Emoties van anderen overnemen

28-09-2012 00:24 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik van sommige mensen boos of verdietig kan worden. Als ik die mensen niet zie is t opeens gewoon heel rustig en kalm in mn hoofd. Ben erg hooggevoelig, dus weet wel dat t zo werkt, maar heb er laatste tijd veel last van. Wie herkent dit en hoe kun je dit beter van je afhouden??
Ik heb veel gehad aan een meditatiecursus, waarin ik wat beter leerde "mijn energie bij me te houden" en ook om emoties van anderen wat beter buiten te sluiten. Google maar eens op Linda Keen en Intuitieve ontwikkeling. Het is wat zweverig, maar het werkt wel. De cursus is gebaseerd op het boek trouwens, je kunt je ook tot het boek beperken.
Alle reacties Link kopieren
@ moonlight, das waar maar ik pak vaak losse dingen apart aan, op energie-opleiding geleerd mijn energie bij mij te houden en niet met anderen te vermengen, tenzij leuk of noodzakelijk.

Heb wel van meer dingen last maar heb alles los bekeken, was misschien efficiënter geweest alles als geheel te zien. Maar dat ik bijv. naar mijn bed ren als ik boos of verdrietig ben hoort bij mij, doe ik al sinds ik kind ben. Buiten dat het grappig is te lezen, kan ik niets met de info dat dit wellicht komt omdat ik misschien HSP ben.

Kan gewoon niet zo goed tegen labels en dat mensen dan anders naar je gaan kijken. Maar das mijn makke (en past misschien ook wel weer in het straatje )
Alle reacties Link kopieren
HSP of niet, ik herken veel uit de post van BGB. Wat ik vaak doe als ik merk dat ik uit het niets boos of verdrietig wordt: kijken of het mijn emotie is. Heb ik een reden om boos/verdrietig te zijn? Zo nee dan accepteer ik dan die emotie hoogstwaarschijnlijk van een ander is en laat ik het los.



Als ik in grotere groepen ben heb ik vaak dat ik word overrompeld door allerlei prikkels (emoties, geuren, kleuren etc). Wat ik dan altijd doe is even een paar seconden mijzelf afsluiten voor alles, en dan alles geleidelijk weer binnenlaten (alleen de dingen die je binnen wilt laten natuurlijk). Het klinkt heel zweverig maar het is eigenlijk een beetje het tot 10 tellen principe.



Doordat ik snel last heb van die prikkels heb ik in de loop der jaren een soort "schild" gemaakt. Dat zorgt ervoor dat ik niet zoveel energie "verspil".
Alle reacties Link kopieren
Maak er eens een gewoonte van om 's ochtends naast je gewone kleren ook even een moodmuurtje op te trekken. Dat doe je door even bewust stil te staan bij je probleem en met jezelf af te spreken dat er die dag niks binnenkomt. Twee voeten stevig op de vloer, schouders naar achteren, maak jezelf groot. Verzin er desnoods een gevisualiseerde beschermlaag bij als jou dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
Ben je niet gewoon zwanger en spelen de horrormonen op ?



Ik had dit nl tijdens mijn zwangerschap..
Zespri, sommige mensen hebben dit altijd. Ik heb het van jongs af aan al.
quote:lilyrose2012 schreef op 28 september 2012 @ 00:24:

Ik merk dat ik van sommige mensen boos of verdietig kan worden. Als ik die mensen niet zie is t opeens gewoon heel rustig en kalm in mn hoofd. Ben erg hooggevoelig, dus weet wel dat t zo werkt, maar heb er laatste tijd veel last van. Wie herkent dit en hoe kun je dit beter van je afhouden??Ben je niet gewoon boos op of verdrietig over die mensen? Kwaad over iets wat gezegd of gebeurd is? Ik zit me soms ook onwijs op te winden over iemand omdat ik pissig ben. Niet dat zij nu boosheid of verdriet uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lilyrose,



Als je maar weet dat ontzettend veel mensen dit hebben, en ook ontzettend veel mensen die dit niet hebben dit altijd belachelijk zullen maken

Tip; kijk eens rond op een HSP forum, zoals die van hooggevoelig.nl Ik denk dat je daar wat meer serieuzere reacties en beter advies zult krijgen dan hier.

Enuhh hooggevoelig zijn heeft ook een hoop voordelen en is alles behalve een afwijking/ ziekte/modeverschijnsel. Hoe beter je jezelf kent, volledig accepteert, grenzen aangeeft en schijt hebt aan wat anderen van je denken, hoe meer je het hooggevoelige als pluspunt kan zien.
Alle reacties Link kopieren
het is logisch en normaal dat je beïnvloed wordt door andermans stemming. Je gaat geen mop vertellen of zingen als een vriend vertelt dat zijn vrouw die nacht is overleden. De een laat dit echter vrij snel los en de ander wordt er bedrukt van.
it's a big club and you ain't in it
lilyrose, ik heb hetzelfde, ik kan absoluut niet tegen mensen om me heen die een slechte sfeer om zich heen hebben. Ik vind al die termen om mensen in hokjes te plaatsen nogal te ver gaan. Maar sinds een paar jaar weet ik dat mijn karakter en gedrag onder HSP vallen en werkelijk alles van het lijstje van BGB is op mij van toepassing. Het heeft zijn voor en nadelen en je moet leren dingen voor jezelf af te kaderen en je voor zaken proberen af te sluiten, maar moeilijk blijft het wel.Soms is het 1 grote chaos in mijn hoofd omdat ik te veel mee leef met de mensen in mijn omgeving en kom dan zelf helemaal tot niks. 1 van mijn dochtertjes is ook hoog sensitief en loopt tegen de zelfde dingen aan als ik als kind. HSP is gewoon een deel van iemands persoonlijkheid niets meer of minder. Maar het is wel prettig als anderen weten hoe je in elkaar steekt.
quote:rionyriony schreef op 28 september 2012 @ 10:16:

het is logisch en normaal dat je beïnvloed wordt door andermans stemming. Je gaat geen mop vertellen of zingen als een vriend vertelt dat zijn vrouw die nacht is overleden. De een laat dit echter vrij snel los en de ander wordt er bedrukt van.





Zo simpel is het inderdaad. En natuurlijk neem je die emoties niet letterlijk over (dat zou makkelijk zijn, dan zou de ander er meteen vanaf zijn!), maar bij de een komt zo'n bedrukte stemming nu eenmaal harder binnen dan bij de ander. Als je merkt dat je zelf erg uit balans wordt gebracht door emoties van een ander, dan kun je beter leren om die emoties langs je heen te laten gaan. Dan blijft de normale empathie over en dan ben je niet steeds bezig om zelf weer emotionele stabiliteit te zoeken omdat de emotie van een ander je zo uit balans brengt.



Het is dus ook gewoon simpelweg een kwestie van wat steviger in je schoenen leren staan op dit vlak. Als iemand een betere optie weet dan zweverige cursussen: mij ook best. Ik ben daar vrij pragmatisch in. Als het maar werkt.



Ik heb zelf trouwens juist helemaal niets met dat HSP-gedoe. Niet elke set overontwikkelde eigenschappen hoeft van mij een etiket te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 28 september 2012 @ 07:59:

Als je zo makkelijk gevoelens van anderen overneemt, geef je over het algemeen ook heel makkelijk jouw gevoelens aan een ander.

Rete-irritant is dat.

En heeft niks met hsp te maken, maar met zuigen. Een ander leegzuigen welteverstaan.Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 28 september 2012 @ 11:19:

[...]





En natuurlijk neem je die emoties niet letterlijk over (dat zou makkelijk zijn, dan zou de ander er meteen vanaf zijn!), maar bij de een komt zo'n bedrukte stemming nu eenmaal harder binnen dan bij de ander. Als je merkt dat je zelf erg uit balans wordt gebracht door emoties van een ander, dan kun je beter leren om die emoties langs je heen te laten gaan. Dan blijft de normale empathie over en dan ben je niet steeds bezig om zelf weer emotionele stabiliteit te zoeken omdat de emotie van een ander je zo uit balans brengt.

Wat bij mij heel goed werkt, is visualiseren dat ik die emoties weer aan de ander teruggeef, daar waar ze horen. Klinkt misschien onaardig, maar de ander heeft daar heus geen last van



Visualiseer dat je de emotie die bij jou is binnengekomen mooi inpakt. Doe er een strik omheen. Plak er eventueel een hart op, want de ander had niet de intentie jou lastig te vallen met zijn/haar emoties. Daarna geef je het aan hem/haar terug.



Het is een NLP-oefening en het werkt bij mij super.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de goede reacties, zal eens op een ander forum kijken voor meer mensen die t begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Verbaas me trouwens wel dat sommige er zo negatief op reageren.. Voor mij is het namelijk heel normaal dit soort dingen, maar voor een groot deel blijkbaar helemaal niet. Nogmaals ik ben wie ik ben en als je dat niet trekt zou ik je aanraden bij een ander topic te gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Kruis je benen....dan blokkeer je alles
quote:pink11 schreef op 28 september 2012 @ 12:28:

[...]



Wat bij mij heel goed werkt, is visualiseren dat ik die emoties weer aan de ander teruggeef, daar waar ze horen. Klinkt misschien onaardig, maar de ander heeft daar heus geen last van



Visualiseer dat je de emotie die bij jou is binnengekomen mooi inpakt. Doe er een strik omheen. Plak er eventueel een hart op, want de ander had niet de intentie jou lastig te vallen met zijn/haar emoties. Daarna geef je het aan hem/haar terug.



Het is een NLP-oefening en het werkt bij mij super.





De down to earth benadering van "put it in a pink bubble and blow it away". Klinkt als een prima visualisatie.



Ik had trouwens wel wat meer oefening nodig om te leren herkennen wat van mij was en wat van een ander. En wat ik persoonlijk prettiger vind is om me er voor af te sluiten dan het terug te geven. Maar dat gaat volgens hetzelfde principe dus.
quote:lilyrose2012 schreef op 28 september 2012 @ 12:35:

Bedankt voor de goede reacties, zal eens op een ander forum kijken voor meer mensen die t begrijpen.





Thanks but no thanks?



Je gaat op dit topic niet meer reageren begrijp ik?
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 28 september 2012 @ 17:21:

[...]





Thanks but no thanks?



Je gaat op dit topic niet meer reageren begrijp ik?



Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, gezien sommige reacties.



Maar ik snap wel wat ze bedoelt, ik voel/zie ook sneller dan de meeste mensen dat er iets aan de hand is met mensen, deels gewoon een antenne ervoor, deels (sociaal) slim en merk dat mijn kinderen dat ook hebben, dus wschl is het ook erfelijk en/of breng je dat over op je kinderen (denk een beetje van beiden). Het kan lastig zijn, energie kosten, maar wat meer afstand nemen kan je leren. Daarnaast, in veel beroepen kan het ook heel handig zijn, omdat je dingen sneller inschat dan gemiddeld.
quote:zonnetje59 schreef op 28 september 2012 @ 17:32:

[...]





Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, gezien sommige reacties.

Beetje jammer alleen voor de mensen die wél serieus gereageerd hebben...
Alle reacties Link kopieren
Veel van de rare reacties vallen vooral onder nachtelijke meligheid zo te zien. Idd jammer voor de mensen die tijd hebben gestoken in het typen van een (lange) reactie.

Maar zoals altijd: Anderen kunnen er ook iets aan hebben.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Nou zeg, doe eens niet zo gevoelig. Ik herken ook bijna alles uit de lijst, maar ik denk dat dat voor bijna alle mensen geldt. Ik vind dit juist een onderwerp waar een grapje over gemaakt mag worden, anders wordt het al gauw een wedstrijd wie het moeilijkst in het leven staat. Relativeren schijnt soms ook te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herkende ook veel uit het lijstje. In een ander forum las ik iets over 2 groepen mensen. Een groep laadde zichzelf op in gezelschap en voelde zich leeg en niet comfortabel wannneer ze alleen waren. De andere groep had het net andersom.

Ik hoor ook bij de groep die best moe worden van bla bla gesprekken, en kan ook heerlijk alleen zijn zonder me eenzaam te voelen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
quote:Murdoch schreef op 29 september 2012 @ 12:53:

Nou zeg, doe eens niet zo gevoelig. Ik herken ook bijna alles uit de lijst, maar ik denk dat dat voor bijna alle mensen geldt. Ik vind dit juist een onderwerp waar een grapje over gemaakt mag worden, anders wordt het al gauw een wedstrijd wie het moeilijkst in het leven staat. Relativeren schijnt soms ook te helpen.





Relativeren is prima, maar TO wordt in het begin van het topic best wel belachelijk gemaakt. En dat lijkt me dan weer nergens voor nodig.



En dank voor je bezorgdheid, maar met mijn gevoeligheid valt het verder wel mee hoor. Heb ik immers die dure cursus voor gevolgd.
Alle reacties Link kopieren
Niet eens aan de aluminiumhoedjes hoeven gaan?



Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven