Ik wens mijn moeder de dood toe

30-08-2016 20:00 126 berichten
En ik voel mij er echt vreselijk onder maar het is echt waar. Ik wens mijn moeder de dood toe.



Ze lijdt al jaren aan vasculaire dementie, daar is alzheimer bijgekomen en sinds een aantal maanden woont ze in een tehuis.



En nu weet ze letterlijk niets meer, verhalen over vroeger kan ze niet meer vertellen. Ze praat je eigenlijk een beetje na al kan ze nu ook niet meer goed praten. Lopen kan ze nog maar valt constant met als resultaat gebroken botten en blauwe plekken. Heeft door alle hersenschade van beroertes etc epileptische aanvallen gekregen en er is niets meer over van de vrouw die ze ooit was.



En als ze dit 10 jaar geleden had geweten dan had ze zichzelf van kant gemaakt, dat weet ik zeker. Nooit als een oud besje in een tehuis voor zich uit zitten staren en helaas is dat nu wel zo. Ik heb geprobeerd om voor haar te zorgen thuis maar dat ging niet meer omdat ze altijd wegliep of in paniek was. Nu kan ze nauwelijks meer lopen en zit er weer over te denken om haar in huis te nemen, maarja ze heeft geen idee wie ik ben, wie mijn man is, wie de kinderen zijn.



En dus wens ik haar dood, hoop zo dat ze in haar slaap overlijdt en dat verder leed haar bespaart blijft, want nu lijdt ze echt. Ze heeft pijn door de gebroken botten waarvan ze vergeet dat ze gebroken zijn. Van de pijn die ze tig keer op een dag opnieuw voelt als ze hoort dat oma en opa niet meer leven, als ze huilt om haar ouders....



En ik kan dit tegen niemand zeggen dus dan maar hier...
Alle reacties Link kopieren
Och wat triest. Sterkte
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren


Wat een schrijnend verhaal. Hopelijk krijgt je moeder inderdaad snel rust.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend erg.....
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je volkomen, helaas.

Doe wat goed voelt en wat voor jou haalbaar is.

Verder een dikke
Wat vreselijk en heel begrijpelijk dat je haar toe wenst dat ze verlost wordt van haar pijnen
Wat verschrikkelijk!





Ik kan me je sentiment wel voorstellen. Er is geen greintje zelfrespect meer over.





Ik denk wel dat je moeder het beste af is in dat tehuis.
Alle reacties Link kopieren
wat verdrietig...
Alle reacties Link kopieren
Kun je het er met een arts over hebben? Er zijn echt mogelijkheden op een humaner einde (hoop dat mijn kinderen dat later ook vinden)



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik krijg een brok in mn keel van je verhaal. Dementie is echt een mensonterende rotziekte.

Ik hoop dat je moeder snel haar rust vindt! Heel veel sterkte voor jou en je naasten
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Wat een vreselijke situatie voor jou, en je moeder! Heb je helemaal geen familie met wie je je emoties kunt delen? Ik heb een goede vriend die zijn vader ook het liefst dood wenst, ik heb daar alle begrip voor en ben blij dat hij daar af en toe met mij over praat. Kun je er echt met niemand over praten?
Alle reacties Link kopieren
Heel naar. Hier kun je volgens mij niks aan veranderen. Euthanasie kan niet, want is niet meer wilsbekwaam. Wil ze nog wel drinken, anders zou je haar op die manier misschien kunnen helpen. Ze kan waarschijnlijk niet meer aangeven wat ze wil.
Saai maar spannend
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend sneu en verdrietig
Dit lijkt me inderdaad geen menswaardig leven, ik hoop voor je moeder dat het einde snel komt. Zoiets verdient niemand. Heel veel sterkte.
Wat ontzettend verdrietig



Kun je het met de verpleging en arts niet overleggen? Ik kan me je gevoel goed voorstellen.
Of ze in het tehuis beter af is weet ik soms niet meer. Ze heeft medicatie gekregen die niet mag met haar ziektebeeld en andere medicatie. Verpleeghuisarts zei dat ze geen gebroken botten had tot wij toch met haar naar het ziekenhuis gingen en ze heeft heel wat gebroken ( ribben, bovenarm, vingers). Ik ben sowieso echt altijd thuis dus ik kan 24/7 bij haar zijn maar dat heb ik al jaren gedaan en dat ging niet meer omdat ze nooit sliep en altijd wegliep en nu slaapt ze, en loopt niet meer weg. Maarja ik heb een gasfornuis in huis en allerlei gevaarlijke dingen...weet niet meer wat nu het beste voor haar is.



En nee ik kan hier met niemand over praten. Mijn verdriet kan ik met iedereen delen maar zeggen dat ik haar dood wens kan ik echt tegen niemand zeggen, ik wil ook helemaal niet dat ze overlijdt maar ze heeft nu echt geen kwaliteit van leven meer... Zoveel pijn, verdriet, angst en paniek die ze voelt.



Euthanasie kan idd niet omdat ze niet meer wilsbekwaam is en goddank kan ik die beslissing ook niet voor haar nemen want dat zou ik ook niet kunnen...



Lilalinda: wat bedoel je met een humaner einde? Ik heb sowieso donderdag een gesprek met haar arts.
En drinken doet ze nog wel, eten ook soms...de ene dag eet ze heel erg goed en echt heel veel. De andere dag nauwelijks iets maar sowieso blijft ze afvallen. Ze weegt nog maar rond de 50 kilo.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte Je bent een super lieve dochter.
Ik denk dat je de goede keus hebt gemaakt om haar in een tehuis onder te brengen. Je gaat er zelf aan onderdoor als je voor haar blijft zorgen. Je moet idd 24/7 waakzaam zijn. Maar het blijft heel naar!
Alle reacties Link kopieren
Sterkte
Oh wat een akelig verhaal zeg ik heb helaas geen advies voor je maar veel sterkte. Ik vind het heel begrijpelijk dat je wenst dat er snel een einde aan dit lijden komt.
Wat mooi dat jij haar dat kunt gunnen



Ik lees dat je vooral het vertrouwen in het personeel van de locatie waar zij woont mist. Is het misschien een mogelijkheid om haar over te laten plaatsen naar een plek waar jij je beter bij voelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven