God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.



Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.



Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 10:12:

regen accepteer je ook.Ik zie nu pas hoe diep je hier in zit. Voor jou is regen net zo werkelijk als een wetenschappelijk totaal ongefundeerd en onbewezen fenomeen.quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 12:42:

God oordeelt als rechter. Een dief vindt dat van onze rechterlijke macht ook nooit eerlijk, maar de rechtstaat bepaald.Volgens mij is het in onze moderne moraliteit zo dat iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen wordt.

Jouw moreel failliete god doet het tegenovergestelde. Ik heb het in dit topic al eerder gezegd: het is een superfoute moraal. Anderen straffen voor een misdaad die jezelf niet gepleegd hebt. En die misdaad is nog uitlokking met 100% slagingskans ook. Als jij het over god als rechter hebt, wordt hij gelijk gewraakt.



quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 13:01:

Hahaha, mja, bummer. Maar even so, dan sta je not amused tegenover God. Ik zie alles altijd in plaatjes voor me. Ik denk niet dat ik het lef zou hebben not amused te zijn.Lijkt me zo fijn, zo'n hemel om het eeuwig in je broek te doen voor god. De hel is wat dat betreft een stuk aantrekkelijker. Het management heeft je niet bijvoorbaat al veroordeeld, accepteert je zoals je bent, je bent geslaagd voor het toelatingsexamen dus je zal ook wel goed behandeld worden daar. Wat weten we eigenlijk van de hel? Er is een heel boek geschreven door de concurrent dus daarvan kunnen we aannemen dat het een gekleurde visie is.quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 13:01:

Je kan wel kiezen voor een christendom of iets anders omdat het zo leuk klinkt, maar dat maakt het niet meer of minder waar. Zijn we uiteindelijk toch eens!



Ik ben het met Cadou eens: Wat is de intentie achter de schepping? Want wat heb je nou eigenlijk te kiezen dan? En; waar komt god vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die boom in het paradijs ons juist de keuzevrijheid heeft afgenomen. Want misschien zou ik er wel voor gekozen hebben om die slang te weerstaan en God wél te gehoorzamen. Maar die kans krijg ik niet meer, ik ben bij voorbaat al zondig verklaard. De enige optie die mij nog rest, is om mijn hele aardse leven die voor mij gemaakte keuze te compenseren. Wat nou vrijheid?!
Natuurlijk zit ik er diep in. Ik zeg het regen voorbeeld vooral om iets duidelijk te maken dat je iets gelooft - of niet.



Ik geloof niet dat je in de hemel het voor altijd in je broek hoeft te doen voor God. En ik begrijp je verdere gedachte ook. Net als het taart voorbeeld. God wist van te voren en het heeft zulke heftige consequenties. Nu geloof ik niet dat het merendeel van de mensheid naar de hel gaat (sterker nog, ik geloof dat je daar echt voor moet kiezen) maar de wereld is door de zondeval natuurlijk wel een zooitje. Hoe dat zit... geen idee.



Ik vind het goede vragen waar ik zelf niet zozeer mee worstel, maar mij wel afvraag. Net als Athans vragen.
quote:tekenis schreef op 16 december 2013 @ 12:42:

God oordeelt als rechter. Een dief vindt dat van onze rechterlijke macht ook nooit eerlijk, maar de rechtstaat bepaald.



Ja, maar die rechtsstaat is democratisch gekozen. De systemen op aarde waar slechts 1 persoon het voor het zeggen heeft, noemen we dictatorschap

En die keuren we geen van allen goed.

En bijna ieder dictatorschap is gebaseerd op hetzelfde principe, hoogmoed, zelfverheerlijking en dwang. Niet echt liefdevol...
Dat is onze eigen menselijke gedachtegang. God staat wel wat verder boven de mens. Wij hebben ook in onze wereld schepsels waarover wij 'dictatorschap' voeren. Honden hebben nog steeds geen stemrecht, nog maar te zwijgen over de rechten van een mier



Ik zeg het als grapje, maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in - mits God waarheid is.



Je geeft God menselijke eigenschappen wat niet terecht is. Als God 1 van ons zou zijn, dan had je gelijk.



Stel dat wij robots bouwen die redelijk op mensen lijken. Niet geheel onwaarschijnlijk daar zij er al zijn. Dan zijn wij de maker. Het is ook niet onmogelijk te denken dat deze zelf kunnen leren, zie de furby's . In die situatie kunnen wij wel bedenken dat als het uit de hand loopt, wij het zooitje toch maar uit de handel gaan halen.



Als God bestaat dan is het geen mens. En daarmee ook niet aan een falend systeem als democratie onderhevig.
Wie zadelde ons eigenlijk in de eerste plaats met dat dictatorschap op?



Los van mijn gevoel over "iets" komt de god van de bijbel, hoe vaak ik het ook lees, helemaal niet op mij over als een rechtvaardig rechter, maar eerder als "iets" dat zich stierlijk verveelde zo alleen in het al, en alles geschapen heeft om maar wat te doen te hebben, een tijdverdrijf of een soort van tv, whatever.

Vind het gewoon niet echt liefdevol, en zeker niet rechtvaardig om zo zwaar van leer te gaan tegen je eigen creatie nav. 1 klein foutje(ze pleegden geen moord ofzo, ze aten een appeltje), terwijl jezelf die slang in dat paradijs moffelde, en wist dat die slang geen goeds in de zin had.



Tegen de vrouw zei hij:



‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,



zwoegen zul je als je baart.



Je zult je man begeren,



en hij zal over je heersen.’



17 Tegen de mens zei hij:



‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,



gegeten van de boom die ik je had verboden.



Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan,



zwoegen zul je om ervan te eten,



je hele leven lang.



18 Dorens en distels zullen er groeien,



toch moet je van zijn gewassen leven.



19 Zweten zul je voor je brood,



totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen:



stof ben je, tot stof keer je terug.’



20 De mens noemde zijn vrouw Eva; zij is de moeder van alle levenden geworden. 21 God, de HEER, maakte voor de mens en zijn vrouw kleren van dierenvellen en trok hun die aan.



22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.



Nou, nou, nou, heftig hoor voor een rechtvaardig rechter....
Alle reacties Link kopieren
Hee cadou, ben je nog niet beter?
.
quote:impala schreef op 16 december 2013 @ 21:01:

Hee cadou, ben je nog niet beter?



Jazeker wel! Gelukkig!

Maar het blijft zo'n interessante discussie
Alle reacties Link kopieren
@ullaaa:

Soms worden er bepaalde dingen in mijn gedachten 'geplant' bijvoorbeeld. Dan weet ik welke keuze ik moet maken omdat ik weet dat dat de juiste is. Mensen noemen het ook wel 'leiding'. Heb je dat nooit gehad? Dat je zeker weet dat je iets moet doen of zeggen of juist niet? God beinvloedt ook het geweten geloof ik dan.

Soms krijg ik ook antwoorden in wat andere mensen zeggen, door 'stom toevallig' dingen die op mn pad komen waar ik net vragen over heb of dat ik ergens iets lees etc.



Je hebt vast wel eens iets meegemaakt dat je denkt van 'Nouja dat kan gewoon geen toeval zijn'. Ik noem dat knipoogjes van God. Kleine aanwijzingen van hem om te laten zien dat hij er is.



Iets anders is dat ik dingen lees in de bijbel, omdat dit boek speciaal bedoeld is om antwoorden in te vinden. Maar das een ander verhaal..
Alle reacties Link kopieren
quote:schaapjeschaapje schreef op 16 december 2013 @ 21:42:

@ullaaa:

Soms worden er bepaalde dingen in mijn gedachten 'geplant' bijvoorbeeld. Dan weet ik welke keuze ik moet maken omdat ik weet dat dat de juiste is. Mensen noemen het ook wel 'leiding'. Heb je dat nooit gehad? Dat je zeker weet dat je iets moet doen of zeggen of juist niet? God beinvloedt ook het geweten geloof ik dan.

Soms krijg ik ook antwoorden in wat andere mensen zeggen, door 'stom toevallig' dingen die op mn pad komen waar ik net vragen over heb of dat ik ergens iets lees etc.



Je hebt vast wel eens iets meegemaakt dat je denkt van 'Nouja dat kan gewoon geen toeval zijn'. Ik noem dat knipoogjes van God. Kleine aanwijzingen van hem om te laten zien dat hij er is.



Iets anders is dat ik dingen lees in de bijbel, omdat dit boek speciaal bedoeld is om antwoorden in te vinden. Maar das een ander verhaal..Nou nee, nooit meegemaakt, google is my best friend en als ik iets wil weten vind google het ook meestal wel voor mij.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Ach, 3 bevallingen gehad. Het viel me nog wel mee. Alleen die mannen die ik begeerde, redelijk ellendig



Weet je wat het is Cadou...

Het zijn wel interessante vragen waar ik ook oprecht de antwoorden niet allemaal op heb. Ze zijn totaal niet relevant als je niet gelooft in God. En bestaat God wel dan heeft Hij de antwoorden wel, om op zijn minst meer te begrijpen en vrede te krijgen met wat er staat.



Ik en anderen kunnen zoveel vertellen, verdedigen misschien zelfs wel, het ook niet begrijpen etc, maar ik ben ook maar mens. Ik heb ooit eens iemand gezegd die naar mij toekwam over iets over God (ver, jaren, voor mijn bekering wat nog maar 2 1/2 jaar is) dat als God me iets te melden heeft, Hij het me zelf maar moet vertellen. En dat is wel uitgekomen.



Ik zou hetzelfde eruit gooien. Daag al die goden maar eens uit. Van elke ligt er een claim van goddelijkheid.. laat de ware God in je leven opstaan - of niet.
quote:mienietjefietje schreef op 16 december 2013 @ 23:36:

[...]





Nou nee, nooit meegemaakt, google is my best friend en als ik iets wil weten vind google het ook meestal wel voor mij.
De een zal het toeval vinden, de ander niet, maar ik heb met Sinterklaas een boek gekregen welke ik een aanrader vind voor een ieder die wil proberen te begrijpen hoe het kan dat een Christen in God als een liefdevolle God blijft geloven, ondanks dat hij het kwaad van dichtbij heeft mogen/moeten aanschouwen. Bij het lezen dacht ik regelmatig dit boek 'moeten' ze in het topic lezen!



Bij deze de titel 'Het dwaze van God' van Nik Ripken. Een boek van een zendeling in Somalië.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik echt een ongelofelijk toeval ja, dat jij zo'n boek hebt gekregen. Zo toevallig dat god wel moét bestaan.
.
Toeval of niet, wie het wil begrijpen kan misschien het boek gaan lezen En wie het niet wil, ook prima. Maar het is een inkijkje in het denken en leven van een christen, vandaar mijn tip.
quote:schaapjeschaapje schreef op 16 december 2013 @ 21:42:

Soms worden er bepaalde dingen in mijn gedachten 'geplant' bijvoorbeeld. Dan weet ik welke keuze ik moet maken omdat ik weet dat dat de juiste is. Mensen noemen het ook wel 'leiding'. Heb je dat nooit gehad? Dat je zeker weet dat je iets moet doen of zeggen of juist niet?Dat heb ik ook, maar hoe weet je nou of dat niet je eigen stem is?
quote:jochebed schreef op 17 december 2013 @ 14:16:

De een zal het toeval vinden, de ander niet, maar ik heb met Sinterklaas een boek gekregen welke ik een aanrader vind voor een ieder die wil proberen te begrijpen hoe het kan dat een Christen in God als een liefdevolle God blijft geloven, ondanks dat hij het kwaad van dichtbij heeft mogen/moeten aanschouwen. Bij het lezen dacht ik regelmatig dit boek 'moeten' ze in het topic lezen!



Bij deze de titel 'Het dwaze van God' van Nik Ripken. Een boek van een zendeling in Somalië.Ik ben op moment "de jongen die in de hemel was" aan het lezen.
Daar ga ik zo in beginnen!
Alle reacties Link kopieren
quote:cadou schreef op 17 december 2013 @ 19:43:

[...]





Ik ben op moment "de jongen die in de hemel was" aan het lezen.



cadou jouw moeder is in januari overleden, mijn moeder vorig jaar januari, en mijn vader precies 4 weken erna,

Heb jij ook dat je dan nu daar extra veel mee bezig bent?

Zoals leven na de dood de zin van het leven?
Alle reacties Link kopieren
quote:cadou schreef op 16 december 2013 @ 10:04:

[...]





Ja, en dan kom je dus weer op de vraag die hier vaker gesteld is.

Wat is de intentie achter de schepping. Want wat heb je nou eigenlijk te kiezen dan? Cru gezegd, je volgt de regels van het geloof of het loopt niet goed met je af. Je wordt hier maar op aarde neergesmeten, want ik lees nergens in de bijbel dat je dit van tevoren zo hebt afgesproken(zoals de new age stroming dat uitlegt als je kiest zelf je ouders etc.) en je hebt maar mee te doen.

Dat is eigenlijk geen keus.



Wat is de intentie erachter? Hoe kan je je overgeven aan een god als je niet eens kan begrijpen of het wel uit liefde is dat je hier bent.Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd ziek na mijn betoog op dit topic, nog steeds niet beter.. *zou het dan toch??* Wellicht kan iemand vanavond even voor mijn bidden?? (Nemen met een knipoog, ik ben in een echte blehh bui)
quote:saffietje schreef op 17 december 2013 @ 21:20:

[...]





cadou jouw moeder is in januari overleden, mijn moeder vorig jaar januari, en mijn vader precies 4 weken erna,

Heb jij ook dat je dan nu daar extra veel mee bezig bent?

Zoals leven na de dood de zin van het leven?



Ook, op mijn vader na is mijn familie nu overleden, en mijn moeder was zo overtuigd van dat "er is meer".



En ik weet wat mijn oma zei dat ze zag op haar sterfbed, ik weet dat die paragnost waar mijn moeder altijd heen ging iedere x gelijk heft gekregen, ik weet wat mijn moeder ooit eens heeft gezegd over haar overlijden.

Toen ik 11 was ben ik aangereden door een auto, ik weet wat ik voelde toen ik over die motorkap vloog.



Ik kan niet doen of dat niet gebeurd is.

Ik weet alleen ook, dat wat ik ook lees, niets klopt met mijn verstand.



Nu ook mijn moeder er niet meer is merk ik wel dat het belangrijker voor me geworden is of ik haar en mijn oma "geloof" of dat ik mijn eigen hoofd volg.



En idd. ik wil het ook graag geloven, want het zou natuurlijk geweldig zijn om ze terug te zien, maar dat hoofd hè, dat blijft zeggen, dat met je ongeluk was een shock, je oma vergiste zich, en die paragnost had mazzel, want van al die boeken klopt geen drol...



En toch..... laat die twijfel me niet los.
quote:masque schreef op 17 december 2013 @ 21:30:

Ik werd ziek na mijn betoog op dit topic, nog steeds niet beter.. *zou het dan toch??* Wellicht kan iemand vanavond even voor mijn bidden?? (Nemen met een knipoog, ik ben in een echte blehh bui)Ik wens je iig. van harte beterschap, is dat ook goed?
Alle reacties Link kopieren
Cadou wil je wat meer vertellen over wat je voelde tijdens dat ongeluk?



En welke boeken bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Masque ik wens je ook beterschap, en herkenbaar ik heb ook een blehhh dag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven