Narcisten die huilen uit blijdschap

07-12-2012 18:43 398 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoiii,



Sorry dat ik weer een forum open, maar ik vraag mij af of narcisten toch wel dankbaar kunnen zijn.

Mijn partner moest op zijn verjaardag huilen( half jaar terug), omdat ik een taart voor hem had laten maken.

Gister hadden wij het over en toen had hij mij verteld dat hij emotioneel werd. Ik zag dat hij op zijn verjaardag in schok was en mij heel raar aankeek en niet wist wat hij moest doen toen ik met de taart aankwam.

Tijdens het gesprek ging ik hem toen vragen stellen, waarom etc...

Toen zij hij dat hij het niet had verwacht. En hij begon een beetje te vertellen. Ik had nooit zo'n '' diep''' gesprek met hem gevoerd.



Daarna wilde hij er niet meer over hebben, toen zei hij jaa maarja vies weer he en begon de narcisme weer boven te komen...



Mijn vraag is waarom huilt een narcist uit blijdschap? Heeft dat weer met zichzelf te maken of dacht hij eindelijk iemand die voor mij gaat ofzo iets?
quote:downnnn schreef op 10 december 2012 @ 13:08:

[...]





Nee, omdat er nooit voor hem is opgekomen. Daarom, als hij mij kwijt is, zal hij niemand beter vinden die echt voor hem gaat.

Nee, totaal niet. Het gaat om hem! Zou jij t leuk vinden, als je partner steeds gepest werd of onderschat werd?Ik denk dat je jezelf schromelijk overschat. Hij redt zich prima zonder jou. Heeft hij voor jou ook al gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Downn..

Serieus, je bent wel echt een volhouder volgens mij!

Ik begrijp dat dat het tegelijkertijd moeilijker maakt om los te laten. Wil je dat, of bevalt deze manier je ook?



Ik kwam in het verleden ook vaak voor mn vriend op. (Als een pitbull..hahaha)

Maar op een gegeven moment ging mijn vriend zich wel prettig voelen bij mijn imago van Kwade Vriendin.

En ik moest dus dealen met de consequenties!

Toedeloeeee! Daar had ik dus geen zin in he.. vandaar dat ik het wel graag wilde veranderen. ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Marla_Singer schreef op 10 december 2012 @ 13:20:

[...]





Ik denk dat je jezelf schromelijk overschat. Hij redt zich prima zonder jou. Heeft hij voor jou ook al gedaan.Hoe weet jij dat nou? Ik ken hem en ik weet t beter;)
quote:downnnn schreef op 10 december 2012 @ 13:27:

[...]





Hoe weet jij dat nou? Ik ken hem en ik weet t beter;)Zolang jij hem niet in een psychiatrisch ziekenhuis of in een gevangenis hebt leren kennen weet ik veel beter ja. Dat jij 'het beter weet' is zijn hele probleem volgens mij met jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinderoogje schreef op 10 december 2012 @ 13:21:

Downn..

Serieus, je bent wel echt een volhouder volgens mij!

Ik begrijp dat dat het tegelijkertijd moeilijker maakt om los te laten. Wil je dat, of bevalt deze manier je ook?



Ik kwam in het verleden ook vaak voor mn vriend op. (Als een pitbull..hahaha)

Maar op een gegeven moment ging mijn vriend zich wel prettig voelen bij mijn imago van Kwade Vriendin.

En ik moest dus dealen met de consequenties!

Toedeloeeee! Daar had ik dus geen zin in he.. vandaar dat ik het wel graag wilde veranderen. ;)



Ja, dat is mijn groteeee valkuil! Als ik van iemand hou, dan ga ik 1000% voor diegene. Of als ik iets wil bereiken, dan ga ik er helemaaaal voor.

Eigenlijk wil ik geen Kwade vriendin zijn. Ik gedraag me juist, als tegenovergestelde van mij. Vroeger was ik ook onzeker en wilde ik ook graag voor de ander altijd zijn of liet over mij heen lopen. Tot het een keer teveel werd voor mij en ik dacht nu ga ik aan mezelf denken. Vriend is ook heeeel onzeker en dat is de raakvlak, ik herken mezelf in beetje in( ik hielp de ander, maar om andere reden) en daarom zit het mij zo dwars. Vriend helpt de ander, maar de ander is niet lief voor vriend of maakt gebruik van hem. Dan denk ik, hey, je verdient zijn hulp niet blabla.



Welke consequenties waren er toen, dat je had besloten om ermee te stoppen? En was hij heel erg onzeker en kwam hij weleens voor jou op?
Als ik het goed begrijp wil hij anderen "pleasen", zegt daardoor geen nee tegen anderen die daardoor misbruik van hem maken.



Omdat je dat niet goed kan aanzien verbied jij hem daarom om bepaalde dingen te doen.



Daar is hij het niet helemaal mee eens en zegt dan ook dat hij het anders stiekem gaat doen.



Anderen vinden jou hierdoor minder aardig.



Hij pleased anderen dan wel maar jou, als zijn partner zijnde, juist niet. Jou doet hij juist pijn en hij is onaangenaam bij jou. Dat is zeg maar zijn wat echtere ik.



Nu hoop jij dat onder dat pleasen en dat gemeen doen, ergens een normale persoon schuilt. En je zoekt het bij zeer zeldzaam voorkomende gebeurtenissen zoals 1 keer huilen in een heel jaar en dan ineens een goed gesprek. Dat hij dat misschien ook is?



Ik vraag me af wat het precies is wat je hem dan verbiedt? Heb je een concreet voorbeeld van vrienden die iets aan hem vragen en wat verbied je hem dan?



Verder is de kans zeer klein dat hij behalve die ene keer per jaar veel vaker door jou als echt lijkende emoties zal laten zien.



Jij wilt hem helpen, probeert dingen voor hem te regelen, gaat zelfs dingen verbieden wat tegen jouw eigen persoonlijkheid in gaat en wat krijg je er voor terug? Dat hij onaardig tegen jou kan blijven doen volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marla_Singer schreef op 10 december 2012 @ 13:27:

[...]





Zolang jij hem niet in een psychiatrisch ziekenhuis of in een gevangenis hebt leren kennen weet ik veel beter ja. Dat jij 'het beter weet' is zijn hele probleem volgens mij met jou.



Nee, het feit dat jij zegt: hij heeft t prima gered voor jou;)

Ik weet t ook beter bij hem, want ik heb mensenkennis en ik weet wanneer iemand hem gebruikt en hij denkt dat de ander een echte vriend is. Ik hou nie tvan valse mensen en wie aan hem komt, komt aan mij. Zo simpel.

Die gezegde is niet raar, maar algemeen bekend.
quote:downnnn schreef op 10 december 2012 @ 13:33:

[...]

Vriend helpt de ander, maar de ander is niet lief voor vriend of maakt gebruik van hem. Dan denk ik, hey, je verdient zijn hulp niet blabla.

Maar dat geldt dan toch ook voor jou? Jij helpt hem en je vriend maakt er gebruik van, is onaardig tegen jou, en verdient dan jouw hulp toch niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Paekzwart schreef op 10 december 2012 @ 13:34:

Als ik het goed begrijp wil hij anderen "pleasen", zegt daardoor geen nee tegen anderen die daardoor misbruik van hem maken.



Omdat je dat niet goed kan aanzien verbied jij hem daarom om bepaalde dingen te doen.



Daar is hij het niet helemaal mee eens en zegt dan ook dat hij het anders stiekem gaat doen.



Anderen vinden jou hierdoor minder aardig.



Hij pleased anderen dan wel maar jou, als zijn partner zijnde, juist niet. Jou doet hij juist pijn en hij is onaangenaam bij jou. Dat is zeg maar zijn wat echtere ik.



Nu hoop jij dat onder dat pleasen en dat gemeen doen, ergens een normale persoon schuilt. En je zoekt het bij zeer zeldzaam voorkomende gebeurtenissen zoals 1 keer huilen in een heel jaar en dan ineens een goed gesprek. Dat hij dat misschien ook is?



Ik vraag me af wat het precies is wat je hem dan verbiedt? Heb je een concreet voorbeeld van vrienden die iets aan hem vragen en wat verbied je hem dan?



Verder is de kans zeer klein dat hij behalve die ene keer per jaar veel vaker door jou als echt lijkende emoties zal laten zien.



Jij wilt hem helpen, probeert dingen voor hem te regelen, gaat zelfs dingen verbieden wat tegen jouw eigen persoonlijkheid in gaat en wat krijg je er voor terug? Dat hij onaardig tegen jou kan blijven doen volgens mij.



hahahah, helemaal correct! Het is ook zo, dat wanneer hij nee zegt( 1x in de zoveel tijd), dat zij dan zeggen dat hij veranderd is door mij...:S



Ik verbied hem bv, om niet op te nemen als een '' vriend'' belt, of nog een leuke...een 'vriend' spreekt hij noooooooitt...ineens komen wij diegene tegen en die begint met hele verhaal en dat hij hulp nodig heeft van mijn vriend. Omdat mij vriend op dat gebied neit kon helpen, zei mijn vriend nee. Als mijn vriend hem wel kon helpen, had hij wel ja gezegd. Dan denk ik van, die gemene 'vriend' gebruikt hem. Het was ook in het verleden zo. Dat zijn ' vriend' ging zeggen dat mijn partner de afspraak met mij moet verzetten.

En mijn vriend wil dat niet inzien, dat die '' vriend'' slecht is. Maar het is wel zo, dat hij hem niet meer belt.
Alle reacties Link kopieren
quote:downnnn schreef op 10 december 2012 @ 13:33:

[...]





Ja, dat is mijn groteeee valkuil! Als ik van iemand hou, dan ga ik 1000% voor diegene. Of als ik iets wil bereiken, dan ga ik er helemaaaal voor.

Eigenlijk wil ik geen Kwade vriendin zijn. Ik gedraag me juist, als tegenovergestelde van mij. Vroeger was ik ook onzeker en wilde ik ook graag voor de ander altijd zijn of liet over mij heen lopen. Tot het een keer teveel werd voor mij en ik dacht nu ga ik aan mezelf denken. Vriend is ook heeeel onzeker en dat is de raakvlak, ik herken mezelf in beetje in( ik hielp de ander, maar om andere reden) en daarom zit het mij zo dwars. Vriend helpt de ander, maar de ander is niet lief voor vriend of maakt gebruik van hem. Dan denk ik, hey, je verdient zijn hulp niet blabla.



Welke consequenties waren er toen, dat je had besloten om ermee te stoppen? En was hij heel erg onzeker en kwam hij weleens voor jou op?



Consequenties waren dat ik vriend voor het blok begon te zetten in het openbaar.

Bijv. Iemand vraagt of vriend een afspraak wil maken, maar ik weet eigenlijk al dat vriend hier absoluut geen zin in heeft.

Normaal gesproken keek vriend me aan en nam ik het gesprek over met een smoesje. Vanaf het moment dat k begon te veranderen keek ik gewoon terug naar vriend. Liet de spanning oplopen en zei vervolgens; "Nou als jullie dit eventjes gaan bespreken, ga ik eventjes (naar de wc / drinken halen / vaatwasser legen whatever).

Vriend werd dus een beetje voor het blok gezet om zijn eigen zaakjes op te knappen. Natuurlijk ging 'nee' zeggen niet meteen vlekkeloos. Maar als hij toch ja het gezegd, moest hij zich ook aan de afspraak houden (en ging er dus met lood in zn schoenen naartoe) Leerde hij vanzelf af.



Mijn vriend is heel erg onzeker geweest en wilde anderen graag pleasen. Hij was superflexibel, ten koste van zichzelf. Hij kwam in eerste instantie niet voor mij op, omdat hij vond dat ik dat prima zelf kon.

Totdat ik overspannen thuis kwam te zitten. (Dat was voor mij het gevolg van teveel voor anderen zorgen en te weinig voor mezelf.)

Toen moest vriend én meer voor zichzelf blijven opkomen, maar ook af en toe voor mij. (Omdat ik serieus in de war was door alle stress)

Ook ik probeer nu eerst aan mezelf te denken. Eerst voor mezelf zorgen, daarna kan ik er voor anderen zijn. Maar dat is best moeilijk als je jarenlang gewend bent om het precies andersom te doen ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Paekzwart schreef op 10 december 2012 @ 13:36:

[...]





Maar dat geldt dan toch ook voor jou? Jij helpt hem en je vriend maakt er gebruik van, is onaardig tegen jou, en verdient dan jouw hulp toch niet?Is netals de bekende gezegde: Niemand komt aan mijn zusje, alleen ik;)
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinderoogje schreef op 10 december 2012 @ 13:42:

[...]





Consequenties waren dat ik vriend voor het blok begon te zetten in het openbaar.

Bijv. Iemand vraagt of vriend een afspraak wil maken, maar ik weet eigenlijk al dat vriend hier absoluut geen zin in heeft.

Normaal gesproken keek vriend me aan en nam ik het gesprek over met een smoesje. Vanaf het moment dat k begon te veranderen keek ik gewoon terug naar vriend. Liet de spanning oplopen en zei vervolgens; "Nou als jullie dit eventjes gaan bespreken, ga ik eventjes (naar de wc / drinken halen / vaatwasser legen whatever).

Vriend werd dus een beetje voor het blok gezet om zijn eigen zaakjes op te knappen. Natuurlijk ging 'nee' zeggen niet meteen vlekkeloos. Maar als hij toch ja het gezegd, moest hij zich ook aan de afspraak houden (en ging er dus met lood in zn schoenen naartoe) Leerde hij vanzelf af.



Mijn vriend is heel erg onzeker geweest en wilde anderen graag pleasen. Hij was superflexibel, ten koste van zichzelf. Hij kwam in eerste instantie niet voor mij op, omdat hij vond dat ik dat prima zelf kon.

Totdat ik overspannen thuis kwam te zitten. (Dat was voor mij het gevolg van teveel voor anderen zorgen en te weinig voor mezelf.)

Toen moest vriend én meer voor zichzelf blijven opkomen, maar ook af en toe voor mij. (Omdat ik serieus in de war was door alle stress)

Ook ik probeer nu eerst aan mezelf te denken. Eerst voor mezelf zorgen, daarna kan ik er voor anderen zijn. Maar dat is best moeilijk als je jarenlang gewend bent om het precies andersom te doen ;)



Hoe voelde jij je toen, je hem voor blok zette? Klink mij erg bekend ja, dat voor blok zetten. Iemand stelt een vraag aan hem en die beantwoord ik.

Maar goed dat jij ermee bent gestopt! Dit is zo herkenbaar zeg!

En dit heeft niets te maken met of je partner of mijn partner een narcist is, maar meer om die onzekerheid.

Er is wel een verschil dat je vriend het eigenlijk niet wilde.



Maar wat vervelend zeg dat je overspannen bent geworden! Hoe gaat het nu tussen jullie? Komt hij nu vaker voor je op? En het is zeker voor jou een blok steen die van je schouder is afgevallen??
Downnnn, ik vraag me oprecht af waarom jij jezelf op zo'n voetstuk plaatst. JIJ weet het beter, JIJ hebt mensenkennis, JIJ kent hem het best, JIJ weet wat goed voor hem is etc etc.



Is het weleens in je opgekomen dat JIJ misschien gewoon heel fout zit? Door de dingen die je schrijft, en vooral de manier waarop je het schrijft, komt het eerder over alsof jij dwangmatig vasthoudt aan jouw ideeën en wanhopig zoekt naar bevestiging over hoe geweldig je wel niet bent en hoe goed je het allemaal wel niet doet. Waarom is dit?
En ook komt het over alsof jij jouw vriend wil overheersen.
Alle reacties Link kopieren
quote:neve81 schreef op 10 december 2012 @ 13:55:

Downnnn, ik vraag me oprecht af waarom jij jezelf op zo'n voetstuk plaatst. JIJ weet het beter, JIJ hebt mensenkennis, JIJ kent hem het best, JIJ weet wat goed voor hem is etc etc.



Is het weleens in je opgekomen dat JIJ misschien gewoon heel fout zit? Door de dingen die je schrijft, en vooral de manier waarop je het schrijft, komt het eerder over alsof jij dwangmatig vasthoudt aan jouw ideeën en wanhopig zoekt naar bevestiging over hoe geweldig je wel niet bent en hoe goed je het allemaal wel niet doet. Waarom is dit?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Down,

Hoe ik me voelde? het was MOEILIJK! ik beet bijna mn tong eraf hahaha..

Toch werd het steeds makkelijker hoor.

En vóórdat het eindelijk zo ver kwam dat ik hem voor het blok zette, hebben er nog talloze gesprekken plaatsgevonden.

(Hoe weet hij wanneer hij voor zichzelf kiest en wanneer hiij voor iemand anders kiest? Hoe leert hij herkennen dat hij eigenlijk iets niet wil doen, terwijl hij wel geneigd is om 'ja' te zeggen? etc. )

Het heeft idd niets te maken met narcisme, maar met onzekerheid. En ook een beetje overbeschermend zijn naar je geliefde.





Lief dat je vraagt hoe het gaat!

Met mij elke dag een stukje beter, langzaamaan de goede kant op. In het begin kwam hij vaker voor me op. Dat voelde voor zowel hem als mij onwennig. Hij vond het 'gek' om te doen, omdat k het altijd zelf deed met mn grote mond. Ik vond het moeilijk om het toe te laten. Ik had het gevoel afhankelijker van hem te worden als hij het voor me opnam en ik houi niet van dat gevoel ;)

Nu heeft hij er een beetje zn draai in gevonden en ik ook. En omdat het steeds beter gaat, is het voor hem steeds vaker onnodig om voor mij op te komen ;)

En ja, het geeft mij heel veel ruimte. Ik hoef alleen voor mezelf na te denken, voor mezelf te zorgen en mijn eigen grenzen aan te geven. Dat ik dat allemaal niet meer voor hem hoef te doen, is een pak van mn hart! :D

(En jaaaaa ik weet het..! Ik dácht dat ik al die dingen voor hem 'hoorde' te doen, want ja, als je een relatie hebt, dan zorg je toch voor elkaar? Maar inmiddels ben ik van standpunt veranderd))
Alle reacties Link kopieren
quote:neve81 schreef op 10 december 2012 @ 13:55:

Downnnn, ik vraag me oprecht af waarom jij jezelf op zo'n voetstuk plaatst. JIJ weet het beter, JIJ hebt mensenkennis, JIJ kent hem het best, JIJ weet wat goed voor hem is etc etc.



Is het weleens in je opgekomen dat JIJ misschien gewoon heel fout zit? Door de dingen die je schrijft, en vooral de manier waarop je het schrijft, komt het eerder over alsof jij dwangmatig vasthoudt aan jouw ideeën en wanhopig zoekt naar bevestiging over hoe geweldig je wel niet bent en hoe goed je het allemaal wel niet doet. Waarom is dit?



Ik plaats mezelf niet op een voetstuk. Pff, ik ben helemaal niet zo geweldig. Zo ben ik zwaar niet, tegenovergestelde zelfs. Ik zeg alleen dat degene die mij gek verklaren en zeggen dat zijn leven er ook goed uitzag( terwijl zij hem totaal niet kennen en mij ook niet), dan moet ik wel zo reageren.

Dat is overduidelijk toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:neve81 schreef op 10 december 2012 @ 13:56:

En ook komt het over alsof jij jouw vriend wil overheersen.Ja, het komt zo over, maar dat wil ik niet. Ik wil hem gelukkig maken en hem inzien dat de anderen slecht voor hem zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinderoogje schreef op 10 december 2012 @ 13:57:

Hoi Down,

Hoe ik me voelde? het was MOEILIJK! ik beet bijna mn tong eraf hahaha..

Toch werd het steeds makkelijker hoor.

En vóórdat het eindelijk zo ver kwam dat ik hem voor het blok zette, hebben er nog talloze gesprekken plaatsgevonden.

(Hoe weet hij wanneer hij voor zichzelf kiest en wanneer hiij voor iemand anders kiest? Hoe leert hij herkennen dat hij eigenlijk iets niet wil doen, terwijl hij wel geneigd is om 'ja' te zeggen? etc. )

Het heeft idd niets te maken met narcisme, maar met onzekerheid. En ook een beetje overbeschermend zijn naar je geliefde.





Lief dat je vraagt hoe het gaat!

Met mij elke dag een stukje beter, langzaamaan de goede kant op. In het begin kwam hij vaker voor me op. Dat voelde voor zowel hem als mij onwennig. Hij vond het 'gek' om te doen, omdat k het altijd zelf deed met mn grote mond. Ik vond het moeilijk om het toe te laten. Ik had het gevoel afhankelijker van hem te worden als hij het voor me opnam en ik houi niet van dat gevoel ;)

Nu heeft hij er een beetje zn draai in gevonden en ik ook. En omdat het steeds beter gaat, is het voor hem steeds vaker onnodig om voor mij op te komen ;)

En ja, het geeft mij heel veel ruimte. Ik hoef alleen voor mezelf na te denken, voor mezelf te zorgen en mijn eigen grenzen aan te geven. Dat ik dat allemaal niet meer voor hem hoef te doen, is een pak van mn hart! :D

(En jaaaaa ik weet het..! Ik dácht dat ik al die dingen voor hem 'hoorde' te doen, want ja, als je een relatie hebt, dan zorg je toch voor elkaar? Maar inmiddels ben ik van standpunt veranderd))



Hahha, is te begrijpen als je het al heel lang doet! Je houd niet van t gevoel, omdat je het zeker niet gewend bent en dat je altijd voor anderen opkomt? Ik vind het wel mooi, hoe jullie het hebben aangepakt door gesprekken! Mooi om te horen dat het nu wel beter gaat!



It's a relief, ik ben de oude jou hahah. Ik ben blij dat jij het ook herkent. Andere Forummers reageren geschokt en vinden het raar.
quote:downnnn schreef op 10 december 2012 @ 13:57:

[...]





Ik plaats mezelf niet op een voetstuk. Pff, ik ben helemaal niet zo geweldig. Zo ben ik zwaar niet, tegenovergestelde zelfs. Ik zeg alleen dat degene die mij gek verklaren en zeggen dat zijn leven er ook goed uitzag( terwijl zij hem totaal niet kennen en mij ook niet), dan moet ik wel zo reageren.

Dat is overduidelijk toch?



Ben ik niet met je eens Downnnn dat dat overduidelijk is. Er zijn meerdere manieren om dingen te zeggen. Jij legt dingen, situaties, niet uit. Jij roept alleen maar dat jij steeds gelijk hebt. Zonder dit goed te kunnen onderbouwen. Een belangrijk deel van groeien als mens is niet ervan overtuigd zijn dat je altijd gelijk hebt. Maar juist door ook kritiek te aanvaarden, serieus en eerlijk naar je eigen gedrag kijken en inzien dat een ander soms gewoon gelijk heeft. En daar iets mee doen. Met een goede discussie is niets mis, maar ga dan ook open en eerlijk de discussie aan. Dit doe je nu niet. Je ketst elke vorm van kritiek af door herhaaldelijk te zeggen dat jij het gewoon beter weet. Dat is toch geen juiste manier van communiceren? Dat sommige mensen hier roepen dat je wellicht zelf een stoornis hebt komt door jouw manier van reageren. Het komt gewoon heel apart over. Wellicht zou je ervoor kunnen kiezen om iets te doen met de, in jouw ogen, negatieve reacties in plaats van steeds jezelf er boven te verheffen. Je zegt dat je het niet meent en zo niet bent, maar feit is dat je het wel doet. Nadenkpuntje.



@bammetjebamie: =)
Alle reacties Link kopieren
quote:downnnn schreef op 10 december 2012 @ 13:58:

[...]





Ja, het komt zo over, maar dat wil ik niet. Ik wil hem gelukkig maken en hem inzien dat de anderen slecht voor hem zijn.



Ik denk dat hij zichzelf gelukkig moet maken, en zelf dingen moet leren in te zien. En dat jij hem daarbij kan helpen omdat je van hem houdt. Niet door het standaard voor hem op te nemen. Maar door bijv. met hem in gesprek te gaan heirover ;)



Fijn dat je wat van jezelf herkent in mijn bijdragen. Maar dan weet je ook wat je te doen staat. Of heb je ook zin om overspannen thuis te zitten :P ;)



Ik vond he tmoeilijk als hij voor me opkwam. Ik voelde me dan extra kwetsbaar en afhankelijk van hem. En daar hou ik niet van.

Inmiddels heb ik ook geleerd dat er een groot grijs gebied is tussen elkaars redder in nood zijn en en af en toe het voor een ander opnemen omdat het niet zo lekker loopt ;)

Daar heb je natuurlijk ook een relatie voor he..elkaar helpen ontwikkelen maar ook elkaar een steuntje in de rug geven in moeilijke tijden.



Voor mezelf heb ik ook kritisch moeten zijn. Waarom wil ik zo graag 'alles' voor hem doen? Waarom stel ik mezelf continu op als de redder in nood? Niet alleen voor hem, maar ook voor anderen?

Door daar bij mezelf meer op in te gaan, heb ik meer handvatten kunnen krijgen voo r mijn verdere ontwikkeling.

En ja het gaat heel langzaam..maar ik kom zeker vooruit
Alle reacties Link kopieren
quote:neve81 schreef op 10 december 2012 @ 14:12:

[...]





Ben ik niet met je eens Downnnn dat dat overduidelijk is. Er zijn meerdere manieren om dingen te zeggen. Jij legt dingen, situaties, niet uit. Jij roept alleen maar dat jij steeds gelijk hebt. Zonder dit goed te kunnen onderbouwen. Een belangrijk deel van groeien als mens is niet ervan overtuigd zijn dat je altijd gelijk hebt. Maar juist door ook kritiek te aanvaarden, serieus en eerlijk naar je eigen gedrag kijken en inzien dat een ander soms gewoon gelijk heeft. En daar iets mee doen. Met een goede discussie is niets mis, maar ga dan ook open en eerlijk de discussie aan. Dit doe je nu niet. Je ketst elke vorm van kritiek af door herhaaldelijk te zeggen dat jij het gewoon beter weet. Dat is toch geen juiste manier van communiceren? Dat sommige mensen hier roepen dat je wellicht zelf een stoornis hebt komt door jouw manier van reageren. Het komt gewoon heel apart over. Wellicht zou je ervoor kunnen kiezen om iets te doen met de, in jouw ogen, negatieve reacties in plaats van steeds jezelf er boven te verheffen. Je zegt dat je het niet meent en zo niet bent, maar feit is dat je het wel doet. Nadenkpuntje.



@bammetjebamie: =)Dit bedoel ik nou. Dit is een forum. Tweede het onderwerp grijpt mij erg aan. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom ik zo reageer. Alsof ik denk dat ik altijd gelijk heb?? Weet je hoe vaak ik toegeef en nadenk over mijn acties?? Elke dag, maar omdat je mij niet kent, weet jij het niet! Het gaat mij erom dat ER GELIJK wordt gezegd dat ik maar wat zeg. En dan word ik boos, dan reageer ik zo van het een komt de ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinderoogje schreef op 10 december 2012 @ 14:17:

[...]





Ik denk dat hij zichzelf gelukkig moet maken, en zelf dingen moet leren in te zien. En dat jij hem daarbij kan helpen omdat je van hem houdt. Niet door het standaard voor hem op te nemen. Maar door bijv. met hem in gesprek te gaan heirover ;)



Fijn dat je wat van jezelf herkent in mijn bijdragen. Maar dan weet je ook wat je te doen staat. Of heb je ook zin om overspannen thuis te zitten :P ;)



Ik vond he tmoeilijk als hij voor me opkwam. Ik voelde me dan extra kwetsbaar en afhankelijk van hem. En daar hou ik niet van.

Inmiddels heb ik ook geleerd dat er een groot grijs gebied is tussen elkaars redder in nood zijn en en af en toe het voor een ander opnemen omdat het niet zo lekker loopt ;)

Daar heb je natuurlijk ook een relatie voor he..elkaar helpen ontwikkelen maar ook elkaar een steuntje in de rug geven in moeilijke tijden.



Voor mezelf heb ik ook kritisch moeten zijn. Waarom wil ik zo graag 'alles' voor hem doen? Waarom stel ik mezelf continu op als de redder in nood? Niet alleen voor hem, maar ook voor anderen?

Door daar bij mezelf meer op in te gaan, heb ik meer handvatten kunnen krijgen voo r mijn verdere ontwikkeling.

En ja het gaat heel langzaam..maar ik kom zeker vooruit



Gesprekken heb ik vaak met hem gevoerd, maar dat wil helaas niet lukken. Hij heeft wel gezegd dat hij ervan houdt om anderen te helpen...en dat hij gewoon een goed mens is., dus dat gaat em echt niet worden. Daarom wil ik hem laten inzien...Volgens mij ben ik t al een beetje.



Ik vind het grappig, want jij deed het wel voor hem. Haha, dat is zeker mooi dat je het heb gevonden! Nu weet je wat je wel en niet moet doen en hoe je het moet aanpakken:)

Wat ook zorgt voor een goede balans in de relatie. Dat is waar, met mate en niet overbeschermend:$
Alle reacties Link kopieren
Maar hey,

Een goede balans is voor iedere relatie weer anders he..

Wat bij ons werkt, hoeft bij jullie niet te werken.



Het heeft ook zn tijd nodig. Sommige ontwikkelingen kun je niet forceren, maar komen als de tijd rijp is.

(My gosh dat klinkt echt zo cliché, maar het is echt waar!)

Mijn vriend heeft me ook van alles in willen laten zien.. (En andersom ook!)

Zo erg dat je af en toe stampvoetend van frustratie tegenover elkaar staat hahaha...

Maarja, een ander ziet de dingen pas in als hij / zij eraan toe is.

Ook weer zo frustrerend af en toe ;)
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt, maar het is echt een goede methode!

Hahahah, herkenbaar!



Ja, gelijk heb je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven