Hooggevoelig of nog iets anders?

04-10-2014 19:16 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Je moeder zegt dat zo dat zij haar eigen aandeel in jouw moeilijke jeugd niet hoeft te erkennen. Ik heb ook een lastige thuissituatie gehad met een vader met losse handjes. Ik heb heel lang gedacht dat het allemaal aan mij lag. Overgevoeligheid, pesten en buiten sluiten op school. De waarheid is dat ik inmiddels zo ver ben dat ik denk. Ik ben de meest normale van allemaal. Al die mensen die elkaar (psychisch) geweld aan doen en die dan gezellig samen komen op een verjaardag verschijnen of 500 mensen op een plein waarvan een deel dronken of agressief is daarin zie ik vooral ellende en risico's. Wij zijn niet raar. De andere mensen zijn raar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
---
--
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Goed dat ik je spreek, heb altijd gedacht dat ik beter de ICT in kon gaan. Ik ken een paar mensen met autisme die goed functioneren in dit werkveld. HSP en autisme liggen zo dicht bij elkaar. In mijn huidige werk raak ik snel overprikkeld.

Ook ik voel mij anders wat communicatie betreft. Ik vraag me vaak af waarom mensen mij vertellen wat ze gisteren hebben gegeten of wat hun hond vandaag heeft gedaan. Hoe stom dit misschien ook klinkt maar ik vind die informatie niet interessant. Informatie waar ik van kan leren, wat ik kan toepassen dat vind ik pas echt interessant. Maar ik krijg vaak te horen dat ik me toch maar moet aanpassen. Want anders wordt mijn leven er niet beter op. Omdat de gesprekken voor een groot deel in de samenleving over niet zinnige dingen gaat. Ook ik kan moeilijk vrouwengesprekken bijbenen.... Ik heb mezelf er al een paar keer op betrapt dat ik in de helicopterview ga en het niet meer kan volgen. Het liefst praat ik met 1 iemand dan dat ik praat met een hele groep. Herkenbaar?
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik merk dat ik vooral veel gefrustreerd ben, omdat ik van mezelf merk dat ik boos word als het niet gaat op de manier die ik verwacht. In elk bedrijf zullen er wel conflicten zijn tussen mensen, maar ik kan er niet tegen als er onvrede geuit wordt waar vervolgens niets mee gedaan wordt.Het is niet zinvol om steeds maar weer emotioneel te worden als jou iets niet aanstaat. En mensen hebben nu eenmaal verschillende belangen. Jouw idee kan gewoon verworpen worden omdat jij de baas niet bent. Zo simpel is het.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
@zuszus HSP-begeleiding wordt zeker wel voor een deel vergoed door de verzekering. Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
--
Alle reacties Link kopieren
jippie, Ik heb diverse HSP therapeuten/coaches benaderd. Dan krijg ik altijd te horen dat ze niet vergoed worden. Weet jij welke zorgverzekeraar wel vergoedt? onder welk soort vorm therapie? Zou een hoop geld schelen
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
----
Alle reacties Link kopieren
quote:zuszus schreef op 04 oktober 2014 @ 21:29:

jippie, Ik heb diverse HSP therapeuten/coaches benaderd. Dan krijg ik altijd te horen dat ze niet vergoed worden. Weet jij welke zorgverzekeraar wel vergoedt? onder welk soort vorm therapie? Zou een hoop geld schelen Best heel veel. In welk deel van Nederland woon je?
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 04 oktober 2014 @ 21:27:

[...]





En waar, pray tell, zit de uitknop?

Niet om te rellen, maar ik ben altijd weer verbijsterd als mensen dit soort dingen zeggen. Ik zie dat niet als rellen, maar toch is je vraag te algemeen om een exact antwoord op te geven. Je bent geen speelbal van de omstandigheden. Je kan kiezen om je ergens druk over te maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik weet niet veel over HSP maar een collega van mij vertelde laatst over hoe zijn vrouw met dingen omgaat en met welke problemen ze kampt. Dat kwam bijna een op een overeen met hoe mijn dochter met ASS de wereld beleeft. Dus ik vermoed zomaar dat veel mensen die zgn HSP zijn eigenlijk een vorm van autisme hebben. Het heeft allebei te maken met het verwerken van prikkels.

Mijn dochter krijgt nu begeleiding waarbij ze o.a. gaat leren (hopelijk) om bijvoorbeeld gesprekjes aan te knopen en op gang te houden, en hoe een beetje 'normaal' te reageren op vervelende opmerkingen (aangezien zij van een simpel 'Hee Marietje, kijk niet zo boos' van een klasgenoot al helemaal van slag raakt).
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Met het boek van Elain was ik in eerste instantie gestart. Na het lezen van een paar bladzijden begon ik te twijfelen over HSP. Het voelde nog niet herkenbaar. Ik ben er toen mee gestopt. Laatst een HSP meeting bijgewoond. Toen gingen er weer alarmbellen af. Het voelde als thuiskomen.... 95 procent was een match, was zo gelukkig. Mijn nieuwe therapeut kan niet zoveel met mijn HSP, autisme is meer bekend. Net even de asperger vrouwen kenmerken gelezen, er zijn toch wel een hoop gelijkenissen met HSP zie ik. Wat is julile gevoel bij autisme?
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Jippie, ik woon in de randstad (haal deze streek zometeen weg i.v.m. herkenbaarheid)
zoekend......
quote:betjebig schreef op 04 oktober 2014 @ 21:33:

Ik weet niet veel over HSP maar een collega van mij vertelde laatst over hoe zijn vrouw met dingen omgaat en met welke problemen ze kampt. Dat kwam bijna een op een overeen met hoe mijn dochter met ASS de wereld beleeft. Dus ik vermoed zomaar dat veel mensen die zgn HSP zijn eigenlijk een vorm van autisme hebben. Het heeft allebei te maken met het verwerken van prikkels.

Ah, interessante connectie!

Ik las de openingspost en dacht: hee, TO lijkt wat een aantal dingen betreft op een collega van mij (vrouw met een zeer technische baan). Zij kijkt eigenlijk nooit iemand aan, vlucht bij sociale gesprekjes die nergens over gaan en kan zo (meer dan een ander) ergeren aan niet efficient geregelde dingen op het werk. Ik heb altijd het idee dat ze een handvol kenmerken van ASS heeft, maar laatst was ze eens persoonlijk openhartig (ze praat eigenlijk nooit over zichzelf) en zei dat ze dacht dat ze hoogsensitief is. Ik begreep dat niet helemaal, maar nu begint het me duidelijk te worden hoe dicht die twee wel bij elkaar kunnen liggen.
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 04 oktober 2014 @ 21:33:

Ik weet niet veel over HSP maar een collega van mij vertelde laatst over hoe zijn vrouw met dingen omgaat en met welke problemen ze kampt. Dat kwam bijna een op een overeen met hoe mijn dochter met ASS de wereld beleeft. Dus ik vermoed zomaar dat veel mensen die zgn HSP zijn eigenlijk een vorm van autisme hebben. Het heeft allebei te maken met het verwerken van prikkels.

Mijn dochter krijgt nu begeleiding waarbij ze o.a. gaat leren (hopelijk) om bijvoorbeeld gesprekjes aan te knopen en op gang te houden, en hoe een beetje 'normaal' te reageren op vervelende opmerkingen (aangezien zij van een simpel 'Hee Marietje, kijk niet zo boos' van een klasgenoot al helemaal van slag raakt).Andersomis ook het geval. Dat mensen gediagnosticeerd zijn met autisme terwijl ze eigenlijk HSP zijn. Overeenkomst zijn de prikkels inderdaad. Maar waar een autist heel veel dingen letterlijk neemt, beleeft een HSP'er drie lagen bij wijze van spreken. Hoort wat er gezegd wordt, hoort de ondertoon, proeft de sfeer en ziet ook de lichaamshouding erbij. Vaak komt dat alles niet overeen en is de HSP'er al een paar stappen verder. Maar raakt daar ook van in de war omdat die stappen verder niet onderkend worden en wordt onzeker. Ook is het vermoeiend om al die impulsen binnen te krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn therapeut had het laatst over asperger bij vrouwen. Maar asperger betekent voor mij heel erg intelligent zijn en goed in schriftelijk communicatie zijn. Ik ben beide niet echt. Ben niet hoogbegaafd en taal gaat mij moeilijk af. De meeste mensen met asperger die ik ken hadden deze kenmerken. Maar wellicht slaan deze kenmerken niet op vrouwen? Ben nog niet klaar met het kenmerkenlijstje.
zoekend......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven