Figuur vergelijken

21-07-2011 19:44 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
OK meiden, ik ga hier maar eens met de billen bloot, voordat ik mezelf horendol maak...



Al mijn leven lang hoor ik dat ik "niet dik, lekker stevig" ben met mijn, momenteel, 1.75m en 75 kg. Ik voel me ook al sinds ik me kan herinneren niet top in mijn vel en ben constant bezig met eten, minder eten, minder vet eten, minder suiker eten, minder brood eten, minder etc. etc. Zonder resultaat overigens, want ik heb het doorzettingsvermogen van een dweil. Ineens krijg ik dan weer zo'n moment waarin ik denk: "Ziek zijn is erger dan stevig, blij dat ik gezond ben" of "Het valt allemaal best mee en je leeft maar 1x". Jullie kennen het vast wel.



De laatste jaren echter vergelijk ik constant mijn figuur met elke vrouw die ik tegenkom. Ik heb het idee dat dit erger en erger wordt en dat ik er straks in doordraai. Ik kan niet met iemand praten zonder te checken hoeveel rollen en hammen diegene heeft en mezelf constant de vraag te stellen of ik dikker of minder dik dan diegene ben. Zelfs met mijn beste vriendinnen ben ik mezelf constant aan het vergelijken en ik vraag ze heel vaak of ze niet toevallig iemand kennen die hetzelfde figuur heeft als ik. Ik kan ook helemaal niet inschatten hoe mijn figuur er nou "voor de buitenwereld" uit ziet, ik voel me een enorm hok maar misschien valt dat best mee. Foto's zijn hiervoor trouwens geen oplossing, want ik zie er altijd vreselijk op uit. :-)



Wat wil ik met dit verhaal zonder dat ik een foto wil plaatsen? Ik weet het niet. Misschien herkenning, misschien hulp om gewoon tevreden te worden met wie ik ben en mensen die slanker zijn dan ik, niet automatisch minder aardig te vinden. Enzo... Ik weet het niet... Wie weet het wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 19:13:

[...]





Nee ik heb gezegd dat je karakter een rol kan spelen bij je gewicht. Dus of het je veel of weinig moeite kost maat te houden. Sommige mensen kunnen dit makkelijker dan anderen.



Dat is alles wat ik zeg. Verder hang ik er geen oordeel aan over dat iemand slap is ofzo. Dat wordt erin gelezen.



Ook spelen andere dingen een rol zoals bijvoorbeeld je omgeving of je aanleg.Ik vind het een beetje een rare redenatie, omdat iedereen volgens mij wel een valkuil heeft. Iedereen is wel voor een bepaalde verslaving gevoelig en kan op bepaalde gebieden moeilijk maat houden. Verder kwam je post denk ik wat harder over dan je had bedoeld.
quote:madamecannibale schreef op 24 juli 2011 @ 19:18:

[...]





Ik vind het een beetje een rare redenatie, omdat iedereen volgens mij wel een valkuil heeft. Iedereen is wel voor een bepaalde verslaving gevoelig en kan op bepaalde gebieden moeilijk maat houden. Verder kwam je post denk ik wat harder over dan je had bedoeld.



Klopt op beide punten .



Er was niets hards aan mijn posts te bekennen, gewoon precies zoals ik het zei: de ene kan beter maat houden dan de ander, een kwestie van hoe je karakter in elkaar steekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 19:25:

[...]





Klopt op beide punten .



Er was niets hards aan mijn posts te bekennen, gewoon precies zoals ik het zei: de ene kan beter maat houden dan de ander, een kwestie van hoe je karakter in elkaar steekt.Oke, ben het niet helemaal met je eens maar snap wel hoe je het bedoeld. Kwam iets anders over, maar dat ligt misschien meer aan mij.
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 19:13:

[...]





Nee ik heb gezegd dat je karakter een rol kan spelen bij je gewicht. Dus of het je veel of weinig moeite kost maat te houden. Sommige mensen kunnen dit makkelijker dan anderen.



Dat is alles wat ik zeg. Verder hang ik er geen oordeel aan over dat iemand slap is ofzo. Dat wordt erin gelezen.



Ook spelen andere dingen een rol zoals bijvoorbeeld je omgeving of je aanleg.



Ik snap wat je bedoelt iris!

ik heb me dat wel vaker afgevraagd of de een nu eenmaal makkelijker maat kan houden dan de ander.. Ik denk van wel eerlijk gezegd.

Dus dat het de een ook meer discipline kost dan de ander..
Ja, dat denk ik ook. Net zoals dat de een verslavingsgevoeliger is dan de ander.
quote:Janna_ schreef op 24 juli 2011 @ 19:41:

Ja, dat denk ik ook. Net zoals dat de een verslavingsgevoeliger is dan de ander.Precies en ook dat is een onderdeel van je karakter, van hoe je in elkaar steekt.
Alle reacties Link kopieren
Wel een interessante discussie. Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met Erica Terpstra, je kunt moeilijk zeggen dat zij weinig discipline heeft. En iedereen heeft toch iets wat ze veel moeite kost en wat een ander zichtbaar geen moeite kost. Ik rook bijvoorbeeld niet, eet 2 stuks fruit per dag (altijd, ook op vakantie) en sport 3 keer per week (al een paar jaar). Dit kost mij geen moeite en een ander wel. Ook heb ik binnen de tijd die er voor stond een hbo opleiding gehaald en daarnaast altijd part-time gewerkt. De discipline daarvoor kan ik opbrengen, toch ben ik te dik doordat ik te veel eet, de discipline om minder te eten heb ik dan weer niet.
quote:noodles schreef op 24 juli 2011 @ 19:34:

[...]





Ik snap wat je bedoelt iris!

ik heb me dat wel vaker afgevraagd of de een nu eenmaal makkelijker maat kan houden dan de ander.. Ik denk van wel eerlijk gezegd.

Dus dat het de een ook meer discipline kost dan de ander..



Er zijn een aantal varianten te bedenken:

-Je kunt maat houden en je hebt de dicipline om af te vallen als dat nodig is en dit vol te houden. Weinig kans op overgewicht;

- Je kunt geen maat houden, maar je hebt wel de disciple in te grijpen en dit vol te houden. De boel blijft onder controle;

- Je kunt geen maat houden en je hebt ook niet de discipline om in te grijpen en vol te houden. Kans op overgewicht.



Plus natuurlijk je aanleg en je omgeving.
Ja en misschien ook wel opvoeding.



Ik ben opgegroeid met een moeder die altijd op de lijn let, ik heb hierdoor een hoop goede gewoontes meegekregen, dingen die ik automatisch doe, zoals nooit frisdrank drinken (ik noem nu maar iets hoor, maar er zijn talloze voorbeelden)
quote:madamecannibale schreef op 24 juli 2011 @ 19:46:

Wel een interessante discussie. Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met Erica Terpstra, je kunt moeilijk zeggen dat zij weinig discipline heeft. En iedereen heeft toch iets wat ze veel moeite kost en wat een ander zichtbaar geen moeite kost. Ik rook bijvoorbeeld niet, eet 2 stuks fruit per dag (altijd, ook op vakantie) en sport 3 keer per week (al een paar jaar). Dit kost mij geen moeite en een ander wel. Ook heb ik binnen de tijd die er voor stond een hbo opleiding gehaald en daarnaast altijd part-time gewerkt. De discipline daarvoor kan ik opbrengen, toch ben ik te dik doordat ik te veel eet, de discipline om minder te eten heb ik dan weer niet.



Erica Terpstra heeft dat ooit eens zelf verteld: ze werd enorm geleefd en ze mocht niets en toen ze stopte met sporten schoot de rem eraf en kwam ze enorm aan. Ze had namelijk nooit geleerd normaal te eten. Bovendien moet je spieren onderhouden en langzaam afbouwen en dat had ze ook niet gedaan.



Ik heb geen enkele moeite met weinig eten, want ik geef er niet zo veel om, maar ik heb dan weer dat ik met andere dingen doorschiet, vooral als ik iets erg leuk vind.
Iris,duidelijk!En al ben je het niet met elkaar eens,dat geeft toch

niets?Als je elkaars mening maar respecteert!
Fijn!
Ik vind deze discussie ook interessant.



Er schreef hier net iemand dat ze gelukkig is met haar lijf en dat kan ik alleen maar toejuichen.Ik kan nu ook zeggen dat ik

mijn lijf mooi vind zonder naast mijn schoenen te lopen want

volmaakt vind ik mezelf niet maar ik mag er best zijn.Er zijn

ook wel eens tijden geweest dat ik dat niet kon en ik veel

onzekere momenten had.Dat heb ik nu niet meer.Uiteraard heb ik af en toe een moeilijk moment en dat heeft iedereen wel eens.Maar dat accepteer ik dan ook.
iris, ik ben het ook met je eens. ik had inderdaad veel beter kunnen zorgen dat die 20 kilo er niet aan kwam.

het leek een beetje alsof je erg rechtlijnig beweerde dat dikke mensen geen wilskracht/discipline etc hebben. dat dikzijn iets over je karakter zegt.

later nuanceerde je.



mijn moeder zei altijd: elk pondje gaat door het mondje. en dat is ook zo.

ik ben net een weekje weg geweest met een vriendin en dan zie ik weer dat ik altijd meer nootjes/chips oid eet dan zij, een bolletje ijs meer enzovoort. Dit is me al veel vaker opgevallen in mijn leven, dikke mensen eten over het algemeen meer en slechter dan maar in ieder geval meer dan dunne mensen. Niet altijd maar dat zijn echt de uitzonderingen.



wat zegt dikzijn over mij?

-ik ben opgegroeid in een gezin waar veel werd gesnoept en lekker gegeten. Waar het eten altijd op moest, anders was het zonde.

Bewegen daarentegen bleef beperkt tot een wandelingetje op de zondagmiddag. In het dorp waar wij woonden in het uiterste Noorden was ook werkelijk niks dus het lag ook bepaald niet voor de hand.

Ergens onderweg ben ik een emotieeter geworden. Alles moet gevierd/getroost worden met iets lekkers. Dat wordt een gewoonte. een tijdje geen weegschaal in huis, druk veel stress en toen ik weer keek was ik 80. Die kilo's er niet afgehaald. Toen nog veel meer stress en ik woog 92.

Ik heb hele periodes mijn handen vol gehad aan het leven, meer dan vol. Afvallen, mn blijvend afvallen, vraagt een verandering van leefstijl, van eetgewoontes. dat kon ik niet opbrengen.

nu ben ik dus afgevallen en merk ik dat ik zomaar weer in mijn oude gewoontes val. Ik heb het even laten gaan om te kijken waar het heen gaat maar dat kan dus niet. dat betekent dat ik volgende week weer "op rantsoen" ga om weer 2 kilo af te vallen terug naar die 70.



Voor mij is het bijna een verslaving. Lastig hoor vind ik. want je kunt niet stoppen met eten en je komt overal wel wat lekkers tegen en dat wil ik dan altijd hebben. Maak maar eens een rondje door de AH hier. stukje worst, stukje kaas, stukje donut, stukje gevulde koek. ppff. het lijkt er op dat ik niet kan matigen, alles of niets. binnenkort weer even niets dus want ik wil niet meer dan 70 wegen. Ik voel me er beter bij en vind mezelf dan mooier.



ik ben wel gestopt met roken een paar jaar geleden, na ruim 20 jaar. ben bescheiden met alcohol. enzovoort. maar je gewicht valt meer op hè, dan de zwakheid van een ander.
Precies, bij te veel eten zie je het direct. Dat is het nare, alsof je menselijke zwakte op je voorhoofd te lezen staat.



Ik kan ook geen maat houden, want al het lekkere in huis gaat direct op, maar ik heb het geluk dat ik de discipline kan opbrengen dan niets aan te schaffen. In een gezin is zoiets al weer een stuk lastiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geraldine schreef op 24 juli 2011 @ 18:51:

[...]





Ik denk dat mijn punt niet helemaal goed is overgekomen.Ik

bedoelde eigenlijk dat iemand niet minder aardig is vanwege een

bepaald gewicht of een minder leuk mens.Ik had het ff niet over maathouden en eetgewoontes.Ik heb geen maat 36 maar beschik ook over discipline en weet maat te houden.En afvallen kan voor sommige mensen,zoals ik het hier lees,moeilijk zijn,evengoed als aankomen en daarmee bedoel ik de knop doorhakken en andere

dingen.Verder zou ik niet weten hoe ik het anders uit moet leggen.

Ik vind het trouwens gemeen als iemand het uiterlijk van

anderen afkraakt.Ja,iedereen zijn smaak,dat is prima,maar laat een ieder in zijn waarde!Dat zou al heel wat zijn.



Kunnen jullie me nog volgen?



Kan je helemaal volgen!



Zelf veroordeel ik niemand, te mager of te dik, zal er nooit iets over zeggen. Heb zelf alleen maar mannelijke collega's om mij heen, waar ik een goed contact mee heb, als ik ze dan tegen kom met vrouw of vriendin, dan wordt ik met dodelijke blikken bekeken (bevestigd door een vriendin van mij die er een keer getuige van was) die man heeft natuurlijk over mij verteld, Christiana is getrouwd bijna veerig en moeder van twee kinderen, zijn vrouw vriendin maakt daar een type van in haar hoofd, en dan zien ze mij, en dan blijk ik maatje 34/36 te hebben, strak, dik lang bruin haar te hebben, en dan ben ik ineens bedreigend of zo?? En dan mag mannelijke collega ineens niet meer met mij meerijden als we cursus of een bedrijfsuitje hebben waar de partners niet bij zijn. (ik drink niet dus ben altijd bob)..
Alle reacties Link kopieren
Slanker is mooier , omdat dat gezonder is.

Glanzend lang haar of mooie lange nagels, daar kan je ook b.v. aan zien dat iemand gezond is

of aan een slank middel en bredere bekken ,

zie je dat een vrouw goed een kind kan dragen en baren .

dus , als je te zwaar bent ,zie je er minder gezond uit

Niet door te kort

maar door overvloed

dat is nog erger

want kun je wat aan doen



Maar er zijn ook veel dingen dieongezond zijn en je wat aan kan doen , die je niet zo snel ziet.

Dan heb je vette pech als te veel eten toevalig je zwakte is.

want wat iris1969 schrijft is waar ,

te dik zijn is niet zwakker dan wat anders , maar valt gwoon meer op dan bij een andere zwakte.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gewicht wel iets kan zeggen over je karakter. Sommige mensen hebben veel discipline met sporten, werk, en anderen met (gezond) eten. Als het niet lukt om gezond te leven/eten is dat m.i toch een gebrek aan discipline. Maar genieten is ook zo belangrijk! Je kunt jezelf niet alles ontzeggen. En dat vind ik voor mezelf heel moeilijk. Die balans tussen genieten (van eten) en daarin niet doorslaan. Gelukkig kan ik eetdagen afwisselen met balansdagen en blijf ik slank.
Alle reacties Link kopieren
Ja wie aanleg heeft voor overgewicht , moeten kiezen

tussen genieten van eten etc.

of van de belangstelling van mannen

Allebei tegelijk word moeilijk .
quote:michellevanderesistance schreef op 24 juli 2011 @ 21:20:

Ja wie aanleg heeft voor overgewicht , moeten kiezen

tussen genieten van eten etc.

of van de belangstelling van mannen

Allebei tegelijk word moeilijk .Tenzij je een liefhebber van dikke vrouwen treft. Die zijn er ook, al is het dan vaak een taboe voor mannen om dat toe te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 19:51:

[...]





Erica Terpstra heeft dat ooit eens zelf verteld: ze werd enorm geleefd en ze mocht niets en toen ze stopte met sporten schoot de rem eraf en kwam ze enorm aan. Ze had namelijk nooit geleerd normaal te eten. Bovendien moet je spieren onderhouden en langzaam afbouwen en dat had ze ook niet gedaan.



Precies. Geen gebrek aan doorzettingsvermogen en discipline dus.



Ik heb geen enkele moeite met weinig eten, want ik geef er niet zo veel om, maar ik heb dan weer dat ik met andere dingen doorschiet, vooral als ik iets erg leuk vind.Ik ook niet hoor, en ik wil bovendien ook zelf graag slank blijven en daar doe ik inderdaad redelijk veel moeite voor.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:michellevanderesistance schreef op 24 juli 2011 @ 21:20:

Ja wie aanleg heeft voor overgewicht , moeten kiezen

tussen genieten van eten etc....Dat vind ik niet helemaal waar. Je kunt ook gezonder lekker eten. Bijv. een appel in stukjes met kaneel warm maken, super lekker én gezond. En zo kan je echt wel meer dingen bedenken die niet vet zijn of vol suiker zitten, maar wel lekker zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:michellevanderesistance schreef op 24 juli 2011 @ 21:20:

Ja wie aanleg heeft voor overgewicht , moeten kiezen

tussen genieten van eten etc.

of van de belangstelling van mannen

Allebei tegelijk word moeilijk .



Dus als je aanleg hebt voor overgewicht en je kiest ervoor om te genieten, kies je er dus ook voor dat er geen man meer naar je kijkt?

Hmm....aparte redenering.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Leuk topic!Ik kom er graag op terug en eens met Janna,gezond eten is ook lekker en daar kan je ook van genieten.Ik hou ook b.v. van magere yoghurt met fruit b.v.En goed idee dat met die appels!
Alle reacties Link kopieren
quote:michellevanderesistance schreef op 24 juli 2011 @ 18:58:

[...]



jij weet ook heus wel , dat lelijke mannen met b.v. veel macht toch veel mooie vrouwen kunnen krijgen

een man word op andere dingen beoordeeld

Een vrouw gaat niet zo snel weg .

dat weten ze zelf ook.



Er zijn ook lelijke vrouwen met mooie mannen. Er zijn ook dikke vrouwen met mooie en leuke mannen trouwens.



Verder begrijp ik de venijnige ondertoon van je reactie niet zo goed. Natuurlijk willen veel mannen diep in hun hart een blond fotomodel met dikke tieten, en kunnen de meesten die niet krijgen.



Maar zeg eens eerlijk: heb jij geen dromen over de ideale man? En voldoet jouw man (als je die hebt) daar op alle punten aan?
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven