Hooggevoelig of nog iets anders?

04-10-2014 19:16 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
@zuszus, dan. Quote ik je niet. Maar mocht je in de buurt van À wonen dan weet ik een hele goeie die ook deels vergoed wordt
Alle reacties Link kopieren
jippie, Ik woon niet in de buurt van A. Helaas.....Kan jij mij anders wat zorgverzekeraars noemen die vergoeden?
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
Hemisphere, dacht wel toen ik je tekst aaan het lezen was, lijkt wel ASS. Maar daar moeten professionels een uitspraak over doen.



Goed is om uit te vogelen wat voor jou wel en niet werkt, het labeltje maakt niet zoveel uit.



Ik werk ook in de IT. En die mannen zijn zoveel makkelijker dan de vrouwen
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
quote:zuszus schreef op 04 oktober 2014 @ 21:52:

jippie, Ik woon niet in de buurt van A. Helaas.....Kan jij mij anders wat zorgverzekeraars noemen die vergoeden?In ieder geval VGZ. De rest vraag ik voor je na
quote:zuszus schreef op 04 oktober 2014 @ 21:47:

Mijn therapeut had het laatst over asperger bij vrouwen. Maar asperger betekent voor mij heel erg intelligent zijn en goed in schriftelijk communicatie zijn. Ik ben beide niet echt. Ben niet hoogbegaafd en taal gaat mij moeilijk af. De meeste mensen met asperger die ik ken hadden deze kenmerken. Maar wellicht slaan deze kenmerken niet op vrouwen? Ben nog niet klaar met het kenmerkenlijstje.ASS is niet alleen Asperger, en de onderverdeling (Asperger, Klassiek autisme, PDD-NOS) wordt tegenwoordig ook niet meer altijd gemaakt. Dan krijg je alleen als diagnose ASS. Een gemiddelde of lager dan gemiddelde intelligentie komt vaker voor bij autisme dan een hoge intelligentie.
Alle reacties Link kopieren
Trucjes heb ik volop... Wat communicatie betreft ben ik aardig voor geprogammeerd. Volgens mij val ik na een tijdje door de mand. In contact maken ben ik goed, maar vriendschappen aanhouden en interessant blijven dat lukt mij vaak niet. Ik ben nu in zo'n stadium dat ik niet eens meer weet wie ik nou werkelijk ben. Als een situatie anders verloopt dan verwacht, dan kan ik geen beroep doen op mijn trucjes. Toneelspelen kan ik wel als ik mij erop voorbereid. Maar doen alsof je gelukkig bent terwijl je ongelukkig bent. Dat lukt mij niet.

Ik reageer ontzettend gevoelig op sfeer, kan niet goed omgaan met onrecht, ben echt iemand die vrede op aarde wil.
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
Jippie, Dat is heel lief van je. Dank je wel.
zoekend......
Ik denk trouwens dat het voor de gemiddelde (of zelfs belezen) leek niet mogelijk is om zelf de juiste diagnose te stellen, zelfs niet met alle checklijstjes die je op internet kunt vinden. Bij een 'echte' diagnose wordt met verschillende hulpmiddelen en testen gekeken welke kenmerken van toepassing zijn en hoe die in de DSM V passen. Ik dacht zelf dat mijn dochter ADD zou hebben, maar dat bleek dus autisme te zijn.
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
quote:hemisphere schreef op 04 oktober 2014 @ 22:03:

[...]





Dankjewel voor je reactie en goed dat je het zo stelt, ik ga ook niet terugkomen op mijn afspraak bij de huisarts; die laat ik doorgaan.



Inmiddels heb ik dankzij iedereen hier input een duidelijker beeld van waar sommige van mijn moeilijkheden op werk/communicatie gebied mee te maken kunnen hebben. Twee van de drie (HSP en mijn opvoeding) wist ik al, maar ik hoor her en der wat reacties die het denk ik zeker zinvol maken om een derde aspect, ASS, te verkennen. Ik ben blij dat ik een afspraak met mijn huisarts gemaakt heb.





[...]





Dat ik graag met mannen werk, wist ik al heel lang, in dat opzicht een geschikt werkveld. Dat van dat labeltje weet ik nog zo net niet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik inmiddels wel blij zou zijn met een verklaring voor mijn gedrag in een vorm waar mijn werkgever wat mee kan. Op sommige dagen vraag ik me namelijk af hoe lang ik werken nog volhoud als het me zoveel frustraties oplevert, vandaar ook dat ik actie onderneem.



Ik vul het denk ik maar wat in, maar de meeste werkgevers in de IT kunnen waarschijnlijk meer met ASS dan met HSP. Daar schuilt een valkuil: Ik moet geen ASS willen hebben, en zoals ik eerder al zei kun je elke kenmerkenlijst van elke stoornis bekijken en zeggen 'ja dat heb ik'. Daarom gaf ik in mijn eerste post ook al aan me niet te herkennen in de DSM4/5 specs en probeer ik zelf een realistische blik te houden op mijn eigen karaktereigenschappen. Ikd moet het er toch mee doen, labeltje of niet. Moving on..



Kan jij ook beter overweg met mannen? Ik heb dit zelf wel.

Het is zeker de moeite waard om het te onderzoeken. Maar neem geen genoegen met het eerste de beste labeltje. Er wordt ook te vaak een verkeerd label op mensen geplakt.. Deze fouten kunnen vaak grote consequenties hebben. Ik denk dat het gevoel altijd je beste raadgever is.
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
quote:hemisphere schreef op 04 oktober 2014 @ 21:43:

[...]





Ik heb het boek "Niet ongevoelig", over vrouwen met autisme nog niet gelezen, maar wel op Google een preview ervan gezien. Henny Struik, de auteur, schrijft in een paragraaf dat ze veel van autisme in HSP herkent. Ik kan het fragment niet terugvinden, maar zij stelt geloof ik dat autisme bij vrouwen in bijna alle gevallen een hooggevoeligheid component heeft, maar dat dat niet betekent dat alle HSP's ook autist zijn. Wel zegt ze dat een vrouw die zich in HSP herkent wat haar betreft er niet slecht aan doet ook autisme te onderzoeken.Heb ik gedaan nav jouw topic. Ik scoor erg laag...
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
Mocht het toch geen ziektebeeld blijken of hsp. Ik houd ook niet zo van chit-chat en ijsbrekers. Ik ben in werk erg zakelijk en op de inhoud. Ik houd ook niet van achterbaks of machogedrag en ik herken de helikopterview. Ik kan ook bepaalde emoties van verre spotten bij mensen.

Mogelijk ben je net als ik een variatie op normaal. Ik had oa veel aan MBTI een soort persoonlijkheidstest waaraan je ook je ontwikkeling mbt werk kunt koppelen. Het geeft je inzicht in je voorkersstijlen en je kunt evt met workshops en/of een coach gericht trainen. Veel werkgevers juichen mbti toe.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Vol uit heet het Myers Briggs Type Indicator.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/v ... zijn_met_asperger___.html



Wou ik even delen.

Heeft iemand toevallig een scan van het viva interview van Judith?

Ik vind het wel typisch om te lezen dat Judith ook dacht HSP te zijn.
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
Hemisphere, het is idd ook afhankelijk met wie je praat. Mensen die niks zeggen, verschrikkelijk... Ik kan best praten, maar vind de luistermodus altijd het prettigst. Eigenwaarde is ontzettend laag, vind mezelf niet interessant genoeg. Terwijl ik genoeg mooie dingen in mijn leven heb gedaan. Herken jij de volgende vragen?



* Wat is mijn doel op deze aarde?

* Ik kan mij niet herinneren wanneer ik nu echt gelukkig was.

* Iedereen lijkt de weg te weten, maar ik kan de weg niet vinden
zoekend......
heel herkenbaar, bijna alles 1 op 1.



Ik heb echter zelf nooit mij zelf gezien als HSP, of een stoornis, wel dat ik soms af wijk van anderen maar ik kan soms ook in een groep zijn en me helemaal perfect normaal voelen. Dat zijn dan ook wel freaks haha, maar hey je thuis voelen is gewoon geweldig.



Ik denk dat iedereen zich thuis wil voelen bij anderen, sommigen hebben meer kans er op om dat hun karakter meer aan sluit bij de grootste groep, nou ja jij toevallig niet en dus moet je misschien meer tijd steken in het zoeken van 'jouw' groep. Lijkt me ook zinvoller om je zelf te willen fixen, dat hoeft niet.



Snap wel dat het op je werk lastig is, daar word je gedwongen met anderen om te gaan. ik vind dat zelf ook moeilijk, ook daar door vaker van baan gewisseld dan qua capaciteiten nodig was maar nu zit ik bij de echte nerds, net als ik dus (al heb ik ook een extravert kant, en ik denk dat de meeste mensen een mixje zijn van extra en intro).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 29 met een vorm van autisme. Ik herken me het meest in NLD (Non-Learning Disorder).

Het komt erop neer dat ik normaal kan leren en mezelf goed kan verwoorden. Maar dat ik lichaamstaal moeilijk begrijp. Ik weet vaak niet wanneer iets menens is of een grapje. En ik heb moeite met contact maken en ook met oogcontact. Kan iemand maar een paar seconden aankijken en dan moet ik wegkijken. Het komt bedreigend op me over.

Op de basisschool ging alles goed. Ik had veel vriendinnen, ondanks dat ik verlegen was. Qua leren kon ik ook goed mee. Al was ik wel dromerig en moest regelmatig bijgehaald worden door de leraar. Want ik had het vaak niet gehoord als iets tegen de klas verteld werd.

Op de middelbare school en tijdens mijn opleiding begonnen de problemen pas echt. De kloof tussen mij en klasgenoten werd steeds groter. Ik was nog helemaal niet bezig met jongens, uitgaan en mode. Daar vond ik niks aan. Ik deed mijn eigen ding en werd een buitenbeentje. Ben ook veel gepest op die 2 scholen. Het contact met oude vriendinnen verwaterde langzaam. Want ook zij veranderden en ik niet. Ook mijn stages mislukten. Ik kreeg steeds te horen dat ik te langzaam, te onhandig en te verlegen was. Ik deed mijn uiterste best om het te veranderen, maar het was nooit goed genoeg. Toen heb ik me laten testen en op mijn 20e kwam de diagnose.

Ik werk nu op een sociale werkplaats. Door mijn problemen kom ik niet aan een baan. Al helpt de crisis ook niet mee. Nu werk ik onder mijn niveau, maar ik heb nu wel rust in mijn hoofd. Voel me veel beter dan toen. Al kijk ik wel tegen leeftijdsgenoten op die wel gewoon kunnen werken. Ik had ook graag gewoon meegekund met de rest. Ook sociaal gezien. Vriendschappen maken vind ik nog steeds lastig. Omdat ik andere interesses heb dan de massa. Nog houd ik niet van mensenmassa's, rook, alcohol en harde muziek. Nu heb ik wel een paar contacten, maar zou er graag meer willen. Ik snap niet dat het vroeger zo makkelijk ging en het nu zo'n opgave is. Heb ook gevoel dat ik het vaak beter kan vinden met mensen die ouder zijn dan met leeftijdsgenoten. De collega's met wie ik het gezellig heb zijn 10-30 jaar ouder dan ik.
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
---
TO, ik herken veel in je verhaal. Ik heb ook lang gedacht dat er iets 'mis' was met me. Hoogsensitief en een vorm van autisme hebben beide lang door mijn hoofd gespeeld. Ik ben nu midden 30 en ben nog steeds op mijn eigen ontdekkingstocht. Inmiddels ben ik er o.a. door de hier eerder genoemde Myers Briggs test achter dat ik 'gewoon' 100% introvert ben.



Je zei dat je vroeger introvert was en later extrovert. Misschien is er niet zo veel veranderd. Veel mensen die extrovert lijken kunnen toch introvert zijn. Niet van small talk houden, snel overprikkeld raken, veel 'in je hoofd zitten', vermoeid zijn na een dag sociale interactie (ook al vind je het soms heel leuk). Allemaal kenmerken die kunnen horen bij introversie.



Er zijn veel boeken over introversie verschenen de afgelopen jaren. En er zijn een aantal 'basiskenmerken' die bij introverten horen, die kun je o.a. hier vinden: http://m.huffpost.com/us/entry/3721431

Punt 6 zul je ook herkennen denk ik?



Ik weet nu in ieder geval dat ik introvert ben en veel dingen waar ik tegenaan liep hebben hier mee te maken. Ik ben nu aan het leren hier mee om te gaan en meer op mezelf te letten en minder dingen van mezelf te moeten die wel sociaal aanvaardbaar zijn maar op dat moment niet goed voor mij.



Ik ben benieuwd of en in hoeverre jij je hier in herkent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb NLD en HSP. Sommige kwaliteiten van HSP worden door de NLD verstoord, zeg maar.



TO, ik hoop dat je er ooit achter komt wat je hebt. Wat anderen ook zeggen, de kwaliteit van leven wordt beter als je weet wat je hebt.



Ik wens je heel veel succes in je zoektocht!
Alle reacties Link kopieren
---
Alle reacties Link kopieren
---

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven