onzeker om het feit dat ik niet onzeker ben

19-02-2017 20:52 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



De titel weerlegt gelijk het hele punt, ik ben wel onzeker, over het feit dat ik dus niet onzeker ben. Iedereen zegt: lady gaga, hoe kun je nou over alles zeker zijn, je liegt. Maar nee, ik ben niet onzeker. Niet over mezelf, niet over mijn keuzes, niet over mijn uiterlijk, nergens over. Soms denk ik: dit had ik beter niet kunnen doen, maar dat maakt mij nog niet onzeker. En over dit hele feit ben ik dus onzeker. Ben ik wel normaal? Ben ik misschien wel een grote narcist die zichzelf geweldig vindt? Maar toen bedacht ik mij, nee, want ik denk niet alleen maar aan mezelf, ik heb ook nog een hond namelijk.



Wat ik hier mee wil? Niets, misschien komen er wijze vrouwen met nog wijzere woorden die dit herkennen.

Is het een luxe probleem: Zeker wel.



Dit is geen topic van kijk mij nou, doe maar kalmpjes dus
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Schouderklopje voor jezelf dan maar.
Weet je het zeker?



Joh, geniet ervan. Dan maar een narcist, ga nou vooral geen probleem zóeken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaissance schreef op 19 februari 2017 @ 20:54:

Schouderklopje voor jezelf dan maar.Waarom denken mensen gelijk dat dit een topci van: kijk mij nou is. ik verander de OP wel want ja in al mijn jaren op dit forum zou ik toch wel moeten weten dat je alles in de OP moet zetten anders wordt iedereen gek
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. En het is geen luxe probleem, want het is geen probleem. Het is alleen maar iets waar ik heel erg blij van word. En wat ik iedereen oprecht gun, en wat ik denk dat iedereen ook kan bereiken :-)



En het is echt wel anders geweest, vroeger was ik een méga onzeker klein meisje dat continu bevestiging zocht. Nu niet meer. Natuurlijk heb ik soms wel eens dagen dat ik me rot voel, maar dan ben ik erg mild voor mezelf. Dan schaam ik me niet dat ik een kilo chocola wegsnoep, kijk ik in de spiegel en denk ik 'Awesome, je ziet er nog steeds fabulous uit. Morgen weer een dag om gezond te doen'



Ik denk dat er veel mensen zijn die een gezonde dosis zelfvertrouwen verwarren met narcisme of arrogantie. Wij mogen er gewoon zijn.
Ik ben ook niet onzeker, maar dat is vooral omdat ik niet twijfel. Het zegt niets over hoe goed ik mijzelf vind. Het zegt wel iets over hoe belangrijk ik de mening van een ander vind ten aanzien van mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 19 februari 2017 @ 20:58:

Ik ben ook niet onzeker, maar dat is vooral omdat ik niet twijfel. Het zegt niets over hoe goed ik mijzelf vind. Het zegt wel iets over hoe belangrijk ik de mening van een ander vind ten aanzien van mijzelf.oeh zo bekijk ik het nooit, goed antwoord!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Het is alsof de maatschappij op je aandringt dat je maar onzeker moet zijn, dat is echt een probleem
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 19 februari 2017 @ 21:02:

Het is alsof de maatschappij op je aandringt dat je maar onzeker moet zijn, dat is echt een probleemAan onzekerheid valt heerlijk veel geld te verdienen.
Well behaved women rarely make history.
quote:ladygaga_xx schreef op 19 februari 2017 @ 21:02:

Het is alsof de maatschappij op je aandringt dat je maar onzeker moet zijn, dat is echt een probleemNee, dat denk ik niet. Het wordt wel gewaardeerd als je niet pocht en dus bescheiden bent, maar dat staat los van onzekerheid toch? Wat versta jij dan onder onzekerheid? Valse bescheidenheid wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Wie zegt dat je onzeker moet zijn? Onzin. Ken genoeg vrouwen in mijn omgeving die heel zelfverzekerd zijn dus..
Toen ik nog op de mavo zat, heeel lang geleden was onzekerheid heel erg in en werd het je ook aangepraat. "Sta jij ook zo stom op de schoolfoto? Ik wel, echt erg! Oh ja, jouw foto is ook stom!" No way dat je ooit kon zeggen dat je ergens trots op was. Dit zijn de dertigers van nu. Inmiddels zie ik ze het ook op hun kinderen toepassen. "Bink heeft wel flaporen ja, misschien maar iets aan laten doen." "Sterre is wel wat molliger dan Bloem." Ik vind niet onzeker zijn juist een pre. Ik ben al die valse onzekerheid omdat het blijkbaar zo hoort best wel zat.
Alle reacties Link kopieren
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat typisch dat je denkt dat onzeker zijn de norm is. Ik heb of beter had het idee dat onzekerheid juist afstotend was. Dat is nu gelukkig niet meer zo. Ik merk wel nu ik stabieler in het leven sta mensen veel vriendelijker en hartelijker naar mij zijn. Maar onzeker zijn kan bij mij nog wel eens de kop op steken.



Reageren mensen soms wel eens negatief t.a.v. je zelfverzekerdheid? Misschien is het ook wel jaloezie. Zelfverzekerd zijn is overigens iets anders dan pochen of narcistische trekken hebben.
Staat bij jou zelfverzekerd zijn gelijk aan zelfvertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurorae schreef op 19 februari 2017 @ 20:57:

Herkenbaar. En het is geen luxe probleem, want het is geen probleem. Het is alleen maar iets waar ik heel erg blij van word. En wat ik iedereen oprecht gun, en wat ik denk dat iedereen ook kan bereiken :-)



En het is echt wel anders geweest, vroeger was ik een méga onzeker klein meisje dat continu bevestiging zocht. Nu niet meer. Natuurlijk heb ik soms wel eens dagen dat ik me rot voel, maar dan ben ik erg mild voor mezelf. Dan schaam ik me niet dat ik een kilo chocola wegsnoep, kijk ik in de spiegel en denk ik 'Awesome, je ziet er nog steeds fabulous uit. Morgen weer een dag om gezond te doen'



Ik denk dat er veel mensen zijn die een gezonde dosis zelfvertrouwen verwarren met narcisme of arrogantie. Wij mogen er gewoon zijn.Hier ben ik het wel mee eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:Zijdus schreef op 19 februari 2017 @ 21:08:

[...]





Aan onzekerheid valt heerlijk veel geld te verdienen.Absoluut, dat is net zoiets als chronisch medicijnen slikken terwijl en veel gezondere oplossingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan vul je je dag toch met andere dingen?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Mieshka schreef op 19 februari 2017 @ 21:31:

Toen ik nog op de mavo zat, heeel lang geleden was onzekerheid heel erg in en werd het je ook aangepraat. "Sta jij ook zo stom op de schoolfoto? Ik wel, echt erg! Oh ja, jouw foto is ook stom!" No way dat je ooit kon zeggen dat je ergens trots op was. Dit zijn de dertigers van nu. Inmiddels zie ik ze het ook op hun kinderen toepassen. "Bink heeft wel flaporen ja, misschien maar iets aan laten doen." "Sterre is wel wat molliger dan Bloem." Ik vind niet onzeker zijn juist een pre. Ik ben al die valse onzekerheid omdat het blijkbaar zo hoort best wel zat.



Ik ga even huis-, tuin- en keukensociologen:

Dat is een Mavo-LBO eigenschap.

De belangrijkste taak van mijn moeder als gymjuf op lbo-scholen was de kinderen een beetje zelfverzekerder te laten worden.



Bij mij op het gymnasium zie ik heel regelmatig de andere kant: Ik geloof niet dat u mij íets kunt leren, want ik weet alles al (vooral wb mijn vak ). Ook de onzekere typjes, hoor, maar zelfverzekerden en zelfoverschatters zijn er absoluut.



Hier is het dus echt hip om jezelf naar boven te prijzen.
Het lijkt me heerlijk om zo zelfverzekerd te zijn. Ik heb het tegenovergestelde, de lbo-mavo houding die mevrouw75 beschrijft zit er -ondanks uiteindelijk ook een universitaire studie afgerond- nog altijd in. Ik weet ook niet hoe zelfverzekerdheid of trots op jezelf zijn voelt, maar het lijken me fijne gevoelens. Aan de andere kant zie ik ook juist bij veel vriendinnen (ook die wel gymnasium gedaan hebben) ook deze eigenschappen en ergerden wij ons tijdens onze studie wel eens aan de betweterige types die de docenten probeerden te overtreffen bij eenwerkcollege.



Of het hip is om jezelf naar boven te prijzen weet ik niet, het lijkt eerder bij een bepaalde doelgroep te horen en bij een andere doelgroep niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 20 februari 2017 @ 09:56:

Het lijkt me heerlijk om zo zelfverzekerd te zijn. Ik heb het tegenovergestelde, de lbo-mavo houding die mevrouw75 beschrijft zit er -ondanks uiteindelijk ook een universitaire studie afgerond- nog altijd in. Ik weet ook niet hoe zelfverzekerdheid of trots op jezelf zijn voelt, maar het lijken me fijne gevoelens. Aan de andere kant zie ik ook juist bij veel vriendinnen (ook die wel gymnasium gedaan hebben) ook deze eigenschappen en ergerden wij ons tijdens onze studie wel eens aan de betweterige types die de docenten probeerden te overtreffen bij eenwerkcollege.



Of het hip is om jezelf naar boven te prijzen weet ik niet, het lijkt eerder bij een bepaalde doelgroep te horen en bij een andere doelgroep niet.'Hier' is ook wel in het reservaat met de 'Gooische meiden', waar de oprijlanen gemeengoed zijn en atheneum te min want 'wij gaan al generaties naar het gymnasium'. Hoewel je daar ook stikonzeker van kan raken natuurlijk, dat moet je op je oprijlaan alleen niet tonen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook erg zelfverzekerd. Eigen altijd wel geweest. Natuurlijk als puber wel onzeker over mijn uiterlijk, maar nooit over mezelf, wie ik ben en wat ik wil. Heel fijn en ik hoop dat ik dit door kan geven aan mijn zoon.

Dit vind ik mijn beste eigenschap dus.



Vind mezelf ook geregeld echt heel leuk, lief en knap. Dat een ander dat misschien anders ziet, daar heb ik geen last van. Maar ik heb dan ook altijd gelijk (grapje:P)
quote:Mevrouw75 schreef op 20 februari 2017 @ 10:02:

[...]





'Hier' is ook wel in het reservaat met de 'Gooische meiden', waar de oprijlanen gemeengoed zijn en atheneum te min want 'wij gaan al generaties naar het gymnasium'. Hoewel je daar ook stikonzeker van kan raken natuurlijk, dat moet je op je oprijlaan alleen niet tonen natuurlijk.



Dat is een omgeving die mij totaal vreemd is, los van de opleiding, financiële positie of de baan die de ouders van mijn vroegere klasgenoten hadden.



Is dat iets waar jij wel mee kunt omgaan of stoor je je er eerder aan? Ik zou dat lastig vinden hoewel het me puur voor jezelf wel fijn lijkt om nooit aan jezelf te twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 20 februari 2017 @ 11:08:

[...]





Dat is een omgeving die mij totaal vreemd is, los van de opleiding, financiële positie of de baan die de ouders van mijn vroegere klasgenoten hadden.



Is dat iets waar jij wel mee kunt omgaan of stoor je je er eerder aan? Ik zou dat lastig vinden hoewel het me puur voor jezelf wel fijn lijkt om nooit aan jezelf te twijfelen.



Ik ben zelf niet in zo'n omgeving opgegroeid en had vroeger een beste vriendin aan de andere kant van het spectrum en vind beide niet heel prettig. Bij mijn vriendin vroeger vond ik altijd dat ze zich niet zo moest aanstellen, maar het jezelf omhoog 'schreeuwen' kan ik ook niet heel erg hebben. In mijn werk vind ik het prima en heb prima argumenten waarom kinderen heus wel wat bij mij kunnen leren, maar ben oa om deze reden verhuisd. Ik zag mijn dochter, ik denk een echt hockeymeisje, nou niet op de plaatselijke hockeyclub zitten, juist door de sociale poeha druk die eromheen hangt. En dát komt weer voort uit eigen onzekerheid: onze dochter kan door onze achtergrond en levensstijl nooit aan de eisen voldoen.



Ik denk ook eigenlijk dat er op dit soort plaatsen een hoop zelfverzekerdheid rondloopt (het is toch ook gewoon normaal om een oprijlaan te hebben en op het gym te zitten) en aan de andere kant een hoop onzekerheid, want je moet wel keihard je best doen om dat ideale plaatje te blijven voldoen. Die twee gecombineerd dus.



Ikzelf heb beiden ook wel in me. Ik weet dat ik heus een goede docent ben, maar heb zelf geen gymnasium gedaan en merk wel degelijk dat leerlingen het éigenlijk niet vinden kunnen dat ze les hebben van iemand die een 'lagere opleiding' heeft dan zijzelf. Dat ik 2 universitaire titels heb vinden ze wat dat betreft wel een beetje gek. Dingen als laatbloeiers, doorzettingsvermogen, dat heeft ze toch maar mooi voor elkaar gebokst komen zéker niet in hun vocabulaire voor (en zag ik van mezelf ook niet) Dat heb ik echt van iemand anders moeten horen en ben op dit vlak ook enorm onzeker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven