God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.



Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.



Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
quote:waranaka schreef op 15 december 2013 @ 21:01:

Doordat we niet meer automatisch de religie van onze ouders/familie aanhangen, zijn diegenen die in vrijheid van geloofskeuze het christendom kiezen in ieder geval bewuste christenen.Religieuzen hangen in het overgrote deel van de gevallen de religie aan waarin ze zijn opgegroeid. Geloofskeuze is onzinnig, daar is op macroniveau geen sprake van. Je omgeving bepaalt. Je zal zien dat door de grote toestroom van mohammedanen moslims (40 jaar gelden waren ze er zo goed als niet) steeds meer zal leiden dat ook autochtone Nederlanders zich tot dit geloof zullen keren.

@jochebed; ik ben blij dat je net zo sceptisch tegenover 99,9% van de religies staat als ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 15 december 2013 @ 21:38:

[...]



"Boeddhisten doen net alsof ze niet naar verlichting streven maar dat doen ze wel."

"Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om het streven naar verlichting los te laten."



Andere toon, andere betekenis. Woorden doen ertoe.



Het paradoxale is wel dat onderdeel van het loslaten is, dat je ook je verlangen naar verlichting loslaat. Dat is inderdaad hard werken.



bovenstaande jouw woorden. Nogmaals ik bedoel daarmee ik weet vanuit het boedhisme dat het moelijk is om ergens niet meer aan te denken. Je geeft aan dat ik de dingen niet goed formuleer terwijl mijn intenties niet beledigend zijn, wel kritisch. Maar schijnbaar mogen alleen de niet-gelovigen kritisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
"Boeddhisten doen net alsof ze niet naar verlichting streven maar dat doen ze wel."



Voor hunzelf denk ik dat ze misschien zichzelf voorhouden daar niet naar te streven, maar dat lijkt me moeilijk als verlichting de essentie van het boedhisme is. Daarom denk ik dat ze daar toch wel naar streven. Ok ik kan het niet uitleggen merk ik. Ik houd ermee op en ga slapen
Alle reacties Link kopieren
quote:Qthee schreef op 15 december 2013 @ 21:25:

[...]

Nou ben ik weer benieuwd hoe andersgelovigen daar weer tegen aan kijken.



Ik loop 5 pagna's achter, later maar even bijlezen, maar zag deze reactie nog net even.

En dit is dus wat me ZO tegenstaat in religie.

Want volgens die andere gelovigen dien jij de verkeerde God.
Alle reacties Link kopieren
@dtp-er: zie je echt niet het verschil tussen iets moeilijks oprecht doen, en doen alsof? Tussen zeggen dat andere mensen onoprecht zijn en zeggen dat jij je iets niet voor kunt stellen? Het is echt totaal iets anders.



@Qthee: ik vind jochebeds opvatting over andere goden wel historisch verantwoord. Verder vind ik er niet zo veel van, eigenlijk.

En mohammedanen is wel een heel achterhaalde benaming.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 15 december 2013 @ 15:43:

Bergje God straft niet, Hij creëert geen angst. Al deze dingen komen van de duivel. Ik weet niet waarom kinderen dood gaan, mensen lijden. Ik ben God niet, ik ken Zijn plan niet.



Wil je mij eens quoten dat ik een bijbeltekst gebruik in dit topic? Ik zal niet weer eens met een bijbeltekst komen, als ik dat al doe zal het de eerste keer zijn volgens mij.



Over honderd (of 200, 300, ....) jaar zullen ze inderdaad verklaringen hebben voor de wonderen van nu. Voor wonderen van 2000 jaar en langer geleden zijn alleen ook nog steeds niet verklaringen voor gevonden, dus het zal mij benieuwen wat er met de wonderen gebeurt die ik heb meegemaakt. En als jij alles als toeval wil bestempelen dan is dat jouw keuze, dat mag.



God straft niet?

En zijn veel chistenen die hier anders over denken.

War deed God in het OT dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:cadou schreef op 15 december 2013 @ 17:14:

[...]





Oh nee hoor, niet beter of slechter, maar makkelijker.

Ben daar juist wel een beetje jaloers op, dingen waar je mee zit los kunnen laten omdat "het in gods handen is" of met betrekking op ongelovigen "het is wat het is".



En ipv dat ik mezelf op een voetstuk zet, heb ik wel het idee dat ik soms een beetje last heb van zelfmedelijden, zo van, waarom kan ik mezelf niet in een hokje plaatsen, en waarom hoor ik tot nu toe nergens thuis.



Zwelg, zwelg.. Bedoel je niet gewoon malen ipv normaal over iets nadenken?
Alle reacties Link kopieren
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 19:46:

@tyche ik begrijp dat boedhisme zijn aantrekkingskracht heeft. En inderdaad compassie is een positief punt aan het boedhisme. Maar er is wel een doel wat iedere boedhist graag wil bereiken en dat is verlichting. Ook al doet men alsof dat niet zo is. Meditatie is een belangrijk middel. Het doel is dat het ego "oplost". Dat je niet meer "iemand" bent. Het is denk ik hard werken geblazen.En het doel van een Christen is......? Om in de hemel bij God/Jezus te zijn toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 15 december 2013 @ 18:19:

Qthee, andere goden bestaan niet dus dan geloven ze in demonen. Ik ga met deze mensen niet anders om dan met anderen.



Ik vind dit nogal een heftige uitspraak....

Als een anders gelovige tegen jou zou zeggen andere goden bestaan niet,dus jij gelooft in demonen/de duivel hoe zou jij dat vinden?
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 15 december 2013 @ 22:43:

@dtp-er: zie je echt niet het verschil tussen iets moeilijks oprecht doen, en doen alsof? Tussen zeggen dat andere mensen onoprecht zijn en zeggen dat jij je iets niet voor kunt stellen? Het is echt totaal iets anders.

Je vat mijn berichten steeds verkeerd op. Ik heb nooit beweerd dat deze mensen het niet oprecht zouden menen. Ik zeg alleen dat het heel moeilijk is en dat ik denk dat ze zichzelf dat voorhouden dat ze dat hebben losgelaten. (met de beste intenties)
Saffietje, die christenen laten zich ook leiden door wetten van de kerk meestal. Daarom zijn er enorme groepen die vrijwel direct hun kind laten dopen, omdat de kerk zegt dat dat moet, doet men belijdenis omdat ze anders niet voor de kerk mogen trouwen enz. Dit zijn dogma's die door de kerk worden aangepraat maar niet stroken met de verlossing van Jezus. Een christen die echt gelooft dat Jezus voor zijn zonden aan het kruis is gegaan zal nooit zeggen dat God straft. De straffen uit OT komen door de zondeval. In NT is de verlosser er, wordt zeer duidelijk dat God een liefdevolle God is en niet straft. Door de verlossing van Jezus hebben mensen bevrijding gekregen, zijn ze los gekomen van de wetten uit OT. Ze kunnen niet losbandig leven, maar ze zijn wel bevrijd van het juk van wetten die voor de mens onmogelijk zijn om aan te voldoen.



En als een andere gelovige de uitspraak over God zou zeggen zou ik het er net als zij met mijn uitspraak niet mee eens zijn. Maar ik snap wel dat ze dat zeggen.
Weet iemand hoe joden dit eigenlijk zien?

Die geloven niet in het NT, maar zullen toch wel om zich heen kijken en zien dat God niet meer zo wraakzuchtig is als vroeger in het OT?
Nou ik weet het niet hoor Cadou. De holocaust is maar kort geleden... Maar ik heb wel het idee dat zij zich een soort van superieur voelen. En terecht, zij zijn het uitverkoren volk. Hoe het met hun en in de hemel komen zit weet ik niet zo goed. Aan de ene kant nemen ze Jezus niet aan, maar aan de andere kant zijn ze dus wel uitverkoren en zie je in de geschiedenis terug dat God het heilige land en het volk Israël beschermt. Tegenstanders vallen (uiteindelijk) allemaal om.
Jochebed, er staat duidelijk wat in Romeinen over het Joodse volk. Zij zijn uitverkoren en zij blijven dat, bijbels gezien.



Cadou, ik weet niet of zij het zien als een wraakzuchtige God, maar een rechtvaardig God. God is rechter. Jezus is de vrijpleiter en voor het Joodse volk moet hun verlosser nog komen.



Daarnaast is God Heilig, alles wat niet heilig is kan niet in aanraking komen met God. Jezus is de heiliging voor de mens om zo weer in contact te kunnen komen met God.



Ik heb het wel eens vaker uitgelegd hier op het forum vanuit het christelijke geloof. Het is niet zo dat Jezus MOET vanuit een onderdrukking en afwijzing van mensen, maar omdat het de enige weg is en dat heeft te maken met wetmatigheden zoals er ook natuurwetten zijn. Jezus Zijn dood was niet zomaar. Hij heeft is gestorven als ruilmiddel voor de duivel.



Even afgezien of je het gelooft of niet, maar dat is het verhaal. Na de zondeval is de mensheid eigenaar van de duivel. Jezus heeft vrijgekocht, maar daarvoor moet je hem aannemen. Als enige mogelijkheid om los te komen van die duivel.



Ik kan wel een hekel hebben aan het feit dat water en vuur niet samengaan, maar het is dan nu eenmaal zo (uitgaande dat de bijbel klopt, dikke disclaimer)



God heeft de wereld dus liefgehad om zo tot verzoening te komen. Ik begrijp wel waarom wij mensen niet zomaar bij God kunnen zijn en ik besef me als christen dat er niets is wat ik wel of niet kan doen om Zijn genade te krijgen. Al leef ik heel de wet na en ken ik de bijbel van voor tot achter gaat me dat niet helpen. Wat dat betreft is het echt liefde en is iedereen gelijk en is die verzoening met God voor ieder mens beschikbaar. Uit echt vrije keus.



Maar... en daar van staan de antwoorden niet in de bijbel en zal ik het zolang ik leef nooit begrijpen. Waarom in the first place? Ik begrijp het deel van de boom nog wel in het paradijs, ik begrijp de mens nog wel, maar het schapen van die ene engel? Ik snap daar werkelijk niets van. Dat is iets wat ik accepteer. Niemand zal ooit alles begrijpen. Wel of geen christen, wel of geen wetenschapper, de slimste der aarde, niet overal zijn antwoorden op.
De rottigheid in een mens gaat best wel heel erg ver. De meeste mensen zijn compleet blind voor hoe ver die rottigheid eigenlijk gaat. Die denken wel dat enigzins voldoen aan de 10 geboden die buiten het geloof om ook wel als kwaad te boek staan, voldoende is. Vooral het niet moorden en stelen gedeelte.



Ik zit hier in mijn huisje, vol met spullen door kinderhandjes gemaakt. Voorzien van spullen wat heel veel mensenlevens heeft gekost. De rijke westerse wereld is er 1 van heel, heel, heel erg veel leed. En nee, ik heb die kinderen niet aan het werk gezet en ik vind het heel erg enzo, maar zeer beperkt. Want ik doe er niets aan. Misschien geef ik eens wat geld, terwijl ik weer een chocolaatje van slavenhandel in mijn mond steek.



Ik kon er niets aan doen.



Ik kon er ook niets aan doen dat ik die ander kwetste. Ik moet mijn eigen geluk nastreven. Dat gaat voor. Ik ben 2 keer maar liefst gescheiden. Mijn kinderen zijn daarvan de dupe, maar ik kon toch niet blijven in die broer zus relatie? En ik dan? Ik moet toch kiezen voor mijn eigen geluk?



De wereld is aan het veranderen naar meer nemen dan geven. Mensen komen in psychische nood door zichzelf, door anderen, door egoisme. En bijna iedereen sluit zijn ogen. Vooral voor zichzelf. Of laten het toe tot op zekere hoogte want er is altijd een jaaaaa, maar.



Het meeste leed in de wereld is veroorzaakt door mensen zelf. Door de rottigheid die er nu eenmaal inzit en ja, ik geloof door de zondeval.



En toch houdt God van de mens en heeft een weg gekozen voor verzoening. Verdienen wij dat? Nee. Snap ik alles? Absoluut niet. Maar ik zie wel dat de zelfvoldane houding van de mens absoluut onterecht is.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof in God, maar ik zie het als een energiebol die overal in zit en ons allen verbindt. Ik geloof niet in de hemel, maar wel dat je ziel terug gaat in die energiebol na je dood, maar daar hebben we geen weet van. Ingewikkeld, maar ik moet gewoon goed doen omdat ik goed wil doen en niet omdat ik anders naar de hel zou gaan.
quote:Qthee schreef op 15 december 2013 @ 21:43:

[...]

Religieuzen hangen in het overgrote deel van de gevallen de religie aan waarin ze zijn opgegroeid. Geloofskeuze is onzinnig, daar is op macroniveau geen sprake van. [...]Ik doelde op Nederland.
quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 09:30:

Maar... en daar van staan de antwoorden niet in de bijbel en zal ik het zolang ik leef nooit begrijpen. Waarom in the first place? Ik begrijp het deel van de boom nog wel in het paradijs, ik begrijp de mens nog wel, maar het schapen van die ene engel? Ik snap daar werkelijk niets van. Dat is iets wat ik accepteer. Niemand zal ooit alles begrijpen. Wel of geen christen, wel of geen wetenschapper, de slimste der aarde, niet overal zijn antwoorden op.



Ja, en dan kom je dus weer op de vraag die hier vaker gesteld is.

Wat is de intentie achter de schepping. Want wat heb je nou eigenlijk te kiezen dan? Cru gezegd, je volgt de regels van het geloof of het loopt niet goed met je af. Je wordt hier maar op aarde neergesmeten, want ik lees nergens in de bijbel dat je dit van tevoren zo hebt afgesproken(zoals de new age stroming dat uitlegt als je kiest zelf je ouders etc.) en je hebt maar mee te doen.

Dat is eigenlijk geen keus.



Wat is de intentie erachter? Hoe kan je je overgeven aan een god als je niet eens kan begrijpen of het wel uit liefde is dat je hier bent.
Interessante vragen Cadou.



Ik geloof dat God graag bij de mens wil zijn. Ik geloof niet dat hij daarvan afhankelijk is, maar wel dat Hij wil delen met ons.



Je hebt te kiezen tussen God of het kwaad. Ik geloof wel dat God de mens een ECHTE keuze geeft. Dus niet dat je eigenlijk niet gelooft maar just in case maar kiest voor God, of als je nooit van God gehoord hebt je naar de hel gaat, maar dat je een ECHTE keuze hebt. Ik geloof dat ieder mens vroeg of laat echt gelooft dat God bestaat en dat ze eerder geen echte keuze hebben. Als je DAN kiest voor het kwaad.. tja, dan ga je naar de hel.



Ik geloof niet in new age, dus daar kan ik niets over zeggen.



Hoe kan je jezelf overgeven aan een God waar je niet in gelooft? Niet. Hoe kan je jezelf overgeven aan een God die je niet begrijpt is een andere vraag. Want dan ga je er vanuit dat je gelooft. Als je echt in God gelooft dan is overgave ook niet makkelijk, maar dan ga je wel steeds meer begrijpen en zoals kinderen de keuze van ouders ook niet altijd begrijpen, accepteren dat iets zo is zoals het is.



Daarnaast... regen accepteer je ook. Of als iemand sterft dan kan je daar ook niets aan doen. Je kan boos zijn, verdrietig zijn, stampvoeten, of op je hoofd staan, je veranderd er niets mee.



Het is echter zinloos je over te geven aan iets waar je NIET in gelooft.
quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 10:12:

Interessante vragen Cadou.



Ik geloof dat God graag bij de mens wil zijn. Ik geloof niet dat hij daarvan afhankelijk is, maar wel dat Hij wil delen met ons.



Je hebt te kiezen tussen God of het kwaad. Ik geloof wel dat God de mens een ECHTE keuze geeft. Dus niet dat je eigenlijk niet gelooft maar just in case maar kiest voor God, of als je nooit van God gehoord hebt je naar de hel gaat, maar dat je een ECHTE keuze hebt. Ik geloof dat ieder mens vroeg of laat echt gelooft dat God bestaat en dat ze eerder geen echte keuze hebben. Als je DAN kiest voor het kwaad.. tja, dan ga je naar de hel.



Ik geloof niet in new age, dus daar kan ik niets over zeggen.



Hoe kan je jezelf overgeven aan een God waar je niet in gelooft? Niet. Hoe kan je jezelf overgeven aan een God die je niet begrijpt is een andere vraag. Want dan ga je er vanuit dat je gelooft. Als je echt in God gelooft dan is overgave ook niet makkelijk, maar dan ga je wel steeds meer begrijpen en zoals kinderen de keuze van ouders ook niet altijd begrijpen, accepteren dat iets zo is zoals het is.



Daarnaast... regen accepteer je ook. Of als iemand sterft dan kan je daar ook niets aan doen. Je kan boos zijn, verdrietig zijn, stampvoeten, of op je hoofd staan, je veranderd er niets mee.



Het is echter zinloos je over te geven aan iets waar je NIET in gelooft.



Hoe bedoel je dat? Dat we ergens in ons leven iets tegenkomen waar we een bewuste keus kunnen maken goed te doen of juist niet?



Het christendom heeft als enige uitzondering een oplossing voor alle religies die zeggen, zondig je, hup naar de hel. Die oplossing is jezus, volg hem en het gaat je goed.

Dat vind ik persoonlijk veel minder interessant dan het waarom ik er eigenlijk ben. Dat wordt ook niet in de bijbel uitgelegd.

Ik zou not amused zijn als ik heel mijn leven mijn uiterste best doe en er in de hemel achter kom dat ik slechts een bijprodukt ben van een ego dingetje tussen god en een lastige engel.



Zoals eerder al uitgelegd, er is een gevoel dat er "iets" is, liefde?

Ik kan gevoel aan geen enkele "religie" matchen. Ook het christendom niet. Om o.a. het bovenstaande, er is namelijk uiteindelijk niet zoveel keus volgens mij. En om nou mijn vertrouwen en leven te geven aan iets waarvan niet eens in zijn eigen woord onomstotelijk naar voren komt dat je hier bent omdat hij van je houdt, nou nee.
Regen oordeelt niet, toch?
Nee, maar dat kan balen zijn en je veranderd er niets aan. Even een vergelijk. Ik bedoel, als God bestaat kan je heel hard het niet met hem eens zijn, maar Hij bepaald. Als je hem wegdenkt omdat het niet zo een leuk verhaal is veranderd er ook niets aan de uitkomst. Als God niet bestaat is dat probleem er natuurlijk niet.



God oordeelt als rechter. Een dief vindt dat van onze rechterlijke macht ook nooit eerlijk, maar de rechtstaat bepaald.
quote:waranaka schreef op 16 december 2013 @ 10:02:

[Qthee schreef op 15 december 2013 @ 21:43:

Religieuzen hangen in het overgrote deel van de gevallen de religie aan waarin ze zijn opgegroeid. Geloofskeuze is onzinnig, daar is op macroniveau geen sprake van.]

Ik doelde op Nederland.Macroniveau gaat ook op in Nederland. Hier de bijbelbelt: (SGP-stemmers)

quote:cadou schreef op 16 december 2013 @ 10:38:

[...]





Hoe bedoel je dat? Dat we ergens in ons leven iets tegenkomen waar we een bewuste keus kunnen maken goed te doen of juist niet?



Ja, dat denk ik. Al is het op het sterfbed. Ik geloof niet dat God mensen de hel in sodemietert als ze niet eens weten waar ze voor of tegen moeten kiezen. De bijbel is vrij direct, maar meer tegen de christenen dan tegen de ongelovigen.



Het christendom heeft als enige uitzondering een oplossing voor alle religies die zeggen, zondig je, hup naar de hel. Die oplossing is jezus, volg hem en het gaat je goed.



Nou, dat ligt iets genuanceerder. Of heftiger, afhankelijk hoe je er naar kijkt. Je kunt namelijk niks goeds of slechts doen om iets te verdienen. We zijn allemaal zondig (en dat is ook wel na te gaan, heftiger dan we zelf vaak willen zien). De oplossing is Jezus als losgeld voor ons. Want we zijn niet meer automatisch van God. Daarom moet het Jezus zijn. Dat is de enige die dat kon doen. Een andere weg is er niet (disclaimer, volgens de bijbel dan)



Dat vind ik persoonlijk veel minder interessant dan het waarom ik er eigenlijk ben. Dat wordt ook niet in de bijbel uitgelegd.



Volgens mij wil God gemeenschap (nee, niet dat you dirty mind ) met de mens. Staat ergens in Genesis oa geloof ik.



Ik zou not amused zijn als ik heel mijn leven mijn uiterste best doe en er in de hemel achter kom dat ik slechts een bijprodukt ben van een ego dingetje tussen god en een lastige engel.



Hahaha, mja, bummer. Maar even so, dan sta je not amused tegenover God. Ik zie alles altijd in plaatjes voor me. Ik denk niet dat ik het lef zou hebben not amused te zijn. Maar dat geloof ik dus niet. Ik geloof dat God wil delen met ons. En hoe dat zit met zijn lastige engel weet ik dus niet. Waarom Hij hem geschapen heeft.



Zoals eerder al uitgelegd, er is een gevoel dat er "iets" is, liefde?



Wat is liefde? Ik ken maar heel erg weinig onvoorwaardelijke liefde. Wel de egoistische variant van de wereld wat als het er op aan komt weinig liefdevol is. Het enige wat in de buurt komt van onvoorwaardelijk is ouders-kind. En zelfs dat kan onder druk komen te staan bij een mens. Liefde is zoals in Corinthe 13. Ik geloof dat God ons op die manier lief heeft en als je de bijbel goed leest en over de omgang met elkaar, dan heb je ook het meeste kans op onderlinge gevende liefde.



Ik kan gevoel aan geen enkele "religie" matchen. Ook het christendom niet. Om o.a. het bovenstaande, er is namelijk uiteindelijk niet zoveel keus volgens mij. En om nou mijn vertrouwen en leven te geven aan iets waarvan niet eens in zijn eigen woord onomstotelijk naar voren komt dat je hier bent omdat hij van je houdt, nou nee.



Kijk, je maakt een menselijke fout. Wat je niet moet doen is iets religieus volgen waar je eigenlijk niet zo in gelooft. Je kan wel kiezen voor een christendom of iets anders omdat het zo leuk klinkt, maar dat maakt het niet meer of minder waar.



Ik durf te wedden dat je gelooft in Noord Korea regime. Niet dat je daar aan wil conformeren, maar je gelooft het wel. Daarmee wil ik zeggen dat je niets moet volgen wat je niet gelooft. Ook het christendom niet. Hoe groots ik ook in God geloof, dat zal ik je absoluuut afraden om te doen.



Geloof moet in die zin geen keuze zijn, alsof je het uit de media markt haalt. Geloof is er - of niet. Daarom is het ook niet oplegbaar. Daarom valt het ook niet af te dwingen. Dat zijn allemaal menselijke mechanismes.



Ik geloof wel in een - liefdevolle en rechtvaardige - God. Ik ben daar niet bang voor, hoewel ik wel mijn vragen heb. Jij gelooft in 'iets' wat niet in religie te vangen valt. Heel goed, want religie is een menselijk iets en geen goddelijk iets. Je antwoorden kom je wel tegen. Misschien van mij, misschien totaal niet. Misschien over 5 minuten, misschien over 10 jaar. Misschien pas vlak voor je sterft. Blijf vragen en blijf nieuwsgierig. Die ontwikkeling zet zich wel voort in jezelf en dat is goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven