Geen alcoholverslaving... Maar soms toch wel erg lekker...

01-06-2016 01:55 19 berichten
Getwijfeld waar ik dit moest plaatsen... Denk dat op psyche meest thuis hoort...



Om te beginnen... Ik denk zeker niet dat ik verslaafd ben... Aan alcohol bedoel ik. Ik drink niet vaak (meestal 1x per week of 1x per 2 wk). De andere dagen heb ik ook absoluut geen behoefte aan drank, denk er niet eens aan. Wat is dan het "probleem"? Tja mss wel niks... Maar wat ik bemerk aan mezelf is, als ik dan n drankje neem, ik vaak "door ga" met drinken. Oftewel ik drink niet heel vaak en ook zeker meestal niet de behoefte, maar als ik eenmaal begin, ik moeite heb om maat te houden



Àls ik al drink is het meestal in de kroeg. Heel soms ook thuis. Maar ik merk dus dat ik moeite heb om maat te houden . Als ik eenmaal begin wil ik vaak meer.. Nogmaals ik drink niet vaak en sowieso niet als ik moet werken oid. Maar het feit dat als ik eenmaal begin, ik vaak meer wil, dat vind ik irritant

Dus ben vooral op zoek Naar herkenning en tips
Niemand?
Het is midden in de nacht...

Iedereen slaapt.



Denk dat je morgen wel reacties krijgt.



Ik kan je ook niet helpen. Sorry.
Ja I know.... Heb (regelmatig en nu dus ook) last van slapeloosheid

Maar wel lief dat je iig een reactie geeft ook al herken je het niet ;).tnx en slaap lekker!
Zelfs quoten lukt niet op dit tijdstip
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je er zo erg aan dat een drankje naar meer smaakt? Drink je door tot je laveloos onder de bar ligt? Ben je bang dat je er dik van wordt? Heb je vreselijke katers? Doe je onder invloed van de drank dingen waar je later spijt van krijgt?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Waarschijnlijk is je probleem dat je het tegelijkertijd zowel rot als fijn vindt dat je als je drinkt je dan ook echt veel drinkt. Ik heb hetzelfde. Drank geeft je allemaal fijne gevoelens door de stofjes die door de alcohol in je hersenen vrijkomen. En dat zijn er nogal wat: onder andere de dopamine waardoor je je levenslustig voelt, het rustgevende en ontspannende effect door de GABA, en door de endorphine is er een soort lichamelijk en emotioneel pijnstillingseffect, wat je een soort endorphine high kan maken. Dat zijn ook de redenen waarom ik het effect van alcohol ook zo lekker vind.



Ook raad ik je aan om eens wat filmpjes van Gabor Maté te kijken op Youtube (ik had zelf veel geleerd van het filmpje over brain development and addiction). Ik heb in zijn videos de meest heldere en inzichtelijke informatie en verklaringen ooit gevonden over wat alcohol doet, wat verslaving is, waarom ik zo van aangeschoten zijn geniet, en waarom ik ook moeite heb met maat houden. Inzicht helpt denk ik altijd. Dan kun je vervolgens ook kijken hoe je je keuzes daar op aan wil passen.



Succes!
quote:Dana schreef op 01 juni 2016 @ 02:45:

Wat vind je er zo erg aan dat een drankje naar meer smaakt? Drink je door tot je laveloos onder de bar ligt? Ben je bang dat je er dik van wordt? Heb je vreselijke katers? Doe je onder invloed van de drank dingen waar je later spijt van krijgt?



Nee ik drink niet door tot ik laveloos ben... Soms wel erg dronken dat wel

Niet bang dik te worden, ook geen vreselijke katers. Ik doe soms onder invloed wel dingen waar ik lster van denk.... Niet handig

Wat mij het meest stoort is " het geen maat kunnen houden. Dat je denkt: nu is het genoeg
Alle reacties Link kopieren
Maar is dat dan ook de reden dat je je zorgen maakt - dat je soms weleens 'niet handige dingen doet' onder invloed?



Want dat is denk ik wel belangrijk, denk ik. Voor jezelf helder krijgen waarom je je er zorgen om maakt.



Op zich klinkt het namelijk helemaal niet zorgwekkend. Alcohol gooit de remmen een beetje los, dus dat 1 drankje smaakt naar meer kent bijna iedereen wel.



Maar kennelijk is er een reden waarom jij bang bent dat dat bij jou een slecht teken is. Dat zou kunnen zijn omdat je bijvoorbeeld echt buitensporig veel drinkt als je eenmaal begint, maar bijvoorbeeld ook omdat je een enorme piekeraar bent, bijvoorbeeld omdat je sowieso bang om controle te verliezen of omdat je door verhalen of ervaringen in je naaste omgeving heel erg gespitst bent op alcoholverslavingen. Of misschien heb je zelf de ervaring dat je sowieso snel verslaafd raakt aan dingen.



Pas als je weet waarom je zo bezorgd bent, kan je gaan inschatten of je angst reëel is of toch een beetje overtrokken.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Dit filmpje van Gabor Maté is iets toegankelijker dan die lange over brain development en addiction
Alle reacties Link kopieren
Heb je weleens met jezelf of met iemand met wie je gaat stappen van tevoren een limiet afgesproken waarna je wél kunt denken 'nou is het genoeg'?



Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je na elk drankje een glas water neemt. Of dat je na een x aantal drankjes (net wat je voor jezelf acceptabel vindt) overstapt op water of frisdrank.



Lukt dat? Of word je dan vervelend?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:Tjuptjup schreef op 01 juni 2016 @ 02:50:

[...]





Nee ik drink niet door tot ik laveloos ben... Soms wel erg dronken dat wel

Niet bang dik te worden, ook geen vreselijke katers. Ik doe soms onder invloed wel dingen waar ik lster van denk.... Niet handig

Wat mij het meest stoort is " het geen maat kunnen houden. Dat je denkt: nu is het genoeg

ja, dat is wat alcohol doet, haalt de remmen los

Dus ook de rem op het drinken
Afspreken met jezelf: 'niet meer dan drie glazen per avond.' Simpel maar doeltreffend, uiteraard moet je je hier dan aan houden.



Met drie glazen op ben je nog helder genoeg om nee tegen de volgende te zeggen. Bij mij helpt het. Ik ben al jaren niet meer over mijn grens gegaan, geen katers meer, geen gênante toestanden meer. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Okee, als je tevreden bent over jezelf en anderen hebben geen last van je dan kan het me niet schelen hoor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je nog moet rijden. Ik drink zelf helemaal niet vaak en als ik thuis op zondagmiddag een glaasje drink vind ik eentje ook genoeg, maar als ik aan een glas wijn begin op een feestje, dan smaakt het naar meer meer méér! Ik zeg daarom altijd van tevoren tegen mijn man/vriendinnen dat ik rijd of ik moet sowieso alleen naar huis met de auto en dan kan ik het wel bij een of twee glaasjes over de hele middag/avond/nacht houden. Zou dat jou lukken denk je?
Alle reacties Link kopieren
Je wil herkenning; ja het is een bekend fenomeen; je wil altijd herhalen waar je gelukkig van werd. Mensen willen nu eenmaal gelukkig zijn. Dat is niet zo bijzonder.



Wél drinken, wél eten, wél roken, dat maakt meer indruk dan wanneer je alles niet doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Is in elk proefdierlaboratorium te herhalen: tien blokjes kaas is beter dan eentje voor elke muis of rat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst in de supermarkt een doos Bossche Bollen die enorm waren. Als ze normale grootte hadden gehad dan was ik er voorbij gelopen, maar die grootte maakte dat ik de doos twee keer in mijn wagentje zette en hem twee keer weer terugzette, zó moeilijk was dat. De derde keer bleef hij in mijn wagentje. In mijn achterhoofd dacht ik: wat moet ik ermee?



Niemand heeft last van mijn gedrag en niemand maakt gelukkig aanmerkingen bij mij thuis. Twee ervan liggen trouwens nog steeds in de vriezer. Het zijn calorieënbommen. Als je ze eenmaal hebt dan is het gewoon bezit geworden en niet meer "een buit".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Tessa44- schreef op 01 juni 2016 @ 08:55:

Afspreken met jezelf: 'niet meer dan drie glazen per avond.' Simpel maar doeltreffend, uiteraard moet je je hier dan aan houden.



Met drie glazen op ben je nog helder genoeg om nee tegen de volgende te zeggen. Bij mij helpt het. Ik ben al jaren niet meer over mijn grens gegaan, geen katers meer, geen gênante toestanden meer. Succes.En als je dat lastig vind op en avond dat heel laat wordt verdeel het dan door na elke wijntje een fris te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven