Ervaringen EMDR

17-07-2016 15:02 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had de zoekfunctie al even gebruikt, maar kwam alleen oudere topics tegen, dus vandaar dat ik besloten heb een nieuwe te openen.



Sinds een aantal maanden ben ik onder behandeling bij een psycholoog, naar aanleiding van een opdracht die ik daar gekregen heb is er behoorlijk wat losgekomen dat ik jarenlang zorgvuldig had weggestopt. Hierop stelde mijn psycholoog voor om EMDR te gaan proberen. Hier heb ik morgen mijn intake voor, maar ik zie er vreselijk tegenop. Ik weet hoe het principe van EMDR werkt, maar hoe ziet zo'n sessie eruit? En is het de bedoeling dat je de heftige ervaring/het trauma volledig beschrijft aan degene die de EMDR doet, of mag je dat beeld voor jezelf houden? Momenteel kan ik er nog niet over praten namelijk en ben ik de schok van de ontdekking van het geheel nog niet te boven.



Hopelijk zijn er hier dames (of heren) die mij hier wat meer duidelijkheid over kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hoefde ik niets te vertellen als ik dat niet wilde. Het gaat vooral om het gevoel. Als je (een paar) dingen kunt vertellen, zou ik het wel doen, aangezien je therapeut je makkelijker kan volgen en begeleiden. Maar het hoeft niet.



Bij mij was het: koptelefoon op, piepjes en vogelgeluidjes, daar doorheen muziek. En dan denken aan je trauma. Meer niet volgens mij.....
Zonder oorzaak geen gevolg
Het gaat om het 'plaatje'. Bij mij was het vaak zo dat als ik het voor me zag, het goed was. Soort foto. Je focust steeds op een ander stukje van die foto, dat gaat vanzelf.



In mijn geval hoefde ik niet alles te benoemen. Juist als ik het niet onder woorden kreeg, gebeurde er in mijn hoofd het meeste.



Belangrijk: ga niet het verkeer in (auto, fiets) na zo'n sessie. Ga met het ov, loop of laat je ophalen. En denk niet dat je nog kan werken. Zorg dat je het avondeten al in huis hebt. En bespreek al je angsten (hoe werkt het, ik ben nog geschrokken van de ontdekking) met de EMDR-therapeut!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft vorig jaar ook EMDR gehad .. Ze vertelde na de eerste sessie dat ze de paniek gewoon uit haar hoofd voelde glijden tijdens de sessie .. Bij haar is de methode van het volgen van de wijsvinger met de ogen gebruikt .. Je moet tijdens de beweging de traumatische gebeurtenis ophalen .. En omdat je dan je herinnering in je werkgeheugen zet splits op dat moment het gevoel van de herinnering en sla je opnieuw de herinnering op maar dan zonder de paniek .. Echt doen! Heb mijn meissie van een heel stil meisje zien veranderen in een vrolijke puber .. Het werkt echt!
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
Ik had trouwens oogbewegingen, dus met je ogen twee vingers of een stokje volgen.
Alle reacties Link kopieren
Hier niet. Kwam teveel shit in een keer naar boven.een golf die dagen aanhield. Nooit meer emdr voor mij
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het twee keer geprobeerd, maar het deed echt helemaal niks bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Fijn zo snel al zoveel reacties, die stellen me ook al gelijk een beetje gerust. De praktijk zit bij mij vlakbij dus ik kan er gewoon lopend heen, goede tip.

Ik ben inderdaad ook een beetje bang dat ik het misschien niet 'kan' ofzo, dus de reactie van blueeyes is fijn om te lezen. Ik vraag me inderdaad af waar ik dan zou moeten beginnen in de herinnering, maar ik ga er maar vanuit dat dat vanzelf gaat of ik daarin begeleid wordt.



Up4more, fijn te lezen dat het voor je dochter zo goed heeft geholpen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gehad met de oogbeweging kijken naar 2 vingers van de therapeut.

Eigenlijk heb ik maar 1 situatie kort benoemd en beschreven als zijnde een foto. Ik moest zeggen van een schaal van 1 op 10 hoe angstig/verdrietig ervan werd.

Soms stopte hij met bewegen en dan vertelde ik wat er bij mij op kwam. Vaak zat was dat ook niets en dat is prima. Een paar keer per sessie gingen we weer terug naar de eerste foto.

Na alle sessies (en dat waren er 4 ofzo, echt niet veel) was ik van een 10 naar een 1 gegaan.



Het was heftig, ik werd zeer goed begeleid gelukkig. En het heeft mij echt gered. Vrijwel geen nachtmerries meer, geen flash-backs, minder schuldgevoel, minder boosheid op mijzelf gericht, meer open staan voor nieuwe mensen en activiteiten en veel minder distantiëren. . Ik kon heel snel stoppen met medicatie die werkte tegen de nachtmerries en flash-backs.

Vanaf het moment van de EMDR is het alleen maar beter met me gegaan. Omdat de heftigheid eraf was kon ik na verloop van tijd ook andere belangrijke zaken aanpakken die nog gedaan moesten worden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Louise en Blackberry, vervelend dat het voor jullie niet gewerkt heeft. Hebben jullie vervolgens een andere vorm van therapie gekregen die wel heeft geholpen?



Bedankt voor je uitgebreide reactie IBI. Goed om te horen dat het bij jou zo goed gewerkt heeft. Ik vind het moeilijk om te benoemen wat ik erbij voel merk ik. Het liefst praat ik er helemaal niet over, maar wegstoppen lukt me ook niet meer. Momenteel weet ik geen raad meer met mezelf en hoe ik dit moet oplossen dus het is waarschijnlijk wel goed dat de intake in ieder geval morgen alvast is.
Ik heb het ook gehad, met vinger bewegingen. Ik had een erg heftig auto ongeluk gehad, durfde niet meer te rijden. En als bijrijder kreeg ik ook een paniekaanval.

Ik dacht, hier moet ik wat mee en was bij EMDR terecht gekomen.

Ik heb het vooraf wel beschreven en tijdens terug gehaald in beelden in mijn hoofd en het gevoel wat het teweeg bracht.

Twee sessies en ik durfde weer zonder problemen auto te rijden. Gewoon weer zelfverzekerd zoals ik dat altijd deed. Fijn dat dit zo kan.



Veel succes, een trauma verwerken is natuurlijk veel heftiger en zal het na effect van zo'n sessie ook wel wat teweeg brengen. Ik hoop dat je er veel baat bij hebt!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat je per sessie 1 herinnering aanpakt (dit kan een plaatje/filmpje zijn zoals jij dat je herinnert). Meestal moet je een grove situatieschets geven (waar ben je, wie is aanwezig, wie doet wat?) en aangeven hoe naar je het vindt hiernaar te kijken en wat je precies voelt (kan lichamelijk zijn zoals buikpijn, maar ook emotioneel). Vervolgens vraagt je psycholoog je je op dit nare gevoel/emotie te concentreren en met je ogen zijn/haar vinger te volgen. Na ca. een minuut zal je psycholoog je vragen wat er verandert. Het kan zijn dat je gevoel verandert, maar ook dat je herinnering verandert. Vervolgens moet je hier weer op concentreren en weer je psycholoog zijn/haar vinger volgen. Deze cyclus herhaal je steeds tijdens de sessie waarbij die ene herinnering of het gevoel daarbij steeds verandert.



Bij mij veranderden de herinneringen en emoties enorm snel. Ex die de vorm van een boze geest (aladdin) aannam, roze olifanten die mijn herinneringen binnen kwamen lopen, gewoon ook heel veel symboliek. Ik ging in recordtempo van verdrietig naar boos, naar verdrietig naar blij, naar verdrietig naar angstig naar krachtig.



Sommige mensen hebben na een EMDR sessie nachtmerries, angstige gevoelens, emotionele buien, etc. Bij mijzelf valt het wel mee: ik ben vaak de rest van de dag enorm moe maar heb ook een paar keer gedroomd (geen nachtmerries), een algemeen onheilspellend gevoel gehad en ook gewoon een enorme 'huildag' gehad. Meestal zal je psycholoog je ook vragen contact op te nemen in geval van 'serieuze' klachten.



En TO, weet wel: als jij een bepaalde herinnering niet wilt bespreken kun je dit gewoon tegen jouw psycholoog zeggen. Misschien kun je eerst met een mildere herinnering beginnen en kijken of je later de wat heftigere kunt aanpakken. Kan ook zijn dat je tijdens een sessie vanuit de ene herinnering zo de andere inrolt omdat ze toch op de ene of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn (ik ging bijvoorbeeld vanuit traumatische ervaring met ex naar trauma uit kindertijd).



Kan wel zeggen dat het mij helpt en niet alleen met verwerking van trauma: ook mijn zelfbeeld is een stuk verbeterd en durf meer voor mijzelf te kiezen.



Hopelijk helpt dit een beetje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel fijn dat er zo snel en uitgebreid gereageerd wordt!



Mduiv, het is inderdaad meer een aaneenschakeling van gebeurtenissen die wel telkens op hetzelfde neer komen (meerdere malen slachtoffer geweest van eenzelfde strafbaar feit), daarom word ik ook onrustig, omdat ik niet één duidelijk beeld heb zoals bijvoorbeeld Eva beschrijft met het ongeluk.



Ik weet dat ik het gewoon op me af moet laten komen, maar ik hou graag de controle over dingen.
Bij mij heeft het ook niks gedaan (koptelefoon met tikjes en tikjes tegen de knie). Moest constant de situatie opnieuw blijven herhalen en uitspreken en cijfers geven (schaal 1 op 10), telkens weer, ik werd er bloednerveus van.
IK heb EMDR gehad en daar ben ik zó blij mee. Ik had het alleen tien jaar eerder moeten doen. Er is letterlijk heel veel verdriet van me afgegleden en ik zit niet meer 'vast' in die herinneringen, mijn leven is er echt een stuk beter op geworden. Mijn slaap ook overigens.



Ik heb meerdere sessies gehad. De eerste sessie ging over een specifieke herinnering, de sessies daarna gingen over een tijdsspanne van jaren. Het kan allebei. Ik werd in de sessies ook heen en weer geslingerd tussen herinneringen en gevoelen. Het was heftig en bizar, vooral achteraf, maar niet eng. Ik ben er toen met een vrij open blik heengegaan. Ik wist heel zeker dat ik van de pijn af wilde en ik had veel vertrouwen in mijn therapeut en zijn professie. Ik liep al best een tijd bij hem en wist wat ik aan hem had. Zorgen of EMDR wel kon bij mijn problematiek had ik ook niet, want ik wist dat hij wist waar hij mee bezig was. Om diezelfde reden had ik er ook geen zorgen om of ik te 'ver' zou kunnen gaan.



Ik in jouw geval je zorgen wel bespreken hoor. En alles vragen wat je wil vragen. Je therapeut is daarvoor. Het lijkt me niet raadzaam om met angst zo'n sessie in te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 17 juli 2016 @ 15:16:

Hier niet. Kwam teveel shit in een keer naar boven.een golf die dagen aanhield. Nooit meer emdr voor mijHeftig zeg maar wel de bedoeling van EMDR. En die golf waarover je het hebt is zwaar maar past wel binnen de methode.
Alle reacties Link kopieren
Heb het paar jaar geleden gehad, maar deed niks voor mij...

Therapie in het algemeen niet, psycholoog heeft het na 1,5 jaar 'opgegeven.

Er is geen doorkomen aan bij mij helaas...
My way or the highway!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad om het feit dat mijn dochter ernstig ziek is geweest en daarbij bijna heb zien stikken gelukkig kon ik zelf uit professionele houding kunnen handelen

Achteraf kwam pas de schok en in combinatie met het gehele beeld van het ziek zijn en alles wat ik daarbij heb moeten aanzien ( ruggenmergvloeistof afnemen / coma en nog veel meer ) sliep ik slecht en dacht constant hieraan. maar emdr heeft bij mij goed geholpen icm psychologe. Wel erg heftig!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkte het jammer genoeg niet. Bijna een halfjaar geprobeerd, maar niet gelukt. Ik ben gewoon te 'nuchter' voor dat soort therapie en heb veel meer aan goede en stevige gesprekken en groepstherapie. Vond het erg jammer, want een aantal mensen in mijn omgeving waren er juist heel erg blij mee. Het is dus echt ieder voor zich. Ik hoop dat het voor jou wel goed werkt!
Alle reacties Link kopieren
Lupine, wat dat betreft baal ik wel een beetje dat mijn eigen psycholoog geen emdr kan doen dus dat ik daarvoor naar een andere praktijk moet. Dan moet ik weer opnieuw beginnen, maar dat is helaas niet anders.



Jeetje Queenfan, dat klinkt behoorlijk heftig. Hoe is het nu met je dochter? Fijn dat emdr jou goed heeft geholpen!



Fayan, dank je dat hoop ik ook en anders zal ik ook naar een alternatief moeten gaan kijken, maar eerst dit maar eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
@ uggs: ze is hersteld , maar heeft nog wat gedragsprobleempjes maar daar krijgen we hulp voor dus wij zijn helemaal gelukkig dat het zo is afgelopen en dat ze nog leeft.



Emdr voelt naderhand erg apart , ik had een onwerkelijk gevoel alsof je 3 wijntjes op hebt. Even stilte in je hoofd/gedachten....
Laatst een les gehad van psychologen; Het belangrijkste is dat het beeld goed bij jou opkomt. Zij doen de bewegingen/piepjes/flitsjes, vragen wat er op komt bij je, jij vertelt dat kort, en dan ga je door. Bij EMDR is de psycholoog de faciliterende, het is heel anders dan puur gesprekken waarbij je wél details vertelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 17 juli 2016 @ 15:14:



Belangrijk: ga niet het verkeer in (auto, fiets) na zo'n sessie. Ga met het ov, loop of laat je ophalen. En denk niet dat je nog kan werken. Zorg dat je het avondeten al in huis hebt. En bespreek al je angsten (hoe werkt het, ik ben nog geschrokken van de ontdekking) met de EMDR-therapeut!Vergeten te vertellen: na de 1e sessie had ik een blackout
Alle reacties Link kopieren
Gisteren dus mijn intake gehad en ik vond het erg moeilijk. Ik heb het wederom niet kunnen benoemen, maar de therapeut wel vast in de juiste richting gezet. Tijdens de emdr sessies zal ik er wel over moeten gaan vertellen gaf de therapeut aan, om mij goed te kunnen begeleiden, maar als ik dat in het begin moeilijk vond mocht ik ook gewoon aangeven dat het beeld veranderd of heftiger wordt o.i.d. dus we gaan het zien. Ik moet bekennen wel een beetje bang te zijn voor wat komen gaan, maar ik moet door om er uiteindelijk beter van te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:uggs schreef op 19 juli 2016 @ 12:05:

Gisteren dus mijn intake gehad en ik vond het erg moeilijk. Ik heb het wederom niet kunnen benoemen, maar de therapeut wel vast in de juiste richting gezet. Tijdens de emdr sessies zal ik er wel over moeten gaan vertellen gaf de therapeut aan, om mij goed te kunnen begeleiden, maar als ik dat in het begin moeilijk vond mocht ik ook gewoon aangeven dat het beeld veranderd of heftiger wordt o.i.d. dus we gaan het zien. Ik moet bekennen wel een beetje bang te zijn voor wat komen gaan, maar ik moet door om er uiteindelijk beter van te worden.Heel veel succes! Mij heeft het zeker geholpen om daarna echt met het probleem aan de slag te gaan. Ik hoop dat het jou ook gaat helpen.
Zonder oorzaak geen gevolg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven