Moeite met de winter - Wie schrijft er mee?

25-10-2012 20:13 2982 berichten
Ik heb veel moeite met de winter. Mijn gewrichten doen pijn door de kou, ik kan sowieso absoluut niet tegen kou, en vorig jaar stond ik op een gegeven moment gewoon te huilen bij de bushalte omdat het niet wilde. Ik heb geen winterdepressie: Het gebrek aan licht is niet wat maakt dat ik me minder goed voel, het is echt een gebrek aan warmte. De bus missen en wéér een half uur moeten wachten terwijl ik mijn voeten niet eens meer voel. Ik word letterlijk boos op de kou, op de regen in de herfst, en sneeuw vind ik al helemaal een drama. Ik vind het vies en gladheid vind ik doodeng. Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer en bij de eerste sneeuwvlok rijdt de trein weer niet. Vorig jaar heb ik eens twee uur (!) op een bus moeten wachten. De winter zorgt er ook voor dat ik vaker mijn afspraken niet nakom, de boodschappen dagenlang uitstel en ieder jaar zie ik weer op tegen die ellende. Met vervolgens weer een zomer waarin ik niet op kan laden omdat het zowat alleen maar regent. Het voelt haast alsof ik niet meer functioneer zodra de temperatuur onder de 10 graden komt.



Aan de andere kant ben ik echt dol op de feestdagen. Vind ik het heerlijk om met warme choco en een goede film op de bank te hangen, en heb ik alweer weken kaarsjes op tafel staan. Het ijssculpturenfestival vind ik bijvoorbeeld ook erg leuk. Ik ben een echte huismus, lekkere cake bakken, 's avonds bordspelletjes spelen, gourmetten. Heerlijk! Kerstmarkten vind ik geweldig. Ik word blij van de extra koopavonden en ik kijk echt uit naar mijn verjaardag begin december. Ik vind de feestdagen wél oprecht gezellig, ik vind december echt een feestje!



Vanaf januari vind ik het dan ook extra lastig, omdat dan de feestdagen voorbij zijn maar de kou er nog een aantal maanden is. En dit jaar wil ik zo graag dat het anders is. Ik wil mezelf niet weer zo 'vast zetten', mezelf zo tegenwerken en zo tegen de winter aan schoppen zeg maar. Ik wil leuke dingen blijven doen, doen wat me energie geeft. Ik ben begonnen met een lijst van fijne dingen in de winter. Ik wil er echt iets van maken, zeker omdat de winter ieder jaar opnieuw terugkomt en ik zal daar toch gewoon mee moeten dealen. Misschien ga ik zo de winter ooit zelfs nog wel leuk vinden!



Er zijn hier ongetwijfeld meer mensen die moeite hebben met de winter, en misschien willen jullie met me mee schrijven? Een soort van 'help elkaar de winter door' - topic. Mijn doel is dus om de winter zo leuk mogelijk te maken en het lijkt me fijn om elkaar daarin te motiveren zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik haaaaat de winter ook! De kou, bleh! Ik fiets altijd naar mn werk en ik vind t doodeng als t glad is. Of t is zo koud dat ik bevries, mn handen vooral ): Vind de feestdagen ook wel gezellig, of n avondje thuis met kaarsjes aan, gezellig! Maar ik heb ook wel last van het donkere weer, word er een beetje neerslachtig van. Straks weer dat uur terug, went pas na een paar weken. Ben blij als t weer lente is straks! Eh, ik schrijf dus graag mee (;
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alle jaargetijden mooi,

maar na januari duurt het zolang eer we weer een beetje warmte krijgen, de winter mag dus van mij 2 maanden eerder afgelopen zijn
Alle reacties Link kopieren
ik herken je verhaal, ik zelf heb dat ook echt! Toen ik járen geleden nog met het openbaar vervoer ging vond ik echt vreselijk! vertragingen en noem maar op.. en je staat daar in de kou te vernikkelen, vervolgens zitten de bussen/treinen propvol dus je kan niet eens even rustig zitten! vréeeselijk, en dan de gladheid, zo eng en klote!

Nu ik zelf met de auto rij, héeerlijk! Lekker warme verwarming aan meteen, en rustig rijden.. Ik rij nu ook halfuur, 45 min later aan als toen ik met het openbaar vervoer ging. Dus dat is ook lekker. geen idee voor jou eigen vervoer? scheelt al veel..



verder, blijft die kou, sneeuw en gladheid gewoon KLOTE!

Lang leve de zomer, die we hier ook geen eens hebben! whaaa.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je van winterwandelingen?

Omdat je stevig doorstapt in, natuurlijk, je goede warme schoenen met lekker warme sokken en dito andere kledij, wordt je en blijf je warm. Met als afsluiter een port in een café ofzo. Krijg je het helemaal warm.



Ik vond (toen ik daar nog aan deed) hardlopen met de sneeuw in de duinen, die paden zijn zandering en dus niet glad, eigenlijk altijd fantastisch. Weer, omdat ik behoorlijk bewoog, had ik het helemaal niet koud.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de heeeeeeeeeeeeeele winter (en herfst) koude handen en voeten......alleen daarom al haat ik kouder weer. Klaag klaag klaag....

Ik vind alleen zonnige dagen mooi in de herfst en winter. Temperatuur liever echt niet onder 0. En oja, absoluut geen sneeuw please please please deze winter!! Dan valt het nog te overzien....met veel warme douches en kleedjes op de bank. En graag in februari, maart alweer lekkere voorjaarstemperaturen.

Zo, nu kan het wat mij betreft beginnen:)!
Alle reacties Link kopieren
De enige rede dat ik moeite heb met de winter is dat ik een extreem intieme relatie krijg met mijn bed en er dus met geen mogelijkheid bij ben weg te slaan.

Ik kom er ECHT NIET uit.

De afstand tussen mijn warme dekens en het aantrekken van mijn kleren is veeeeels te groot en die vertragingen met de treinen om naar mijn werk te komen werken ook op mijn humeur, op mijn werk is het stervenskoud en werk dan ook binnen nog met een sjaal om en handschoenen aan (ik werk in een winkel)

Dit jaar ben ik ook nog zwanger en moet dus extra vroeg de deur uit en ben extra lang onderweg omdat ik extra op moet letten dat ik niet uitglij...brrrr, ik schrijf mee dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:star-light schreef op 25 oktober 2012 @ 20:36:

De enige rede dat ik moeite heb met de winter is dat ik een extreem intieme relatie krijg met mijn bed en er dus met geen mogelijkheid bij ben weg te slaan.

Ik kom er ECHT NIET uit.

De afstand tussen mijn warme dekens en het aantrekken van mijn kleren is veeeeels te groot en die vertragingen met de treinen om naar mijn werk te komen werken ook op mijn humeur, op mijn werk is het stervenskoud en werk dan ook binnen nog met een sjaal om en handschoenen aan (ik werk in een winkel)

Dit jaar ben ik ook nog zwanger en moet dus extra vroeg de deur uit en ben extra lang onderweg omdat ik extra op moet letten dat ik niet uitglij...brrrr, ik schrijf mee dus.Dit herken ik heel erg. Daar maak ik in de weekenden ook dankbaar gebruik van
Alle reacties Link kopieren
Ik haat de winter en het donker uit het diepst van mijn hart!

Ik schiet zo in de winterdip.

Het ergste: in het pikkedonker naar je werk en in het pikkedonker kom je weer thuis. Geen greintje daglicht. Het allerergst.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Echt een hekel heb ik niet aan de winter. Ik baal alleen wel van het feit dat je 's ochtends weggaat in het donker en 's avonds weer in het donker thuiskomt. En ik heb last van wintertenen en -vingers en dat kan erg pijnlijk zijn.
Leuk, meeschrijvers!



Rainbow, ja, van mij mag het ook na december wel voorbij zijn. Nu krijg ik nog energie van het uitkijken naar de feestdagen, maar zodra die voorbij zijn, vind ik het echt ellende. Dan is er geen lol meer aan, terwijl het nog zooolang duurt voor het weer een beetje warm(er) is.



Mevrouw75, goed idee! Ik kan sowieso ook wel wat extra beweging gebruiken. Ik zet 'm op mijn lijstje.



Wished, ik heb geen rijbewijs en dus ook geen auto... Ook geen geld voor, zeker niet omdat ik binnen een half jaar ga verhuizen en dat ook het nodige kost.



Ook heel herkenbaar star-light. Ik heb geen werk of studie, dus ik 'kan het maken', maar weet het wel van eerder, hoe rampzalig dat was. Buiten mijn bed is het zooo koud dan, en bovendien is het vaak nog donker. Vreselijk. Ik ben weer wat dagbesteding-dingen aan het oppakken en zie nu al op tegen het in de winter vroeg uit bed moeten...
Alle reacties Link kopieren
Ik moet elke dag om 6.15 op. In de zomer met licht en zon en fluitende vogeltjes, geen probleem.

Maar nu...
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
@yasmijn: dat heb ik ook. Zomers vind ik het heerlijk dat het lekker vroeg licht is. Als ik dan 's ochtends vroeg op mijn fiets zit en het nog stil is op straat, kan ik zo genieten van de fluitende vogels. En de avonden die duren dan ook zo lekker lang.



Nu lijkt het wel alsof de dag de helft korter is. Opstaan wil steeds minder goed en dan in het donker naar je werk, bah!
Alle reacties Link kopieren
Ik hou wel van winter, als het net gesneeuwd heeft of als je kan schaatsen, heerlijk!

Maar de aanloop er naar toe, deze steeds donkerder wordende dagen, waterkou, mist en regen

Ik heb ook inderdaad steeds meer moeite om uit bed te komen en 's avonds lig ik er vaak vroeg in, diepe slaap die 's morgens als de wekker gaat niet langer dan een kwartier leek te duren.

Even door de herfst heen maar...
Ik denk dat je van de helft van je winterproblemen af bent met goede kleding en schoenen. Zorg dat je warm blijft door goede schoenen, goede handschoenen, thermoshirts en leggings als het echt koud is, en een goede jas. Met goede kleding is het ook in de winter heerlijk buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de winter ook stom, oerstom! Alles wat in de openingspost staat (incl huilen bij de bushalte) heb ik ook. Plus dat ik mn bed niet uit wil en het liefst winterslaap hou.



Het allerergste vind ik wel dat als ik buiten ben, het bot achter mn oor zo'n pijn gaat doen. Daarom is wandelen ook niet leuk!



Ik ben echt in het verkeerde land geboren, denk dat ik in een vorig leven in de buurt van de evenaar woonde. Pokkewinter.
Alle reacties Link kopieren
Lees mn post terug en bedenk: Misschien zijn er nu wel mensen die denken dat ik maar 1 oor heb...



Heb er dus 2
Reisa, dat is ook een onderdeel van mijn lijstje: Zorgen voor goede winterkleding, bijv thermo-ondergoed. Heb je nog tips hoe warm te blijven in de winter? Beetje betaalbaar ook nog, als het kan.



Die oorpijn herken ik ook, vreselijk is dat. En inderdaad, soms denk ik dat ik maar moet emigreren, want dit is echt het verkeerde land voor mij.



Ik vind ook dat de verwarming niet meer zo hoog mag. Op een gegeven moment zat ik met 23 graden in huis zowat nog te kleumen. Dat is me te gek. Meestal is het hier nu zo'n 20 graden. Vind ik netjes. Dan pak ik wel een dekentje of een kruik. En soms blijf ik het maar koud hebben en ben ik het zo zat, dan gaat 'ie even op 21, en dan heb ik het ook echt warm. Is al een hele vooruitgang! 's Nachts gaat 'ie nu ook helemaal uit. Betekend wel dat het extra lastig is om er 's ochtends uit te komen, want KOUD dat het buiten mijn bed is! In bed heb ik dan nog de elektrische deken.



En nu heb ik het helemaal gezellig gemaakt in huis, met schemerlampjes, kaarsjes, dat soort dingen, maar nu is er niemand om het mee te delen. Ik woon alleen en heb ook geen partner. Dat mis ik echt. Want de gezelligheid moet ik dus echt voor mezelf creëren, en de gezelligheid in de zin van gezelschapsspelletjes spelen, bij elkaar zijn, gourmetten, etc, dat moet ik echt van de feestdagen hebben met familie (die helaas net te ver weg woont om 'even' heen te gaan). Ook weinig vrienden, dus ook dingen als kerstmarkten of extra koopavonden bezoeken zal ik voornamelijk alleen doen. En soms vind ik dat zo jammer!



Ik vind het trouwens heel vervelend voor jullie, dat jullie hetzelfde hebben, maar ik vind het wel gezellig dat jullie meeschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Welke regio woon je Supergoomba? Misschien zijn er wat gelijkgestemden die zoiets met je willen ondernemen, als een kerstmarkt oid?
Ik woon vlakbij Amsterdam. En dat zou inderdaad heel leuk zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een winterhater. Ik zie nu al weer op tegen maanden kou, dikke jassen, logge kleding, griepvirussen, vieze drek op straat, koude zeikregen, vieze koude wind, ijs, bevroren ruiten, dure stookkosten, ik zie gewoon geen enkel voordeel van de winter, de feestdagen zijn ook leuk in de zomer, dat zie je in Australië wel
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Met al die waarschuwingen over global warming, dat is zeker overal in de wereld behalve in West Europa. Er was ons een Middellandse Zee klimaat beloofd.... in plaats daarvan duren de winters langer en zijn de zomers natter. Schiet niet echt op dus.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Kleding is hier het probleem niet, altijd warm, op werk en in huis, want wij hebben een houtkachel. Onder de 25 graden is het hier niet. Erg fijn. Is ook andere warmte dan verwarming.

En ik stap 'smorgens niet in een koude auto, want carpoolen Ik word van huis gehaald, gheghe.



Het probleem is: donker. Donker, grijs, grauw en sneeuw en andere enge aanverwante zaken.

Donker uit bed, donker naar werk, donker naar huis.



Very depressing.





Ook met goede kleding vind ik het afschuwelijk buiten in de winter.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperGoomba schreef op 25 oktober 2012 @ 21:41:

Ik woon vlakbij Amsterdam. En dat zou inderdaad heel leuk zijn! Noordelijkof zuidelijk?
quote:luni schreef op 25 oktober 2012 @ 21:52:

[...]



Noordelijkof zuidelijk? Wat maakt het ook uit, ik schrijf toch al heel herkenbaar: Zaandam woon ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven