Hooggevoelig of nog iets anders?

04-10-2014 19:16 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
---
O jee.
Alle reacties Link kopieren
Lieve TS, ik kamp met de dezelfde problemen en ga binnenkort ook een verwijzing naar het centrum Autisme aanvragen...



Ik scoor op heel hoog op de test..
Alle reacties Link kopieren
ps Autisme bij vrouwen uit zich anders dan bij mannen..
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Even geduldig de reactie van de huisarts afwachten. Als jij het gevoel hebt dat er "meer aan de hand is", dan is dat niet voor niks. En de huisarts kan daar natuurlijk meer over zeggen dan je moeder ;)



Ik ben zelf ook hooggevoelig. Als ik het mensen probeer uit te leggen, krijg ik enkel reacties zoals "daar heeft iedereen wel eens last van" of "ja dat is net zoals je de symptonen van kanker opzoekt en je opeens allemaal symptonen aan jezelf toewijst". Ik noem maar wat… Best lastig om mee om te gaan soms.
Het leven is te kort om met lelijke mannen te dansen!
Alle reacties Link kopieren
Hooggevoelig bestaat toch niet?t
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je gevoeliger zijn dan een ander.

Maar het is niet wetenschappelijk te bewijzen zoals een ASS dat wel is.



Ik zou het dus ook gewoon eerder zoeken in de prikkelverwerking. Dus in de hoek van sensorische integratie stoornis of toch gewoon ADD of je bent gewoon zoals je bent.

Ga naar de HA en laat je door verwijZen als je zelf vastloopt. Succes
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, aangezien het inderdaad geen medische term is, kan het best zijn dat je huisarts er ook anders over denkt (dus dat het allemaal onzin is en niet bestaat). Mocht dat het geval zijn, kijk eens naar alternatieve genezers. Mijn paragnost bijvoorbeeld weet heel veel over hooggevoeligheid en dat soort "onzin" Daar heb ik meer aan dan een de huisarts.



Maar goed, eerst even afwachten wat de huisarts zegt haha.
Het leven is te kort om met lelijke mannen te dansen!
quote:calvijn1 schreef op 04 oktober 2014 @ 19:51:

Hooggevoelig bestaat toch niet?tJawel, maar niet als diagnose. Het is een karaktertrek.
Overgevoeligheid is geen ziekte. Maar je kan er wel last van hebben. Op het forum zie je bv buitensporig veel ongevoeligheid. Ook geen diagnose. Maar joh, jij hebt last van dingen. Ga daar mee aan de slag. Als de verzamelnaam hsp is mag dat!
Alle reacties Link kopieren
Waar ik tegen aan loop:



Ik begrijp mensen niet, ik voel eigenlijk niks bij sociale dingen... verjaardagen, feestjes, buurtbijeenkomsten: HEL!



Ik wil over andere dingen praten dan de normale mens, zie overal patronen in, analyseer voortdurend en raak echt overspannen van sociale bezigheden.



Vrouwengroepjes, dan lijkt het alsof ik naar een toneelstuk kijk.. Ik weet van vroeger bijv, precies waar ik was toen welke muziek gedraaid werd, wat de mensen aanhadden, in welk jaar het was en wat die personen zeiden..
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Je wilt andere mensen vinden die zijn zoals jij....je weet nog niet precies wat er aan de hand is, dus weet je niet wat je zoekt. Daarnaast was je introvert nu extravert. Je houdt niet van sociale contacten maar je zoekt wel gelijkgestemden. Het is allemaal nogal in tegenspraak met elkaar zeker gecombineerd met je enorme zelfinzicht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
@viva-amber, die tegenspraak valt best wel mee. Als introvert kun je best sociaal contact willen op een bepaalde manier (eh forums?), maar niet houden van grote groepen mensen, verjaardagen, dat soort sociale dingen.
Het leven is te kort om met lelijke mannen te dansen!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn op het VIVA-forum vaker topics geopend over hooggevoeligheid/HSP. Meestal werd de TO compleet afgebrand.



Fijn dat je bij de huisarts terechtkunt.



Je kan eens op de websites van cursusinstituten gaan kijken of er cursussen zijn die jou aanspreken. Bijvoorbeeld Schouten & Nelissen of De Baak. Of misschien heeft jouw bedrijf een andere vaste aanbieder van cursussen. Vervolgens vraagt je je manager of je zo'n cursus vanuit jouw opleidingsbudget mag volgen.



Met oefenen en delen in een groep kan je een heel eind komen.

Je bent dan nog steeds wel gevoelig, maar je kunt beter dealen met lastige situaties.
Alle reacties Link kopieren
---
Tip: lees ook eens het boek van Susan Marletta Hart "hooggevoeligheid van opgave naar gave"
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Dat tellen klinkt overigens meer als OCD.. Andere dingen die je noemde passen daar trouwens ook wel bij. Maar, laten we de diagnose maar overlaten aan de huisarts ;)
Het leven is te kort om met lelijke mannen te dansen!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heel veel mensen die daar niet van houden. Misschien kun je beter iets gaan doen om je verleden te verwerken ipv in de dsm te zoeken naar welke stoornis je hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik herken veel van wat je schrijft hemisphere.

En ik had al een hele reactie getypt maar die weer gewist omdat ik er een enorme lap tekst van aan het maken was.



Maar wilde je laten weten dat ik erg veel herken en dat ik zelf al ruim tien jaar een Asperger diagnose heb.

Opvallendste wat ik herkende: Het in getypte tekst denken.

Ik heb heel vaak een soort tickertape mee lopen als ik denk.



Ik ga mijn best doen om hier morgen uitgebreider te reageren, ik ben nu moe en dat maakt mijn hoofd een warboel.

Het kan dat dat me niet lukt, ook op een forum schrijven vind ik moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Herkenbaar verhaal. Tijdje terug heb ik ook een topic geopend.

Dat ging over beroepen voor HSP. Ik werd toen door vele afgebrand. Erg jammer, want het was een serieuze vraag. Ik zit nu in therapie. Heb ooit gehoord dat ik HSP ben van een therapeut. Maar dat was het. Ik snak naar tips en advies. Jammer is dat HSP therapie ook niet vergoedt wordt. Ben nu zo ten einde raad dat ik besloten heb om voor de therapie het volledige bedrag uit eigen kas te dokken. Weet me geen raad wat ik ermee moet doen. Het voelt voor mij als een handicap, terwijl het ook een gave kan zijn.. Ik baal er van dat het nog niet erkent wordt in de gezondheidszorg.



Autisme is wel bekend en heeft gelijkenissen met HSP. Maar ook ik herken mij niet in het volledige autismebeeld. Maar dit geldt ook overigens ook voor HSP. Sommige autistische kenmerken herken ik wel. Maar als ik het mag geloven dan heeft ieder mens autistische trekjes. Ik dacht altijd dat ICT beroepen heel geschikt waren voor mensen met HSP of autistische trekjes. Maar als ik jouw verhaal zo lees dan is dit waarschijnlijk niet zo. Klopt dit?

Ook ik voel mij anders wat communicatie betreft. Ik vraag me vaak af waarom mensen mij vertellen wat ze gisteren hebben gegeten of wat hun hond vandaag heeft gedaan. Die informatie vind ik niet boeiend. Informatie waar ik van kan leren, wat ik kan toepassen dat vind ik pas echt interessant. Maar ik krijg vaak te horen dat ik me toch maar moet aanpassen. Omdat de gesprekken voor een groot deel in de samenleving over niet zinnige dingen gaat. Ook ik kan moeilijk vrouwen bijbenen.... Ik heb mezelf er al een paar keer op betrapt dat ik in de helicopterview ga en het niet meer kan bijbenen.
zoekend......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven