EMDR therapie

07-09-2012 09:53 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Gisteren heb ik mijn eerste EMDR therapie gehad.

Dit omdat ik de bevalling van mijn zoon en dochter nog niet goed verwerkt heb. Ik dacht dat ik het wel alleen (met man, familie en vrienden) kon, zonder professionele zorg.

Maar het lukte me niet en heb bij de huisarts een verwijzing naar de psycholoog gevraagd en zij vond dit een heel goed idee.



Dus na het intakegesprek gister dus de eerste keer EMDR gehad en ik weet niet zo goed wat ik er van vond.

Ik had van tevoren gedacht dat ik me heel goed kon inleven in de situatie die we terug haalden, maar het lukte me dus niet goed om me er op te concentreren.

Ik werd eigenlijk gewoon afgeleid ook door die tikjes, terwijl dat juist zou moeten helpen.

En ik moest tijdens die minuut tikjes luisteren aan van alles denken.

Van die situatie tot aan wat ik ging koken die avond.



Nu is mijn vraag: is er iemand die ervaring heeft met deze manier van therapie. Is je ervaring positief/negatief en heb je tips voor mij?



Bedankt voor het lezen!
Ik heb eerder emdr gehad.

Ik moest echt een drempel over en mij eraan toegeven en dat ging pas na 2 keer. Daarna veel baat bij gehad.



Kijk het aan en neem je tijd. Verwacht niet gelijk resultaat
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel aan EMDR gehad.

Verder wat Miekkie zegt: geef het tijd, want het is niet makkelijk om je over te geven aan traumatische herinneringen.
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin heeft er een verkrachtig mee verwerkt. Na een hele tijd normale therapie (praatsessies zeg maar). was voor haar EMDR de doorbraak.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb PTSS en ook mijn psycholoog adviseerde EMDR.

Gelijk bij de eerste behandeling ging het helemaal mis. Er kwam een overvloed aan onverwerkte trauma's omhoog. Gevolg ik werd super depressief en de behandeling moest gelijk na de eerste keer stop gezet worden.



Ik was erg in mezelf terleurgesteld omdat ik zo graag mijn trauma's een plekje wilde geven.

Maar de trauma's te erg zijn om er mee geconfronteerd te worden.



Een trauma oplopen is vreselijk, op dat moment zette ik al mijn gevoel uit en was ik aan het overleven.

Met EMDR voelde ik al die negatieve gevoelens die jaren lang in me zitten verstopt. Die gevoelens zijn te erg om herbeleefd te worden.



Ik hoop voor jou wel dat de EMDR aanslaat. Voor de meeste mensen werkt deze behandeling goed en erg snel. Dus laat je niet door mijn persoonlijke ervaring afschrikken.



Heel veel sterkte toegewenst!
Alle reacties Link kopieren
Joy67, ik ben heel benieuwd wat voor jou wel werkt
Alle reacties Link kopieren
het is bullshit en wetenschappelijk aangetoond dat het niet beter is dan normale therapie.

alleen domme huisvrouwtjes die het bijzonder vinden klinken willen het.
Alle reacties Link kopieren
En bedankt, Tipsi. Ik zou zeggen, schenk er nog een in!
Alle reacties Link kopieren
Tipsi, lees je even in. Het werkt wel.
Kijk het rustig aan en blijf het evalueren. EMDR werkt niet bij iedereen en is ook niet voor iedereen goed. Maar het kan ook gewoon zijn dat je nog moet "wennen".
Alle reacties Link kopieren
Ik heb EMDR gehad ivm een PTSS, heb er erg veel baat bij gehad. De eerste keer dacht ik, wat doe ik hier eigenlijk? Maar ben er serieus mee door gegaan. Heb zo'n 12 behandelingen gehad voordat ik dacht 'ja dat is het!'. De eerste paar keren vond ik het ook allemaal erg confronterend omdat je erg diep in je gevoelens van het betreffende trauma moet gaan zitten. Ik sliep en at toen ook erg slecht en had veel last van herbeleving. Maar uiteindelijk ben ik er veel beter van geworden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda Ze hebben voor mij nog niet de juiste behandel methode gevonden. Wat bij mij wel goed werkt is de confrontatie aangaan door bijv naar de plekken terug te gaan waar mijn trauma's zijn ontstaan of boeken lezen met soortgelijk verhaal. De eerste keer dat je dat doet is echt vreselijk maar des te vaker ik oefen des te makkelijker wordt het.

Maar wel continu in gedachte houden;" ik ben hier en nu en veilig."
Misschien een rare vraag: zijn jullie alleen naar de eerste behandeling gegaan? Ik ga er binnenkort ook mee beginnen maar moet een eindje reizen naar de behandelaar. Is het verstandig om te zorgen dat ik niet alleen terug hoef te reizen?
Alle reacties Link kopieren
Hey bankje, als het kan zou ik iemand meenemen. Je weet niet wat er loskomt bij zo'n eerste keer. Ik had mijn moeder bij me en wat was ik blij dat ze bij me was!
Alle reacties Link kopieren
Eens met de (meeste) anderen, geef het de tijd. Ik heb het ook gehad en mij heeft het enorm geholpen. Ik had ook tijdens sessies dat ik soms afdwaalde en dat is niet erg. Zolang je niet de hele tijd aan je boodschappenlijstje zit te denken en je het uiteindelijk wel voor elkaar krijgt om je weer op het trauma te concentreren zou het je kunnen helpen. Het is niet makkelijk en soms ook best zwaar. Ik hoop echt dat je er ook baat bij zult hebben. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 07 september 2012 @ 10:24:

Tipsi, lees je even in. Het werkt wel.

nope, er zijn wetenschappelijk onderzoeken die aangetoond hebben dat het niet werkt.



google scholar dat maar eens.



bovendien moeten emdr-ers een te dure curcus doen.

het werkt wel, maar dan voor de bedenker van die rotzooi.
Bankje: je kan erg emotioneel raken en van slag zijn. Maar dat hoeft niet. Als jij het prettiger vindt iemand mee te nemen moet je dat doen. Ik heb wel eens de hele terugweg in de auto zitten huilen. Ook niet veilig.
Tipsi: bij mij heeft het geholpen, dus wie gaat er dan wetenschappelijk bewijzen dat het niet heeft geholpen.
Alle reacties Link kopieren
ik neem aan dat weinigen hier engels op wetenschappelijk niveau beheersen dus hier een nederlandse link;

http://www.skepsis.nl/emdr.html



(met de engelse artikelen)



dus emdr is oplichterij, verzonnen door een niet goede therapeut die wel een meester is in oplichterij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miekkie schreef op 07 september 2012 @ 10:57:

Tipsi: bij mij heeft het geholpen, dus wie gaat er dan wetenschappelijk bewijzen dat het niet heeft geholpen.

je had ook een andere therapie kunnen doen wat hetzelfde of meer resultaat had maar nu heb je teveel betaald.

ik zeg niet dat het niet werkzaam is, ik zeg dat het geen toegevoegde waarde heeft.



bovendien heeft elke huisvrouw bij een dwarsliggende scheet al PTSS dus veel "patiënten" van emdr neem ik niet serieus.
Alle reacties Link kopieren
tipsi, als die onderzoeken zeggen dat het niet helpt, en de mensen die het meegemaakt hebben ( oa ik ) zeggen dat het zeer zeker wel kan helpen, wat is daar dan zo moeilijk aan te begrijpen?



Ik heb EMDR gehad, alleen niet met de piepjes, maar de 'vingervorm'.



het heeft een tijdje goed geholpen, helaas daarna wel terugval gehad, ondertussen weer opgekrabbeld.



Het kan zeer zeker helpen, maar ligt denk ik aan hoe je bent, en wat/hoeveel trauma's je hebt, en de heftigheidsgraad he!



IIG succes!
Alle reacties Link kopieren
enne tipsi, je bent erg kort door de bocht...

PTSS loop je echt niet zomaar op hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:pinktemptation schreef op 07 september 2012 @ 11:01:

tipsi, als die onderzoeken zeggen dat het niet helpt, en de mensen die het meegemaakt hebben ( oa ik ) zeggen dat het zeer zeker wel kan helpen, wat is daar dan zo moeilijk aan te begrijpen?



Ik heb EMDR gehad, alleen niet met de piepjes, maar de 'vingervorm'.



het heeft een tijdje goed geholpen, helaas daarna wel terugval gehad, ondertussen weer opgekrabbeld.



Het kan zeer zeker helpen, maar ligt denk ik aan hoe je bent, en wat/hoeveel trauma's je hebt, en de heftigheidsgraad he!



IIG succes!



terugval maar wel geholpen?

wat is succes dan bij jou?

emdr is als een pleister in een verpakking van bladgoud.
quote:tipsi schreef op 07 september 2012 @ 10:59:

[...]



je had ook een andere therapie kunnen doen wat hetzelfde of meer resultaat had maar nu heb je teveel betaald.

ik zeg niet dat het niet werkzaam is, ik zeg dat het geen toegevoegde waarde heeft.



bovendien heeft elke huisvrouw bij een dwarsliggende scheet al PTSS dus veel "patiënten" van emdr neem ik niet serieus.Gelukkig ben jij niet de hulpverlener die die keuze hoeft te maken. Christus zeg, wat een projectiel ben jij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook EMDR gedaan. Ik ben er heel erg tevreden over.

Ik was met twee sessies klaar, maar dit ligt natuurlijk aan hetgeen wat je moet verwerken en hoe diep dit zit.



Wat mij wel heel erg heeft geholpen is dat ik voorafgaande aan de EMDR eerst drie sessies mindfulness heb gehad. Dit was allemaal bij dezelfde persoon, maar mindfulness kan je ook zelf beoefenen door middel van boeken lezen. (ik vind tot nu toe het boek "mindfulness voor dummies' het beste. Al klinkt dat altijd erg dom haha)



Mindfulness helpt je heel erg om de gedachte aan boodschappen, de was, enz. stop te zetten zodat je je meer kan richten op het hier en nu. Waar je dus op dat moment mee bezig bent.

Ik denk ook dat dat de reden is dat ik zo snel klaar was met EMDR. Ik zat er met mijn volle gedachte bij.



Sowieso ben ik tegenwoordig fan van mindfulness. Het heeft mijn leven een stuk leuker gemaakt in elk geval. (minder stress)



Succes met het verwerken en een dikke knuffel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven