"er kwetsbaar uitzien"

27-05-2016 02:01 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Verdrietig en boos schrijf ik dit nu.

Ik heb een paar vervelende ervaringen met mannen gehad. Verkrachting en aanranding.

Hier had ik het zojuist met iemand over.

Diegene zei mij "dat komt omdat je er zo kwetsbaar uitziet".

ik vind dit een hele erge rotopmerking.

tegelijk voel ik mij zo rot over mijzelf. Alsof het mijn schuld is?!?. Nee het is godverdomme helemaal mijn schuld toch niet!!:'(.

Ik voel mij zo rot en verdrietig en boos..

mede omdat dit de tweede keer is dat dit mij gezegd wordt.

"Ze pakken jou omdat je er zo kwetsbaar uitziet" "Omdat ze de angst in jou zien" "Bij mij proberen ze dat niet want ik straal uit dat ze van me af moeten blijven/niet hoeven te proberen".

Ik ben er zo misselijk van.

Het is toch mijn schuld niet?.

Het voelt een beetje als "ze had n kort rokje aan dus ze vroeg erom".

Het is verder ook niet dat ik iets gedaan heb om dit uit te lokken of verleid heb of ideeën heb gegeven. Beide mannen kende ik niet en de ene was gewoon op straat (aanranding.)

De andere bespioneerde mij al n tijdje/volgde mij en belde op n avond bij me aan en drong zich binnen.

ik weet niet zp goed wat ik nu moet.

het is toch niet mijn schuld dat ik er blijkbaar kwetsbaar uitzie?. Dat is toch geen reden of vergoeilijking om mij te pakken?.

Hoe kan ik er niet kwetsbaar uitzien? .

Deze opmerkingen wordt ik niet goed van en voel mij heel boos en verdrietig en in de war nu.
Alle reacties Link kopieren
Het is absoluut niet jouw schuld, maar een assertiviteits/zelfverdediging- cursusje lijkt me best een goed idee.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet jouw schuld. Volgens mij is het wel zo dat daders vaker gaan voor meisjes en vrouwen die wat onzekerder/verlegen eruit zien. Dus misschien proberen mensen die dat tegen jou zeggen, je alleen maar te helpen en je geen schuld aan te praten.
quote:chocolol schreef op 27 mei 2016 @ 02:30:

Het is niet jouw schuld. Volgens mij is het wel zo dat daders vaker gaan voor meisjes en vrouwen die wat onzekerder/verlegen eruit zien. Dus misschien proberen mensen die dat tegen jou zeggen, je alleen maar te helpen en je geen schuld aan te praten.

Dit denk ik ook.

Ze bedoelen het niet slecht. De opmerking die ze maken is een gegeven wat uitonderzoek blijkt.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het jouw schuld is.
Alle reacties Link kopieren
Het is NIET jouw schuld!



Mensen weten soms niet wat ze moeten zeggen in een situatie als deze, voelen zich dan misschien bedreigd omdat de boze wereld te dichtbij komt? Door te zeggen dat het hen niet overkomt omdat...maken ze de wereld weer "veilig" voor zichzelf?



Ik zeg niet dat het zo is maar het zou wel kunnen.
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. T.Lau
Alle reacties Link kopieren
Pffff....

Wat een onzin.

Helaas worden vrouwen van alle soorten en maten verkracht. Grote,kleine,oude,jonge,sterke,slappe,assertieve,verlegen vrouwen.



Maarja, je hoort het soms idd vrouwen beweren dat het aan kwetsbaarheid ligt,wellicht geeft ze dat een soort schijnveiligheid.

Echter het gross van de vrouwen is gewoon kwetsbaar ten opzichte van een agressieve kerel. Ook de vrouwen die niet op hun mondje gevallen zijn.



Dus welnee, ligt helemaal niet aan jou en ook niet omdat je zogenaamd kwetsbaar zou zijn.

Laat je alsjeblieft die onzin niet aanpraten.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ik doe met kritiek waar ik totaal niet in herken? Niks. Die kritiek, helpt me niet, dus luister ik er ook niet naar. Mensen bedoelen het soms zelfs goed met die kritiek, ook al ervaar ik dat helemaal niet zo. Ik vind het niet inlevend, onvriendelijk en soms harteloos en koud. Maar ik beschouw dat soort kritiek als niet ter zake doende. Ik kon er vroeger ook boos en verdrietig om worden, nu laat ik het me van me afglijden. Kost me energie die ik zelf nodig heb. Denk maar wat je wil, ik weet precies hoe het zit en jij niet.



Laat niemand je vertellen hoe je jouw ervaringen moet zien. Het zijn jouw ervaringen. Het leven is een hele persoonlijke ervaring. Heel erg wat jou is overkomen, dat had niks nakkes nada te maken met jou. Maar met iemand die een ziekelijke neiging heeft om mensen te willen domineren, want aanranding en verkrachting gaat niet over sex, dat gaat over de macht over iemand willen hebben. Zo dom als mensen dat erbij halen.



En het maakt echt niks uit hoe je eruit ziet. Vrouwen met een piercing door hun neus, kistjes aan en een paarse hanekam, worden ook aangerand en/of verkracht. Helaas is er geen uiterlijk waar je een man daarvan kunt weerhouden. Het gaat ook niet over je uiterlijk, maar over macht. Tenzij je een man bent. Maar mannen worden ook wel eens verkracht hoor. Ja, daar ja, en dat is iets wat veel mensen ook veroordelen, een 'echte' man laat zich toch niet verkrachten? Veroordeel jezelf lekker voor niet inleven met een sexueel geweld overlever!!



Dus niet jezelf op de kop zitten, je hebt het al moeilijk genoeg! Ik zou mijn energie bewaren voor je eigen herstel, wat zeker noodzakelijk is nu. Je vertrouwen in de mensheid is beschadigd, werk daaraan, want je kunt ook je eigen ergste vijand zijn of worden, als je jezelf verwaarloost en dit drama je leven laat beheersen. Knok jezelf eruit en ga weer van het leven genieten. Gelukkig zijn, is de beste wraak die er bestaat. Sterkte!
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Er is een verschil tussen schuld en in de toekomst stappen ondernemen om jezelf te weren. Jij wist niet dat iemand je zou aanvallen dus kon je je ook niet verweren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
TO ik begrijp dat het hard aankomt als je dat te horen krijgt, maar het is denk ik niet bedoeld zoals jij het op vat.



Het is jouw schuld niet. Daar hoeven we het niet eens over te hebben.



Stel dat je idd niet zo weerbaar overkomt, dan is het toch wel goed om te weten of meer mensen jou zo zien en om voor jezelf te onderzoeken waar dat door komt en of je dat wil/kan beïnvloeden.
Er zijn verschillende soorten aanranders en verkrachters.

Sterke vrouwen trekken weer een ander type aan is mijn ervaring. Type dat een uitdaging zoekt of de extraverte houding verkeerd opvat.

Ik ben toen ik nog erg jong was en ook niet erg gelukkig ook een tijd een soort magneet geweest voor een heel eng slag mannen.

Mannen die aanvoelen dat je weinig weerstand of eigenwaarde hebt en dat fantastisch vinden.

Wat mij hielp is: Onbeschoft durven zijn.

Ik was naast gewoon met mijn hoofd er niet bij en dus niet alert, veel te lang aardig en bleef veel te lang in gesprek.



Ik vind dr phil ook een enge man, maar hij zegt altijd: Het voordeel van de twijfel is onzin.

Is gedrag van iemand die je niet kent op een negatieve manier uit te leggen, maar doet hij zijn best er een positieve draai aan te geven, ga af op je eerste indruk.

Zo iemand heeft jouw welzijn niet voor ogen, en je kent diegene niet dus schijt aan wat hij vindt.

Liever een onhandige man een beetje beledigd en naar huis met 'goh dat moet ik volgende keer toch anders aanpakken', dan jij met een rotervaring.

Een normale man wordt niet boos als je laat merken niet gediend te zijn van zijn aandacht.

Verder heb ik ook gemerkt dat lastig zijn, dus gelijk harder gaan praten (HOEZO MOET IK MET JOU MEE, IK KEN JE TOCH NIET? WIL JE VAN ME AFBLIJVEN)

Fysiek contact vermijden bijna zoals een kind dat doet,dus wegdraaien, blijven roepen dat je door wil lopen etc.

En ik ben klein en slap maar ik heb altijd als uitgangspunt: Jij doet mij pijn, nou al is het maar een mini krasje op je arm maar ik doe mijn uiterste best jou pijn terug te doen.

Verder gewoon blijven hoe je bent.

Ik ben nu 40 plus en het is een luxe om weer veilig kwetsbaar en gewoon aardig te mogen zijn.
Ik denk dat je t verkeerd opvat, het is niet bedoeld als kritiek of om de schuld bij jou te leggen. Het is ontzettend onhandig gebracht naar jou en deels onwaar ook.

Zoals al gezegd is, het creëert voor sommigen een gevoel van veiligheid om te denken dat het hun niet kan overkomen.
Alle reacties Link kopieren
je kunt zo'n opmerking ook even laten bezinken en je vervolgens afvragen of het zou kunnen kloppen.

Want; dan kun je er iets mee doen.

Diegene die dit tegen je heeft gezegd heeft NIET tegen je gezegd dat het allemaal jouw schuld was/ is.



Vraag je jezelf dat soms wel af (ook al weet je best beter)?

Zou het kunnen kloppen, dat je er kwetsbaar uit ziet?



Je OP straalt ook heel veel kracht uit (je komt voor jezelf op!)

Deze persoon kan het ook goed met je voor hebben (misschien uit je je boosheid nu op de verkeerde persoon)



Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het niet jouw schuld. Er is altijd maar één schuldige en dat is de dader.



Maar het is wel zo dat veel daders een "makkelijk" slachtoffer kiezen. Iemand die uitstraalt niet erg weerbaar te zijn dus.

Ik vrees dat je daar heel weinig aan kunt veranderen (al is een cursusje Krav Maga ofzo misschien wel een aanrader voor je). Maar het maakt het nooit je eigen schuld!
Oh dear, how sad, never mind.
Heb je psychische hulp om dit allemaal een plek te geven? Het is zo veel als je dit alleen moet doen.

En het is niet jouw schuld. Mensen weten niet hoe te reageren, reageren dan raar of brengen iets ongelukkig. Geef aan hoe haar opmerking binnenkomt, dan kan deze persoon verduidelijking geven.

Ik wens je heel veel sterkte met dit alles een plek te geven.
Alle reacties Link kopieren
Aangifte doen. Inderdaad pakken ze altijd degene waarvan ze de minste weerstand van betekenis kunnen verwachten. Ze hebben geen zin in een doelwit dat hen een rustige welgemikte schop in het kruis geeft met een hoop sterke vrienden die hem achteraf een bezoekje komen brengen.



Dat is toch logisch?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Absoluut niet je eigen schuld. Dit kan nog wel samen met maatregelen nemen om de kans te verkleinen. Daarnaast zul je je zelfverzekerder voelen en dat schrikt die engerds ook weer af. Nogmaals het is niet jouw schuld maar dat sluit niet uit dat je er iets aan kan doen!



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Jij denkt in termen van schuld terwijl dat niet aan de orde is.



Ga op vechtsport en op assertiviteitstraining, dan leer je anders (dan verwijtend) over anderen te denken en een passend antwoord te geven. Er zijn nu eenmaal mensen die gewelddadig voor hun behoeften (macht, seks, onderdrukking) opkomen. Uiteraard is dat maatschappelijk onaangepast en zijn dit ook geen fijne mensen, maar je zal hier altijd min of meer mee te maken hebben.



Je moet er een antwoord op zien te vinden want je bent geen boksbal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 27 mei 2016 @ 08:11:

Aangifte doen. Inderdaad pakken ze altijd degene waarvan ze de minste weerstand van betekenis kunnen verwachten. Ze hebben geen zin in een doelwit die een rustige welgemikte schop in het kruis geeft met een hoop sterke vrienden die hem achteraf een bezoekje komen brengen.



Dat is toch logisch?Wat een verschrikkelijke onzin. Ik ben nogal temperamentvol, niet op mijn mondje gevallen en een ontzettend bitchy uitstraling (hoor ik vaak). En mij is het ook overkomen. Nu heb ik hem wel een "welgemikte schop in het kruis" gegeven, maar het is me toch overkomen.
Groots mogelijke onzin to.

Dat je je kwetsbaar gaat voelen Na een dergelijke ervaring is eerder aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1 keer verkracht en meermalen aangerand. Dat komt niet omdat ik een kwetsbare uitstraling heb, niet door mijn kleding, niet door mijn gedrag.

Dat komt doordat gewetenloze klootzakken hun poten niet thuis kunnen houden en perse hun zin moeten hebben.

Het was niet mijn schuld.



Ook niet jouw schuld TO. Je hebt gewoon pech gehad, je was op de verkeerde plek op de verkeerde tijd, je trof de verkeerde.

Je mag gewoon boos zijn op de dader, jij draagt geen verantwoordelijkheid voor deze misdaad.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar verhaal, TO. Ik heb dezelfde opmerkingen gekregen in het verleden en dat zijn pijnlijke k*topmerkingen die kant noch wal raken. Want het maakt niet uit hoe weerbaar en sterk je overkomt, die opmerkingen zeggen meer over degene die ze maakt, dan over jou. Ze willen vooral blijven denken dat het hen niet kan overkomen, dus zoeken ze het bij jou. Maar het kan echt iedereen overkomen, groot, klein, weerbaar, niet weerbaar. Een kennis van me die tot de Nederlandse top van judoka's hoort is het zelfs overkomen, ken weinig weerbaardere en fysiek sterkere vrouwen dan haar en ze kon helemaal niks beginnen tegen haar aanranders. Laat je niks wijsmaken, het heeft niks met jou te maken.



Weerbaarheidstrainingen en zelfverdedingingstechnieken kunnen je helpen, maar laat het je geen vals gevoel van veiligheid geven. Weg kunnen komen is vaker een meer een kwestie van geluk dan wat anders.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 27 mei 2016 @ 07:21:

Ik ben nu 40 plus en het is een luxe om weer veilig kwetsbaar en gewoon aardig te mogen zijn.Wat bedoel je hier mee? Als je 40 plus bent kun je niet meer verkracht worden??
quote:guirne schreef op 27 mei 2016 @ 08:59:

[...]





Wat bedoel je hier mee? Als je 40 plus bent kun je niet meer verkracht worden??



Nee natuurlijk niet, sorry voor de onduidelijkheid.

Het sloeg op de zin ervoor;

Verder gewoon blijven hoe je bent.

Ik ben nu 40 plus en het is een luxe om weer veilig kwetsbaar en gewoon aardig te mogen zijn.



Ik ben van te kwetsbaar naar superbitchy en weer terug gegaan.

Het is fijn om (een idee van)

weerbaarheid te hebben en vanuit daar weer kwetsbaar te kunnen zijn.



Om om te kunnen schakelen als het moet, alleen hoeft het niet meer zo vaak.

Misschien vaag maar zo ervaar ik het.
quote:guirne schreef op 27 mei 2016 @ 08:59:

[...]





Wat bedoel je hier mee? Als je 40 plus bent kun je niet meer verkracht worden??



Hier was ik ook verbaasd over? Helaas genoeg nieuwsberichten gelezen over bejaarde vrouwen die aangerand zijn in hun eigen 'veilige' huis. Leeftijd maakt echt niets uit. Net zomin als kleding of een 'kwetsbare' uitstraling.



Edit: Ah, ik lees nu je andere bericht, dan snap ik het wel.
Ik ben nu ook over de veertig en ik voel me nu ook wel meer geland. Ik weet waar mijn grenzen liggen en waar die van anderen zouden moeten zijn. Grensoverschrijdend gedrag tolereer ik niet zomaar meer, en ik geef dat ook veel sneller en duidelijker aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven