levenslessen leren

13-04-2014 19:43 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hang de theorie aan dat als er iets niet goed gaat in je leven, een situatie die zich maar blijft herhalen, dat er dan een les inzit die je nog moet leren.



Mijn liefdesleven loopt niet op rolletjes. Niets dramatisch allemaal maar ik heb de “ware “ nog niet gevonden. Mijn relaties liepen stuk voor stuk uit op niets. Soms met een goede reden , soms ook niet.

Daten lukt wel maar meestal na een date of 3 , 4 haakten de heren in kwestie af. En ik me maar afvragen waarom. Vragen naar de reden had geen effect, kreeg vaak te horen: ben nog niet toe aan een relatie, ligt niet aan jou maar aan mij enz.



Hier zat, naar mijn idee, een les die ik nog moest leren. Maar welke les dan?? Vaak over gehad met vrijgezelle vriendinnen van mijn leeftijd ( ik ben 39 ). Een vriendin van mij had precies hetzelfde: “ik schijn nog wat te moeten leren, maar wat dan! “

Nu had ik de laatste tijd contact met een man, enorm leuke man, maar stoer als ik ben laat ik dat uiteraard niet merken ,komt vanuit pestgedrag van vroeger, vooral niet laten merken wat ik ergens van vind en vooral niet kwetsbaar opstellen.

Dat kwetsbaar opstellen wordt aan gewerkt, een andere goede vriendin van mij kwam daarmee aanzetten, dat ik dat dus helemaal niet doe.



In ieder geval. Leuke man: wat afgesproken, gezoend enz. Op een gegeven moment vraagt hij aan mij wat mijn verwachtingen zijn en stoer als ik ben zeg ik: ik heb nog geen verwachtingen, uiteraard antwoordde hij dat hij die ook niet heeft.

ik kreeg daarna maar geen hoogte van hem, dubbele signalen enz. Nu kreeg ik vandaag van hem te horen dat hij weer aan het daten is, omdat hij op zoek is naar een vaste relatie. Helemaal prima, natuurlijk maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet leuk en vond ik leuke man leuker dan ik durfde toe te geven.

Balen voor mij… ben zwaar teleurgesteld in mezelf.. en ergens vanmiddag viel het kwartje! Na bijna 20 jaar! ( ik was 18 toen ik mijn eerste serieuze relatie had ):



De les die ik schijnbaar moest leren, en ik schaam me bijna om het op te schrijven en te bekennen, is: eerlijk zijn over mijn gevoelens naar mezelf en naar anderen.

Heb ik dus nog nooit gedaan… tegen een leuk contact of scharrel of date gezegd wat ik werkelijk voor hen voel. Altijd maar een beetje op de vlakte blijven, de kat uit de boom kijken en vooral niet kwetsbaar opstellen.

Ik heb nu zo’n echt “duh”-moment, hoe simpel kan het zijn!

Niet dat de uitkomsten van relaties anders zouden zijn geworden maar dat onbevredigende gevoel achteraf heb ik dan tenminste niet meer.

Als ik het zo opschrijf lijkt het alsof ik alleen maar bezig ben met daten en scharrelen en erover praten, maar dat is niet zo, nu even omdat het nu in mijn leven speelde.



Welke lessen hebben jullie moeten leren in het leven??

Of geloven jullie daar niet in?
never a failure, always a lesson
Mezelf accepteren als een mens dat de moeite waard is. (ben ik nog mee bezig)

De lat niet te hoog leggen (gaat al beter)

Mijn grenzen bewaken (mmm, daar valt nog wel wat te verbeteren)

Dat ik een sterk mens ben. (daar ben ik inmiddels van overtuigd)
Alle reacties Link kopieren
Soms kan je een les verstandelijk wel leren, maar emotioneel niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Loslaten en vooruit kijken.

Te groeit met de taken die je krijgt.

Iedereen krijgt wat hij aankan.



Ik werk nog aan rustig aan doen en meer ontspannen..
Ik geloof daar niet zo in. De enige les die ik eigenlijk geleerd heb door mijn ervaringen is dat het leven hard is.



Ik geloof dat je meer op je pad kan krijgen dan je aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Het leven is dynamisch en altijd veranderlijk.

Als je dat accepteert, naast het accepteren van jezelf, niet vergelijken met anderen en de lat niet hoger leggen dan 1 haalbaar doel tegelijk.. is alles al een stuk leuker.



Het enige dat nooit went is afscheid nemen van mensen om wie je geeft. Maar dat mensen komen en gaan.. tja.. dat is nu eenmaal zo.
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Dat 'de ware' niet bestaat. Onder andere.
Ga in therapie!
Dat aan alles een einde komt, het vervelende maar ook het leuke, niets blijft wat het is.
Dat de uitspraak ''wat je geeft krijg je terug'' voor mij niet opgaat, als het gaat over dingen doen voor anderen. En dat vind ik elke keer weer een hard gelag (en het verlengde daarvan dat mensen vaak ondankbaar zijn).



Dat moet ik dus echt leren: meer voor mezelf kiezen, minder voor anderen doen en nooit iets terug verwachten.



Mijn huidige motto is dan ook geworden: ''geen enkele goede daad blijft onbestraft''.
Fireandice, wat let je om deze man alsnog te zeggen wat je voor hem voelt? Je hebt niets meer te verliezen want hij gaat of verder met daten, of hij komt bij je terug.
quote:clemance schreef op 13 april 2014 @ 21:34:

Dat de uitspraak ''wat je geeft krijg je terug'' voor mij niet opgaat, als het gaat over dingen doen voor anderen. En dat vind ik elke keer weer een hard gelag (en het verlengde daarvan dat mensen vaak ondankbaar zijn).



Dat moet ik dus echt leren: meer voor mezelf kiezen, minder voor anderen doen en nooit iets terug verwachten.



Mijn huidige motto is dan ook geworden: ''geen enkele goede daad blijft onbestraft''.



Wat je geeft krijg je terug geldt ook in omgekeerde vorm. Als je negativiteit uitstraalt, dan krijg je dat terug.



Jij kunt blijkbaar niet iets geven zonder dat je daar iets voor terugverwacht Misschien is dat jouw les, niets terugverwachten.
x
Geloven?

Het is toch logisch? Als ik steeds zonder geld boodschappen ga doen moet ik niet verbaasd zijn wanneer ik steeds wordt aangehouden voor shoplifting.
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 13 april 2014 @ 21:38:

Fireandice, wat let je om deze man alsnog te zeggen wat je voor hem voelt? Je hebt niets meer te verliezen want hij gaat of verder met daten, of hij komt bij je terug.





hele goede vraag...

ik heb al zijn gegevens al gewist, telnr, facebook enz
never a failure, always a lesson
quote:scriptum schreef op 13 april 2014 @ 21:46:

[...]





Wat je geeft krijg je terug geldt ook in omgekeerde vorm. Als je negativiteit uitstraalt, dan krijg je dat terug.



Jij kunt blijkbaar niet iets geven zonder dat je daar iets voor terugverwacht Misschien is dat jouw les, niets terugverwachten.Ja, inderdaad. En toch ook wat meer voor mezelf opkomen.
quote:fireandice schreef op 13 april 2014 @ 21:54:

[...]





hele goede vraag...

ik heb al zijn gegevens al gewist, telnr, facebook enz Facebook valt terug te halen.
quote:fireandice schreef op 13 april 2014 @ 21:54:

[...]





hele goede vraag...

ik heb al zijn gegevens al gewist, telnr, facebook enz Wat rigide, waarom?
quote:scriptum schreef op 13 april 2014 @ 21:38:

Fireandice, wat let je om deze man alsnog te zeggen wat je voor hem voelt? Je hebt niets meer te verliezen want hij gaat of verder met daten, of hij komt bij je terug.Nou, en hier ben ik het ook helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 13 april 2014 @ 21:55:

[...]





Wat rigide, waarom?

Vind je dat rigide? waarom?



ik doe dat omdat ik anders alles over analyseer en er over een aantal dagen/weken nog mee bezig ben. Zelfbescherming dus en het geeft veel rust.
never a failure, always a lesson
quote:fireandice schreef op 13 april 2014 @ 22:06:

[...]



Vind je dat rigide? waarom?



ik doe dat omdat ik anders alles over analyseer en er over een aantal dagen/weken nog mee bezig ben. Zelfbescherming dus en het geeft veel rust.



Maar op het moment dat je iemand uit je telefoon en facebook wist, wil dat toch niet zeggen dat je 'm dan ook uit je hoofd wist (was het maar zo makkelijk!)



Het klinkt alsof je erg veel in je hoofd zit, terwijl je juist wat meer met je hart zou moeten handelen! Je vond het toch een toffe gast?

Als een man aan je vraagt 'wat je verwachtingen zijn', dan lijkt mij dat hij best serieus is. Want iemand die maar een beetje aanscharrelt vraagt zoiets volgens mij niet. In plaats van ''ik heb geen verwachtingen'' had je ook iets kunnen zeggen in de trant van: ''ik heb het op het moment erg naar m'n zin met jou!'', dan hou je het ook helemaal open, maar dan op een positieve manier.
Jezelf uit zelfbescherming afsluiten snap ik wel maar waarom zou je hier geen gokje wagen? Het ergste wat je kan gebeuren is dat hij 'nee, sorry' zegt, wat hij in feite al heeft gedaan dus erger kan het niet worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 13 april 2014 @ 22:14:

[...]





Maar op het moment dat je iemand uit je telefoon en facebook wist, wil dat toch niet zeggen dat je 'm dan ook uit je hoofd wist (was het maar zo makkelijk!)



Het klinkt alsof je erg veel in je hoofd zit, terwijl je juist wat meer met je hart zou moeten handelen! Je vond het toch een toffe gast?

dat zegt mijn vriendin dus ook!



Als een man aan je vraagt 'wat je verwachtingen zijn', dan lijkt mij dat hij best serieus is. Want iemand die maar een beetje aanscharrelt vraagt zoiets volgens mij niet. In plaats van ''ik heb geen verwachtingen'' had je ook iets kunnen zeggen in de trant van: ''ik heb het op het moment erg naar m'n zin met jou!'', dan hou je het ook helemaal open, maar dan op een positieve manier.

goede tip, voor de volgende keer.



Uiteraard ging aan die vraag van verwachtingen een heel gesprek aan vooraf. dat Gesprek is al helemaal geanalyseerd door die vriendin van me. Daar heb ik al voor op mijn falie gekregen, ze deed zelfs een facepalm op het moment
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 13 april 2014 @ 22:14:

Jezelf uit zelfbescherming afsluiten snap ik wel maar waarom zou je hier geen gokje wagen? Het ergste wat je kan gebeuren is dat hij 'nee, sorry' zegt, wat hij in feite al heeft gedaan dus erger kan het niet worden.Is dat dan niet een beetje mosterd na de maaltijd??
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 13 april 2014 @ 19:56:

Loslaten en vooruit kijken.

Te groeit met de taken die je krijgt.

Iedereen krijgt wat hij aankan.



Ik werk nog aan rustig aan doen en meer ontspannen..loslaten is ook iets wat ik moet leren...
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 13 april 2014 @ 21:20:

Dat aan alles een einde komt, het vervelende maar ook het leuke, niets blijft wat het is.

Die les had ik al heel snel geleerd, toen ik jong was.



Apart he dat voor de een iets heel logisch en normaals is en dat voor de ander het soms echt een eyeopener kan zijn ( zoals mijn les in de OP )
never a failure, always a lesson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven