Figuur vergelijken

21-07-2011 19:44 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
OK meiden, ik ga hier maar eens met de billen bloot, voordat ik mezelf horendol maak...



Al mijn leven lang hoor ik dat ik "niet dik, lekker stevig" ben met mijn, momenteel, 1.75m en 75 kg. Ik voel me ook al sinds ik me kan herinneren niet top in mijn vel en ben constant bezig met eten, minder eten, minder vet eten, minder suiker eten, minder brood eten, minder etc. etc. Zonder resultaat overigens, want ik heb het doorzettingsvermogen van een dweil. Ineens krijg ik dan weer zo'n moment waarin ik denk: "Ziek zijn is erger dan stevig, blij dat ik gezond ben" of "Het valt allemaal best mee en je leeft maar 1x". Jullie kennen het vast wel.



De laatste jaren echter vergelijk ik constant mijn figuur met elke vrouw die ik tegenkom. Ik heb het idee dat dit erger en erger wordt en dat ik er straks in doordraai. Ik kan niet met iemand praten zonder te checken hoeveel rollen en hammen diegene heeft en mezelf constant de vraag te stellen of ik dikker of minder dik dan diegene ben. Zelfs met mijn beste vriendinnen ben ik mezelf constant aan het vergelijken en ik vraag ze heel vaak of ze niet toevallig iemand kennen die hetzelfde figuur heeft als ik. Ik kan ook helemaal niet inschatten hoe mijn figuur er nou "voor de buitenwereld" uit ziet, ik voel me een enorm hok maar misschien valt dat best mee. Foto's zijn hiervoor trouwens geen oplossing, want ik zie er altijd vreselijk op uit. :-)



Wat wil ik met dit verhaal zonder dat ik een foto wil plaatsen? Ik weet het niet. Misschien herkenning, misschien hulp om gewoon tevreden te worden met wie ik ben en mensen die slanker zijn dan ik, niet automatisch minder aardig te vinden. Enzo... Ik weet het niet... Wie weet het wel?
Alle reacties Link kopieren
Hier absolute herkenning. Ik vergelijk mijn figuur met bijna iedere vrouw die ik zie. Heeft er ook mee te maken, dat ik nooit tevreden ben geweest met mijn figuur. Hoewel ik nu tevreden ben met mijn gewicht, vind ik mijn lichaam gewoon niet mooi. (Gelukkig ben ik wel blij met mijn gezicht.)

Maar bij mij is het dus niet zo dat ik iemand's karakter beoordeel op het figuur.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier herkenning. Ik vergelijk mezelf ook steeds met anderen. Mijn manco: cup AA, heupen 40-42, dikke kuiten, grove enkels. Maw bovenlijf mager, onderlijf niet"te dik", maar wel stevig. vlgs BMI overigens gezond gewicht ( 1.75, 68 kg).



Maar soms denk ik ook: zou iedere vrouw niet iets zien aan zichzelf wat er niet goed is? Is het niet gewoon onze onzekerheid waarom we zo vergelijken?. Overigens ben ik sinds 2 weken weer aan het sporten, zonder mijn eetpatroon aan te passen en ik voel me wel echt fitter en minder moe. Ik hoop dat het loslaten van het dieet, maar gewoon gezond gaan leven met voldoende beweging de oplossing gaat zijn, maar wel zullen zien.



Weet je wat ik (gezien mijn eigen figuur dus) altijd denk: Als alles maar mooi in proportie is ben je mooier als je wat voller bent, maarja zal ook wel weer gekleurd zijn door mijn eigen inzicht
Alle reacties Link kopieren
Karakter beoordelen is misschien ook wel heel bot omschreven, maar het is meer dat ik ontzettend jaloers ben denk ik.



Wel fijn trouwens, stukje herkenning. Ik denk ook wel dat veel vrouwen dit onderling doen, maar ik heb wel het idee dat ik er extreem mee bezig ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:nike schreef op 21 juli 2011 @ 19:52:

Hier absolute herkenning. Ik vergelijk mijn figuur met bijna iedere vrouw die ik zie. Heeft er ook mee te maken, dat ik nooit tevreden ben geweest met mijn figuur. Hoewel ik nu tevreden ben met mijn gewicht, vind ik mijn lichaam gewoon niet mooi. (Gelukkig ben ik wel blij met mijn gezicht.)

Maar bij mij is het dus niet zo dat ik iemand's karakter beoordeel op het figuur.Helemaal eens. Voor mij ook één al herkenning! Als ik op een terrasje zit gaat dit door m'n hoofd (even gechargeerd): "dikker dan ik", "dunner", "veel dunner", "wow, het kan ook zo, laat ik maar tevreden zijn" "dunner", "slanker", "niet eens dunner dan ik, maar wel erg mooi, het maakt dus niet uit of ik nog 5 kg afval, want mooi ben je of ben je niet, ik zit dus voor niks aan de spa rood"



Etc.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat maakt het voor jou uit wanneer iemand anders meer of minder vetjes heeft dan jij? Ik snap dat echt niet. Ik zie natuurlijk wel dat iemand anders dikker of dunner is dan ik, maar dat zal me werkelijk een zorg zijn. Ik ben niet leuker omdat ik dikker of dunner ben dan de ander is.
Alle reacties Link kopieren
@krokusje: maatje 38? met cup C toevallig?
Mijn beste vriendin heeft maat 34/36, is strak heeft 'n perfect BMI, maar zelfs die wil nog nét iets strakker worden.

75 kilo is toch helemaal niet veel bij 1.75? Als je goed geproportioneerd bent, dan heb je toch gewoon 'n prima figuur?
Ik ben slank maar ik heb wel een ontzettend kutkarakter. Helpt dat ook?
Alle reacties Link kopieren
@elninjoo: tja, die proporties dus..



Enne, meestal vind ik mensen met een kutkarakter errug lelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens momenteel (en al een tijdje) 59/60 kg bij 1.73. Ik heb "objectief" gezien weinig te klagen. Ik heb door de jaren heen al 75 kg gewogen, 70, 68, terug naar 75 en ook al 58. Ik voelde me niet ok toen ik 75 woog (en werd doodongelukkig van foto's), maar om nou te zeggen dat ik nu veeeel gelukkiger of tevreden ben... dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kittepit schreef op 21 juli 2011 @ 20:01:

@krokusje: maatje 38? met cup C toevallig?



Haha, ik wilde in eerste instantie mijn gewicht neerzetten maar heb dat weer weggehaald omdat ik het werkelijk niet interessant vind. Nee, geen maatje 38. Maat 44 (80 kilo), cup 85B en 1,70.



Soms zou ik wel slanker willen zijn, maar ik zit mezelf niet continu te vergelijken met een ander, omdat dat niets te maken heeft met hoe ik ben en dat het met niet beter of slechter maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben slank, maar klein, en zit altijd dáárop te letten.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1.78 en schommel al jaren tussen de 78 en 81 kilo en was ook altijd druk bezig met het kijken naar het figuur van andere vrouwen want het kan altijd mooier en strakker toch ?



Toen ik vorig jaar een kwaadaardige borsttumor had en er vanaf kwam met enkel een borstbesparende operatie was mijn onzekerheid in één klap voorbij.



Mijn lijf is (voor nu in ieder geval) gezond en heel, muv een groot litteken waardoor mijn rechterborst nu door het leven gaat als Jaap en dat vind ik eerlijk gezegd belangrijker dan nooit meer Ben and Jerry's of een extra koekje bij de koffie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom liegen zoveel vrouwen over hun gewicht???



Vrouwen die even lang zijn als ik krijgen het voor elkaar om 2 maten grote kleding te dragen maar tot 10/15 kilo minder te wegen...



Ik kan niet oordelen of er hier ook zulke dames tussen zitten maar op tv, in de bladen en bij familie hoor ik het wel... erg jammer want je hoef je nergens voor te schamen...



Ik ben 25, heb al ruim 2 jaar onder maat 40/42 (soms 44) en boven maatje 46 (75E/F) en weeg nu 85 kilo. Ik ben onlangs 10 kilo afgevallen wat vooral is te merken aan mijn borsten. Mensen schatten mij altijd lichter in, maar of dit is omdat ze me niet willen kwetsen weet ik niet...
Alle reacties Link kopieren
Dat vergelijken, dat had ik als tiener heel erg. Dan ging ik stiekem op het label van hun Levi's spijkerbroek kijken welke maat ze hadden en als het een kleinere maat was dan die van mij dan was ik meteen onzeker, vooral als ze ook nog eens langer waren dan ik.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:kittepit schreef op 21 juli 2011 @ 20:01:

@krokusje: maatje 38? met cup C toevallig?Waarom vraag je dat? Of denk je dat alleen vrouwen met maat 38 tevreden over zichzelf zijn?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
@kat75 Dankje, zet alles weer even in het juiste perspectief, ik hou weer even op.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een reacties al. En wat een hoop herkenning!



Krokusje, ik zou het echt heel fijn vinden om te denken zoals jij kan denken. Ik word er best moe van, dat vergelijken. Ik zou graag mijn figuur accepteren zoals het is, en dan heerlijk van het leven te genieten met af en toe een wijntje, nootje, maar ook gewoon gezond eten en sporten. Zoals ik doe eigenlijk, maar dan MET acceptatie van mijn lichaam.



Kat75, vreselijk! Je hebt zó gelijk en ik denk eerlijk gezegd ook heel vaak aan zieke mensen, heb er helaas wel wat om me heen. Maar toch op de een of andere manier gaat het rotgevoel toch weer overheersen.



Trouwens, over proporties. Mijn gezicht is heel slank, waardoor mensen vaak niet snel doorhebben dat ik flink ben. Schouders zijn helaas wat iel en dan... begint het :-) Lekker buikje na twee kinderen, rughammen en brede heupen. Proporties zijn er dus niet echt, helaas.
Alle reacties Link kopieren
En ohja, cup 80D! Voor het volledige beeld :-)
quote:kittepit schreef op 21 juli 2011 @ 20:01:

@krokusje: maatje 38? met cup C toevallig?



Want met maat 38 heb je geen vetrollen en putjes in je dijen??



Ik ben 1,63m en 67 kilo. Op de een of andere manier is het op zo'n manier geproportioneerd dat ik meestal maat 38 pas (soms 40). Maar die vetrollen zijn er echt wel. En een kort rokje kan al jaren niet meer. Nou en! Ik probeer de mooie delen te benadrukken (taille, cup D) en de rest te verbergen.



Soms heb ik dagen dat ik denk dat er toch wat af moet, maar ik ben niet supervet en je leeft inderdaad maar één keer. Natuurlijk let ik wel enigszins op wat ik eet, maar lijnen doe ik eigenlijk nooit. Scheelt wel dat mijn vriend mijn lijf heerlijk vindt
Eens met Krokusje.



En ja, ik heb ook vetrollen: 1.73, 92 kg, 90E en maat 44.
In het programma van Gok (How to look good naked) moeten vrouwen altijd in een rij met andere vrouwen gaan staan op de plek waar ze denken dat ze thuishoren en ze kiezen standaard een veel zwaardere plek uit dan hun figuur werkelijk is. In die zin zijn vrouwen dus veel te streng voor zichzelf.



Ik ben zelf maat 34/36 en klein en dus heb ik niets te klagen, maar ik ben iel en dan staat ook niet alles mooi, zeker niet in de zomer.



Gelukkig vergelijk ik mezelf zelden tot nooit negatief met een ander en zeker na een dagje sauna ga ik weer monter naar huis, want echt mooie lichamen zien je gewoon zelden en dus valt je eigen lichaam eigenlijk best mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:kittepit schreef op 21 juli 2011 @ 20:17:

@kat75 Dankje, zet alles weer even in het juiste perspectief, ik hou weer even op.





Daarom zei ik het niet hoor, ik ben zeker niet zielig maar heb gewoon pech gehad genetisch gezien, ben pas op controle geweest en alles is oké.



Niet iedereen is tevreden met zijn of haar lichaam en gaat dat ook niet worden omdat ik toevallig vind dat gezond zijn belangrijker is dan de putjes in mijn dijen
Geweldig programma, How to look good naked! I Gok

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven