Ervaringen met het RED Dieet (adhd) voor volwassenen?

26-02-2011 08:52 15 berichten
Hoi,

Ik las laatst de resultaten van een onderzoek van het UMCN over het toepassen van het RED dieet bij kinderen die adhd hebben.

Vroeg me af of er ouders zijn die hier ervaring mee hebben m.b.t. hun kinderen, heeft het geholpen? Zijn er ook volwassen mensen die dit dieet hebben gevolgd en hier baat bij hebben?
Alle reacties Link kopieren
Heb er ook iets over gelezen, maar geen ervaring mee. Kan er dus weinig over zeggen, maar het lijkt mij dat 't sowieso geen kwaad kan om te minderen met suiker en van die toegevoegde rommel zoals E621. Gewoon minder of geen chips/snoep.

Dat dieet is behoorlijk strikt en lijkt mij erg moeilijk vol te houden.
wat je water geeft, groeit
Alle reacties Link kopieren
Het onderzoek van het UMCN is uitgevoerd onder 100 kinderen en is gepubliceerd op 5 februari jl. Het is dus nog geen toegepaste behandeling van ADHD. Slechts 50 kinderen ondergingen het dieet dus veel ervaringen zul je hier niet horen.

Het onderzoek (kijk hier de gepubliceerde summary: http://www.thelancet.com/ ... 6%2810%2962227-1/fulltext ) gaat dus uit van het principe eliminatie. Het is een heel zwaar dieet dat de eerste 6 weken slechts bestaat uit lamsvlees, witte rijst en een paar groentes. Dat doe je dus niet zomaar eventjes.

Meer over RED kun je hier lezen: http://www.foodintol.com/eliminationdiet.asp



Hier is ook ADHD in huis (o.a. zoon), en over dit onderzoek kreeg ik direct een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant is het geweldig, stel je voor dat je een paar verdachte stofjes uit je dieet kan halen en dan van alle symptomen verlost kan zijn. weg medicatie! Het geeft me in dat opzicht gevoel van hoop.



Maar aan de andere kant is de media-aandacht voor dat dieet overweldigend geweest. Er zijn al zoveel mensen met vooroordelen over ADHD. En dan vooral over hoe je, met name als ouder, dat aan moet pakken. Diezelfde mensen, die dus slechts een klein beetje info hebben over dit onderzoek, kunnen nu wel eventjes in de gauwigheid gaan bedenken dat ADHD simpel op te lossen is met een dieet-tje en dat de ouders van ADHD-kinderen gewoon niet zoveel kleurstoffen en snoep aan die kindertjes moeten geven.

En zo simpel is gewoon niet.



Ik hoop van harte dat er een vervolg onderzoek komt. En dat er überhaupt meer onderzoek en controle komt op additieven.

Ik kan er, in dit stadium, in ieder geval even niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook adhd in huis .... maar na 8 jaar álle alternatieve alternatieven te hebben geprobeerd zijn we ( ten einde raad omdat er een uit-huis-plaatsing dreigde....) naar een reguliere instelling gegaan. Daar een reguliere behandeling met reguliere medicijnen en gekregen en het gaat nu eindelijk echt heeeeeel erg veel beter met haar en met ons allemaal.

Alle alternatieve behandelingen deden ook heus wel iets, maar niet zo veel en zeker niet zo langdurig als dit.

Mijn dochter is nu veel gelukkiger, doet positieve ervaringen op, heeft vriendinnen, gaat lekker op school en is veel gezelliger thuis!

Voor 'erbij' wil ik best nog een dieet of iets dergelijks proberen. Maar voorlopig houden wij het bij 'pillen en praten'.
Als ik ga googlen zie ik dat dit dieet al bekend was voor het UMCN naar buiten kwam met de resultaten. Je hoort wel vaker dat mensen allergisch zijn voor bepaalde voedingsstoffen, dus ik begrijp de gedachte van het elimineren wel.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om allergie. Met name tarwe en zuivel bevatten piepkleine eiwitjes die in het brein kunnen komen. Daar passen ze op de receptors van het beloningssysteem. En daar willen ze niet meer af. Dit veroorzaakt ADHD ADD en bijvoorbeeld autistisch gedrag.



Na ongeveer zes weken absoluut geen tarwe en zuivel ruimt het lichaam deze stoffen op.



Een alternatief is het bij elke maaltijd gebruiken van een krachtig supplement spijsverterings-enzymen. Hierdoor worden de eiwitketens verder kapot gemaakt. Ook hier duurt het een week of zes voor het resultaat merkbaar is.



Bij het fakicken van tarwe en zuivel kan het gedrag eerst slechter worden en daarna pas beter. Google eens op exorfinen.
Alle reacties Link kopieren
quote:drfrank schreef op 26 februari 2011 @ 15:11:

Het gaat niet om allergie. Met name tarwe en zuivel bevatten piepkleine eiwitjes die in het brein kunnen komen. Daar passen ze op de receptors van het beloningssysteem. En daar willen ze niet meer af. Dit veroorzaakt ADHD ADD en bijvoorbeeld autistisch gedrag.



Stukjes tarwe en zuivel die in het brein terecht komen, die passen op de beloningsreceptoren en daar niet meer vanaf willen??

Dit strookt niet met wat wetenschappelijk bekend is over ADHD. Heb jij een bron voor deze theorie?
Alle reacties Link kopieren
Het zijn dan ook behoorlijk nieuwe inzichten Guinevieve.



Nog steeds worden er nieuwe opium-achtige stoffen ontdekt in tarwe, dat is mooi te volgen op pubmed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8422933



Het werk van dr. Savelkoull van de TU Wageningen is vorige maand in Science gepubliceerd. Hier een samenvatting: http://resource.wur.nl/en ... mptoms_disappear_on_diet/



De artsen van De Poort gebruiken waren prioniers. Ze gebruiken de techniek al een paar jaar. Hier hun samenvatting over exorfinen:

http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=50
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk DrFrank, en die stukjes zorgen ook voor afwijkende hersengolven enzo?



Ik sta zelf nogal sceptisch tegenover adhd 'behandelen' middels een dieet. Opvallend vind ik van dat eliminatiedieet dat bij een deel van de patientjes geen verbetering optreed. Ik zou wel graag willen weten wat reguliere medicatie met deze en de andere groepen doet.



Ik denk dat je als ADHD'er het meeste baat heb bij een vast ritme en gezond eten. Dat geldt eigenlijk voor iedereen alleen valt het bij ADHD'ers meer op als ze beter in hun vel zitten.(just my 2 cents) Een sterk wisselende bloedsuikerspiegel voelt voor mij b.v. niet goed. Ik denk dat dat o.a. met de adrenaline in je lichaam te maken heeft maar hoe het precies zit snap ik nog niet.
quote:Maja82 schreef op 01 maart 2011 @ 10:10:

Ik sta zelf nogal sceptisch tegenover adhd 'behandelen' middels een dieet. Opvallend vind ik van dat eliminatiedieet dat bij een deel van de patientjes geen verbetering optreed. Ik zou wel graag willen weten wat reguliere medicatie met deze en de andere groepen doet.

Bij een groot deel treed er wel verandering op. Net als dat de één wel op Ritalin reageert en de ander op Concerta. Lijkt mij dat dit ook verschillend kan zijn. Ik denk ook niet dat het eliminatiedieet ADHD oplost, maar misschien wel voor sommigen makkelijker maakt, of in ieder geval, minder symptomen geeft.
quote:Maja82 schreef op 01 maart 2011 @ 10:10:

Ik sta zelf nogal sceptisch tegenover adhd 'behandelen' middels een dieet. Opvallend vind ik van dat eliminatiedieet dat bij een deel van de patientjes geen verbetering optreed. Ik zou wel graag willen weten wat reguliere medicatie met deze en de andere groepen doet.

Bij een groot deel treed er wel verandering op. Net als dat de één wel op Ritalin reageert en de ander op Concerta. Lijkt mij dat dit ook verschillend kan zijn. Ik denk ook niet dat het eliminatiedieet ADHD oplost, maar misschien wel voor sommigen makkelijker maakt, of in ieder geval, minder symptomen geeft.
@drfrank



zal ik nou eens kort door de bocht gaan?



ik vraag me af of koemelk de boosdoener is, ik vraag me dan ook af of er correlatie bestaat tussen melkconsumptie en ad(h)d.



Nu ik erover denk: zouden ze in Japan aan ad(h)d doen?

ik ga eens zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist begrepen dat er geen lijn zit in welke voedingsstoffen voor welke mensen de boosdoener zijn. Het weglaten van suiker en of kleurstoffen heeft geen effect. Het werkt alleen als je echt streng het dieet volgt en op die manier achter de feiten komt.

Misschien hebben mensen al wel zelf het gevoel dat iets bepaalds bij hun de klachten verergeren, maar volgens mij kan je niet stellen dat bijv. koemelk de boosdoener is in het algemeen. (wel bij individuen)



Eerlijk gezegd ben ik ook wel nieuwsgierig geworden naar hoe ik zou reageren op het dieet. Heb alleen nog nergens gezien dat zo volwassenen gaan onderzoeken.



Ik las trouwens ook ergens dat de kinderen vaak ook van hun andere klachten, zoals diaree, hoofdpijn, eczeem ed verlost raakten, iets waar deze kinderen vaker last van zouden hebben.

(en ik dus ook.... )



Ben eerlijk gezegd ook sceptisch, te mooi om waar te wezen denk ik ergens.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocokat schreef op 26 februari 2011 @ 11:48:

Heb er ook iets over gelezen, maar geen ervaring mee. Kan er dus weinig over zeggen, maar het lijkt mij dat 't sowieso geen kwaad kan om te minderen met suiker en van die toegevoegde rommel zoals E621. Gewoon minder of geen chips/snoep.

Dat dieet is behoorlijk strikt en lijkt mij erg moeilijk vol te houden.Dit is echt totaal zinloos en zal wat betreft adhd-dieet niet nuttig zijn. Los van het feit dat het gezonder is voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
quote:drfrank schreef op 26 februari 2011 @ 15:11:

Het gaat niet om allergie. Met name tarwe en zuivel bevatten piepkleine eiwitjes die in het brein kunnen komen. Daar passen ze op de receptors van het beloningssysteem. En daar willen ze niet meer af. Dit veroorzaakt ADHD ADD en bijvoorbeeld autistisch gedrag.



Na ongeveer zes weken absoluut geen tarwe en zuivel ruimt het lichaam deze stoffen op.



Een alternatief is het bij elke maaltijd gebruiken van een krachtig supplement spijsverterings-enzymen. Hierdoor worden de eiwitketens verder kapot gemaakt. Ook hier duurt het een week of zes voor het resultaat merkbaar is.



Bij het fakicken van tarwe en zuivel kan het gedrag eerst slechter worden en daarna pas beter. Google eens op exorfinen.



Maar als dat serieus zo zou zijn is het toch veel makkelijker om die enzymen te slikken? Is dat zonder gevaren en al wetenschappelijk enzo? Of is dit in de alternatieve hoek?



En wat ik me nog even afvraag. Zuivel en tarwe vermijden lijkt me best te doen voor een poos. Rare vraag, is sojamelk ook zuivel? En rogge, volkoren etc geen tarwe?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven