Geloof jij in leven na de dood?

18-02-2017 17:23 426 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al, wat geloven jullie?



Ik geloof niks, hang ook geen religie aan. Ik heb de saaie mening dat je gewoon dood bent en alles stopt als eenmaal je hersenen stoppen met werken. Ik geloof niet dat je een ziel hebt.



Ook denk ik dat mensen willen geloven in een leven na de dood zodat ze minder bang zijn voor de dood, wat voor sommige wel een beladen onderwerp is. Dus, wat denken jullie en waarom? Vinden jullie dat een fijn idee?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:strikjemetstippels schreef op 18 februari 2017 @ 17:48:

[...]



Een beetje dood? Nee



Behoorlijk dood? Nee



ONTZETTEND dood!



Gewoon klaar er mee! Hartstikke dood!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 februari 2017 @ 17:36:

Ik ben niet religieus, maar ben overtuigd van een leven na de dood.

Ik ben ook overtuigd van reïncarnatie en pre-existentie.



Ik heb die overtuigingen overigens niet om mezelf ergens mee te sussen, het is zoals het is.Ik neig hiernaar maar dat komt ook door de cultuur waar ik deels in ben opgegroeid. Het past me wel, zeg maar.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Ik vind het juist troostrijk dat het met de dood klaar is.



Geen afrekening, geen taken, geen oppasser spelen van familie. Geen eeuwige hemel waar het altijd hetzelfde is...
Alle reacties Link kopieren
Het leven is slechts een korte onderbreking van het Grote Niets.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het echt niet. Ergens kan ik het maar moeilijk geloven dat je 'ziel'/energie ophoudt te bestaan. Misschien blijft er wel wat energie rondzweven, maar dat zal niet als een soort bewustzijn zijn. Denk ik. Wie weet is het zoiets als een heel diepe slaap (dus zonder dromen) of een narcose. Je 'ziel'/energie is er wel, maar je bent je er niet van bewust. Ofzo.
Uhm... stuff... and things
Alle reacties Link kopieren
Ik denk altijd heel praktisch: Als je dood bent heeft niemand meer wat aan je, dus wat is dan de reden dat je voort zou kunnen bestaan.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Als je dood gaat herleef je binnen 7 seconden je gehele leven opnieuw, zeggen ze. Vroeger had ik altijd de theorie dat je dan dus nog een keer je leven zou lijden zonder dat je het dan door had, en dan in je gedachte voor altijd zou blijven bestaan.



Wellicht ben ik nu wel dood maar herleef ik binnen 7 seconden mijn leven dat 90 jaar lijkt te duren
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Ik geniet nu keihard van alles wat het leven te bieden heeft want ik denk dat als ik straks het loodje leg en ik dat niet gedaan heb, en er blijkt iets te zijn van leven na de dood ik dan spijt krijg. Want misschien leef ik wel verder als kamerplant ofzo en dan sta ik daar maar te staan op de vensterbank. Of als mug = platgeslagen tegen de muur, of als gazelle die moet rennen voor z'n leven de hele dag opletten en alert zijn.

dusss...



Maar eigenlijk denk ik ook dat dood, morsdood is en blijft.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Een ziel hebben? Hoe verklaar je dan dat mensen een compleet ander persoon worden qua karakter na een herseninfarct? Hebben die dan een andere 'ziel' gekregen?
Alle reacties Link kopieren
quote:lopendvuurtje schreef op 18 februari 2017 @ 18:45:

Een ziel hebben? Hoe verklaar je dan dat mensen een compleet ander persoon worden qua karakter na een herseninfarct? Hebben die dan een andere 'ziel' gekregen?je 'ziel' zijn je hersenen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Meliora- schreef op 18 februari 2017 @ 17:35:

[...]





Geloof je dan in leven na de dood omdat je christelijk bent, of geloof je er oprecht en vanuit jezelf daar in?



Het klinkt zo vanuit het geloof opgedragen. Het geloof zegt... dus dan is het zo...



Ja zo klinkt het inderdaad. Hoe ik de bijbel lees, staat er dat er eeuwig leven is voor de gelovigen. En omdat ik sowieso in God geloof, geloof ik alles wat in de bijbel staat. Ook dat.

Voor en na mijn bekering heb ik mij er wel in verdiept hoor. De mens en heel ons bestaan is eigenlijk zo complex dat ik eigenlijk niet kan geloven dat er na de dood niks is. Dat is mij te simpel.
quote:lopendvuurtje schreef op 18 februari 2017 @ 18:45:

Een ziel hebben? Hoe verklaar je dan dat mensen een compleet ander persoon worden qua karakter na een herseninfarct? Hebben die dan een andere 'ziel' gekregen?Je karakter heeft niks met je ziel te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij wel een paar keer terug komen op aarde. Dat we een paar keer opnieuw worden geboren. Heb je een pittig leven? Dan zal je volgende leven fijner zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:peecee schreef op 18 februari 2017 @ 18:55:

Ik denk dat wij wel een paar keer terug komen op aarde. Dat we een paar keer opnieuw worden geboren. Heb je een pittig leven? Dan zal je volgende leven fijner zijn.kutzooi ik heb een goed leven, hopelijk kom ik terug als kat die in een leuk huis woont
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Felroze schreef op 18 februari 2017 @ 18:52:

[...]





Je karakter heeft niks met je ziel te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felroze schreef op 18 februari 2017 @ 18:52:

[...]





Je karakter heeft niks met je ziel te maken.Maar hoe definieer je 'ziel' dan? Lijkt mij toch dat dat in het algemeen beschouwd wordt als dat wat en hoe je in je diepste wezen bent.....dus je karakter kan daar niet los van staan denk ik.
Alle reacties Link kopieren
De ziel is de persoonlijkheid van de mens. De ziel maakt een persoon tot wat hij is, zijn karakter.
Alle reacties Link kopieren
nee dat doen je hersenen en je opvoeding
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:Felroze schreef op 18 februari 2017 @ 18:52:

[...]





Je karakter heeft niks met je ziel te maken.Vind ik ook. Mensen zonder ziel hebben nog steeds een karakter.
Alle reacties Link kopieren
quote:lopendvuurtje schreef op 18 februari 2017 @ 19:00:

[...]





Maar hoe definieer je 'ziel' dan? Lijkt mij toch dat dat in het algemeen beschouwd wordt als dat wat en hoe je in je diepste wezen bent.....dus je karakter kan daar niet los van staan denk ik.Dat is een filosofische discussie hoe je 'ziel' definieert. In de wetenschap is de term in onbruik geraakt door voortschrijdend inzicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet; zou er wel van staan te kijken (als ik nog kon staan en zien).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:isa__88 schreef op 18 februari 2017 @ 17:52:

Ik geloof ook niet dat er iets is na de dood.

Volgens mij gaat gewoon het lampje uit en weg is alles.Jep dat denk ik dus ook.. best enge gedachte..
Alle reacties Link kopieren
quote:gebruikersnaam100 schreef op 18 februari 2017 @ 19:23:

[...]



Jep dat denk ik dus ook.. best enge gedachte..hoezo, lijkt me juist fijn. eindelijk rust
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ter overdenking, elk mens heeft een instinctieve angst voor de dood. Je kunt wel zeggen dat je niet bang bent voor de dood maar dan zou je niks doen om te voorkomen dat je doodgaat. Je kijkt toch twee kanten op voor je oversteekt zodat je niet dood wordt gereden. Niet dood willen is hetzelfde als er bang voor zijn hoor. Voor je brein wel iig.



Ieder mens zal bv ontzettend schrikken van iemand met een wapen die fysiek dichtbij je is. Dan ga je rennen voor je leven hoor. Ik vind het altijd wat stoer als mensen zeggen dat de dood ze niet beangstigt, dat kan eigenlijk niet echt. Ik denk dat iedereen bang is voor de dood, zelfs mensen die zelfmoord gaan plegen. Het is juist het onbekende waar mensen bang voor zijn. Wat je ook gelooft.



Ik weet het niet. Ik ben agnost dus ik hou alle opties open. Makkelijk he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven