God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.



Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.



Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Lastig.. Ik ben zelf protestant en geloof dus zeker in God, maar hoe of wat dat weet eigenlijk niemand. En degenen die zeggen dat ze het wel precies weten, neem ik wat minder serieus ;)

Ik stel me God voor als een soort energie, denk ik. Zeker geen man met baard haha. Het is meer een gevoel . Lekker vaag he:P
Alle reacties Link kopieren
'No gods, no masters' las ik vanochtend op het bushokje. Religie corrumpeert enkel.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof in engelen en demonen.

Dat ze over ons uitkijken, helpen, tegenwerken.

En dat samen met vrije wil en keuzes.



God, zeker geen man met een baard die ons ter verantwoording roept als we dood zijn.

Die verantwoording hebben we nu af te leggen, aan onszelf, onze geliefden en alle anderen om ons heen.



Verder heb ik een hekel aan de bijbel, als in: je mag dit niet, je moet dit.

Vertel een verhaal aan iemand en het veranderd meteen, vertel dit verhaal aan miljoenen, voor duizenden jaren in verschillende talen en je hebt een sprookjesboek.



En toch.. er is iets.. maar wat?
Ik snap je 2e vraag niet.



God bestaat niet. En dan er is dus niks waaraan iemand zou moeten voldoen om toch een god te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet, en iets zou een god zijn als hij niet meedogenloos zou zijn.. (Zoals de bedachte god van nu) Ik ben een echte bioloog, ashes tot ashes dust to dust.. Al onze molecuuletjes worden na onze dood weer opgenomen in de voedselketen ed:)
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op dinsdag 03 december 2013 14:15 Ik snap je 2e vraag niet.



God bestaat niet. En dan er is dus niks waaraan iemand zou moeten voldoen om toch een god te zijn. En dit
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet in God, ik heb dus ook geen voorwaarden waar een eventuele god aan zou moeten voldoen om mij te doen geloven.
Een God zou voor mij als functie-eis toch wel hebben dat hij/zij iedereen een zeer prettig leven zou geven en hij alleen maar zeer prettige mensen geboren liet worden. En dan voor altijd hier op deze wereld een grote party. Niks geen gedonder met doodgaan en hel en verdoemenis als je niet het juiste geloof aan hangt.
Je vraagt waar God aan zou moeten voldoen. Ik denk dat dat wel duidelijk is. Er staan 'heilige' boeken vol met wat de mens vindt dat God zou moeten zijn en ik denk ook dat de inhoud van die boeken de wens weerspiegelen van wat de mens van God wil en niet andersom.

Of God het daarmee eens is is natuurlijk weer een ander verhaal.
quote:Suze02 schreef op 03 december 2013 @ 14:15:

Ik snap je 2e vraag niet.



God bestaat niet. En dan er is dus niks waaraan iemand zou moeten voldoen om toch een god te zijn.



Oh sorry, haha, zal ik beter uitleggen.

Ik kijk ook graag science fiction(nog net geen trekkie, lol), en zoals wij almachtig zullen lijken voor een mier, kan er misschien wel ergens in het heelal een beschaving zijn die zo hightech is dat ze het universum zo kunnen manipuleren, dat het voor mensen lijkt alsof er iets goddelijks aanwezig is.
Ik geloof in God als verlosser. En God als vader. Alles gebeurt met een reden. Ik kan altijd op God vertrouwen. God is een God van wonderen en is een levende God. Ik bid veel, bespreek alles met God, dingen gaan niet altijd zoals ik wil of verwacht, maar het is erg prettig om te weten dat God er leiding over heeft.
Watte?
quote:Suze02 schreef op 03 december 2013 @ 14:21:

Watte?



Ja, het blijft vaag natuurlijk.......

Sorry
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 03 december 2013 @ 14:21:

Ik geloof in God als verlosser. En God als vader. Alles gebeurt met een reden. Ik kan altijd op God vertrouwen. God is een God van wonderen en is een levende God. Ik bid veel, bespreek alles met God, dingen gaan niet altijd zoals ik wil of verwacht, maar het is erg prettig om te weten dat God er leiding over heeft.godtegod.. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind twijfel en vragen trouwens ook een normaal onderdeel van het geloof. Ik heb ook dingen gezien en meegemaakt waarbij de vraag 'waarom doet god zoiets?" naar voren komt. Geloven betekent voor mij dus niet iets blindelings en zonder nadenken aanhangen.
quote:jochebed schreef op 03 december 2013 @ 14:21:

Ik geloof in God als verlosser. En God als vader. Alles gebeurt met een reden. Ik kan altijd op God vertrouwen. God is een God van wonderen en is een levende God. Ik bid veel, bespreek alles met God, dingen gaan niet altijd zoals ik wil of verwacht, maar het is erg prettig om te weten dat God er leiding over heeft.



Dit begrijp is dus wel en niet tegelijkertijd.

Ik "voel" het ook zo, maar als ik dan opgeschreven voor me zie staan, denk ik tja, wat moet je daarmee, hoe kan je je er een tastbare voorstelling van maken. Zodra ik probeer het te beredeneren kan ik er niets meer mee.
Pffffffffffff. Dat er iets is, daar ben ik wel van overtuigd. Noem het geesten, zielen, entiteiten. Dat je ergens anders heen gaat na je dood, dat geloof ik ook wel (wil ik graag geloven). Ik stel me dan toch een soort van ruimte voor met anderen, in een ´bel´ van licht en liefde. Een beetje nevelig, als de vroege ochtendmist. Maar dan warm en droog .



Ik heb van de bijbel altijd de indruk gehad dat het een serie verhalen is die gebaseerd zijn op de waarheid. Een beetje zoals dat spelletje; iemand fluistert iets in het oor van degene naast hem, doe dan 20x en van het oorspronkelijke verhaal is niet veel meer over. Ik geloof ook eerder de evolutie-theorie dan dat de hele wereld geschapen werd in 7 dagen.



Van huis uit ben ik Rooms-Katholiek, maar ik roep meestal dat ik in God geloof, maar niet veel op heb met Zijn personeel. Omdat ik een tijdlang in een koor heb gezongen en daardoor regelmatig in de kerk kwam, viel me wel op dat bijna elke preek gaat over vergeving en naastenliefde, een heel verschil vroeger. Ik vertik het om de schuldbelijdenis hardop uit te spreken (door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn gróte schuld). Ik doe echt wel eens wat verkeerd, maar zó erg is het meestal niet hoor.



Ik kan me niet voorstellen dat God straks zegt; jij bent boos geworden omdat je kind niet uit bed wilde komen, dus jij gaat naar de hel. In zo´n God heb ik geen interesse.



Maar ja, of mijn voorstellingen en ideeen kloppen, daarop krijg ik pas antwoord als ik dood ga. En eigenlijk wilde ik graag nog een poosje op deze wereld blijven rondlopen .
Alle reacties Link kopieren
quote:evangeline_234 schreef op 03 december 2013 @ 14:24:

Ik vind twijfel en vragen trouwens ook een normaal onderdeel van het geloof. Ik heb ook dingen gezien en meegemaakt waarbij de vraag 'waarom doet god zoiets?" naar voren komt. Heb jij nooit getwijfeld aan je geloof als je in een erge situatie terecht kwam? En dat je dacht ik stap van mijn geloof af (oprechte vraag)
Ga eens bidden, gewoon praten tegen God. Als je Hem zegt dat je hem beter wilt leren kennen, zul je hem ook leren kennen...
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 03 december 2013 @ 14:21:

Ik geloof in God als verlosser. En God als vader. Alles gebeurt met een reden. Ik kan altijd op God vertrouwen. God is een God van wonderen en is een levende God. Ik bid veel, bespreek alles met God, dingen gaan niet altijd zoals ik wil of verwacht, maar het is erg prettig om te weten dat God er leiding over heeft.Yes! Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Jij bent duidelijk aanhanger van het ietsisme..



Ik ben meer een agnostisch atheïst
Alle reacties Link kopieren
@boerderijgeit Ja zeker wel hoor. Ik denk veel mensen wel. Maar ondanks die twijfels geeft het geloof mij ook juist weer steun en een soort troost in die situaties, bij mij overheerst dat denk ik toch wel. Maar het is moeilijk uit te leggen, ik ga vooral af op m'n gevoel erbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 03 december 2013 @ 14:21:

Watte?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@jochebed: de rillingen krijg ik van je post.



@cadou: het wordt alleen maar vager.

Maar ik wil helemaal geen god. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn leven en niet een of andere kerel waarvan het bestaan nog nooit bewezen is. En wiens wellichte aanwezigheid alleen maar voor heel veel leed en ellende zorgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven