Omgaan met onmacht

01-05-2016 09:30 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Al mijn hele leven heb ik het gevoel een strijd te hebben met mijn onrechtsvaardigheidsgevoel. Uiteraard ben ik niet zielig, en zullen velen waarschijnlijk met mij delen dat veel in je leven onrechtvaardig is. Sterker nog, het hele leven is onrechtvaardig - en dat telt voor iedereen.



Nu snap en begrijp ik dat ik moet accepteren en loslaten van de onrecht als ik er 'vrij' van wilt zijn om echt eens te kunnen genieten van het leven. Maar om dat te kunnen doen begrijp ik ook dat dit moet en alleen echt volledig kan als ik dit doe zonder de emotie boosheid maar onder 'het is wat het is' doe. Ik lees en bespreek al veel, maar alsnog: Hoe doe je het?! Hoe pas je het echt toe in de praktijk?!



Of ik wil of niet, ik blijf boos en dat blijft dus ook in de weg staan. En ik weet veel, en rationeel lukt dit ook allemaal, maar het gaat om mijn gevoel. Het gevoel laat me maar niet los. Het is zeer vermoeiend en merk dat ik er onder door ga als dit nog lang door blijft gaan!



Kunnen jullie zeggen hoe jullie dit aan pakken? Hoe dit voor jullie werkt?

Alle tips zoals boeken ed alles is gewenst. Alvast bedankt!
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Ik heb ooit een verhaal gelezen wat mij persoonlijk erg heeft geholpen om dingen die gebeuren beter te kunnen accepteren. Zal ff voor je Googlen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt tampontouwtje





P.s Je naam maakt me aan het lachen. Thanks
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Verhaal van Zhuang Zi over een Chinese boer, zijn paard en zijn zoon. Les in gelijkmoedigheid en wijs omgaan met voor- en tegenspoed.





In het begin van de 19e eeuw leefde er in China een boer.



Hij was tevreden met zijn leven en genoot van iedere dag.

Tegenwoordig zouden we zeggen dat hij echt in het 'nu' leefde.

De boer had zeven prachtige paarden waar hij goed voor zorgde en waar hij veel van hield.

De paarden leverden hem geld op doordat hij ze werk liet doen voor anderen.

Op die manier voorzag hij in zijn levensonderhoud en in dat van zijn familie.



Op een dag liepen twee van zijn paarden weg. Zomaar de bergen in.

Iedereen in het dorp kwam naarde boer en leefde mee. "Wat erg voor je", "Wat vervelend" ,"Je zult wel balen".

Maar de boer zei "Ik weet niet of het goed of slecht is dat mijn paarden zijn weggelopen".



Na een week kwamen de twee paarden weer terug bij de boer en ze hadden vijf wilde paarden meegenomen uit de bergen.

De dorpelingen waren erg blij voor de boer en feliciteerden hem met dit geluk.

De boer zei "Ik weet niet of het goed of slecht is dat ik nu vijf wilde paarden erbij heb".



Twee dagen later ging de zoon van de boer de wilde paarden temmen.

Toen hij op het tweede paard zat, steigerde deze zo wild, dat de zoon van het paard viel en beide benen brak.

Weer kwamen de dorpelingen langs om mee te leven met de boer.

Ze vonden het vreselijk wat er met zijn zoon was gebeurd.

De boer zei "Ik weet niet of het goed of slecht is dat mijn zoon van het paard is gevallen".



Twee weken later kwam China in oorlog en werden alle jonge mannen opgeroepen om in het leger te komen.

Ook in het dorp van de boer kwamen de soldaten langs om de jongens op te halen.

Toen ze bij de boer kwamen en zagen dat zijn zoon twee benen had gebroken, lieten ze de zoon thuis bij de boer.

De dorpelingen waren weer helemaal blij voor de boer, maar de boer zei alleen "Ik weet niet of het goed of slecht is dat mijn zoon niet in het leger hoeft".
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!



Mooi nadenkertje wat hier allemaal gezegd wordt. Ik zelf zie het nu als een les dat je het allemaal niet weet. Niemand weet het. En dat doet er niet toe, want het komt zoals het komt.



Ik ben benieuwd wat jouw kijk erop is tampontouwtje
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij veel heeft geholpen is blij zijn met wat ik nu heb en het besef dat als bepaalde dingen niet zo waren gelopen ik nu niet deze vriend zou hebben van wie ik heel veel hou, niet het huis waar ik me nu thuis voel, niet mijn zoontje waar ik meer voor voel dan ik onder woorden kan brengen. Ben je blij met je huidige leven? Zou jou dit kunnen helpen?



En af en toe komt het opeens weer boven en dat zal het wel nog een tijdje blijven doen, dan moet je het gewoon weer loslaten. Als ik me dan weer bedenk hoeveel geluk het me gebracht heeft dat ik het eerder niet leuk had heb ik er vrede mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 01 mei 2016 @ 09:53:

En af en toe komt het opeens weer boven en dat zal het wel nog een tijdje blijven doen, dan moet je het gewoon weer loslaten. Als ik me dan weer bedenk hoeveel geluk het me gebracht heeft dat ik het eerder niet leuk had heb ik er vrede mee.Bedankt voor je reactie. Echter dat laatste stukje steekt bij mij. Ik dacht namelijk zo ook, maar nu is mij dat ook <weer> afgepakt. (niet letterlijk een kind ed, maar het principe van het mooie leventje). En elke keer houd ik mijzelf voor dat het weer komt, maar dan gaat het weer bij mij weg... Ik weet dat ik nog maar 25 jaar ben en het eigenlijk nog niet mag concluderen, maar ik ben bang dat ik de boot ga missen..
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
Je boosheid levert je kennelijk ook iets op. Bijvoorbeeld dat je even niet zelf de touwtjes in handen hoeft te nemen, niet verantwoordelijk hoeft te zijn voor hoe het nu is, of wat het zal worden in de toekomst.
quote:Ventieldopje90 schreef op 01 mei 2016 @ 09:49:

Bedankt!



Mooi nadenkertje wat hier allemaal gezegd wordt. Ik zelf zie het nu als een les dat je het allemaal niet weet. Niemand weet het. En dat doet er niet toe, want het komt zoals het komt.



Ik ben benieuwd wat jouw kijk erop is tampontouwtje



Ik las het verhaal destijds in een of ander spiritueel boekje en vond het een eye-opener.



Onze gedachten, (hoge) verwachtingen, zorgen voor teleurstelling. Hoe pijnlijk soms ook, maar als iets niet mocht gebeuren dan gebeurde het niet. Veel dingen (goed of slecht) gebeuren wel, er is geen harde natuurwet die dat tegenhoudt. Denken 'dat had niet gemogen' is daarom onzinnig en je in die gedachte verliezen zorgt voor frustraties. Je kan beter denken (hoe raar het ook klinkt), dit mocht blijkbaar gebeuren, dit mocht blijkbaar plaatsvinden. Dat zorgt voor minder gevoel van onmacht.
'Het leven is onrechtvaardig...'

Deze zin wekt enige weerstand in mij op want ik vind dat

nogal zwartgallig bekeken.



I.m.o scheelt het al heel wat hoe je het bekijkt.

Kijk als je (ff een simpel voorbeeld) de bus mist kan je dat vreselijk

onrechtvaardig vinden, heel erg boos worden en alles verrot schelden

wat je tegenkomt.

Maar je kan ook denken 'ach er komt er nog wel een, ik loop wel

een stukje want het is toch lekker weer, fijn nu kan ik koffie halen' enz.



Het gaat er bij mij niet in dat sommige dingen gebeuren om dat het leven je

wil pesten enz.

Je kunt het onrechtvaardig noemen maar je kunt het ook zien als leermomenten.

Bovendien tegenslagen horen bij het leven en kunnen ook niet zonder mekaar.

(zonder donker geen licht, zonder kou geen warmte enz)



Nu zal ik waarschijnlijk weer vreselijk op mn donder krijgen vanwege mijn

'zweverige' benadering, of noem het hoe je het wil, maar ik geloof niet dat ik

daar van wakker ga liggen..



Trouwens ik snap echt wel dat je het soms onrechtvaardig vind, maar je schiet er

zo weinig mee op om in die 'mood' te blijven...
Alle reacties Link kopieren
quote:novina schreef op 01 mei 2016 @ 09:59:

Je boosheid levert je kennelijk ook iets op. Bijvoorbeeld dat je even niet zelf de touwtjes in handen hoeft te nemen, niet verantwoordelijk hoeft te zijn voor hoe het nu is, of wat het zal worden in de toekomst.Ik ben een verantwoordelijk persoon, dus ik zal dat nooit kunnen doen ;)
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Noem eens wat voorbeelden dan? Is het iets dat jou persoonlijk is overkomen, of meer van 'iedereen zou genoeg te eten moeten hebben en oorlog ojee'?
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 01 mei 2016 @ 10:03:

[...]

Hoe pijnlijk soms ook, maar als iets niet mocht gebeuren dan gebeurde het niet. Veel dingen (goed of slecht) gebeuren wel, er is geen harde natuurwet die dat tegenhoudt.



Hoe kan jij dat geloven? Het komt bij mij nu over dat je zegt dat het ook had mogen gebeuren dat kinderen jong overlijden.

Ik wil niet zeggen dat jij dit bedoelt te zeggen, maar zo komt het wel even binnen bij mij (sorry)
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 01 mei 2016 @ 10:12:

Noem eens wat voorbeelden dan? Is het iets dat jou persoonlijk is overkomen, of meer van 'iedereen zou genoeg te eten moeten hebben en oorlog ojee'?Enkele voorbeelden zijn een overleden partner en een ex die mij zo hard heeft gekrenkt, voorgelogen en alles en er ook weg komt en ik wel de gevolgen heb.
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik, het heeft een hele tijd geduurd voor dat ik was waar ik nu ben. Ik heb mijn leven verschrikkelijk gevonden en ben heel dicht bij de afgrond geweest, toen wist ik ook niet dat ik zo gelukkig zou kunnen worden.



Je kan niet in de toekomst kijken, alleen maar accepteren wat er op je pad is geweest en van daar uit verder gaan naar wat je zou willen in je leven. En geloof me, ik ben een tijd lang iedere keer als ik een stap vooruit deed weer 2 stappen terug geduwd. Ik was op een gegeven moment kapot. En toch omdat ik er voor bleef werken is het wel goed gekomen.



En zelfs nu is natuurlijk niet alles alleen maar mooi, tijdens mijn zwangerschap mijn baan kwijt geraakt en voldeed met 1 week niet aan de weken eis voor een uitkering (anders had ik nog 8 maanden een inkomen gehad) ik kon niet door met mijn opleidingen en mag er nu maar 1 weer oppakken. Er zullen altijd dingen zijn die niet lekker gaan, maar als je er voor werkt en het toe laat zal het geluk ooit weer de boventoon voeren. Dan is wat je nu hebt mee gemaakt alleen de weg er heen geweest. Wat ook uit het verhaal van tampontouwtje naar voren kwam, als iets gebeurt weet je eigenlijk niet of het vervelend of goed is geweest. Dat weet je nooit of Veel later pas.
quote:tampontouwtje schreef op 01 mei 2016 @ 10:03:

[...]





Ik las het verhaal destijds in een of ander spiritueel boekje en vond het een eye-opener.



Onze gedachten, (hoge) verwachtingen, zorgen voor teleurstelling. Hoe pijnlijk soms ook, maar als iets niet mocht gebeuren dan gebeurde het niet. Veel dingen (goed of slecht) gebeuren wel, er is geen harde natuurwet die dat tegenhoudt. Denken 'dat had niet gemogen' is daarom onzinnig en je in die gedachte verliezen zorgt voor frustraties. Je kan beter denken (hoe raar het ook klinkt), dit mocht blijkbaar gebeuren, dit mocht blijkbaar plaatsvinden. Dat zorgt voor minder gevoel van onmacht.Het zorgt ervoor dat je de werkelijkheid accepteert. Dat betekent niet dat je niet verdrietig of teleurgesteld of kapot van iets kan zijn. Maar je hebt niet het innerlijke gevecht dat je iets als onrecht ervaart, dat je blijft denken over hoe dingen volgens jou hadden moeten lopen. Je verzet je niet tegen de werkelijkheid. Je gaat meer leven in het nu, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
My-little-appletree dat is wel mooi gezegd. Deze neem ik ook mee. Sterkte met je situatie!



Ik moet maar is beginnen in mijzelf te vertrouwen geloof ik
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
quote:Ventieldopje90 schreef op 01 mei 2016 @ 10:16:

[...]





Enkele voorbeelden zijn een overleden partner en een ex die mij zo hard heeft gekrenkt, voorgelogen en alles en er ook weg komt en ik wel de gevolgen heb.

Dat is heel vervelend, maar dat heeft toch weinig met rechtvaardigheid te maken? Dat zijn zaken die gebeuren. Gebeurtenissen kennen geen moraal. En wat betreft die ex, ik weet niet in hoe verre dat strafbaar was en hoe erg het was, maar wie weet kun je er iets aan doen via de wet. Of persoonlijk, als dat je blijer maakt.



Of vind je dat het JOU niet had mogen overkomen? Dat heeft dan minder met rechtvaardigheid te maken en meer met egocentrisme.
Je geluk of je gelijk.

Dat stomme zinnetje relativeert veel voor mij.

En verder ben ik een beetje als die boer geworden.

Bijv:

Toen ik 17 was keer iedereen in mijn (bijzondere) situatie een bepaalde uitkering en inrichtingsgeld.

Ik niet en ik kreeg de beledigende opmerking: " meid ga op een terras werken en dan krijg je op 1 avond in je bh'tje gestopt wat ik jou aan uitkering mag geven'.

Hele rel want ik was de eerste persoon ooit die het geweigerd is in die situatie, bezwaar gemaakt, maatschappelijk werk overstuur mee en ruzie daar maken etc.



Jaren later kijk ik terug op die periode met veel plezier. Had allerlei leuke bijbaantjes (met die uitkering mocht je niet werken) en redde het prima.

Natuurlijk was het voor sommigen makkelijker (ik weet nog goed dat ik tijdens mijn studie mensen ontmoette die gratis woonden en hun stufi gebruikten als kleedgeld....dan voel je je wel achtergesteld soms).

Door die ervaring heb ik echt het idee: A door closed, another one opens.

Ook boos geweest wegens racisme in werk maar om nu te zeggen dat ik ooit rot heb gewerkt, nee. De andere kansen en mensen die ik daardoor kreeg en leerde kennen, had ik niet willen missen achteraf.
quote:Ventieldopje90 schreef op 01 mei 2016 @ 10:14:

[...]





Hoe kan jij dat geloven? Het komt bij mij nu over dat je zegt dat het ook had mogen gebeuren dat kinderen jong overlijden.

Ik wil niet zeggen dat jij dit bedoelt te zeggen, maar zo komt het wel even binnen bij mij (sorry)Helaas mag dit blijkbaar gebeuren. Anders gebeurde het niet. Daar kunnen we van alles van denken vinden en bij voelen. Maar het gebeurt, dus het leven is zo dat dat mag gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 01 mei 2016 @ 10:19:

[...]



Dat is heel vervelend, maar dat heeft toch weinig met rechtvaardigheid te maken? Dat zijn zaken die gebeuren. Gebeurtenissen kennen geen moraal. En wat betreft die ex, ik weet niet in hoe verre dat strafbaar was en hoe erg het was, maar wie weet kun je er iets aan doen via de wet. Of persoonlijk, als dat je blijer maakt.



Of vind je dat het JOU niet had mogen overkomen? Dat heeft dan minder met rechtvaardigheid te maken en meer met egocentrisme.



Vind jij het rechtvaardig als iemand aan een ziekte overlijd en dat ook op jonge leeftijd (in de 20)? Dat is toch ook onrechtvaardig? Ook al kan het gebeuren...



Nee in de letter ter wet is het niet strafbaar, of moeilijk aan te tonen.

Hoe bedoel je persoonlijk?



En nee het is niet persee dat het mij niet had mogen overkomen. Nu wel, gezien ik het ben, maar het had ook Pietje kunnen zijn. Als ik iets onrechtvaardig vind dan vind ik dat ook als het bij een ander overkomt natuurlijk!
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
quote:Ventieldopje90 schreef op 01 mei 2016 @ 10:33:

[...]





Vind jij het rechtvaardig als iemand aan een ziekte overlijd en dat ook op jonge leeftijd (in de 20)? Dat is toch ook onrechtvaardig? Ook al kan het gebeuren...



Nee in de letter ter wet is het niet strafbaar, of moeilijk aan te tonen.

Hoe bedoel je persoonlijk?



En nee het is niet persee dat het mij niet had mogen overkomen. Nu wel, gezien ik het ben, maar het had ook Pietje kunnen zijn. Als ik iets onrechtvaardig vind dan vind ik dat ook als het bij een ander overkomt natuurlijk!

Jij ziet zo iets als onrechtvaardig, maar dat heeft er niks mee te maken. Het is ook een passief agressieve vraag, want de meeste mensen zullen 'nee' zeggen om dat het zo beladen is. Ziekte, dood, anders dan door externe oorzaak (dus een ander) is gewon inherent aan leven, dat heeft geen moraal, geen goed of fout. Je doet net als of dat het wel heeft, en dat is erg kinderlijk en gemeen ook nog als je iemand zo voor het blok zet met zo'n vraag. De ander, als die logisch antwoordt, is nl altijd de boeman en harteloze.



Ik vind zelf altijd, dat als iemand je iets heeft aan gedaan (en dan vraag ik me wel altijd af in hoeverre dat dan helemaal juist wordt beleefd en hoe onschuldig jij in het verhaal bent), en je kan er niet mee overweg dat die persoon er mee weg komt, doe er gewoon wat aan, neem wraak dus, of doe niets, maar heel de tijd over onrechtvaardigheid praten helpt je geen steek verder.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft ook niet blij te zijn met wat er gebeurd is, je zal ook nooit blij zijn dat je iemand hebt verloren. Maar ooit zal je het accepteren als onderdeel van je leven en gelukkig zijn met je huidige leven. Dan mag je best verdrietig zijn als je aan die persoon terug denkt net als dat je die ex ook best een klootzak mag vinden, zo lang je maar ook werkt aan je leven nu en het geluk toe laat. Nu gelukkig zijn betekent niet dat je altijd gelukkig bent geweest en er nooit iets verschrikkelijks is gebeurt en verder gaan met je leven betekent ook niet dat je je overleden partner vergeet of in de steek laat. Het is alleen dat je verder gaat met je leven en probeert opnieuw geluk te vinden.
Lastige mindset lijkt me dit. Ik denk totaal niet in die termen (rechtvaardig en onrechtvaardig). Ziekte, pech, nare mensen en de dood zijn kut en verdrietig. Maar het hoort nu eenmaal bij het leven. Het is niet iets wat het leven je 'aandoet'.



Ik probeer -indien mogelijk- het heft in eigen hand te houden. Misschien helpt dat jou ook? Dus niet boos zitten wezen, maar kijken wat je zelf kan doen om het leven fijner te maken?
Soms overkomt het leven je gewoon. Daar heb je geen controle over. Hoe graag je dat ook zou willen. Ook ik heb heftige dingen meegemaakt, daar erg verdrietig over geweest, maar net als die Chinese boer , het besef gehad dat alle situaties, positief, danwel negatief, hele nieuwe situaties met zich meebrengt. Het is de kunst om het positieve uit die nieuwe situaties te halen en van daaruit verder te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven