Geloof jij nog?

27-07-2016 22:25 91 berichten
Geloven jullie nog? En dan doel ik niet zozeer op een bepaald geloof. Zelf ben ik Rooms-Katholiek opgevoed, in de kerk getrouwd, onze kinderen zijn gedoopt maar ben niet op zondag bij de mis aanwezig.



Misschien is het niet van deze tijd, om op zondag bijvoorbeeld naar de kerk te gaan, maar dat is wellicht mijn gevoel. Ik kan me dus totaal niet verplaatsen in mensen die nu handelen onder het mom van 'het geloof'. Hoe staan jullie daarin?
Ik geloof in de wetenschap en verder niets. Ben wel gedoopt maar doe vrij weinig met het geloof. Moet er ook niet aan denken om elke zondag naar de kerk te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zou dolgraag willen geloven, maar mijn rationele brein kan het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Oma heeft het altijd geprobeerd vroeger. Moeders zei altijd dat ik het zelf moest weten. Geloof dus niet. Misschien dat er wat is maar als ik zie wat mensen voor het geloof doen (aanslagen, oorlogen etc.). In mezelf geloof ik ;)
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:48
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet meer, maar ik kan me nog goed verplaatsen in mensen die wel geloven. Ik ben zelf heel streng gelovig geweest en had echt 0,0 twijfel. Ik kan me nog goed herinneren hoe dat was dus ik kan me ook prima inleven in mensen die dat nog steeds zo ervaren. Soms mis ik het geloof nog wel: het gemeenschapsgevoel in de kerk, samen liedjes zingen, dankbaar zijn voor dingen, steun halen uit je geloof, etc. Maar wat ik niet mis is dat constante gehamer erop dat je zondig bent en het idee dat er een god is die de hele tijd weet wat je denkt en ziet wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik geloof, zonder twijfel. Juist in deze tijd. Heb ook een wetenschappelijke achtergrond.
Alle reacties Link kopieren
Nee, nooit gedaan. Maar uiteraard wel respect voor mensen die het wel doen/hebben gedaan. Het past alleen niet bij mij.
quote:Gisselle schreef op 27 juli 2016 @ 22:38:

Ja ik geloof, zonder twijfel. Juist in deze tijd. Heb ook een wetenschappelijke achtergrond.Dat denk ik ook, dat juist nu het geloof belangrijker kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger als kind hartstochtelijk geprobeerd gelovig te zijn. Maar het werkte echt niet voor mij. Ik geloof het niet en ik voel er niets bij. Ik vind het nu zelfs nogal onbegrijpelijk om te geloven in iets wat je alleen maar kent van horen zeggen.

Ik begrijp wel dat je gelovig wordt als je in zo'n omgeving bent opgevoed.Maar als je dan eenmaal volwassen bent en je denkt er een beetje over na, dan kun je toch niet anders dan concluderen dat het allemaal onzin moet zijn.
Ik geloof ook,maar heb door schade en schande geleerd om daarover vooral niet in discussie te gaan.

En dat doe ik dus ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof ook. Ga ook elke zondag naar de kerk. En heb veel steun aan mijn geloof.



Verder ook eens met @ana_isabel: geen zin om me te moeten verdedigen daarvoor of er over in discussie te moeten gaan..
quote:-kuuk- schreef op 27 juli 2016 @ 22:54:

Ik geloof ook. Ga ook elke zondag naar de kerk. En heb veel steun aan mijn geloof.



Verder ook eens met @ana_isabel: geen zin om me te moeten verdedigen daarvoor of er over in discussie te moeten gaan..





.Het "grappige" is wel,dat juist de niet gelovigen (in mijn geval,dus niet ALLE) mij willen overtuigen van hun gelijk ipv andersom.
Ik weet niet of het allemaal onzin is. Zoveel geloven er zijn, zoveel verschillende meningen. Ik heb onlangs een documentaire gezien over Scientology, die mensen geloven in Xenu.
Ik heb nooit geloofd. Ik vond het als kind al juist erg ongeloofwaardig.



Toch vind ik het geen straf om een (oude) kerk te bezoeken / te bekijken, omdat het vaak schitterende gebouwen zijn.
quote:ana_isabel schreef op 27 juli 2016 @ 22:55:

[...]







.Het "grappige" is wel,dat juist de niet gelovigen (in mijn geval,dus niet ALLE) mij willen overtuigen van hun gelijk ipv andersom.Wilde inderdaad net typen dat iedereen zelf moet weten wat ze geloven en dat ik nooit in discussie ga over waarom mensen niet zouden moeten geloven. Dus ik behoor tot het groepje dat niet in discussie gaat erover en ieder in zijn eigen waarde laat
Alle reacties Link kopieren
Stel deze vraag aan mensen met een andere cultuur en het overgrote deel zal zeggen dat ze geloven
quote:Rusticaa schreef op 27 juli 2016 @ 22:59:

[...]



Wilde inderdaad net typen dat iedereen zelf moet weten wat ze geloven en dat ik nooit in discussie ga over waarom mensen niet zouden moeten geloven.Even goede vrienden hoor
quote:ana_isabel schreef op 27 juli 2016 @ 23:00:

[...]





Even goede vrienden hoor Ja zeker
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof ook, maar ga niet zo vaak naar de kerk. Moeten we echt weer op gaan pakken.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
quote:Roos_85 schreef op 27 juli 2016 @ 23:02:

Ik geloof ook, maar ga niet zo vaak naar de kerk. Moeten we echt weer op gaan pakken.Goed idee! Wellicht leren we er iets van
Ik geloof wel ja, maar ik vind het heel erg moeilijk. Ik heb ook tijden gehad dat ik dacht 'wat een lulkoek, het is gewoon een sprookje' maar ik probeer me nu weer helemaal op het geloof te richten. Geloof geeft me houvast, zonder geloof was ik er ongetwijfeld niet meer geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 27 juli 2016 @ 22:39:

Nee, nooit gedaan. Maar uiteraard wel respect voor mensen die het wel doen/hebben gedaan. Het past alleen niet bij mij.+1
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Ik heb het geloof verloren al zoek ik er soms nog naar.
Alle reacties Link kopieren
quote:wiesekee schreef op 27 juli 2016 @ 23:08:

[...]





Goed idee! Wellicht leren we er iets van Ik bedoelde uiteraard Roseman en ik. Zie dat het er nogal vaag staat.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven