Kamerplant, veel voorwaarden 😉

24-04-2024 10:07 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben opzoek naar een wat grotere kamerplant.

Eisen:

* geen direct zonlicht. In de winter vrij donkere plek.
* niet giftig voor dieren. Mocht de hond per ongeluk een hap uit de plant nemen niet gelijk dodelijk of ernstig ziekmakend.
* ik hou van grote bladeren, zoals bijvoorbeeld de Olifantsoor of een Bananenplant, maar niet zoals bij een ficus met heel veel bladeren.
* blijft bladeren houden, ook in de winter
* ongeveer 80-100 cm, maar wordt niet veel groter of groeit langzaam

Wie heeft leuke ideeën, maar kan wel tegen een “nee”. Het is niet snel goed namelijk ;)
Ik ben het zielig hoopje plant wat er nu staat echt zat, dus kijk uit naar jullie suggesties!
Alle reacties Link kopieren Quote
een Marantha? of Calathea?
is dat je smaak??
Alle reacties Link kopieren Quote
Calathea
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
24-04-2024 10:14
een Marantha? of Calathea?
is dat je smaak??
Enigszins. Liever groter en minder blad.
Alle reacties Link kopieren Quote
philodendron?
Aglaonema?
Alle reacties Link kopieren Quote
Calathea. Hoe donker is donker? Ze kunnen goed tegen indirect licht maar bij schemer vouwen ze hun blaadjes dicht en gaan ze slapen.

Bijvoorbeeld Calathea orbifolia:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
24-04-2024 10:16
Enigszins. Liever groter en minder blad.
dan laat je ze groeien :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jellybean schreef:
24-04-2024 10:19
philodendron?
Aglaonema?
Philodendron is meestal giftig en Aglaonema ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je echt niet schuiven naar meer licht of een groeilampje erbij? Want dan zijn de bananenplant en paradijsvogelplant goede kandidaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Strelitzia dan?
oh wacht, kan zijn dat die giftig is
Alle reacties Link kopieren Quote
Een aspidistra! Staat bij ons in vergelijkbare omstandigheden en doet het prima. Groeit niet maar gaat ook niet dood
melas wijzigde dit bericht op 24-04-2024 10:29
77.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
24-04-2024 10:26
Strelitzia dan?
oh wacht, kan zijn dat die giftig is
Die is niet giftig maar heeft veel licht nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
24-04-2024 10:28
Die is niet giftig maar heeft veel licht nodig.
wel giftig
https://www.fleurdirect.nl/strelitzia-n ... e4QAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, weer wat geleerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sanseveria
Graslelie
Monstera
Dracaena
Alle reacties Link kopieren Quote
Strelitzia is hem licht giftig. Een keer een hap per ongeluk zou ik me niet zo druk om maken, maar als je hond hele planten verorberd, is het niet handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calathea is een ontzettende dramaqueen, heb er nog nooit een in leven weten te houden, en als je weet dat ik hier een kleine honderd planten heb staan…die lukken me gewoon niet.

De grotere exemplaren die het hier goed doen: sanseveria, dracaena, algaonema, monstera, fatsia.
Ik vind al googelens bij bijna allemaal terug dat ze licht giftig zijn voor huisdieren, da’s wel een dingetje :@@:
malva24 wijzigde dit bericht op 24-04-2024 10:50
17.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
24-04-2024 10:25
Kun je echt niet schuiven naar meer licht of een groeilampje erbij? Want dan zijn de bananenplant en paradijsvogelplant goede kandidaten.
Nee, dat kan niet. Het is echt voor op die specifieke plek. Licht is geen optie.

Wat veel plantennamen! Ik moet alles googlen, want 0 verstand van planten. Reactie gaat dus even duren :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Malva24 schreef:
24-04-2024 10:46
Calathea is een ontzettende dramaqueen, heb er nog nooit een in leven weten te houden, en als je weet dat ik hier een kleine honderd planten heb staan…die lukken me gewoon niet.

De grotere exemplaren die het hier goed doen: sanseveria, dracaena, algaonema, monstera, fatsia.
Eens over de calathea. Wat een ellende.

Strelitzia heeft het hier ook ontzettend goed gedaan zonder direct licht, een paar meter van een noordelijk raam af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf een flinke marantha op een donkere plek, die doet het prima en is niet giftig
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste planten vinden de temperatuur 's winters te hoog, de luchtvochtigheid te laag en het licht te weinig.

Dat maakt kamerplanten houden moeilijk, tenzij je planten bijvoorbeeld naar een koelere en lichte kamer kunt verplaatsen 's winters.
Alle reacties Link kopieren Quote
Caryota Mitis? (vissenstaartpalm)

Niet giftig voor huisdieren, kan betrekkelijk donker staan (de groei stagneert dan, maar als je niet wil dat de plant te groot wordt is dat juist handig). Heb er hier al jaren een staan en vind het een makkelijke plant.

Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Een palm? Of telt dat als kleine bladeren?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven