Neurotisch? Dwangneurose? Spanning?

26-10-2016 11:04 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



De laatste tijd ben ik, wanneer ik mijn huis verlaat, al mijn kranen aan het controleren. Ik wil zeker weten dat ze wel allemaal dicht zijn. Zodra ik mijn huis uit ben dan ben ik juist weer bang dat ik ergens een kraan open heb laten staan. Inmiddels overkomt het me dan zelfs dat ik terug loop om zeker te zijn dat ik me niet vergis.



Een heel klassiek probleem dus! Ik ben ook vast niet de enige. Waar komt dit vandaan? Ik merk gewoon dat zodra ik ergens anders ben dat er echt een spanning door mij heen gaat en dan dus die angst dat ik iets vergeten ben. Het maakt me gestoord.



Uiteindelijk stopt het gevoel wel en ik ben me dus niet de hele dag aan het obsederen maar toch!



Wat mij wel opvalt is dat ik eenzelfde soort spanning had toen ik de afgelopen jaren therapie had om met dingen af te rekenen: foute partners en wat dingen uit mijn jeugd.



Wie heeft een idee waar dit vandaan komt en, vooral, wat kan ik hier aan doen?! Ben benieuwd naar jullie mening.



Liefs, Isabella
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, vooral bij stress speelt het heel erg op. Ik heb het met de ramen en deuren dicht doen, ik controleer altijd alles dubbel en dubbel. Ben zo alweer vijf minuten verder voordat ik wegga. Overigens was ik als puber ook ontzettend dwangmatig en neurotisch en daar ben ik toch wel een soort overheen gegroeid. Maar als ik het druk in mijn hoofd heb speelt het weer op. Alleen als ik met partner ben niet, dan is hij de controle zeg maar. Er is therapie voor mogelijk en zelfs ook medicijnen, maar aangezien het mij maar wat tijd extra kost vind ik het nog niet zo erg.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Ik heb jarenlang controledrang gehad. Deuren checken, is het gas wel uit, geen brandgevaarlijke dingen die nog aan staan enz. Komt vanuit angst bij mij. Wel aantal keer therapie gehad na de zwangerschap want door de hormonen werd het ontzettend versterkt en kwam handen wassen er ook nog bij. Met de arts was het verschrikkelijk en ik ben vrij snel gestopt maar ik heb wel geleerd het te controleren.

Bewust worden (ik heb er last van en word belemmerd), acceptatie (ik heb dit nu en ga het oplossen), doelen stellen (ik check die kraan maximaal 2 keer en later 1 keer ook al ga ik dan met een rotgevoel weg). Dit duurt best lang, maar het stopt uiteindelijk wel.

Gelukkig loop ik weer heel gemakkelijk het huis uit zonder rondes. Jij kan het ook en als het te erg wordt zou ik even langs de huisarts gaan. Veel mensen hebben dit hoor trouwens! Vraag maar eens rond. Zo heb ik met mensen ook hard moeten lachen om de gekke dingen die we allemaal doen ;)
Alle reacties Link kopieren
Dit herken ik helaas ook. Ook de diagnose gekregen dwangstoornis. Ik had zoveel stress en draaide echt door. Kon uren duren voordat ik eindelijk weg ging en dan vol met paniek, kon niet focussen dan op het werk. En op het werk had ik ook verantwoordelijkheid dus het ging alles behalve goed.



Gasleiding, waterkraan, deuren,ramen, koelkast, vriezer, alles moest ik controleren, tig keer want het voelde niet goed. En iets in mijn hoofd zei dan ook NEE het is niet goed ga terug NU, en ik had er de macht helemaal niet over...



Nu word de stress beetje bij beetje afgenomen en gaat het beter met me. Ik heb er hulp bij gehad maar dit hielp eigenlijk niet veel. Ik heb met behulp van een partner toen het redelijk onder de knie gekregen. Vaak als iemand er bij was had ik geen moeite er mee liet ik hem de deur afsluiten en ik voelde me goed. Daarna ging ik nadenken, over wat nou het verschil was als hij de deur dichtdraaide of ik, en beetje bij beetje leerde ik er controle over te krijgen en heb ik er nu niet zo zwaar meer last van.



Wel moet altijd de gaskraan dicht zijn, de waterkraan die controleer ik max 2 keer en dan ga ik echt weg, kijk soms nog wel even naar binnen "zitten mijn katten echt binnen, zijn ze niet weer stiekem mee gerend". Maar echt de paniek heb ik niet meer. Wel op het werk aangesproken de eerste week dat ik te lang en te secuur controleerde, dit duurde even maar heb ik nu ook aangepakt. Dus ik kan zeggen dat ik eigenlijk best wel tevreden ben. Ik kan je eigenlijk ook helemaal geen advies geven want ieder mens verschilt qua hulp die ze nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus duidelijk niet de enige



Bij mij komt het in periodes en het gaat ook weer. Soms heb ik er meer last van dan op andere momenten. Dat het bij stress opkomt, dat klopt! Wanneer je minder gestrest bent dan heb ik er ook veel minder last van.



Heeft iemand van jullie een cognitieve gedragstherapie gevolgd? Helpt dat?



ik weet dat mijn eigen moeder het had. Die wilde daar echter nooit over praten. Ze heeft een paar issues. Ze zal nooit toegeven dat ze dit doet terwijl ze dat wel doet. We stonden vroeger zo een half uur te wachten voor de deur van het huis terwijl mijn moeder alles nog aan het controleren was. Nu doe ik het dus zelf, YIKES! Dat wil ik helemaal niet. Het is nog heel beperkt maar ik doe het wel.
Alle reacties Link kopieren
Als je er last van hebt, zou ik naar de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen naar een psycholoog. Hoe sneller je bij deze problemen erbij bent, hoe makkelijker het is om er vanaf te komen. Zoals je bij eerdere reacties al kunt lezen, kunnen deze controlehandelingen zich gaan uitbreiden bij stress of lastige periodes, en hoe meer handelingen je moet doen, hoe groter de taak om er vanaf te komen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig doe ik dus nog niet zoveel handelingen. Slechts dat controleren van die stomme kraan. Je hebt wel gelijk, lushcooking, 'nip it in the bud'. Ik ga contact opnemen met de huisarts. Ik ben alleen een beetje bang voor de kosten e.d. (dat komt nu niet echt uit maar het is niet anders denk ik).
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat dat gewoon via de basisverzekering. Het kost dan waarschijnlijk wel je eigen risico, maar volgens mij is er geen extra eigen bijdrage meer.



Succes Isabella.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net de huisarts gebeld en een afspraak gemaakt want ik ga dit gewoon aanpakken. Ik wil niet verlamd worden door onnodige angsten.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was het weer zo ver. Vanmorgen bij het verlaten van mijn huis weer die stomme kraan controleren. Dan loop ik er bij weg en denk ik 'is ie wel echt dicht'? Dan ben ik de deur uit en dan ben ik weer bang dat ik het vergeten ben. Ik kan er een minuut naar kijken, en ik zie dat de kraan dicht is, maar ik ben toch bang....Wat is dit toch? Wat doen jullie nu echt hier tegen?
Alle reacties Link kopieren
Isabella, ik hoop dat je snel bij de huisarts terecht kunt, het moeten controleren is heel vervelend. Echte tips om het controleren te stoppen heb ik niet, behalve proberen om de controlehandeling zo beperkt mogelijk te houden, dus niet gaan uitbreiden omdat je meer spanning/stress/angst hebt dan normaal. Dan wordt het probleem alleen maar groter. En probeer zo snel mogelijk een gesprek bij een psycholoog in te plannen, zij kunnen heel goed bij helpen bij dit soort problemen.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt allemaal. Ik ga er mee aan het werk en heb een psycholoog gevonden via de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven