Mijn oudere zus is gek?

22-05-2016 21:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ze is bekant 30 en woont nog steeds thuis. Ik begin langerzamerhand te denken dat ze gewoon gek is ipv van depressief. Ze scheld onze moeder uit, ze slaat met deuren als ze zicht rot voelt. Ze roept allemaal rare uitspraken uit als ze met mijn moeder in discussie gaat 'jezus staat aan mijn kant etc'. Ze zit al 9 jaar lang in der kamer opgesloten zonder sociale contacten, we hebben alles geprobeerd ze luistert niet, ze gelooft echt dat wij de duivel zijn. Ze lacht raar en luistert heel hard naar gospel muziek als ze haar zin niet krijgt. Ze was altijd een probleemkind maar dit zijn geen gedragsproblemen meer, ze was super controlerend, bazig en schreeuwde haar longen uit, mijn zusje en ik waren altijd doodsbang van haar en rusteloos door haar gedrag. Ze hersenspoelde ons als een gek dat iedereen slecht was en we moesten doen wat zij zei anders schreeuwde en vloekte of viel ze ons aan en discussies eindige nooit, ze bleef krijsen. Door haar durfde ik bijna geen enkele vriendschap aan want dan viel ze ons weer aan of ging ze weer bemoeien, op me 20ste heb ik mijn grens aangegeven en praat ik ook niet meer met haar, hoewel ik met haar woon. Mijn moeder is passief met haar en trapt haar niet eruit. Ze hoort net nog geen stemmen. Ook gaat ze altijd met hetzelfde outfit naar buiten met een pet, al 7 jaar lang. Is zij gewoon gestoord? en wat kunnen we doen? ggz kan haar niet zomaar opnemen. Ze wilt niet in de realiteit leven en het begon allemaal met een 'soort' depressie, maar ze lacht eet en slaapt gewoon, ze werkt al 9 jaar niet en heeft geen vrienden, ze heeft nooit geleefd. Wat vinden jullie hiervan? dit is het allereerste keer dat ik dit deel met iemand maar ik vind het gewoon eng en zorgwekkend. Ze gelooft ook dat 'god' tegen haar gaat praten en haar gaat vertellen wat ze moet doen, ze had mij zelf gebrainwashed vroeger dat god tegen je kan praten en je rekeningen niet hoeft te betalen want god 'zorgt' voor je.....ik was supernaief en laks op me 17e en geloofde gewoon echt wat zij zei over god en mensen om ons heen, ze isoleerde ons voor macht controle maar hoe ouder we werden hoe meer we realiseerden dat niet klopt, ik wilde dolsgraag een oudere zus en had geen voorbeeld dus ging altijd met haar om....zij maakte daar echt misbruik van want ik deed alles voor haar en ondertussen ging mijn leven naar de klote net als haar.....
Alle reacties Link kopieren
Hoog tijd om op jezelf te gaan wonen dus!

Een ander kun je niet veranderen, jezelf wel.

Dat jouw moeder en je zus kiezen om in zo'n rare situatie te blijven zitten, daar kun jij dus niks aan doen.

Maar dat je daar zelf mee blijft leven, dat heb je dus helemaal zelf in de hand.

Zorg dat je je eigen geld verdient, zoek een kamer(tje) en ga daar lekker je eigen leven leiden!
Jeetje wat een verhaal. Je zegt dat je moeder zich passief opstelt hoe verloopt dat dan. Is tot nu toe de hulp van de GGZ eenmalig geweest?
Alle reacties Link kopieren
En ja, het klinkt tamelijk gestoord allemaal wat jij schrijft. Zowel van je zus als van je moeder die het accepteert.
Alle reacties Link kopieren
Huis uit!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Misschien even overleggen met de huisarts of wijkteams. Lijkt me een zorgwekkende sitautie voor je zus. En voor jou wellicht tijd om op jezelf te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Is er nog een vader in het spel?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je ook aanraden om dit met je huisarts te bespreken. Het klinkt zeker niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 22 mei 2016 @ 21:19:

Huis uit!Kort, krachtig. Hou van.
The chains on my mood swing just snapped. Run.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig. Enig idee waarom je zis zo geworden is?

Maar idd, kies voor jezelf! Ga voor je eigen geluk. Je bent niet verantwoordelijk voor hun geluk. Probeer daarvan los te komen.

Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Je zorgen kenbaar maken bij het wijkteam van de gemeente inderdaad. Deelt je moeder deze zorgen ook?

Via het wijkteam kan hulp worden ingezet. Wil je zus dit niet en/of mijdt ze zorg dan kan de OGGz worden ingezet. Dit is bemoeizorg gericht op zorgmijders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 22 mei 2016 @ 21:24:

Is er nog een vader in het spel?ja die was aantal jaar geleden langs gekomen om een gesprek met haar aan te gaan en dat ging niet goed...politie en al. Ze is echt een onmogelijk mens, het verbaast mij dat iemand zoals haar bestaat, ik zeg het heel eerlijk, dit situatie heeft meer effect op ons gehad dan we dachten, mijn zusje is weggegaan op haar 18e, maar ik bleef langer voor mijn moeder omdat ik mijn schuldig voelden. Maar ik sta niet meer sterk in me schoenen, ze heeft me vroeger flink gehersenspoeld en dankzij haar heb ik ook veel gemist in het leven. Dat negatieve gedrag neem je uiteindelijk mee in je hoofd en dat mensen tegen je zijn, leek net alsof ze ons express sociaal isoleerde om ons te controleren, als we sociaal waren dan werd er flink voor geboet, ik heb daardoor flink gemist van mijn jeugd, ik was eenmaal dat meisje dat gewoon te lief en te goedgelovig was....
Zoek hulp en ga het huis uit.
Alle reacties Link kopieren
Jij kunt het huis uit, maar daarmee is het probleem voor je moeder natuurlijk niet opgelost. Hebben jullie al eens hulp gezocht? Je moeder zou naar de huisarts kunnen stappen en die kan haar verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt allemaal niet fijn, Nicole.

Dank voor je uitleg.

Eigenlijk kan ik je ook maar 1 raad geven, ga op jezelf wonen, en kies voor jezelf.

Je kunt niets aan de situatie veranderen, maar wel je eigen levenskwaliteit verbeteren, Ga ervoor.



Succes en voor jou !!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:juliadenders schreef op 22 mei 2016 @ 21:28:

Wat heftig. Enig idee waarom je zis zo geworden is?

Maar idd, kies voor jezelf! Ga voor je eigen geluk. Je bent niet verantwoordelijk voor hun geluk. Probeer daarvan los te komen.

Sterktegeen idee....maar ze zei ook vaak tegen mij 'ja ik heb zoveel woede in me dat ik iemand wel kan vermoorden' of 'als het niet strafbaar was had ik mijn moeder levend begraven' Zulke dingen, tja moeder was niet altijd de liefste vroeger maar geen reden om zo gek uit te eindigen...haar karakter is fout, ze is bazig, aggressief, ongeduldig en controlered, ego, en denkt echt dat mensen haar moeten aanbidden
Alle reacties Link kopieren
quote:Fayan schreef op 22 mei 2016 @ 21:35:

Jij kunt het huis uit, maar daarmee is het probleem voor je moeder natuurlijk niet opgelost. Hebben jullie al eens hulp gezocht? Je moeder zou naar de huisarts kunnen stappen en die kan haar verder helpen.ja daarom bleef ik....maar mijn sociaal leven gaat dood.... ik word al 24 en behalve school heb ik niks voor mezelf opgebouwd...mijn moeder laat haar niet los omdat ze niet alleen wilt zijn....ik heb door deze situatie zelfs een hele leuke lieve jongen laten gaan, het echt wat kunnen worden maar ik was zo gestresst met werk en school en dit dat ik hem heb weggejaagd en nu heeft hij iemand anders en van mij wilt hij niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Het wil dus niet lukken met haar leven en omdat ze dat niet kan verdragen leeft ze in ontkenning. Dat is ook een manier van leven.



Maakt overigens niet uit voor jouw leven; ga gewoon je eigen gang. Je stoort je teveel aan haar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 22 mei 2016 @ 21:55:

Het wil dus niet lukken met haar leven en omdat ze dat niet kan verdragen leeft ze in ontkenning. Dat is ook een manier van leven.



Maakt overigens niet uit voor jouw leven; ga gewoon je eigen gang. Je stoort je teveel aan haar.ik stoor me niet aan haar, ik maak me zorgen om me moeder....ik voel me schuldig als ik wegga....
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole6592 schreef op 22 mei 2016 @ 22:00:

[...]

ik stoor me niet aan haar, ik maak me zorgen om me moeder....ik voel me schuldig als ik wegga....Waarmee je dus weer bevestigt dat je wereld om hen draait. Je moet geen verkeerde signalen gaan uitzenden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Meid echt, voel je niet schuldig en verantwoordelijk.

Ik heb de indruk dat jullie al veel hebben meegemaakt en dat ook niet alle ellende te wijten is aan je zus.

Zoek hulp, want dit lukt je niet alleen, om uit deze ongezonde situatie los te komen en voor jezelf te kiezen.

jij bent hier niet verantwoordelijk voor.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhaal!

Ik denk dat het beste wat jullie kunnen doen contact opnemen is met professionals. Alleen is dit niet meer te dragen en die mensen zullen jullie zeker verder op weg helpen want zo kan het gewoon niet langer. Ik vind het heel moedig van je dat je alles altijd in goede banen proberen leiden hebt, dit is echt niet gemakkelijk. Na al die jaren lijkt het me meer dan tijd dat je voor jezelf kiest. Je bent pas 24, je kan nog zoveel in je leven gaan doen!

Heel veel sterkte, ik hoop dat jullie met hulp de gepaste oplossing vinden voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
quote:HelgaV schreef op 22 mei 2016 @ 21:34:

Zoek hulp en ga het huis uit.Niet noodzakelijk in die volgorde...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als de moeder van Carrie! Maar is ze nu nog steeds zo vervelend tegen je? Je praat niet met haar, zeg je, terwijl jullie in 1 huis wonen. Dat lijkt me sowieso niet gezond. Maar als je zus je niet mishandelt en jullie de rekeningen betalen samen, dan kan hulpverlening ook niet zoveel doen. Tenzij je voor jezelf erheen gaat. Alleen als mensen schade doen, kan bv afdeling overlast en bemoeizorg er misschien iets mee. Maar nu, waar liggen de problemen nu dan precies? Kan me voorstellen dat je haar raar vindt maar als ze nu niks vervelends meer doet, waarom zou hulpverlening dan in moeten grijpen?
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
bemoeizorg heeft niet goed geholpen...ze leeft van een uitkering en ze zegt ook niks, ik word alleen depressief als ik zoiets zie. Ik bedoel wat gaat er met haar gebeuren als ze zo doorgaat.... haar karakter is ook ontzettend raar, ze neemt alles aggresief op, persoonlijk, supergevoelig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven