Moeite met de winter - Wie schrijft er mee?

25-10-2012 20:13 2982 berichten
Ik heb veel moeite met de winter. Mijn gewrichten doen pijn door de kou, ik kan sowieso absoluut niet tegen kou, en vorig jaar stond ik op een gegeven moment gewoon te huilen bij de bushalte omdat het niet wilde. Ik heb geen winterdepressie: Het gebrek aan licht is niet wat maakt dat ik me minder goed voel, het is echt een gebrek aan warmte. De bus missen en wéér een half uur moeten wachten terwijl ik mijn voeten niet eens meer voel. Ik word letterlijk boos op de kou, op de regen in de herfst, en sneeuw vind ik al helemaal een drama. Ik vind het vies en gladheid vind ik doodeng. Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer en bij de eerste sneeuwvlok rijdt de trein weer niet. Vorig jaar heb ik eens twee uur (!) op een bus moeten wachten. De winter zorgt er ook voor dat ik vaker mijn afspraken niet nakom, de boodschappen dagenlang uitstel en ieder jaar zie ik weer op tegen die ellende. Met vervolgens weer een zomer waarin ik niet op kan laden omdat het zowat alleen maar regent. Het voelt haast alsof ik niet meer functioneer zodra de temperatuur onder de 10 graden komt.



Aan de andere kant ben ik echt dol op de feestdagen. Vind ik het heerlijk om met warme choco en een goede film op de bank te hangen, en heb ik alweer weken kaarsjes op tafel staan. Het ijssculpturenfestival vind ik bijvoorbeeld ook erg leuk. Ik ben een echte huismus, lekkere cake bakken, 's avonds bordspelletjes spelen, gourmetten. Heerlijk! Kerstmarkten vind ik geweldig. Ik word blij van de extra koopavonden en ik kijk echt uit naar mijn verjaardag begin december. Ik vind de feestdagen wél oprecht gezellig, ik vind december echt een feestje!



Vanaf januari vind ik het dan ook extra lastig, omdat dan de feestdagen voorbij zijn maar de kou er nog een aantal maanden is. En dit jaar wil ik zo graag dat het anders is. Ik wil mezelf niet weer zo 'vast zetten', mezelf zo tegenwerken en zo tegen de winter aan schoppen zeg maar. Ik wil leuke dingen blijven doen, doen wat me energie geeft. Ik ben begonnen met een lijst van fijne dingen in de winter. Ik wil er echt iets van maken, zeker omdat de winter ieder jaar opnieuw terugkomt en ik zal daar toch gewoon mee moeten dealen. Misschien ga ik zo de winter ooit zelfs nog wel leuk vinden!



Er zijn hier ongetwijfeld meer mensen die moeite hebben met de winter, en misschien willen jullie met me mee schrijven? Een soort van 'help elkaar de winter door' - topic. Mijn doel is dus om de winter zo leuk mogelijk te maken en het lijkt me fijn om elkaar daarin te motiveren zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperGoomba schreef op 25 oktober 2012 @ 21:56:

[...]





Wat maakt het ook uit, ik schrijf toch al heel herkenbaar: Zaandam woon ik

Ik had het al gevonden in het Primark topic

Ik woon in Alphen aan de Rijn en hou helemaal niet van kerstmarkten etc maar misschien iemand anders? Anders wil ik wel een keer een lekkere winterwandeling maken hoor!
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij helpt, is gewoon kijken op sites met hele dure droomvakanties, palmstranden en ook gewoon vakantiefoto's met superblauwe zee en zon..



Of blogs lezen van mensen die de wereld over trekken en de kerst bijvoorbeeld in Thailand vieren.



Zie bijvoorbeeld dit mooie foto albumpje (kwaliteit is niet zo heel hoog)

http://www.sv-zwerver.com ... Photobook%20Polynesie.htm
Alle reacties Link kopieren
Ik vertrek gelukkig 1 maart voor 3 weken naar Thailand. Ik ging altijd in januari naar de tropen om nog iets te ontlopen maar werktechnisch ging dat niet aankomend jaar.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook niet van de winter (dat moge duidelijk zijn ) Ik boek mijn vakanties daarom altijd in de wintermaanden.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 25 oktober 2012 @ 20:34:

Wat vind je van winterwandelingen?

Omdat je stevig doorstapt in, natuurlijk, je goede warme schoenen met lekker warme sokken en dito andere kledij, wordt je en blijf je warm. Met als afsluiter een port in een café ofzo. Krijg je het helemaal warm.



Ik vond (toen ik daar nog aan deed) hardlopen met de sneeuw in de duinen, die paden zijn zandering en dus niet glad, eigenlijk altijd fantastisch. Weer, omdat ik behoorlijk bewoog, had ik het helemaal niet koud.



Ik heb ooit inderdaad een winter hardgelopen en vond het heerlijk. De winter leek minder erg. Helaas krijg ik net als TO meer last van m'n gewrichten van de winter en is hardlopen geen optie meer. Zelfs met fietsen zoek ik naar oplossingen voor m'n zere knieën.. fiets al met een gebreide band om.



Ik herken heel veel van de OP. En ik kán me slecht kleden tegen de koude, want ik ben allergisch voor alles behalve katoen. Thuis lig ik op de bank met truien aan onder een slaapzak, terwijl m'n man in een t-shirtje naast me zit.



Tips:

Sauna. Lekker een arrangement, helemaal opwarmen, snel afkoelen en weer helemaal tot op het bot opwarmen. Heerlijk! Een massage maakt het af. Eventueel met een warm bronnenbad.

Dit helpt mij over het algemeen de winter wel door.



Dat en, terwijl ik dagelijks door élk weer met de hond wandel, lachen. Gewoon een lach op m'n gezicht toveren en rondkijken naar wat wél mooi is. (ook al is het stervenskoud)
Later is nu
hier hetzelfde als winterdip,

ik heb een (zon) vakantie nodig in d winter en snap d mensen die grof geld neerleggen voor.de wintersport ook nooit zo
Alle reacties Link kopieren
quote:Winterdip schreef op 25 oktober 2012 @ 22:03:

Ik hou ook niet van de winter (dat moge duidelijk zijn ) Ik boek mijn vakanties daarom altijd in de wintermaanden.Ik zeg al een jaar of 10: als de kinderen niet meer meegaan, ga ik in de winter met vakantie! ('t schijnt dat m'n man dit pas 2 jaar weet, maar goed) De kinderen zijn nu 15 en 13, dus het komt éindelijk in de buurt.
Later is nu
Zal ik mijn 'hoe overleef ik de winter?' - lijstje (zo heb ik 'm ook echt genoemd ) ook eens plaatsen?



* Thee en warme chocolademelk

* Zorgen voor genoeg warme kleding (thermo-ondergoed)

* Naar het bos en genieten van de mooie natuur

* Kaarsen (ruikend naar kaneel bijv.)

* Lekkere dingen bakken en koken

* Dekentje op de bank

* Film/muziek/boek (eventueel met lekkers en thee of warme choco)

* IJssculpturenfestival

* Extra koopavonden, genieten van de gezelligheid, lichtjes en mooie kerstafdelingen, en dan ergens warme choco gaan drinken.

* Kadootjes inpakken, surprises en gedichten maken

* Jarig zijn

* Mooie kleding voor kerst kopen

* Kerstmarkten bezoeken

* Het huis mooi aankleden voor kerst

* Heerlijk eten met mijn familie en/of vrienden in huiselijke sfeer

* Vitamine D en B12 slikken (?)

* Spelletjes spelen

* St. Janskruid slikken (?)

* Efteling

* Dierentuin

* Winterwandelingen

* Uitgebreid douchen met lekkere producten

* Sinterklaas vieren

* Kerst vieren

* Oud en nieuw vieren

* Na december: Vakantie? (Fijne dingen blijven doen!)



En een sauna-arrangement wordt bij deze toegevoegd! Ik had al bedacht dat ik zo rond februari misschien wel een compleet welnessweekend wil boeken. Ik moet alleen nog kijken of dat financieel wel haalbaar is gezien de geplande verhuizing (waarschijnlijk ook in februari).



En een pagina vol met fijne en grappige winterlijstjes:

http://teksten.edublogs.org/winterlijstjes/
quote:SuperGoomba schreef op 25 oktober 2012 @ 21:32:

Reisa, dat is ook een onderdeel van mijn lijstje: Zorgen voor goede winterkleding, bijv thermo-ondergoed. Heb je nog tips hoe warm te blijven in de winter? Beetje betaalbaar ook nog, als het kan.



Die oorpijn herken ik ook, vreselijk is dat. En inderdaad, soms denk ik dat ik maar moet emigreren, want dit is echt het verkeerde land voor mij.



Ik vind ook dat de verwarming niet meer zo hoog mag. Op een gegeven moment zat ik met 23 graden in huis zowat nog te kleumen. Dat is me te gek. Meestal is het hier nu zo'n 20 graden. Vind ik netjes. Dan pak ik wel een dekentje of een kruik. En soms blijf ik het maar koud hebben en ben ik het zo zat, dan gaat 'ie even op 21, en dan heb ik het ook echt warm. Is al een hele vooruitgang! 's Nachts gaat 'ie nu ook helemaal uit. Betekend wel dat het extra lastig is om er 's ochtends uit te komen, want KOUD dat het buiten mijn bed is! In bed heb ik dan nog de elektrische deken.



En nu heb ik het helemaal gezellig gemaakt in huis, met schemerlampjes, kaarsjes, dat soort dingen, maar nu is er niemand om het mee te delen. Ik woon alleen en heb ook geen partner. Dat mis ik echt. Want de gezelligheid moet ik dus echt voor mezelf creëren, en de gezelligheid in de zin van gezelschapsspelletjes spelen, bij elkaar zijn, gourmetten, etc, dat moet ik echt van de feestdagen hebben met familie (die helaas net te ver weg woont om 'even' heen te gaan). Ook weinig vrienden, dus ook dingen als kerstmarkten of extra koopavonden bezoeken zal ik voornamelijk alleen doen. En soms vind ik dat zo jammer!



Ik vind het trouwens heel vervelend voor jullie, dat jullie hetzelfde hebben, maar ik vind het wel gezellig dat jullie meeschrijven. Goede schoenen en een goede muts, van top tot teen warmer! Verder een ski jack van bijv. de Lidl, niet mooi, maar wel lekker warm.
Alle reacties Link kopieren
Iemand haalde wintersport aan.. Dat is nou een fenomeen wat ik écht niet begrijp. Ik kan me niet voorstellen dat je dik geld gaat neerleggen om kou te lijden, er nog voor te moeten werken ook (want je maakt mij niet wijs dat je van skieën uitrust) en vervolgens ook nog gaat zeggen dat het zo leuk is.



Nee, leg mij maar onder een palmboom op een zonovergoten strand. Wintersport.. Doe normaal!
Alle reacties Link kopieren
Mijn idee Origami!



En zeggen ze "Jaa, maar je hebt heel veel zon en het is niet koud" Nee. Strand én palmbomen, dát is warm. Geen kleren aan hoeven doen, dát is vakantie.



En skiën hoef ik al niet te proberen, ivm knieën, komen ze aan met "maar je kunt ook schitterend wandelen" In de SNEEUW



Handen vol geld uitgeven voor een skipas.. ik vat het niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 25 oktober 2012 @ 22:09:

hier hetzelfde als winterdip,

ik heb een (zon) vakantie nodig in d winter en snap d mensen die grof geld neerleggen voor.de wintersport ook nooit zoje wil niet weten (of juist wel) hoe ontzettend ik opknap van een weekje wintersport. Op wintersport krijg ik meer zonlicht binnen dan op welke andere vakantie. Ik ga trouwens 'gratis', maakt dat het beter te begrijpen?
Alle reacties Link kopieren
quote:_origami_ schreef op 25 oktober 2012 @ 23:00:

Iemand haalde wintersport aan.. Dat is nou een fenomeen wat ik écht niet begrijp. Ik kan me niet voorstellen dat je dik geld gaat neerleggen om kou te lijden, er nog voor te moeten werken ook (want je maakt mij niet wijs dat je van skieën uitrust) en vervolgens ook nog gaat zeggen dat het zo leuk is.



Nee, leg mij maar onder een palmboom op een zonovergoten strand. Wintersport.. Doe normaal!





haha, nou de afgelopen jaren heb ik me rot gezweet en elke middag zonder jas op het terras in de zon geluncht. Dus hoezo, kou lijden?



dus ja, sinds ik door mijn toenmalige Zwiterse vriendje op wintersport ben gesleurd, snap ik waarom mensen wintersport leuk vinden;)
Alle reacties Link kopieren
Dreamer, ik geef je groot gelijk! (Da's dan weer een voordeel van geen kinderen hebben, ik zit nooit aan seizoenen vast).



Wintersport, nee... schiet mij maar lek maar daar begrijp ik ook echt niets van.



Maar goed, ieder zijn/haar ding natuurlijk. Tallozen zweren erbij dus zo erg kan het niet zijn. Maar ik sla even over



Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik van een koude winterdag ook best kan genieten hoor. Zelfs als er sneeuw ligt. Zolang het maar droog is en de zon schijnt! Dan is een boswandeling prachtig. Maar geen blubbertroep, wind, regen, hagel, uitvallende treinen, gladheid, korte donkere dagen. Blegh....
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen jaren wel het gevoel gehad dat we hier in NL meer licht hadden (gevoelsmatig) door de sneeuw. Ik wil dus best geloven dat je van wintersport opknapt. Maar ga mij niet vertellen dat ik het ook moet gaan proberen, want het is zó leuk. Zéker als je weet dat skiën er voor mij niet inzit.



Zon, zee, strand.. zucht.. Ooit een winter lang in het Caribisch gebied gezeten, nog steeds m'n beste winter ooit
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Owww... een hele winter! Dat had je goed geregeld dan! Ik heb vrij veel lange vakanties gemaakt in de winter 5/6 weken. Vind ik al enorm luxe maar een heel seizoen in de zon zitten terwijl het hier koud, guur en donker is, dat is helemaal geweldig!
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
Ja, er werd wel gewerkt hoor. Helaas niet genoeg, want eerste Golfoorlog. Geen Amerikaan die veilig op vakantie durfde, dankzij Papa Bush z'n uitspraken. Maar héérlijk dat het was..

Net even zitten genieten van plaatjes.. (van anderen weliswaar, want de mijne zitten nog zeer analoog in een boek enzo)



Later is nu
Luni, nog bedankt voor het aanbod. Vind ik op zich heel leuk, maar door een lichamelijke beperking zullen wandelingen bij mij niet meer zijn dan een rondje park. Dus dat is een beetje zonde van de reistijd dan misschien, en voor jou ook niet leuk denk ik.



Een hele winter weg, dat zou ik ook wel willen! Of vanaf januari dan eigenlijk. Want ik wil Sinterklaas en kerst gewoon thuis vieren. Vijf weken weg klinkt trouwens ook al fantastisch en zelfs een week zou ik al heerlijk vinden. Wintersport snap ik ook geen reet van. Maar ach, er zijn ook talloze mensen die niks snappen van zonvakanties, toch? Ieder z'n meuk.



Ik kijk meer tv nu. Ik heb jarenlang de tv amper aangeraakt, ik gebruikte 'm hooguit op 4 mei met de minuut stilte. Ik ben begonnen met tv kijken als stukje gezelligheid/knusheid/ontspanning. Met een dekentje en een kruik op de bank, chips en warme choco erbij en heerlijk tv kijken. Ik kan daar nu echt van genieten en zelfs naar uitkijken. Als ik achter mijn laptop zit, voelt het toch nooit helemaal ontspannen. Als ik tv kijk, heb ik dat veel meer. Ik ga er dan ook echt voor zitten. Mmm, heerlijk!



Eerlijk waar denk ik dat ik de winter ook niet helemaal zou willen missen. De winter heeft toch een bepaalde sfeer die de zomer niet heeft. Kerst zal in een warm land vast ook heel fijn zijn, maar al die lichtjes en kaarsjes vind ik dan wel suf, want het is dan al zo licht. En warme choco met slagroom doe ik in de zomer ook nooit. Er zijn veel van die dingen die je in de zomer niet/minder snel doet, en die ik niet zou willen missen. Maar het duurt zooolang. En vanaf januari is er helemaal niks gezelligs meer aan en is het alleen nog maar fucking koud. De grootste uitdaging wordt dus om ook dan nog leuke dingen te blijven doen, om ook dan nog de charmes van de winter te kunnen zien en om er ook dan nog het beste van te maken.



En nu ga ik eindelijk mijn bed in! Nog even lezen in mijn fijne tijdschrift (SINT - Het 5 decembergevoel voor grote mensen) en dan lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook n winterhater, met name jan/feb bahh word er altijd depri van! Het binnen zitten, ik heb ook altijd last van oorpijn, tintelende gezicht auw, ijskoude handen en voeten heb ik altijd. Zelfs nu lekker op de bank, kachel aan en nog heb ik t koud. Draag op 8 wkn na het hele jaar door pantoffels, heb tig vesten voor de kou! Heb n dik donzen dekbed, pyama aan in bed, sokken aan in bed, echt heel sexy dus!



Ga alleen naar buiten als t moet, jankende kinderen in de buggy/ aan de hand, vanwege hun ijskoude kleine vingertjes!



Alleen nov/dec heb je nog de afleidi g en drukte vd feestdgn, en kerstvak tusse door, dus niet vroeg uit bed yess! Maar jan/feb echt vreselijk gewoon!



Daarom gaan wij ook zowat ieder jaar in feb/mrt 16 dgn naar de Carribean, om letterlijkmop te warmen en bij te komen bbbrrr!



Ik kan er werkelijk ook niet bij van die mensen die zeggen: heerlijk die kou in mn gezicht....snap ik echt niet!



Wij hebben ook n houtkachel, en dat is ook echt zalig, in t weekend gaat die om 13.00 al aan, tot we naar bed gaan zalig gewoon!
Alle reacties Link kopieren
quote:_origami_ schreef op 25 oktober 2012 @ 23:00:

Iemand haalde wintersport aan.. Dat is nou een fenomeen wat ik écht niet begrijp. Ik kan me niet voorstellen dat je dik geld gaat neerleggen om kou te lijden, er nog voor te moeten werken ook (want je maakt mij niet wijs dat je van skieën uitrust) en vervolgens ook nog gaat zeggen dat het zo leuk is.



Nee, leg mij maar onder een palmboom op een zonovergoten strand. Wintersport.. Doe normaal!





He-le-maal eensch!

Alleen de apres ski vind ik te hachelen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
In het weekend gaat de houtkachel aan als ik wakker ben. Of mijn man. Direct aan dat ding!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk een heel jaar uit naar de herfst en de winter, en zeker de feestdagen. Dus ik kan me niet vinden in wat jullie zeggen.



Het spreekt voor zich dat ik jullie topic niet kom vervuilen maar dat ik jullie wel een warme knuffel kom geven



Verder, probeer te focussen op het mooie van de feestdagen (voor wie er van houdt) en begin al vast je kerstboom te versieren in gedachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerst zal in een warm land vast ook heel fijn zijn, maar al die lichtjes en kaarsjes vind ik dan wel suf, want het is dan al zo licht.vergis je niet. Dichter bij de evenaar heb je kortere dagen. Zomers tenminste. Waar ik was was het zomers om 7 uur donker en 's winters om 6 uur. Het is dus niet de hele avond licht, zoals je hier zomers gewend bent. (dat was best raar, had ik om 7 uur het gevoel dat het al wel 10 uur 's avonds moest zijn) Maar.. ik kreeg idd pas het echte kerstgevoel, toen er een kerstboom stond en dan met name vanwege de geur
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dankje Tisje.. ik heb dan ook weer niets met kerst en een boom staat er ook niet elk jaar.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niks mooi aan feestdagen en een kerstboom. Ik zet hem wel op, dat dan weer wel.

Verder verheug ik me er alleen op dat ik eind dec anderhalve week vrij ben. Dan blijf ik binnen bij de houtkachel en de winterdiplamp.



Alles onder de 25 graden is winter. Het is nu al winter.
Alles komt goed, alleen de rest niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven