Hebben vroegere pesters schuldgevoelens?

14-11-2016 15:59 1168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



Momenteel zit ik in een traject bij een psycholoog om mijn grote pestverleden te verwerken. Jarenlang ben ik dagelijks gepest en het heeft mij toen letterlijk helemaal stuk gemaakt. Voornamelijk de middelbare school was voor mij een kwestie van overleven. Hoewel het al jaren geleden is, heb ik er sinds kort enorm veel last van. En die last ben ik nu dus aan het verwerken bij een psycholoog d.m.v. het opnieuw beleven, emoties weer aanvoelen en het leren begrijpen wat en waarom het gebeurd is.



Ik blijf me nu steeds afvragen waarom mensen pesten en anderen opzettelijk kwaad doen. Zullen zij nog terugkijken op vroeger, toen zij anderen pestten? En hebben zij schuldgevoelens en spijt? Wat is hun kijk op het pesten van toen?



Ik ben benieuwd of vroegere pesters en meelopers hun kijk op hun gepest durven te delen.
Alle reacties Link kopieren
Wat verwacht je hiermee op te schieten? Je kunt je beter op de toekomst richten.

Ik heb ook een pestverleden maar bedenken waarom men iets deed in hun puberteit, daar schiet ik niks mee op. Sommigen zullen het zich vast niet meer herinneren.

Succes met je herstel.
Ik heb wel spijt.
Ik ben daar ook wel benieuwd naar hoor. Volgens mij waren pesters vaak niet bewust van de gevolgen van hun pesten, of was hun bedoeling in ieder geval niet om iemand de vernieling in te helpen. Een van mijn pesters van vroeger is nu kindertherapeut. Ik zal er mijn kind niet heen brengen, maar met zo'n beroep kun je toch niet echt duivels slecht zijn?
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat de pesters het niet zo ervaren hebben als jij, jij zit er nu mee maar hun hebben hun leven opgebouwd en weten niet eens meer wie je bent!, probeer het verleden te laten voor wat het was en bouw een mooie toekomst voor je zelf op!
Ik mag het hopen maar denk eerlijk gezegd dat de meesten er geen minuut bij stil hebben gestaan wat ze een ander hebben aangedaan.
Dat hangt er denk ik vanaf hoeveel zelfinzicht iemand heeft en in hoeverre men zich daar later nog bewust van is en/of mee bezig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 14 november 2016 @ 16:02:

Wat verwacht je hiermee op te schieten? Je kunt je beter op de toekomst richten.

Ik heb ook een pestverleden maar bedenken waarom men iets deed in hun puberteit, daar schiet ik niks mee op. Sommigen zullen het zich vast niet meer herinneren.

Succes met je herstel.



Hey Minnimouse,

Ik wil mij supergraag weer op de toekomst richten, maar doordat ik sinds kort met allemaal psychische klachten kamp en helemaal ben vastgelopen, loop ik dus bij een psycholoog. Samen zijn we mijn verleden aan het opruimen. Liever doe ik dat ook niet, want toen was, was toen, maar helaas moet ik door de shit om er weer uit te komen...
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam laatst een enorme pester tegen op FB. Haar hele tijdlijn stond vol berichten a la "wie aan mijn kind komt", en andere pestgerelateerde posts.

Vroeg me erg af, of ze doorheeft hoe erg zij vroeger tiranniseerde.
Ik werd best veel gepest in de lagere school, door één meisje vooral. Tijdens een reünie een paar jaar geleden vertelde ze dat ze vroeger gewoon een rotkind was. Ze waren met het gezin op 5 jaar tijd 6 keer verhuisd ofzo, elke keer een nieuwe school, terug in een groep moeten komen etc. En haar manier om daar mee om te gaan was een grote bek opzetten, iedereen overschreeuwen en dus pesten om niet gepest te worden. Dat heeft voor mij wel wat verklaard. Maar als ze er niks van had gezegd, dan had ik dat ook ok gevonden. Je moet zelf aan je toekomst en aan jezelf werken, dat mag niet afhangen van het schuldgevoel of bekentenissen van pesters.



Edit: je bent dus al aan jezelf aan het werken, merk ik, ik bedoel er niks slecht mee. Hopelijk geraak je er wat wijs uit met hulp van de psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 14 november 2016 @ 16:06:

Een van mijn pesters van vroeger is nu kindertherapeut.Haha omg! Hoe ironisch wil je het idd hebben!
quote:NYC schreef op 14 november 2016 @ 16:08:

Dat hangt er denk ik vanaf hoeveel zelfinzicht iemand heeft en in hoeverre men zich daar later nog bewust van is en/of mee bezig is.Ik heb wel heel veel jaren later iemand opgezocht en mijn excuses aangeboden.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk... ik ben me er nooit bewust van geweest maar een meisje heeft me jaren later verteld dat ze niet naar school durfde en dat ze er nu nog last van heeft.. en ik dacht dat ze gewoon een kennis was .. maar ze zei dat ik heel erg intimiderende .. ze was niet de enigste trouwens. . Ik snap het nog steeds niet helemaal wat ik dan gedaan heb maar heb wel mijn oprechte excuses aangeboden en vind het heel erg dat ze zich zo hebben gevoeld door mij, Ook al heb ik nooit iets tegen ze gehad of ze opzettelijk gepest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gepest en ik heb meegedaan aan pesten, tja dat zijn kinderen en die zijn gewoon keihard. Als je enigszins buiten de kudde valt dan ben je een doelwit. En ook voor kinderen geldt liever jij dan ik.



Relativeren is het belangrijkste wat je kunt doen voor je herstel. Mijn ervaring is dat t vaak niet eens persoonlijk is, maar meer liever dat zijzelf buitenschot blijven.
quote:siriusblack schreef op 14 november 2016 @ 16:11:

[...]



Ik heb wel heel veel jaren later iemand opgezocht en mijn excuses aangeboden.Top van je. Hoe reageerde de gepeste?
Alle reacties Link kopieren
quote:TicTacTo schreef op 14 november 2016 @ 16:09:

[...]





Hey Minnimouse,

Ik wil mij supergraag weer op de toekomst richten, maar doordat ik sinds kort met allemaal psychische klachten kamp en helemaal ben vastgelopen, loop ik dus bij een psycholoog. Samen zijn we mijn verleden aan het opruimen. Liever doe ik dat ook niet, want toen was, was toen, maar helaas moet ik door de shit om er weer uit te komen...

Wat vervelend dat je zo vastloopt. Goed dat je hulp hebt gezocht. Ik ben verder geen psycholoog hoor, maar ik vind het raar om dit soort dingen proberen te achterhalen. Maar als dit haar werkwijze is dan zal dat wel goed zijn.



Ik denk dat pesters zelf onzeker waren, problemen thuis hadden of gewoon rotkinderen waren. Ik denk dat sommigen ook niet meer weten dat ze gepest hebben of dat hun gepest zoveel invloed heeft gehad.



Ik wens je veel sterkte en mocht je willen praten, dan stuur maar een pb.
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 14 november 2016 @ 16:12:

Ik ben gepest en ik heb meegedaan aan pesten, tja dat zijn kinderen en die zijn gewoon keihard. Als je enigszins buiten de kudde valt dan ben je een doelwit. En ook voor kinderen geldt liever jij dan ik.



Relativeren is het belangrijkste wat je kunt doen voor je herstel. Mijn ervaring is dat t vaak niet eens persoonlijk is, maar meer liever dat zijzelf buitenschot blijven.



Denk ik ook.

De aandacht op een ander richten om zo zelf buiten schot te blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:siriusblack schreef op 14 november 2016 @ 16:11:

[...]



Ik heb wel heel veel jaren later iemand opgezocht en mijn excuses aangeboden.Respect, knap zeg!!
Een meeloper van mijn lagere school heeft 25 jaar na dato verteld dat ze het zo erg vond dat ik gepest werd, en dat ze dat toen ook al niet leuk vond. Ik kwam haar toevallig tegen toen ik met mijn zoon iets ging doen in het bedrijf waar zij werkte. Dat ze zich altijd was blijven afvragen hoe het met mij verder was gegaan bla bla bla. Haar aandeel kon zij zich niet herinneren, in haar ogen was zij een soort onpartijdige derde.



En misschien was ze dat ook wel, maar ik vraag me dan af waarom ze dan nooit voor mij is opgekomen.



In ons gesprekje stond zij bijna te janken, want ze had daar nog jaren last van gehad. Ik kon echt geen sympathie voor haar voelen. Ik werd gewoon weer terug boos.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 14 november 2016 @ 16:16:

Een meeloper van mijn lagere school heeft 25 jaar na dato verteld dat ze het zo erg vond dat ik gepest werd, en dat ze dat toen ook al niet leuk vond. Ik kwam haar toevallig tegen toen ik met mijn zoon iets ging doen in het bedrijf waar zij werkte. Dat ze zich altijd was blijven afvragen hoe het met mij verder was gegaan bla bla bla. Haar aandeel kon zij zich niet herinneren, in haar ogen was zij een soort onpartijdige derde.



En misschien was ze dat ook wel, maar ik vraag me dan af waarom ze dan nooit voor mij is opgekomen.



In ons gesprekje stond zij bijna te janken, want ze had daar nog jaren last van gehad. Ik kon echt geen sympathie voor haar voelen. Ik werd gewoon weer terug boos.Bang om zelf doelwit te worden, heel simpel.
quote:gizzmo-returns schreef op 14 november 2016 @ 16:13:

[...]





Top van je. Hoe reageerde de gepeste?Nou het meest lullige was dat ik hem gewoon zag schrikken toen hij mij zag. Maar hij kon mijn excuses wel waarderen. De hele waarheid heb ik hem uiteraard niet vertelt, ik was stikjaloers op die jongen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik blijf me nu steeds afvragen waarom mensen pesten en anderen opzettelijk kwaad doen.Macht? Afreageren?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:GateKeeper schreef op 14 november 2016 @ 16:18:

[...]



Bang om zelf doelwit te worden, heel simpel.Tja, dan had ze die hele poppenkast 25 jaar later ook niet hoeven opvoeren, of op zijn minst anders kunnen brengen.
Hier ook iemand die erg gepest is, op de lagere school. 4

Toen ik uiteindelijk naar een andere school ging om van die pesters af te zijn heb ik zelf een meisje gepest, gelukkig maar kort en heb het later ook weer goed gemaakt. Het was denk ik een soort reactie op wat mij was overkomen, ze zullen mij niet meer pakken!

Maar god, wat voelde ik me slecht toen ik dat deed, echt walgelijk. Zelfs nu nog, als ik daaraan terugdenk.



Ik heb geen idee of degenen die me hebben gepest daar spijt van hebben. Maar we zijn nu allemaal tientallen jaren ouder, dus die vraag is niet meer zo relevant. Want zij zijn als volwassenen niet meer hetzelfde als ze vroeger waren.



TO, ik vind het goed dat je hulp hebt gezocht, heel veel sterkte met eruit komen.
Sirius, goed dat je je excuses bent gaan maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven