelijk.

Ik zit in jouw stad op die cursus.

Een kookcursus is een aanrader.
als je t vinkje aanzet stuur ik je een pb'tje??
Als je in de zorg werkt, is dan incidenteel helpen als vrijwilliger tijdens een uitje van de Zonnebloem iets voor jou? Kom je denk ik eerder gelijkgestemde mede-vrijwilligers tegen dan bij een sport of toneelvereniging en is wat flexibeler (als je je werkdagen tenminste ruim vantevoren weet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven