Moeite met autoriteit- hierarchie.

17-05-2012 23:15 405 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gedurende mijn jeugd ben ik niet bepaald goed behandeld. Mijn ouders waren altijd erg autoritair en agressief. Hierdoor was ik een erg verlegen kind, dat niet voor zichzelf op durfde komen. Veel mensen hebben toen misbruik van mij gemaakt. Van fysiek geweld tot aanranding, heb het allemaal meegemaakt.



Toen ik een jaar of 18 was, ging de knop om. Niemand zou mij ooit nog behandelen alsof ik minderwaardig was en over mijn grenzen heen gaan. Hoewel ik iedereen met respect behandelde, kon ik enorm van mij afbijten als iemand ook maar probeerde mij de grond in te praten. Dit werkte erg goed, al gauw beseften mensen dat er bij mij niks te halen viel.



Een jaar terug was ik klaar met mijn theoretische opleiding en moest ik stage lopen. Daar ging het mis. Waar ik verwachtte als volwassene behandeld te worden met respect en beleefdheid, werd ik afgesnauwd, toegeschreeuwd en moest ik allerlei rotklusjes doen die niet in mijn takenpakket behoorden. Ik ben er toen weggegaan, van dit gedrag was ik niet gediend.



Ik heb toen een tijdje met een psycholoog gepraat en die vertelde mij dat hoewel deze stageplek te ver ging, het normaal is om als "groentje" de laagste in de rang te zijn. Je komt nergens mee weg, je moet alle rotklusjes doen, etc etc. Dit gebeurt overal zei ze, en het beste is dus om er aan te wennen.



Ik vind dit verschrikkelijk moeilijk. Ik begrijp dat ik als stagair niet alles weet en kan, maar ik ben als persoon gewoon gelijk aan ieder ander! Uitleg vind ik prima, maar moet het echt op zo'n denigrerende manier? Hoe kan ik hier goed mee om gaan? Hoe bijt ik een jaar lang door tot ik klaar ben met mijn stage en een baan kan vinden?
Niet om heel vervelend te doen, maar in een eerste baan begin je ook gewoon onder aan de ladder.



Ik denk dat je twee dingen los van elkaar moet gaan zien. Elke persoon verdient het inderdaad om goed en met respect behandeld te worden. Dat staat los van de vervelende klusjes die je moet doen omdat je nog onder aan de werkladder staat.
Alle reacties Link kopieren
Door op dat moment te beseffen en tegen jezelf te zeggen dat het dan niet draait om jouw ouders die je zo behandelen maar dat je pas op de plaats maakt om een doel in jouw leven te bereiken.



Assertief is overigens niet agressief he? Ga anders op assertiviteitscursus en leer hoe je op een andere wijze aan kan geven hoe je denkt, wat je vindt en hoe je reacties van mensen op een andere wijze interpreteren. Want ook tijdens je toekomstige baan zal en ga je hier tegen aan lopen. En dan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Vervelende klusjes nog daar aan toe, maar toegeschreeuwd worden? Uitgescholden worden? Dat mensen vervelend tegen je doen omdat je het groentje bent? Waarom in godsnaam?



En wat heeft het voor nut dat ik klusjes doe die ver onder mijn "niveau" zitten? Ik ben daar niet voor aangenomen toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb moeite om klam te blijven als iemand mij krenkt, ik ben dan echt een ongeleid projectiel. Ik word niet fysiek maar kan met woorden wel een bedreigende indruk wekken. Het is moeilijk. Er komt teveel los dan.
Dat bovenste deel klopt ook niet. Maar het lijkt alsof jij een beetje doorslaat in je "rechtvaardigheidsgevoel". In het werkende leven is er nou eenmaal sprake van een bepaalde hierarchie. Je kan niet verwachten dat je meteen bovenin instroomt en dat jij kan bepalen hoe alles moet gaan. Soms heb je gewoon te doen wat je gezegd wordt. Dat is niet automatisch slecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:24:

Vervelende klusjes nog daar aan toe, maar toegeschreeuwd worden? Uitgescholden worden? Dat mensen vervelend tegen je doen omdat je het groentje bent? Waarom in godsnaam?



En wat heeft het voor nut dat ik klusjes doe die ver onder mijn "niveau" zitten? Ik ben daar niet voor aangenomen toch?Wat is jouw aandeel? Ik zeg niet dat iemand je mag uitschelden en toeschreeuwen, dat bedoel ik niet. Ik vraag me alleen af als je issues hebt met autoriteit of je beseft hoe je kan overkomen op anderen (lichaamstaal bedoel ik dan).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Nella ik vind het niet erg als iemand zegt "dit is je taak, dit moet je doen, hiervoor ben je aangenomen". natuurlijk kom je geen bedrijf binnen waar het al jaren zus gaat en jij zegt even dat ze het zo moeten doen. Dat is volstrekt logisch. Maar als mensen je gaan afsnauwen, naar je schreeuwen (echt gebeurd) en je als een kind behandelen "koel jij maar even af op de gang". Dan gaat het wel erg ver. En dit alles omdat ik het niet eens was met een beschuldiging richting mijn kant.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten wat mijn lichaamstaal is maar ik bleef op dat moment vrij kalm, armen over elkaar , stevig staan etc/. Geen agressieve gangstergebaren zoals je op TV ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:26:

Ja ik heb moeite om klam te blijven als iemand mij krenkt, ik ben dan echt een ongeleid projectiel. Ik word niet fysiek maar kan met woorden wel een bedreigende indruk wekken. Het is moeilijk. Er komt teveel los dan.Leer tot tien tellen, ga stevig met beide voeten op de grond staan en haal een paar keer diep adem vanuit je buik. Eis van jezelf dat je bij jezelf komt voordat je je mond open doet. Bespaart je misschien een hoop ellende waar je ook niet op zit te wachten toch?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Blijkbaar wel, want je vraagt je af hoe je het volgende stagejaar door moet komen. Waarom denk je dat de volgende stage weer zo gaat verlopen?
Ook al ben je stagiaire horen ze wel normaal met je om te gaan. Maar als ik het zo lees heb je zelf ook een groot aandeel in dat het fout gaat. Als je moet afkoelen op de gang dan ben je zelf te ver gegaan.
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:30:

Nella ik vind het niet erg als iemand zegt "dit is je taak, dit moet je doen, hiervoor ben je aangenomen". natuurlijk kom je geen bedrijf binnen waar het al jaren zus gaat en jij zegt even dat ze het zo moeten doen. Dat is volstrekt logisch. Maar als mensen je gaan afsnauwen, naar je schreeuwen (echt gebeurd) en je als een kind behandelen "koel jij maar even af op de gang". Dan gaat het wel erg ver. En dit alles omdat ik het niet eens was met een beschuldiging richting mijn kant.Als ze zoiets tegen je moeten zeggen, dan ben ik heel benieuwd hoe jij je gedroeg.
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:30:

Ik zou niet weten wat mijn lichaamstaal is maar ik bleef op dat moment vrij kalm, armen over elkaar , stevig staan etc/. Geen agressieve gangstergebaren zoals je op TV ziet.Je hoeft geen agressieve gangstergebaren te maken om toch aggressief/boos over te kunnen komen. Verdiep je eens in lichaamstaal en wat welke houding nou precies uitstraalt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:30:

Nella ik vind het niet erg als iemand zegt "dit is je taak, dit moet je doen, hiervoor ben je aangenomen". natuurlijk kom je geen bedrijf binnen waar het al jaren zus gaat en jij zegt even dat ze het zo moeten doen. Dat is volstrekt logisch. Maar als mensen je gaan afsnauwen, naar je schreeuwen (echt gebeurd) en je als een kind behandelen "koel jij maar even af op de gang". Dan gaat het wel erg ver. En dit alles omdat ik het niet eens was met een beschuldiging richting mijn kant.

Kun je zoiets voor het moment niet accepteren? Daarna rustig worden, erover nadenken en later diegene aanspreken dat je beseft dat je stagiar bent, maar buiten dat, ook nog een mens?



Vaak scheelt het al veel als je de tijd neemt om alles te laten bezinken en er pas later op terug te komen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:30:



Geen agressieve gangstergebaren zoals je op TV ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Djuuls04 schreef op 17 mei 2012 @ 23:32:

Ook al ben je stagiaire horen ze wel normaal met je om te gaan. Maar als ik het zo lees heb je zelf ook een groot aandeel in dat het fout gaat. Als je moet afkoelen op de gang dan ben je zelf te ver gegaan.Mijn begeleider had mij van iets beschuldigd was dat niet waar was. Ik legde duidelijk uit dat het niet zo was. Ik had de mail nog om het te bewijzen maar hij wou er niks van weten. Toen eiste hij dat ik sorry zei, maar ik vond dat ik dat niet hoefde te zeggen aangezien ik niks verkeerd had gedaan. Toen moest ik dus "afkoelen" als een klein kind.
Alle reacties Link kopieren
Beste



Ik heb ooit een verschrikkelijk stage jaar gehad Ik was bang voor mijn stagebegeleidster en ik moest hele dagen kauwgums krabben!!



Om mijn diploma te halen heb ik doorgezet omdat ik heb gezegd dat diet niet mijn opleiding was mocht ik niet doorstromen......



Ik heb vanaf vandaag de dag nog spijt dat ik hier niks aan heb gedaan en dit allemaal heb gepikt omdat ik toen in die tijd een verlegen meisje was máárr alle stages wat ik tot nu toe heb gehad waren beter dan die Soms zeggen ze om gelukkig te zijn moet je weten wat verdriet is ;) Maar oke sómmige stageplaatsen zoals die van mij ging te ver ik snap die mensen ook niet om mensen zo te behandelen



Het hoort er wel vaak bij om onderaan de ladder te beginnen het ligt er ook aan waar
Alle reacties Link kopieren
Weet je rosecupcake je geeft zelf aan dat je het gedrag van jouw ouders niet meer pikte. Zeg eens eerlijk, hoe stel je jezelf op nu als je denkt dat je onterecht behandeld wordt? Lijkt het niet erg op het gedrag van je ouders?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Nellaaa,

Ik heb vaak genoeg stagiaires gehad, weliswaar van de uni maar een stagiaire is een stagiair. Volgens mij zie jij ea verkeerd: Een stagiair is geen marionettepoppetje. Het is een student die ervaring op mag doen. Iemand die hierbij begeleiding nodig heeft. De cultuur hier in NL is dat het tevens iemand is die rotklusjes doet. Dat is onzin. Klusjes als kopiëren doe je maar zelf en als je daar structureel geen tijd voor hebt dan neem je maar een personal assistent die het leuk vindt om dat te doen. Het is zonde om een stagiaire terug te sturen naar de schoolbanken met als extra ervaring: kopiëren.
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 17 mei 2012 @ 23:31:

Blijkbaar wel, want je vraagt je af hoe je het volgende stagejaar door moet komen. Waarom denk je dat de volgende stage weer zo gaat verlopen?

Doemdenken, denk ik? Ben er erg onzeker van geworden en heb de schuld bij mezelf gezocht, hoewel de psycholoog aangaf dat mijn begeleider ook erg fout zat. Zou zo maar weer zo'n type kunnen tegenkomen.



Veel mensen in middelmatige positie ontpoppen zich tot Ilse Koch's wanneer ze macht krijgen.Stanford experiment enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosecupcake schreef op 17 mei 2012 @ 23:24:

Vervelende klusjes nog daar aan toe, maar toegeschreeuwd worden? Uitgescholden worden? Dat mensen vervelend tegen je doen omdat je het groentje bent? Waarom in godsnaam?



En wat heeft het voor nut dat ik klusjes doe die ver onder mijn "niveau" zitten? Ik ben daar niet voor aangenomen toch?



Nee je bent aangenomen als stagaire, en dat is iemand die veel moet leren, veel tijd kost, en ook wel eens onder zijn niveau moet werken. Net als in het echte leven.

Je doet me denken aan een stagaire van jaren geleden bij mij op de afdeling, die mij opdrachten wilde gaan gevenwant"zij was HBO-er en die moesten leren opdrachten te geven"n ik was natuurlijk maar een mbo-er, met 10 jaar ervaring.

Heb haar toen even verteld dat je om opdrachten te kunnen geven, eerst opdrachten moet kunnen aannemen.

En misschien is jouw lontje itussen zo kort dat iets al gauw afsnauwen is voor jou, dat d anr dat niet bedoelt, mar gewoon weinig tijd heeft
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een volwassen persoon met een MA opleiding, geen VMBO-er die een stage loopt. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 17 mei 2012 @ 23:36:

[...]





Nee je bent aangenomen als stagaire, en dat is iemand die veel moet leren, veel tijd kost, en ook wel eens onder zijn niveau moet werken. Net als in het echte leven.

Je doet me denken aan een stagaire van jaren geleden bij mij op de afdeling, die mij opdrachten wilde gaan gevenwant"zij was HBO-er en die moesten leren opdrachten te geven"n ik was natuurlijk maar een mbo-er, met 10 jaar ervaring.

Heb haar toen even verteld dat je om opdrachten te kunnen geven, eerst opdrachten moet kunnen aannemen.

En misschien is jouw lontje itussen zo kort dat iets al gauw afsnauwen is voor jou, dat d anr dat niet bedoelt, mar gewoon weinig tijd heeftNee ik werd echt uitgescholden en toegeschreeuwd, dat kan je niet "goed bedoelen". Mijn begeleider had ook "weinig tijd" maar ging gewoon lekker weekendjes weg buiten de vakanties om. Sommige mensen schuiven hun eigen werk gewoon graag af op de stagair...
Ik zie het misschien anders dan jij Celavie, maar dat is heel iets anders dan het verkeerd zien. Ik vind dat je als stagiaire meedraait in het bedrijf en ja in een bedrijf komen nou eenmaal ook weleens vervelende klussen voorbij. Die klussen ploppen heus niet opeens op als paddestoelen uit de grond zodra er een stagiaire rondloopt, die zijn er altijd. Dan dien je die ook gewoon te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven