moedermaffia

17-10-2014 15:25 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik wil graag even mijn relaas kwijt over wat ik allemaal hoor en zie ten tijde van mijn lang gekoesterde kinderwens en het moment nu dat de zwangerschap daar eindelijk is.



Toen het bij ons niet wilde lukken kregen wij al steevast de vraag wanneer het er van zou komen en op het werk werd ik veelbelovend aangekeken of ik de 'volgende' zou zijn. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het besluit om er maar open over te zijn dat alles niet vanzelf lukt, zodat ik deze stomme vragen ook niet meer kreeg. Gevolg was dat men wel meer begrip kreeg, maar er waren ook een aantal mensen die je dan toch met een bepaald soort medelijden aankijken en dit laten merken. (is ook niet prettig).



ik heb zelfs eens een kinderverjaardag bijgewoond waar het continu ging over CC's voeding en over groeicurves van hun kroost. Uiteindelijk kwam de vraag mijn richting op of ik ook kinderen had.. Toen ik 'nee' antwoordde (vreemden hoefden wat mij betreft niet van mijn geschiedenis af te weten), stopte onmiddellijk het gesprek naar me en werd ik verder genegeerd. Heel bizar..



Nu ben ik zwanger van de 1e na drie en een half jaar en wat zijn we blij! Maar het valt me tegelijkertijd op dat sinds het bekend is bepaalde mensen (en vooral vrouwen) me anders behandelen. Sommige vage kennissen willen het contact aanhalen nu ze weten dat ik in verwachting ben (welkom bij de club, lijkt het wel) en mijn schoonmoeder die me liever kwijt dan rijk was, is nu ineens erg bezorgd om mijn wel een wee. WTF!



Ik ben dol op kinderen en ben zeer gelukkig met de zwangerschap, maar ben ook nog gewoon mezelf. Ik vind het raar dat men nu wel je anders benadert en je bij 'de (moeder)club' wil betrekken, althans zo lijkt het, en er vanuit bepaalde hoeken daarvoor amper interesse was in mijn persoon...



Wie herkent dit?
Je kunt je er ook gewoon minder druk om maken en omgaan met mensen die jij leuk vindt (en wederzijds) en de rest gewoon laten
Haha het klinkt nogal als zwangerschapsgevoeligheid.

En wat je schoonmoeder betreft, fijn dat ze de knop om heeft gezet nietwaar. Al kan ik me voorstellen dat plotselinge positieve aandacht ook een beetje gek voelt.



Je bent nog steeds jij schrijf je. Dus ga gewoon om met de mensen waar jij graag mee omgaat. En maak je niet druk om vage kennissen.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo herkenbaar. Ja, sommige leden van de schoonfamilie waar ik voorheen geen enkele band/gemeenschappelijke interesse mee had, die reageerden wat anders. Maar dat zou ik ook doen als een van hen plotseling een nieuwe hobby zou beginnen die mijn interesse heeft. Allang blij dat je over iets beleefdheden kunt uitwisselen, haha.



Qua vage kennissen: eigenlijk alleen beleefde interesse en eens wat vaker informeren, meer niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Hmm, nee, ik herken het niet zo. De interesse in mijn zwangerschap vond ik juist lief. Jij draagt het kind en dat is op het einde best zwaar, dus ik vond het heel aardig van mensen - ook de toiletjuffrouw van de V&D - dat ze belangstelling hadden. Een nieuw leven blijft voor veel mensen heel bijzonder. Daar kun je nu beter al aan gaan wennen, aangezien de baby niet kan praten gaan ze aan jou vragen of ze goed slaapt, goed drinkt en of ze geen krampjes heeft.



Daarnaast, tja, ik vind het persoonlijk nu ook leuk om met moeders (in spe) te praten. Beetje babbelen over hun zwangerschap/kind en over de jouwe. Ik doe daar bewust niet aan bij mensen zonder kinderen of mensen die geen interesse hebben. Dan kun je maar beter gelijkgestemde vinden.
Ik herken het niet, maar vind het niet zo heel raar. Stel ik heb een paard en kom erachter dat een kennis ook net een paard heeft gekocht, dan schept dat toch een band. Met kinderen net zo denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werkelijk nog nooit wat van een moedermaffia gemerkt.



Mensen praten over wat ze op dat moment bezig houdt.

Zit je nog op school dan gaat het over die stomme leraar die zo veel huiswerk geeft en wat later over vriendjes.



Op het moment dat iedereen zijn studie heeft afgerond gaat het over solliciteren en carrière of over huizen kopen of huren.



Of als je met een groepje mensen zit met dezelfde hobby's dan gaat het over de hobby en in andere geval over het nieuws, het weer of wat dan ook.



Dus als je met een groepje kersverse moeders zit dan is het niet raar dat het over kinderen gaat want dat houdt ze bezig.



En als je geen moeder bent dan heb je geen weet van die groeicurves en cc voeding en boeit je dat ook niet. Mij is het ook wel eens overkomen dat ik bij zo'n groepje terecht kwam terwijl ik toen niets met kinderen had.



Dan zie ik ze nog niet gelijk als moeder maffia maar gewoon als mensen die praten over wat ze bezig houdt. Ik voel mij dan ook niet buitengesloten omdat ik daar niets van af weet en dus niet kan meepraten. Moeten ze dan met zijn allen een onderwerp wat ze bezig houdt gaan negeren omdat jij daar niet over mee kan praten. Als je het over wat anders wil hebben dan moet je dat zelf aankaarten.



Toen ik zelf moeder werd vond ik die gesprekken wel leuk want ja mijn kind houdt mij ook bezig. Dat wil niet zeggen dat ik dan geen oog meer heb voor andere dingen of andere mensen maar waarom zou je niet mogen praten over wat je bezig houdt.



Tegen een groep mannen die van voetbal houden en daarover praten heb je het toch ook niet over de voetbalmaffia.
Alle reacties Link kopieren
haha, moedermaffia



Ik herken het wel een beetje, toen ik zwanger raakte van de 1ste. Mensen wilde ook ineens het contact aanhalen. En vage kennissen kwamen ineens erg veel over de vloer.

Maar echt erg vond ik het niet. Het is gezellig en wij hebben er een leuke oppas aan over gehouden...



Laat het lekker over je heen komen, mensen bedoelen het goed.. Geniet gewoon van de aandacht!
Wees jezelf want een origineel is altijd meer waard dan een kopie
De maffia komt straks pas hoor. Als iedereen een mening heeft over wat je je kind te drinken geeft, waar/wanneer je kind slaapt en of je wel of niet een baby kunt verwennen Berg je maar....
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 17 oktober 2014 @ 15:45:

De maffia komt straks pas hoor. Als iedereen een mening heeft over wat je je kind te drinken geeft, waar/wanneer je kind slaapt en of je wel of niet een baby kunt verwennen Berg je maar....Idd.. dan begint het echte werk.. misschien moet je maar onderduiken totdat ze 18 zijn...
Wees jezelf want een origineel is altijd meer waard dan een kopie
Ik zie het om me heen. Beste vrienden die sinds ze kinderen hebben opeens intensief omgaan met kennissen die ze voorheen maar nauwelijks konden luchten of zien. Maar ja, wonen bij elkaar in de buurt en hebben beide kinderen dus dat is wel zo handig..



Dat het qua persoonlijkheid wat minder klikt is blijkbaar van ondergeschikt belang. Ik als kinderloze met wie het qua persoonlijkheid wel al 20 jaar klikte ben ineens minder 'handig', ver weg etc. Tja...
Alle reacties Link kopieren
quote:nikki1985 schreef op 17 oktober 2014 @ 15:50:

[...]





Idd.. dan begint het echte werk.. misschien moet je maar onderduiken totdat ze 18 zijn...Haha, daar heb ik wel een tijdje behoefte aan gehad. Gewoon met man en kind op een onbewoond eiland lekker zelf een beetje aanrommelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 17 oktober 2014 @ 15:45:

De maffia komt straks pas hoor. Als iedereen een mening heeft over wat je je kind te drinken geeft, waar/wanneer je kind slaapt en of je wel of niet een baby kunt verwennen Berg je maar....Ook nooit last van gehad maar ik ben ook nogal stellig in mijn mening wat ik goed vind voor mijn kind. Dus een ander heeft al wel snel door dat ze mij niets kunnen opdringen.
Het zal ook heel erg liggen aan je omgeving. Als je een vriendenkring hebt die echt van het stappen, kroeghangen etc is dan wordt het lastig als je kinderen hebt en zul je idd sneller trekken naar kennissen die ook kinderen hebben en dus ook best thuis (of overdag) willen afspreken. Gewoon om hele praktische redenen.
Alle reacties Link kopieren
De band met mijn schoonmoeder zal ook ineens heel anders worden zodra ik een kind krijg samen met mijn vriend( haar zoon) Al is ze wel een heel stuk leuker geworden naar mij toe sinds ik de volledige zorg voor haar kleindochter op me heb genomen. Maar goed. Ze heeft pech gehad want een kind van mij en mijn vriend zal er niet komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit niet mbt tot moederschap maar wel als het gaat om het hebben van een baan. Hoe vaak ik niet moet uitleggen waarom ik als hoger opgeleidde vrouw toch heb besloten thuis te blijven ... en ja, dan stokt het gesprek en denken mensen dat je niet mee kan praten. Zal wel aan mijn sociale omgeving liggen. Best sneu als mensen zo in hun hokje blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet in welke kringen jij zit, maar in mijn kringen heb ik dat soort gesprekken niet.. ook niet toen we allemaal nog in de baby's zaten.. Tuurlijk werd er wel eens een ervaring hier en daar uitgewisseld maar over het algemeen hadden we andere gespreksonderwerpen die net zo belangrijk waren..



Misschien was je er zelf te veel mee bezig (logisch als het niet wil lukken.. dan ben je daar gevoelig voor) en nu ben je hormonaal... en erger je je suf aan dat soort geneuzel.. Vaak merk ik dat een zwangere óf helemaal op een roze wolk zit en totaal nergens anders meer over kan denken of praten of tegenovergesteld of er tussenin..



Het is , net als bij leeftijds gerelateerd gedrag bij je kind, een faaaase.. die gaat over .. Geniet van je zwangerschap en trek je niets aan van andere en zet bijv. je schoonmoeder onder de negeerknop..
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 17 oktober 2014 @ 15:53:

[...]





Ook nooit last van gehad maar ik ben ook nogal stellig in mijn mening wat ik goed vind voor mijn kind. Dus een ander heeft al wel snel door dat ze mij niets kunnen opdringen. dit dus.. Bijv. mijn schoonmoeder kon ook altijd zo lekker lopen zeuren over mijn voeden op verzoek (ik gaf BV) en vooral over hoe lang ik dan wel niet door ging voeden (ik ben een langvoedster geweest).. en ze had werkelijk over wel wat op aan te merken.. In een notendop.. vroeger was alles makkelijker en beter.. Ik deed er niets mee.. ze zeurde maar een eind weg.. Mijn kind, mijn opvoeding.. toedeloe..
Overigens, ik vind het duizendmaal leuker dat men interesse heeft in mijn dochter dan in mij. Iets wat je na urenlang weeën opvangen er eigenhandig uitgedrukt hebt en dan nog een lief, schattig, veel lachend mooi meisje - in mijn geval - blijkt te zijn, daar mag je heel trots op zijn!



Ik had na de geboorte van mijn dochter ook geen idee dat het hebben van een kind zo'n impact had op de omgeving. Ik kon mij daar tijdens de zwangerschap ook geen voorstelling van maken. Totdat je veel kraambezoek krijgt, vreemde mensen achter je rug hoort fluisteren wat een schattig kindje er in de wagen ligt of die een kijkje nemen in de wandelwagen, toen pas kreeg ik door wat het doet met mensen. En eigenlijk is dat heel leuk, dat mensen interesse hebben in je baby.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 17 oktober 2014 @ 16:02:

Overigens, ik vind het duizendmaal leuker dat men interesse heeft in mijn dochter dan in mij. Iets wat je na urenlang weeën opvangen er eigenhandig uitgedrukt hebt en dan nog een lief, schattig, veel lachend mooi meisje - in mijn geval - blijkt te zijn, daar mag je heel trots op zijn!



Ik had na de geboorte van mijn dochter ook geen idee dat het hebben van een kind zo'n impact had op de omgeving. Ik kon mij daar tijdens de zwangerschap ook geen voorstelling van maken. Totdat je veel kraambezoek krijgt, vreemde mensen achter je rug hoort fluisteren wat een schattig kindje er in de wagen ligt of die een kijkje nemen in de wandelwagen, toen pas kreeg ik door wat het doet met mensen. En eigenlijk is dat heel leuk, dat mensen interesse hebben in je baby.Haha, herkenbaar!
quote:fleetfox schreef op 17 oktober 2014 @ 16:02:

Overigens, ik vind het duizendmaal leuker dat men interesse heeft in mijn dochter dan in mij. Iets wat je na urenlang weeën opvangen er eigenhandig uitgedrukt hebt en dan nog een lief, schattig, veel lachend mooi meisje - in mijn geval - blijkt te zijn, daar mag je heel trots op zijn!





Pfff...serieus, duizenden vrouwen per dag bevallen. Het is geen topprestatie en geen wereldwoner. Echt niet. En niemand ziet het zo, behalve de pas bevallen moeder.



Ik had na de geboorte van mijn dochter ook geen idee dat het hebben van een kind zo'n impact had op de omgeving. Ik kon mij daar tijdens de zwangerschap ook geen voorstelling van maken. Totdat je veel kraambezoek krijgt, vreemde mensen achter je rug hoort fluisteren wat een schattig kindje er in de wagen ligt of die een kijkje nemen in de wandelwagen, toen pas kreeg ik door wat het doet met mensen. En eigenlijk is dat heel leuk, dat mensen interesse hebben in je baby.Jee..ik denk dat je wel een beetje op een roze wolk zit hier.. Behalve de opa's en oma's is de rest van de wereld niet aangedaan door de geboorte van een kind. Echt niet. Dat ze er naar kijken en fluisteren, sure, het is even wat nieuws. Ga met een puppie ove straat lopen en dan zal je nog veel meer mee maken. Beetje realiteitszin kan geen kwaad, zoals jij nu schrijft ben je exact wat ik zou scharen onder 'moedermaffia'.
Je hoort nu ineens tot de "incrowd" Maar je kiest toch altijd zelf nog met wie je omgaat en met wie niet? Sta open voor leuke, nieuwe contacten en laat de rest links liggen. Een paar van mijn beste vriendinnen heb ik opgedaan tijdens mijn zwangerschappen. Het schept toch een band, samen zoiets meemaken, even oude kinderen hebben.

En tsja, veel mensen zullen zich ongevraagd met je bemoeien. Houd je oren open: soms zullen ze dingen zeggen waar je daadwerkelijk iets aan hebt. De rest laat je gewoon van je afglijden.



Gefeliciteerd met je zwangerschap, en veel geluk!
Alle reacties Link kopieren
En of het een topprestatie is.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 17 oktober 2014 @ 15:53:

Ik zie het om me heen. Beste vrienden die sinds ze kinderen hebben opeens intensief omgaan met kennissen die ze voorheen maar nauwelijks konden luchten of zien. Maar ja, wonen bij elkaar in de buurt en hebben beide kinderen dus dat is wel zo handig..



Dat het qua persoonlijkheid wat minder klikt is blijkbaar van ondergeschikt belang. Ik als kinderloze met wie het qua persoonlijkheid wel al 20 jaar klikte ben ineens minder 'handig', ver weg etc. Tja...



Dit lijkt me heel vervelend voor je.

Maar ik denk wel dat je het wat te simpel voorstelt dat het alleen om 'handig' zou gaan.

Mensen veranderen, vaak in relatie tot hun context. Onder context valt bijvoorbeeld je levensfase, de dingen waar je mee bezig bent in het dagelijks leven. Als die dingen wijzigen, wijzigen vaak ook je behoeftes in sociale omgang met anderen.

Had je persoon A tijdens je studententijd misschien weinig te vertellen, 20 jaar later blijk je ineens heel veel gemeenschappelijk te hebben.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 17 oktober 2014 @ 16:07:

[...]





Jee..ik denk dat je wel een beetje op een roze wolk zit hier.. Behalve de opa's en oma's is de rest van de wereld niet aangedaan door de geboorte van een kind. Echt niet. Dat ze er naar kijken en fluisteren, sure, het is even wat nieuws. Ga met een puppie ove straat lopen en dan zal je nog veel meer mee maken. Beetje realiteitszin kan geen kwaad, zoals jij nu schrijft ben je exact wat ik zou scharen onder 'moedermaffia'.



Moedermaffia is ook wel een beetje overdreven hier. Ze schrijft toch niks voor? Ze geeft alleen een ervaring. En ja, ik was ook verbaasd dat allemaal vreemden opmerkingen maken over dat kleine grut in de wagen, terwijl ik echt wel heel veel gewend ben door een ander 'puppy-achtig wezen' in mijn huishouden. Mag dat niet dan?



Bovendien heeft ze het niet eens over een 'topprestatie' 'wereldwonder', dat zeg jij, ze is gewoon trots, lijkt mij een prima emotie op zo'n moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven