God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.



Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.



Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op zondag 15 december 2013 18:18 Bergje wil je mij nog even quoten waar ik een bijbeltekst gebruik?

Kan ik niet. Ik zal je verward hebben met een ander. Neemt niet weg dat ik je manier van spreken van een hoog EO niveau vind.

Zinnen als "ik ben de heer en hij is mij. Ik leef hem en ik adem hem" klinken zalvend. Persoonlijk krijg ik er de rillingen van. Ik hoop dat je je kinderen de vrijheid laat om hun eigen geloof, of geen geloof te kiezen. Maar waarschijnlijk zijn ze al gedoopt dus al een richting op geduwd. Dit was trouwens het laatste dat ik hier schrijf. Nutteloos topic, vergooide energie.



Succes met je God!
Alle reacties Link kopieren
De meningen verschillen blijkbaar over Darwin.



Ik moet bekennen dat ik me vroeger wel heb verdiept in andere geloven omdat ik dezelfde vragen had als de niet-gelovigen in dit topic. Bijvoorbeeld het boedhisme sprak me wel aan. Maar dat geloof is naar mijn idee heel erg navelstaarderig om zelf verlichting te bereiken. De geloven lijken ruimdenkender. Maar het is in mijn beleving erg egocentrisch allemaal. (terwijl het toch gaat om het kwijtraken van je ego toch?)

In het christendom gaat het om het dienen van anderen.

Zo zijn er ook andere geloven waar ik niet iets in zie (waar ik me wel in heb verdiept. Maar ik laat mensen die iets anders geloven wel in hun waarde, een vriendschap is ook geen probleem. Ik ben ook niet iemand die dan een ander zou proberen te bekeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me de indruk van navelstaarderig wel voorstellen bij het boeddhisme, maar ik vind niet dat het klopt.



Inderdaad moet iedereen zelf werken om verlichting te bereiken. Niet omdat anderen niet tellen, maar omdat je dit niet voor iemand anders kunt doen. Net zoals je niet voor iemand anders kunt geloven. Maar onderweg naar verlichting (en afhankelijk van je stroming ook erna) staat compassie voor anderen centraal. Na zijn verlichting bleef Boeddha nog zo'n veertig jaar rondtrekken en lesgeven om mensen die dat wilden te vertellen over de middenweg.



Er is geen 'ik' dat verlichting bereikt. Volgens boeddhisten is het ego een illusie die ervoor zorgt dat we bijvoorbeeld gevoelig zijn voor status, eer en kritiek. Juist door die illusie los te laten, is er ruimte voor compassie, voor inzicht dat we allemaal één zijn.



Het achtvoudig pad (de weg naar verlichting) gaat juist ook om hoe je met anderen omgaat: geen kwaad spreken, goede intenties, geen geweld gebruiken, matig leven. Je niet laten meeslepen door emoties en verlangens.



Ik snap zelf nog lang niet alles, dus ik kan het ook niet zo goed uitleggen. En het is zeker niet zo dat boeddhisten beter zijn dan andere mensen, ook zij zijn betrokken bij geweld en sektarische strubbelingen.

Maar het praktische spreekt me erg aan, en ook dat het vragen over leven na de dood, god, en dat soort dingen in principe open laat.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
@tyche ik begrijp dat boedhisme zijn aantrekkingskracht heeft. En inderdaad compassie is een positief punt aan het boedhisme. Maar er is wel een doel wat iedere boedhist graag wil bereiken en dat is verlichting. Ook al doet men alsof dat niet zo is. Meditatie is een belangrijk middel. Het doel is dat het ego "oplost". Dat je niet meer "iemand" bent. Het is denk ik hard werken geblazen.
Alle reacties Link kopieren
Wie doet er of dat niet zo is?

Het paradoxale is wel dat onderdeel van het loslaten is, dat je ook je verlangen naar verlichting loslaat. Dat is inderdaad hard werken.



Ik ben er zelf trouwens nog niet uit of ik wel geloof in zoiets als verlichting. Ik weet niet zo goed wat ik me erbij moet voorstellen. Maar de weinige ervaring die ik heb met meditatie en de iets meer ervaring die ik heb met leren loslaten heeft me wel laten zien dat het een goede weg voor mij is.
What a nuanced anxiety
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 18:49:

[...]

Ik moet bekennen dat ik me vroeger wel heb verdiept in andere geloven omdat ik dezelfde vragen had als de niet-gelovigen in dit topic. Bijvoorbeeld het boedhisme sprak me wel aan. Maar dat geloof is naar mijn idee heel erg navelstaarderig om zelf verlichting te bereiken. De geloven lijken ruimdenkender. Maar het is in mijn beleving erg egocentrisch allemaal. (terwijl het toch gaat om het kwijtraken van je ego toch?)



In het christendom gaat het om het dienen van anderen.

Zo zijn er ook andere geloven waar ik niet iets in zie (waar ik me wel in heb verdiept. Maar ik laat mensen die iets anders geloven wel in hun waarde, een vriendschap is ook geen probleem. Ik ben ook niet iemand die dan een ander zou proberen te bekeren.Ik vind dat het paradoxale ook in het christendom terug te zien is. Men wil anderen dienen, maar alleen wanneer je onderscheid maakt tussen jezelf en anderen, weet je of je anderen of jezelf dient. En dat dienen van anderen, dat doe je omdat je een zo goed mogelijk christen wilt zijn. Dus ook voor je eigen heil.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 15 december 2013 @ 19:51:

Wie doet er of dat niet zo is?

Het paradoxale is wel dat onderdeel van het loslaten is, dat je ook je verlangen naar verlichting loslaat. Dat is inderdaad hard werken. Ja dat bedoel ik dus ook met doen alsof ze daar niet naar streven (want dat is ook weer ego- gerichtheid volgens het boedhisme)
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_158520 wijzigde dit bericht op 15-12-2013 20:10
Reden: computer doet raar
% gewijzigd
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 19:46:

@tyche ik begrijp dat boedhisme zijn aantrekkingskracht heeft. En inderdaad compassie is een positief punt aan het boedhisme. Maar er is wel een doel wat iedere boedhist graag wil bereiken en dat is verlichting. Ook al doet men alsof dat niet zo is. Meditatie is een belangrijk middel. Het doel is dat het ego "oplost". Dat je niet meer "iemand" bent. Het is denk ik hard werken geblazen.



Heel interesant, maar heeft een christen geen doel?

Ik zie ook dat het er in het christendom om gaat dienend te zijn.

Maar zou een christen ook dienend blijven, als hij zou weten dat hij niet in de hemel zou komen, als toch wel ultieme beloning?
Alle reacties Link kopieren
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 20:06:

[...]





Ja dat bedoel ik dus ook met doen alsof ze daar niet naar streven (want dat is ook weer ego- gerichtheid)Als het doen-alsof is, is het dus niet echt loslaten.
What a nuanced anxiety
quote:waranaka schreef op 15 december 2013 @ 20:05:

[...]





Ik vind dat het paradoxale ook in het christendom terug te zien is. Men wil anderen dienen, maar alleen wanneer je onderscheid maakt tussen jezelf en anderen, weet je of je anderen of jezelf dient. En dat dienen van anderen, dat doe je omdat je een zo goed mogelijk christen wilt zijn. Dus ook voor je eigen heil.



Oh mosterd, haha

Dit dus.
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 20:06:

[...]

Ja dat bedoel ik dus ook met doen alsof ze daar niet naar streven (want dat is ook weer ego- gerichtheid volgens het boedhisme)Als het een oprecht streven is, is het toch geen 'doen alsof'?
Alle reacties Link kopieren
quote:waranaka schreef op 15 december 2013 @ 20:05:

[...]





Ik vind dat het paradoxale ook in het christendom terug te zien is. Men wil anderen dienen, maar alleen wanneer je onderscheid maakt tussen jezelf en anderen, weet je of je anderen of jezelf dient. En dat dienen van anderen, dat doe je omdat je een zo goed mogelijk christen wilt zijn. Dus ook voor je eigen heil.



De vetgedrukte zin daarvan begrijp ik niet goed wat je ermee bedoelt.



Laatste zin; Ik kan me voorstellen dat dat zo kan overkomen ten aanzien van christenen. Persoonlijk probeer ik niet in een goed blaadje te komen bij mensen, want dan had ik wel voor een ander geloof gekozen wat wat meer geaccepteerd is. Ik ontmoet ook niet veel andere christenen dus voor hen hoef je het niet te doen. Dan misschien voor God; ja dat klopt wel deels, maar ook omdat ik denk dat het de waarheid is dat het daar om draait; naastenliefde. Anders zou ik voor een ander geloof hebben gekozen. Maar toen ik nog geinteresseerd was in boedhisme wist ik ook al dat het om naastenliefde draaide.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 15 december 2013 @ 20:10:

[...]



Als het doen-alsof is, is het dus niet echt loslaten.Ik denk niet dat ze dat doel echt kunnen loslaten (een vals soort loslaten)
Cadou een christen dient anderen als het goed is niet om in de hemel te komen, maar om God te vereren. Je kunt jezelf niet de hemel 'inkopen' door alleen goede werken te doen.



Bergje nog ter jouw geruststelling, onze kinderen zijn niet gedoopt. Zij moeten inderdaad zelf een keuze maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 15 december 2013 @ 14:18:

[...]



Dankjewel, wat een geweldig compliment!

Cadou, ik ben blij dat je mijn bijdragen in je topic kan waarderen. Van mij ook nog een compliment erbij ik ben het helemaal eens met wat waranca schrijft!
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 20:22:

[...]

De vetgedrukte zin daarvan begrijp ik niet goed wat je ermee bedoelt.



Laten we dat maar even terzijde schuiven.



quote:Laatste zin; Ik kan me voorstellen dat dat zo kan overkomen ten aanzien van christenen. Persoonlijk probeer ik niet in een goed blaadje te komen bij mensen,



Het gaat niet om in een goed blaadje komen bij andere mensen, maar een christen streeft het na om zo goed mogelijk anderen te dienen omdat hij daarmee zijn eigen (zielen)heil dient. Je wilt tenslotte je god dienen op die manier.



quote:want dan had ik wel voor een ander geloof gekozen wat wat meer geaccepteerd is. [...]Het christendom is de grootste wereldreligie volgens mij. Vind je dat die religie te weinig geaccepteerd wordt?
Alle reacties Link kopieren
quote:waranaka schreef op 15 december 2013 @ 20:39:

[...]





Laten we dat maar even terzijde schuiven.





[...]





Het gaat niet om in een goed blaadje komen bij andere mensen, maar een christen streeft het na om zo goed mogelijk anderen te dienen omdat hij daarmee zijn eigen (zielen)heil dient. Je wilt tenslotte je god dienen op die manier.





[...]





Het christendom is de grootste wereldreligie volgens mij. Vind je dat die religie te weinig geaccepteerd wordt?



Toen ik nog geinteresseerd was in Boedhisme wist ik ook al dat het om naastenliefde draaide en er was toen geen sprake van een God. Maar ik vond dat minder in het boedhisme.



Christendom wordt steeds minder positief benaderd laat ik het zo zeggen. Er hangen naar mijn mening allerlei vooroordelen aan het christendom tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 20:28:

[...]





Ik denk niet dat ze dat doel echt kunnen loslaten (een vals soort loslaten)

Waarom denk je dat? En wat is het verschil tussen deze uitspraak en zeggen dat christenen die God ervaren dat verzinnen?



@Saffietje: dankjewel! Ik waardeer het.
What a nuanced anxiety
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 20:48:

[...]

Toen ik nog geinteresseerd was in Boedhisme wist ik ook al dat het om naastenliefde draaide en er was toen geen sprake van een God. Maar ik vond dat minder in het boedhisme.



Ik denk dat dat een subjectieve beleving is.

Gelukkig dat je toch een stroming hebt gevonden waarin je je eigen opvattingen hebt herkend.



quote:Christendom wordt steeds minder positief benaderd laat ik het zo zeggen. Er hangen naar mijn mening allerlei vooroordelen aan het christendom tegenwoordig.



Dat weerhoudt ruim twee miljard mensen niet om zich toch tot de christenen te willen rekenen

Ik denk dat het wel meevalt, maar dat er tegenwoordig veel mensen zijn die niet zo vanzelfsprekend meegaan in het christendom.

Op zich wel goed juist, lijkt mij. Doordat we niet meer automatisch de religie van onze ouders/familie aanhangen, zijn diegenen die in vrijheid van geloofskeuze het christendom kiezen in ieder geval bewuste christenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 15 december 2013 @ 20:58:

[...]



Waarom denk je dat? En wat is het verschil tussen deze uitspraak en zeggen dat christenen die God ervaren dat verzinnen?



@Saffietje: dankjewel! Ik waardeer het.Nou ja niet kunnen, dat weet ik ook niet. Maar voor henzelf lijkt het me heel moeilijk. Dat zeg je net zelf ook al in een post dat dat hard werken is om daar niet naar te streven. Als ik zeg dat je nu niet aan roze olifantjes mag denken is het denk ik ook moelijk om daar dan niet aan te denken voor jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:waranaka schreef op 15 december 2013 @ 21:01:

[...]





Ik denk dat dat een subjectieve beleving is.

Gelukkig dat je toch een stroming hebt gevonden waarin je je eigen opvattingen hebt herkend.





[...]





Dat weerhoudt ruim twee miljard mensen niet om zich toch tot de christenen te willen rekenen

Ik denk dat het wel meevalt, maar dat er tegenwoordig veel mensen zijn die niet zo vanzelfsprekend meegaan in het christendom.

Op zich wel goed juist, lijkt mij. Doordat we niet meer automatisch de religie van onze ouders/familie aanhangen, zijn diegenen die in vrijheid van geloofskeuze het christendom kiezen in ieder geval bewuste christenen.Dat is waar.
quote:jochebed schreef op 15 december 2013 @ 18:19:

Qthee, andere goden bestaan niet dus dan geloven ze in demonen. Nou ben ik weer benieuwd hoe andersgelovigen daar weer tegen aan kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 21:05:

[...]





Nou ja niet kunnen, dat weet ik ook niet. Maar voor henzelf lijkt het me heel moeilijk. Dat zeg je net zelf ook al in een post dat dat hard werken is om daar niet naar te streven. Als ik zeg dat je nu niet aan roze olifantjes mag denken is het denk ik ook moelijk om daar dan niet aan te denken voor jou.

"Boeddhisten doen net alsof ze niet naar verlichting streven maar dat doen ze wel."

"Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om het streven naar verlichting los te laten."



Andere toon, andere betekenis. Woorden doen ertoe.
What a nuanced anxiety
Qthee, die zijn het er vast en zeker niet mee eens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven