ik drijf onze relatie uit elkaar door ziekte :(

09-08-2014 23:04 94 berichten
Een psychische ziekte wel te verstaan.. heb ptss en werk keihard om daarmee te leren leven. Maar makkelijk is het niet en al zeker niet in een relatie, voor mij en mijn vriend.



Korte situatieschets waarom relatie met ptss moeilijk is: als vriend mij aanknuffelt kan ik soms zomaar getriggert worden en voelt het alsof iemand mij aanvalt. Zo reageer ik dus ook, waardoor vriend en ik niet aansluiten op elkaar op die momenten. Die momenten waren weg toen ik een jaar geleden met hem iets kreeg. Maar momenteel vinden ze zo'n 5 keer per dag plaats :(



ik begrijp heel goed dat dit ook moeilijk is voor mijn vriend dus geef hem de ruimte. Vanmiddag is hij naar een vriend geweest en uur of 8 thuis gekomen. Helaas heb ik vanmiddag een paniekaanval gekregen, maar heb hem er niet mee lastig gevallen. Heb kalmeringspilletjes genomen en gewacht tot hij thuis kwam.



Nu kwam hij thuis om 8 uur en ik was erg suf vd pilletjes. Ik gaf aan dat ik graag wilde dat hij bij mij bleef omdat ik nog wat angstig ben em niet voor mezelf insta. Vriend wide mij toen opm bed doen om vervolgens zelf naar een gezamenlijke vriendin te gaan. Hij heeft voor de relatie met mij wel eens met haar gezoend...



Ik heb hem gesmeekt bij mij te blijven en werd weer helemaal angstig. Hierop zei hij dat hij zin had in een gezellige avond en gwen gezeur. Ik was overstuur en toch is hij weggegaan.



Kreeg net een berichtje van die vriendin waar hij nu aamgeschoten zit dat ik me geen zorgen hoefde te maken dat er iets gebeurde.



Dat doe ik nu dus wel... mijn relatie gaat per dag slechter door die 'aanvallen' van ptss/triggers. Ik snap dat mijn vriend daar last van heeft..maar ik ook. Ik heb hier ook niet voor gekozen en toch moet ik ermee leren leven.. maar als vriend dan savonds bij een ander meisje gaat zitten, trek ik het allemaal niet meer :(



Wat moet ik nou doen, ik ben nog meer in paniek nu en heb al 10 pilletjes op en mag volgens mij niet meer...
Meer pilletjes gaat ook niet helpen lieve smurf. Ik kan me zo goed voorstellen dat je het gevoel hebt dat de relatie door je vingers glipt. En een opmerking als 'geen gezeur willen' is ontzettend hard, jij wilt dit 'gezeur' ook niet.



Voor iedereen en in elke relatie werken andere dingen. Ik heb dan ook geen oplossing voor je maar kan je wel vertellen wat ik (/wij) gedaan hebben in onze slechtste periode. Ik heb mijn eigen slaapplek in huis opgeeist en daar kwam man gewoon niet bij me. Dat was mijn veilige plekje, ook al voelde dat lang niet als ehct veilig het was wel een plek waarvan ik wist dan hij niet zou komen en iets van me wilde. Onze afspraak was dat lichamelijk contactvan mij uit moest komen en het heeft me enorm veel moeite gekost om dat contact ook aan te gaan, maar doordat man echt lichamelijk afstand hield en het accepteerde als ik me ineens terugtrok ging ik het contact uiteindelijk wel weer aan. Ik had die zekerheid dat ik de controle had nodig.



Voor nu vertrouw die vriendin van je vriend. Als ze een beetje fatsoen heeft gebeurd er echt niets nu. Je vriend is nu ook kwetsbaar en iemand met een beetje fatsoen maakt daar geen gebruik van.



voor jou, wat is de weg die je nu loopt zwaar he
Alle reacties Link kopieren
Laat hem los en ga aan jezelf werken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hem smeken bij je te blijven drijft hem juist weg. Je moet het zelf doen. Hoe moeilijk ook. Hij kan elk moment van elke dag vreemd gaan. Hij is niet jou hulpverlenen. Als hij het niet meer trekt. Moet je hem ruimte gunnen. Hij is met jou. Hij heeft met haar gezoend voor jullie relatie. Laat dat los... Voor je eigen gemoed.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je hulp voor die angstaanvallen anders dan pilletjes? Ik kan uit eigen ervaring emdr traumaverwerkingstherapie sterk aanbevelen. Heftig maar snel doeltreffend.



Sterkte.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
quote:calvijn1 schreef op 09 augustus 2014 @ 23:13:

Laat hem los en ga aan jezelf werken
Bedankt voor de reacties. Ik weet dat ik dingen nu niet helder zie en durf in deze toestand niemand te bellen. Zo ontzettend fijn dat hier jullie zijn.



Sunemom, bedankt voor je begrip in ons huidige.huis is daar geen ruimte voor :( maar hele goede tip..heb een eigen plekje nodig..zit nu buiten op de koude tegels, het lukt me niet om binnen te blijven..ik kan nu toch niet rustig op de bank/ bed zitten, terwijl vriend wrss zijn tong en wie weet wat nog meer in haar drukt?



Calvijn, ik heb jarenlang al een mezelf gewerkt en was vorig jaar stabiel. Nu niet meer, maar om dan gelijk ermee te stoppen? Ik heb intensieve therapie, maar gaat wat tijd overheen voordat ik weer stabiel ben.



Sophie, dank voor je berichtje, je hebt helemaal.gelijk. ik weet alleen nu ff niet hoe ik dit alleen moet doen en wat ik met deze situatie aanmoet.. :(



Pointdexter, ja ik heb emdr gehad..word nu behandeld door een psycholoog psychiater haptonoom en ga vanaf oktober verstraining doen ivm heftige emoties. Zij zeggen allemaal dat ik mijn best doe, maar veel geduld nodig is.



Volgens mij is vriend zijn geduld op en ik kan hem geen ongelijk geven...maar ik wil zelf ook dit allemaal niet, ik wetk zo hard om beter te worden en normaal te zijn :'(
Ik heb zo erg de neiging om vriend berichtjes te sturwn, haar berichten te sturen, mezelf te snijden, in de auto wegrijden, het hele huis overhoop halen, nog meer pilletjes nemen..



Ik doe het niet, maar het kost zoveel moeite... het is zo oneerlijk..ik zit hier alleen en zij zitten samen op de bank..voel me zo gigantisch in de steek gelaten..
Smurf je hoeft niet normaal te worden je bent al normaal. Jou reactie is een volstrekt normale reactie op de enorme onveiligheid die je in je leven hebt moeten ervaren.



Ik kan me voorstellen dat zijn geduld even op is, maar daar is hij niet de enige in. Hoe moeilijk voor hem ook om je niet te kunnen helpen, voor jou is het nog veel moeilijker.



En die koude tegels buiten kijk je daarmee uit lieverd. Ik snap je gevoel, heb heel vaak uren buiten doorgebracht omdat ik het binnen niet uithield, maar wel een beetje voor jezelf zorgen ook he. Je voelt het nu vast niet, maar je bent het heel erg waard om goed voor te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Wat je vriend heeft gedaan (zoenen toen hij single was, waar hebben we het over zeg?) voordat jullie een relatie kregen staat natuurlijk volledig los van jouw psychische ziekte. Koppel dat daarom dan ook niet aan elkaar.



Je hebt die ziekte, en je vertrouwt je vriend niet. Werk aan die twee aparte dingen. Zonodig zonder relatie.



Hij wilde een avond zonder je wantrouwen, sterker nog, ik weet zeker dat hij een avond waar hij zich niet eens bezig hoefde te houden hiermee wilde. En nu bleek uit het bericht van die vriendin dat je dat verpest hebt voor hem. Terwijl het dus niet eens met je ziekte te maken heeft. Zo jammer.



Hij is nog bij je, verspeel dat niet door hem te gebruiken voor je eigen gemoedsrust. Blijf hem zien als vriend en maatje, als individu die als het goed is vanzelf en graag naar je toekomt.
Laughter is a smile with the volume turned up
Sunemom, ik weet dat mijn reactie 'normaal' is gezien mijn trauma's. Maar een gezonde reactie is het natuurlijk niet. Het is een reactie die veroorzaakt wordt door het verleden, terwijl ik nu in het heden zit. Dankzij die ptss kan ik zomaar terugvallen naar het verleden, in elke situatie. Dat is niet normaal, dat past bij ptss. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee.



Ja, ik weet het van de koude tegels. Ik heb eerder een longontsteking opgelopen en heb nu blaasontsteking (heb al een kuur gekregen sinds gisteren). Dus zit inmiddels wel met veel moeite binnen, dan maar op de badkamer tegels



Je woorden helpen me erg verder, Sunemom, dankjewel.



@Laughter: je hebt gelijk hoor, wat mijn vriend vroeger heeft gedaan interesseert me niet zoveel. Wat ik moeilijk vind is dat hij nu bij dat meisje op de bank zit en niet bij mij. Ik begrijp het, maar had liever gehad dat hij naar een vriend was gegaan.



Helaas zijn het niet vertrouwen en mijn ziekte wel aan elkaar verbonden. Ik heb geen basis van vertrouwen, die moet ik nog opbouwen. De hulpverleners hebben gezegd dat dat mogelijk is, als ik nu een stabiele relatie kan opbouwen. Maar heel veel oude patronen moeten dan wel weg en er moeten nieuwe voor in de plaats komen. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt?



Hij krijgt heel vaak een avondje zonder mijn wantrouwen, want als ik niet een trigger/herbeleving/etc. heb dankzij de ptss, dan kan ik goed functioneren. Dan ben ik helder en gezond. Dus dan gebeurt er niks met mij, krijg ik geen paniekaanval en destructieve gedachtes, maar kan ik een 'normale' vriendin zijn met normale reacties



Het bericht van dat meisje stuurde ze al voordat vriend daar was. Ik had haar ingelicht dat hij eraan kwam, omdat hij erg aangeschoten is. Ik heb gevraagd of ze goed op hem wil passen want ik kan dat nu niet



Je laatste woorden zal ik weer eens goed inprenten. Ik weet ze en ik kan ernaar handelen. Maar niet op avonden dat het mis gaat met mij door trauma's, zoals vanavond.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft je trauma's wel heel erg de schuld van je reactie nu. Je schrijft je laatste post heel helder dus je weet denk ik ook dat je nu zelf verantwoordelijk bent voor het manipulerende gedrag dat je vertoont. Dit gaat je niet verder helpen, sterker nog, je zorgt er voor dat je vriend zich nog meer gevangen gaat voelen. Raap jezelf bij elkaar en vraag je vriend straks of hij een leuke avond heeft gehad en ga niet moelijk lopen doen over jezelf. Je kunt ook zorgen dat je slaapt als hij terugkomt en er morgen op een gezonde manier over praten. Hou jezelf voor dat dit gevoel weer over gaat!
water en zand
Oké modder, ik ga het proberen. Denk je dat dat de beste manier is om nu hiermee om te gaan? Ik weet het ff niet... Ja, ik kan prachtig heldere zinnen formuleren en goed overkomen, dat is tevens een valkuil, maar ook mijn kracht.



Kun je me misschien uitleggen wat manipulerend was en hoe ik dat anders had kunnen aanpakken? Zou ik veel aan hebben voor een volgende keer.



Ik heb het idee dat mijn pilletjes ook werken nu, want ben een stuk rustiger en wil niet meer stomme dingen doen. Fijn dat jullie mij hierdoor heen helpen!
Slapen is dan de beste optie denk ik. Morgen ziet het er misschien al weer heel anders uit en kan ik er gewoon over praten. Ik hoop het zo!



Ik heb het idee dat dit een signaal is dat onze relatie bijna afgelopen is, waarom zou hij anders ruimte nodig hebben? Of is dat heel raar gedacht?
Hem even de ruimte geven en inderdaad, als het je lukt, gaan slapen is waarschijnlijk de beste oplossing. Als hij nu thuiskomt valt er toch geen gesprek over te voeren, jij bent niet jezelf en hij was al aangeschoten toen hij wegging en is dus ook geen goede gesprekspartner.



Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel gezond is dat hij even ruimte nodig heeft. Als hij zelf goed in zijn vel zit kan hij er immers ook beter voor jou zijn! Met manipuleren bedoel ik je vriend een slecht gevoel geven als hij weggaat en je vriendin een berichtje sturen dat hij onderweg is en steeds de neiging hebben om hem te appen ed..

Goed dat je dit niet gedaan hebt trouwens! Als je hem nu "lastig" gaat vallen straks met jou sores, dan gaat hij zich schuldig voelen en wordt het de volgende keer dat hij wat lucht nodig heeft alleen maar lastiger voor hem om even weg te gaan. Dit is hoe ik er tegenaan kijk he, ik heb natuurlijk niet alle wijsheid in pacht, maar herken veel van je patronen, ook het gevoel dat je alles kapot wilt maken, maar hoe heftig het ook is en ook al lijkt het niet tegen te houden, er aan toegeven lost niks op en het gevoel gaat echt weer weg. Als je pilletjes werken kun je inderdaad misschien gaan slapen en het morgen bespreken als je wat minder in je emoties zit.
water en zand
Oké, ruimte geven nu dus, dank jullie wel, had deze bevestiging even hard nodig. Heel lief dat jullie deze moeite nemen. Ik reageer morgen verder denk ik... Nu ff rust.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was morgen niet verder gaan zeuren, onder het mom van praten. Biedt je excuus aan, zorg dat het niet meer voorkomt.



Zoals modder zegt ben je gewoon aan het manipuleren. De medicatie hielp, je bent rustig, maar je wil gewoon niet dat hij bij die meid zit. Jouw probleem, want hij wil daar blijkbaar wel zijn.



Je hebt geen vertrouwen en kunt het niet? Laat hem dan met rust, want dit ongepaste wantrouwen kun je hem toch niet aandoen? En als je om hem geeft wil je dat hem niet eens aandoen.



Je mag echt wel meer dan blij zijn dat hij dit tot nu toe gepikt heeft, want anderen waren allang weggegaan bij je met je jaloerse gedrag.
Laughter is a smile with the volume turned up
Alle reacties Link kopieren
Als je vandaag die paniekaanval niet had gehad, had je het dan geen probleem gevonden als hij naar die vriendin was gegaan?

En andersom: als hij die afspraak niet had gehad met haar voor vanavond, had je dan ook een paniekaanval gekregen?



Ik bedoel het niet aanvallend, maar zaken kunnen elkaar versterken en dat kan voor je vriend aanvoelen als manipulatie. Misschien is het ook manipulatie, zonder dat jij je dat zo bewust bent. Hoe dan ook is paniek heel erg naar, veel sterkte lieve smurf!
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je die tien pillen niet hebt geslikt als een schreeuw om aandacht?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik vind dat je het erg goed hebt aangepakt, compliment! Niet bellen en hem even laten, je bewust zijn van het effect van je gedrag op je vriend.

Ik zou het idd niet meer over die vriendin hebben nu, maar nog wel ter sprake brengen wat hij nodig heeft van jou.

Een relatie werkt van twee kanten en het kan voor jou helpen te horen wat hij van jou verwacht. Omdat je je nu misschien spoken in je hoofd haalt over dat hij je zat is e.d.

De opmerking die hij maakte was best hard, ok het is een vent maar ik zou toch willen weten of daar iets meer achterzit.
Alle reacties Link kopieren
Lieve smurf, ik lees je bericht nu pas. Hoe is het gegaan vannacht? Heb je nog kunnen slapen? Misschien is het ook een steunende gedachte voor je dat je vriend is meegegaan van de week, naar de psych, dat doet hij niet als hij niets om je geeft of eigenlijk liever weg wil. Ik weet verder niet zo goed wat te zeggen, omdat ik zelf ook zo erg worstel met mijn relatie. Ik wil je sterkte wensen bij alles..

je bent hard aan het werk, dat weet je toch hé. En dat kost tijd..
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd hoe het met je is vandaag. Lukt het om het gebeurde van gister nu in een ander perspectief te zien? Al kan ik me voorstellen dat je na 10 pilletjes vandaag ook niet helemaal helder bent ;)

Jouw proces is voor je vriend ook heel zwaar en ook hij reageert dan vast vanuit zijn emotie ook wel eens verkeerd, hij is immers ook maar mens. Dat maakt niet dat hij je meteen zat is ook al voel jij dat op dat moment wel zo. Je gedrag kan hij wel lastig vinden en daar kun jij dus iets aan doen. Wanneer raakte je in paniek gister, wanneer wist je dat hij even weg wilde. Je kunt voor de volgende keer ook afspreken dat hij ruim van tevoren aangeeft een afspraak te hebben zodat jij dan bv al een pilletje kunt nemen als je die dag niet lekker in je vel zit, om rustig te blijven en zo dit soort escalaties te voorkomen.
water en zand
Wat lief dat jullie de moeite nemen deze reacties te plaatsen, dankjewel allemaal



Vanmorgen helder wakker geworden, de mist is zeg maar weg. Ik kan weer helder denken en dan komt ook het besef: wat heb ik gisteren gedaan?! Vroeger had ik enorm spijt van de dingen die ik gedaan had, nu niet meer. Vriend helpt me daar ook enorm bij.



Ik heb als eerste mijn excuses aangeboden. Hij zei toen heel lief: het lijkt me verschrikkelijk wat jij gisteravond meemaakte en ik ben blij dat we hulp hebben.

Hij verwijt me niks en zegt gebeurd is gebeurd.



Ik heb het er nog wel over gehad wat ik in de toekomst met deze situaties moet, als het weer zo gaat in mijn hoofd zoals gisteravond. Vriend zei dat we dat moeten zien te voorkomen. De hele dag zijn er triggers geweest gisteren, die ik niet uitsprak en dan stapelt het zich op. Dat van die vriendin was de druppel. Wat ik ook al zei; een andere avond, als het goed met mij gaat, interesseert het mij niet. Dan gun ik hem ook zo'n avond en heb ik geen zorgen. Maar als ik een soort van doordraai in mijn hoofd, dan gaat het mis..



Door jullie berichten te lezen ben ik me er nog meer bewust van dat het heel knap is dat vriend zoveel begrip voor mij heeft en begrijpt wat er in mij omgaat. Ik snap heel goed dat dat best bijzonder is. Heb ik hem ook verteld, maar de hulpverlening heeft hem dat ook al gezegd.



Ohja er was nog een vraag of ik die pillen voor aandacht genomen heb. Ik denk het niet, want ik heb het mijn vriend niet verteld. Ik heb ze genomen omdat ik rust wilde, dat mijn hoofd even rust had, dat ik even rust had. Zo'n 'aanval' als gisteren is namelijk geen pretje. Nu kan ik weer normaal denken, dan niet.



Ik weet dat wel, ook gisteravond ben ik me er bewust van dat ik doordraai, maar ik kan er niet uit komen. Mijn psychiater heeft gezegd dat dat bij ptss hoort, dat je weer terug gegrepen wordt naar het verleden en dat mijn hersenen alleen nog primitief reageren. Dus ik begrijp nu wel beter hoe het werkt, maar nog niet hoe ik het kan oplossen.



De kunst is nu om de draad weer op te pakken en deze situaties te voorkomen. Ik moet daarvoor heel veel praten en uiten, wat ik aan het leren ben, maar nog niet kan. Ik besef wel elke keer weer waarom ik zo hard aan het werken ben aan mezelf en hopelijk in de toekomst niet meer zulke avonden mee hoef te maken.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft in je bericht onbewust antwoord op de vraag in mijn vorige post. Je zegt: ik had de hele dag al triggers... Dan weet je dus dat een doordraai moment op de loer ligt en weet je dus ook dat je kunt voorkomen dat je op dat punt terecht komt. Triggers hoef je volgens mij ook niet altijd uit te spreken, je moet ze wel herkennen en er naar kunnen handelen, je bent dus al op de helft want je weet wat je triggert. Waarom doe je niks als de spanning oploopt maar wacht je tot het te laat is?
water en zand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven